8 راه درمان زگیل تناسلی زنان

زگیل های تناسلی یکی از رایج ترین انواع عفونت های منتقله از راه جنسی هستند. تقریبا تمام افراد فعال از نظر جنسی، در معرض ابتلا به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی هستند. در این مقاله به بررسی درمان زگیل تناسلی در زنان می پردازیم.

زنان بیشتر از مردان در معرض مبتلا به این ویرووس هستند. همانطور که از نام آن مشخص است، زگیل های تناسلی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کنند. زگیل های تناسلی ممکن است کوچک و به فرم برآمدگی گوشتی و یا ظاهر شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل ها آنقدر کوچک هستند که تشخیص داده نمی شوند.

همانند زگیل های سایر قسمت های بدن، زگیل های تناسلی در زنان نیز توسط ویروس پاپیلومای انسانى ایجاد می شوند. برخی از گونه های این ویروس می توانند زگیل های تناسلی را ایجاد کنند، در حالی که سایر انواع آن ممکن است علت سرطان باشند. واکسن ها می توانند در برابر برخی سویه های این ویروس ایمنی ایجاد کنند.

زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی در زنان

در زنان زگیل تناسلی ممکن است بر روی قسمت بیرونی واژن و دیواره های آن، بین ناحیه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و گردن رحم رشد کند.

در مردان، این زگیل ها ممکن است سر آلت تناسلی مرد، بیضه ها و یا مقعد را درگیر کنند. زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشد، ایجاد شود.

علائم و نشانه های زگیل های تناسلی عبارتند از:

  • تورم کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی
  • چند زگیل کنار هم قرار گرفته و نمای گل کلمی را ایجاد می کنند.
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی هنگام مقاربت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه شریک جنسی شما و یا خودتان در ناحیه تناسلی برآمدگی های گوشتی یا زگیل ها را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

فاکتور های خطر

عواملی که احتمال مبتلا شدن به این ویروس را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی ناامن با شرکای جنسی متعدد
  • داشتن سایر عفونت های جنسی
  • داشتن رابطه با فردی با گذشته ى جنسی نامعلوم
  • شروع فعالیت های جنسی از نوجوانی

عوارض زگیل تناسلی

عوارض جانبی زگیل تناسلی زنان عبارتند از:

# سرطان

سرطان گردن رحم ارتباط نزدیکی با این ویروس دارد. برخی از انواع ویروس نیز با سرطان سینه، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو مرتبط اند. آلودگی با ویروس پاپیلوما همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست، با این حال انجام منظم تست پاپ اسمیر برای زنان حائز اهمیت است.

# مشکلات دوران بارداری

زگیل تناسلی ممکن است مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. زگیل می تواند بزرگ شود، و ادرار کردن را با مشکلاتی همراه کند. زگیل هایی که در دیواره واژن قرار دارند، می توانند باعث کاهش قدرت بافت واژن در هنگام زایمان شوند. زگیل های بزرگ در ناحیه تناسلی یا واژن ممکن است در هنگام زایمان کشیده شوند و خونریزی کنند.

پاپ اسمیر

تشخیص زگیل تناسلی

از آنجا که تشخیص زگیل تناسلی زنان اغلب دشوار است، پزشکان عموماً با استفاده از محلول اسیداستیک رقیق شده زگیل ها را به رنگ سفید درآورده و سپس، با استفاده از ابزارهای ویژه مثل کولپوسکوپ آنها را نابود می کند.

# تست پاپ اسمیر

انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر در زنان مهم است. با این کار می توان تغییرات گردن رحم ناشی از زگیل ها و یا علائم اولیه سرطان  گردن رحم را تشخیص داد. در پاپ اسمیر، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه ی رحم استفاده می کند، سپس با استفاده از ابزاری از سلول های گردن رحم بیوپسی (نمونه) برمی دارد. در نهایت، سلول ها توسط میکروسکوپ دیده می شوند.

درمان زگیل تناسلی زنان

در رابطه با درمان زگیل تناسلی در زنان باید گفت که این درمان ها، مستقیما بر روی پوست اعمال می شوند، راه درمان زگیل تناسلی زنان عبارتند از:

1- درمان زگیل تناسلی با کرم های موضعی

کرم هاى موضعى زیکلارا، آلدرا و ایمیکویمود، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهند. هنگامی که این کرم بر روی پوست شما زده شده است، باید از تماس جنسی اجتناب کنید. این کرم ممکن است عملکرد کاندوم ها را ضعیف کرده و پوست شریک شما را اذیت کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول، بدن درد، سرفه، بثورات  جلدی و خستگی می باشد.

2- درمان زگیل تناسلی با پدوفیلین

پدوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل های تناسلی را از بین می برد. این کار باید توسط پزشک انجام شود. پزوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما بیمار خودش می تواند در خانه از آن استفاده کند.

3- درمان زگیل تناسلی با اسید تری کلرواستیک

این ماده ى شیمیایی زگیل های تناسلی را سوزانده و می تواند برای زگیل های داخلی هم استفاده شود. عوارض جانبی آن سوزش خفیف پوست، زخم  و یا درد را شامل می شود.

4- درمان زگیل تناسلی با سینکاتچینز یا ورجین

نوعى کرم برای درمان زگیل های خارجی و زگیل های مقعد و اطراف آن است. عوارض جانبی این دارو اغلب خفیف بوده و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

⚠️ توجه: استفاده از داروهای بدون نسخه در این مورد می تواند باعث درد و سوزش بیشتر شود.

زگیل های بزرگ، زگیل هایی که به داروها پاسخ نمی دهند، خانم های باردار و زگیل هایی که می تواند نوزاد را در طول زایمان در معرض خطر قرار دهند را می توان با عمل جراحی برداشت. روش های جراحی عبارتند از:

5- انجماد با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

انجماد با ایجاد یک برآمدگی در اطراف زگیل شما شروع می شود. همانطور که پوست شما بهبود می یابد، ضایعات از بین می روند و پوست جدید تشکیل می شود. بعضا ممکن است نیاز به  تکرار این کار باشد تا بهبودی کامل حاصل شود. عوارض جانبی اصلی فریز کردن شامل درد و تورم است.

6- درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند. ممکن است بعد از این کار فرد دچار درد و تورم شود.

7- درمان زگیل تناسلی با جراحی

پزشک ممکن است برای جدا کردن زگیل ها از ابزار خاصی استفاده کند. در این روش درمانی، بیهوشی عمومی یا بى حسى موضعی نیاز است و بعد از آن ممکن است درد شدیدی به وجود آید.

8- درمان های لیزری

این رویکرد، که از پرتو شدید نور استفاده می کند،  گران بوده و معمولا برای زگیل های بسیار گسترده و مقاوم به درمان استفاده می شود. عوارض جانبی این روش شامل ایجاد زخم و درد است.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

پیشگیری از زگیل تناسلی

#استفاده از کاندوم

استفاده از کاندوم به طور دائم، خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد، هرچند که قطعى نیست.

گارداسیل

#واکسیناسیون

یک واکسن به نام گارداسیل در برابر چهار سویه از این ویروس که باعث ایجاد سرطان می شوند، ایمنى به وحود مى آورد و همچنین برای جلوگیری از زگیل های تناسلی به کار برده می شود. واکسن دیگری که سرواریکس نام دارد تنها در برابر سرطان گردن رحم ایمنی ایجاد کرده و در پیشگیری از زگیل های تناسلی کاربردی ندارد.

توصیه می شود دختران و زنان تا 26 سال و پسران و مردان تا 21 سالگی واکسن این ویروس را دریافت کنند. با این حال، امکان ابتلای مردان در ٢٦ سالگی حتی در صورت واکسینه شدن نیز وجود دارد.

‼ نکته: بهترین زمان برای زدن این واکسن ها، کودکی  یعنى قبل از فعالیت جنسی است. در این زمان بیشترین اثر را خواهد داشت.

عوارض جانبی واکسن ها معمولا خفیف و شامل درد در محل تزریق (بازو)، سردرد، تب خفیف و جزئی و یا علائم آنفلوانزا است. گاهی سرگیجه یا خفگی پس از تزریق، به ویژه در نوجوانان رخ می دهد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

 سوالات خود را می توانید در قسمت پرسش از دکتر بیان کنید

3.7/5 - (38 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من باردارم و چند ماهه زکیل کشاله ران دارم خیلی ریزهستن نه خارش دارن ن درد رفتم دکتر هیچ دارویی برام ننوشته چکار کنم از نگرانی حالم خرابه میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر هانا چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    حدود دو ماه پیش درد درناحیه گلو همراه با عفونت داشتن بعد از تب و درد در ناحیه تناسلی علائم زکیل تناسلی با سوزش و خارش دیده شد با مراجعه به دکتر متوجه شدم hpvنوع ۶ دارم ولی خیلی سریع متوجه شدم درمان رو شروع کردم الان دوباره گلوم کمی درد داره و انتهای زبونم یکی دونه گوشتی زده باید چیکار کنم آیا خطرناکه یا نه و با استفاده داروها از بین میره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
    2. تصویر کاربر هانا سه شنبه ۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام جناب دکتر خیلی ممنونم از پاسخگویی خوبتون اما من مشهد هستم و برام مقدور نیس بیام تهران و غیر این امکان داره با مصرف داروهام از بین بره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
    4. تصویر کاربر هانا سه شنبه ۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
      واقعا ممنونم استرسم کمتر شد امیدوارم همیشه سلامت باشین
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر نوا جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 3بار کرایو انجام دادن داخل مقعد و اطرافش و همینطور داخل واژن. و بدلیل اینکه درد زیادی داشت ادامه ندادم. برای داخل مقعد از چه کرمی میتونم استفاده کنم؟ و اینکه پماد الدرا سوزش و درد داره یا نه و امکان استفاده از اون برای داخل مقعد هست. چون دیده نمیشه و فقط با لمس متوجه شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر باران جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    درود بر شما آیا این زگیل هست ؟ غیر درمان فریز درمان دارویی چه دارد؟ ۴ ماه کنار بیکینیم و ۳ ساله بالای لبم در آورده ضمنا رابطه جنسی متعدد یا پر خطر نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
  • تصویر کاربر اسماعیلی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام دکترخسته نباشید من دوتازگیل نزدیک به هم داخل واژنم روی کلیترونس یه دردکمی دارم چیکار باید کنم رفتم دکترگفتن بایدبری ببینیم به داخل واژن سرایت کرده یانه هزینه هاشون هم بالاس چیکار کنم راه دیگه ای نیس راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من لبه های واژنم لکه های قهوه ای پیدا شده و در اطراف آن چند تا انگار جوش زده ولی دست ک میزنم زمخت هست امکان داره زگیل تناسلی باشه؟ بشدت هم خارش دارم و ببخشید خیلی بد بو شده.ممنون میشم راهنمایی کنین چون خیلی ترسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام،ببخشید من۳۸سالمه متاهلم،چند روز پیش متوجه شدم همسرم زیگیل تناسلی داره،دکتر رفته وسوزونده و من امروز رفتم دکتر البته من اصلا از لحاظ ظاهری مشکلی ندارم ولی معاینه شدم دکترم گفت عفونت دارم،فقط پماد واژینال داده با قرص میترانیدازول هر دو استفاده کنیم.خیلی روحیم ذو از دست دادم،چیکار کنم؟یعنی درمان نداره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      بعد از كرايو سكس مشكلي ندارد والوده گي به حد اقل ميريد
  • تصویر کاربر رضازاده شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    روی واژنم یه جوش بزرگ دراومده خیلی دردماکه وسفت شده.باد کرده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      پماد كالأمين وتريامسينولون را هر ٨ساعت بماليد
  • تصویر کاربر یلدا چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر هسته نباشید واکسن گارداسیل تهیه کردم و در باسن تزریق شده موردی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      خیر مشکلی نداره
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ،ممنون از پاسخ های شما ،انشالله هر چی از خدا میخواهین بهترینش رو بهتون بده . اقای دکتر پماد کالموسپتین که شما معرفی کردین رو از کجا میتونم تهیه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      داروخانه ۱۳ ابان داروهای کم یاب رو داره
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر