زگیل زبان خطرناک است

انواع خاصی از زگیل که نواحی تناسلی را آلوده می کنند، می توانند دهان و گلو را نیز مبتلا کنند.  نوعی از  HPV که دهان و گلو را درگیر می کند،  زگیل دهانی نامیده می شود. برخی از انواع زگیل دهانی به نام “انواع پر خطر” می توانند موجب سرطان های ناحیه ی سر و گردن شوند. انواع دیگر  HPV دهانی به نام “انواع کم خطر” می توانند موجب ظاهر شدن زگیل در دهان یا گلو شوند.

 در اکثر موارد، برخی از انواع عفونت های  HPV قبل از اینکه موجب بروز هرگونه مشکل سلامتی شوند، خود به خود از بین می روند. پس در جواب این سوال که می پرسند آیا زگیل زبان خطرناک است؟ باید گفت که بله، خطرناک است هرچند ممکن است زگیل شما از نوع کم خطر باشد اما با این حال شما حتما باید به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید. 

زگیل زبان موجب بروز چه سرطانی می شود؟

HPV می تواند موجب بروز سرطان هایی در پشت گلو شود که غالباً در پایه زبان و لوزه ها می باشد. این سرطان ها، سرطان های اوروفارنکس یا حلق نامیده می شوند.

سرطان حلق

زگیل زبان چقدر شایع است؟

تحقیقات نشان داده اند که حدود 7% افراد،  زگیل زبان دارند. گرچه، تنها 1% آنها نوعی از  زگیل دهانی دارند که در سرطان های حلق یافت می شود ( HPV نوع 16).  HPV دهانی در مردان نسبت به زنان حدوداً 3 برابر شایع تر است.

زگیل زبان چگونه منتقل می شود؟

تنها تحقیقات بسیار کمی نحوه ابتلای افراد به  زگیل زبان را مورد بررسی قرار داده اند و برخی از این مطالعات دارای نتایج متناقضی هستند. برخی از تحقیقات نشان داده اند که  HPV دهانی ممکن است در طول رابطه ی جنسی دهانی با بوسیدن منتقل شود، در حالیکه تحقیقات دیگر این مورد را تأیید نمی کنند. احتمال ابتلا به زگیل زبان از طریق بوسیدن یا رابطه ی جنسی با فرد مبتلا به زگیل زبان هنوز ناشناخته است. ما می دانیم شرکای جنسی که مدت زمانی طولانی با یکدیگر هستند، می توانند  HPVتناسلی را به یکدیگر منتقل کنند، یعنی هردوی آنها ممکن است به ویروس منتقل شوند. برای درک نحوه ی ابتلا به  HPV دهانی و انتقال آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

درمان زگیل دهانی با کرایو

آیا واکسن از شما در برابر زگیل و سرطان های حلق جلوگیری کنند؟

واکسن های  HPV که در بازار موجود هستند، برای پیشگیری از سرطان های دهانه ی رحم و سایر سرطان های تناسلی نادرتر ساخته شده اند. این امکان وجود دارد که واکسن های  HPV بتوانند از سرطان های حلق نیز پیشگیری کنند، زیرا واکسن ها از عفونت اولیه به انواع  HPV جلوگیری می کنند، اما تحقیقات انجام شده هنوز مشخص نکرده اند که آیا واکسن های  HPV می توانند از سرطان های اوروفارنکس یا حلق پیشگیری کنند یا خیر.

درمان زگیل زبان

این نوع زگیل ها ممکن است به مرور زمان خود به خود ناپدید شوند، گرچه تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. زگیل های دهانی نسبت به دیگر انواع زگیل خطرناک ترند، زیرا ممکن است منجر به سرطان شوند. بنابراین، اگر متوجه هر گونه توده ی غیرطبیعی در دهان یا روی لب های خود شُدید، باید فوراً با پزشک مشورت کنید. زگیل های دهانی با روش های مختلفی قابل درمان هستند، اما بعلت مشکل در دسترسی به ناحیه ی مورد نظر، محصولات موضعی نتایج در هم ریخته ای را ارائه می دهند. ازینرو، متخصص پوست می تواند از بین روش های مختلف از جمله جراحی، کرایوتراپی، اینفیوژن زگیل با اینترفرون آلفا یا لیزر  CO2 یکی را انتخاب کند. حتی زمانی که این درمان ها مؤثر باشند، زگیل ها ممکن است دوباره ظاهر شوند. هیچگاه با سوزاندن، بریدن یا هر روش دیگری خودتان اقدام به برداشتن زگیل نکنید.

زگیل دهانی

سرطان های سر و گردن با HPV مثبت در چه نقاطی ایجاد می شوند؟

سرطان های سر و گردن با  HPV مثبت، معمولاً در گلو یا در پشت زبان و نزدیک به چین های لوزه ها ایجاد می شوند، بنابراین شناسایی آنها سخت می شود. با اینکه افراد مبتلا به سرطان های  HPV مثبت، نسبت به افراد مبتلا به سرطان های  HPV منفی، کمتر در معرض مرگ یا ابتلای دوباره هستند، تشخیص زود هنگام می تواند بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد. چکاپ های دهانی منظم که شامل بررسی تمام سر و گردن می شود، می تواند در شناسایی زودهنگام سرطان، مؤثر باشد.

علائم سرطان های سر و گردن مرتبط با  HPV چه مواردی هستند؟

علائم و نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:

برخی از بیماران از زخم های مقاوم گلو، خشن شدن صدا، گوش درد، درد به هنگام بلعیدن و کاهش وزن ناخواسته شکایت دارند. اگر هر یک  از این علائم را دارید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر این علائم بیش از دو هفته طول بکشند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر