آیا cin1 خطرناک است؟

آیا Cin1 خطرناک است؟Cin1 توسط نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی ایجاد میشود گاها خود به خود از بین می رود، اما از آنجایی که ممکن است تبدیل به سرطان شود خطرناک است.ناحیه ی حساس دهانه رحم همان ناحیه ایست که تغییرات سلولی بیشتر در آن اتفاق می افتد. تغییرات این ناحیه را می توان با غربالگری دهانه رحم و کولپوسکوپی تشخیص داد. تغییرات سلولی در دو نوع مختلف سلول های دهانه رحم رخ می دهند: داخل دهانه رحم (اندوسرویکس) که توسط سلول های استوانه ای پوشیده شده است و قسمت خارجی دهانه رحم (اکتوسرویکس) که از سلول های سنگفرشی تشکیل شده است.

 ناهنجاری در سلول های سنگفرشی (پس از آزمایش های تکمیلی) تحت عنوان CIN شناخته می شود. CIN مخفف عبارت نئوپلازی داخل اپیتال دهانه رحم (به معنای سلول های غیر طبیعی سطح دهانه رحم) می باشد.Cin1 نشان دهنده ی سطح یک سلول های غیر طبیعی در دهانه ی رحم است، همانطور که گفتیم سطح یک به این معنی است که دهانه ی رحم شما به تازگی درگیر شده جای نگرانی ندارد و باید هرچه سریع تر نسبت به درمان اقدام کنید. زیرا ممکن است تبدیل به سرطان شود.

مراحل دیسپلازی دهانه رحم

نتیجه تست غربالگری دهانه رحم

نتیجه ی تست غربالگری دهانه رحم برای اغلب زنان، نرمال است. با این وجود، 6% زنان ممکن است با سلول های غیر طبیعی در نمونه ی خود مواجه شوند. نتیجه ی غیر طبیعی در تست غربالگری دهانه رحم معمولاً اتفاق می افتد و طبیعی است. سلول های غیر طبیعی ممکن است با اصطلاح دیسکاریوز یا دیسپلازی در تست شما تعریف شوند. این اصطلاح به این معناست که برخی از سلول های دهانه ی رحم شما نیاز به بررسی بیشتری دارند. اغلب این تغییرات در نتیجه ی عفونت یا التهاب اتفاق می افتند و تغییرات ناشی از سرطان امری نادر محسوب می شود.

پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش غربالگری دهانه رحم (که بیشتر با نام پاپ اسمیر شناخته می شود) می تواند وجود سلول های غیر طبیعی را تشخیص دهد؛ اما قادر به تشخیص درجه و میزان پیشرفت این سلول ها نمی باشد. به منظور تشخیص و فهمیدن درجه CIN پزشک معمولاً آزمایشات بیشتری تجویز می کند که شامل بیوپسی یا نمونه برداری از سلول های دهانه ی رحم می شود. پزشک پس از نمونه برداری از دهانه رحم، نمونه را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار داده تا به میزان پیشرفت ناهنجاری ها پی ببرد و اقدامات درمانی مناسب را انجام دهد.

انجام دادن تست پاپسمیر

درجه های CIN

درجه های CIN نشان می دهد که سلول های غیر طبیعی تا چه اندازه به لایه سطحی دهانه رحم پیشرفت کرده اند. تغییرات سلولی را می توان به سه درجه CIN1، CIN2 یا CIN3 تقسیم کرد. درجه ها نشان می دهند که چه میزان از دهانه رحم تحت تأثیر سلول های غیر طبیعی قرار گرفته اند و بر اساس آن، درمان مناسب برای برداشتن این سلول ها صورت گیرد. CIN1 در اغلب موارد بدون هیچ اقدامی خود به خود درمان شده و به حالت نرمال بر می گردد. اما برای اطمینان از نرمال شدن سلول ها و از بین رفتن تغییرات، به آزمایش مجدد دهانه رحم (پاپ اسمیر) نیاز می باشد.

علائم CIN

تمامی درجات CIN1، CIN2 و CIN3 ممکن است با علائمی مثل:

همراه باشند. بنابراین در صورت مواجهه با این علائم بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

پروفسور حسین کرمی متخصص زگیل تناسلی

منبع: healthtalk

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر