درمان های خانگی مفید برای رهایی از زگیل

زگیل یک بیماری پوستی بسیار شایع و در عین حال بی ضرر است. آنها اغلب گرد، به اندازه نخود یا حتی کوچکتر، ضخیم و سخت هستند. از آنجا که این برآمدگی ‌ها روی پوست قرار دارند، بعضاً موجب نگرانی و خجالت افراد می شوند. زگیل ‌ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده و مسری هستند. در این مقاله به معرفی چند درمان خانگی مفید، ایمن و آزمایش شده برای رهایی از این زائده های نامطلوب پوستی می پردازیم.

این درمان ‌های خانگی یا طبیعی می توانند روی هر نوع زگیلی مؤثر باشند. ظاهر زگیل ها بسته به محل آنها، متفاوت است. زگیل ‌های پلانتار به دلیل راه رفتن‌ یا ایستادن‌ طولانی مدت بروز پیدا می ‌کنند و گاهی دردناک هستند، خصوصا اگر روی قسمت هایی که با زمین تماس دارند ظاهر شوند. زگیل ‌های رشته ای نیز روی صورت – گوشه‌ی دهان، دور چشم ‌ها و سایر نقاط – پدیدار می ‌شوند و اندکی میخ مانند و برجسته ‌اند. زگیل‌ ها ممکن است در نواحی تناسلی هم رشد کنند و از طریق تماس جنسی انتقال یابند.

درمان زگیل در خانه

درمان خانگی زگیل تناسلی

قبل از به ‌کارگیری هر یک از این درمان ‌های خانگی، بهتر است زگیل ‌های خود را به یک متخصص پوست نشان دهید و در صورت تأیید، آنها را امتحان کنید.

پوست موز

  1. پوست یک موز زرد رسیده را بردارید.
  2. با یک چاقو، تکه ای از پوست را به اندازه ای برش دهید که کل زگیل را بپوشاند.
  3. با قسمت داخلی پوست موز را روی زگیل قرار دهید.
  4. هر چند وقت یکبار پوست را عوض کنید.

آنزیم های موجود در پوست به زگیل حمله می کنند و عموماً در عرض 2 هفته از بین می رود.

مطلب مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان + عکس در داخل واژن و اطراف آن

اسانس های روغنی

  1. اسانس دلخواه خود مانند چای کوهی، آویشن، اوکالیپتوس، لیمو و غیره را انتخاب کنید.
  2. کمی روغن را گرم کنید (اختیاری)
  3. روغن را روی زگیل بمالید و ماساژ دهید.
  4. روزی حداقل سه بار این کار را تکرار کنید.

 درمان خانگی زگیل با روغن به چه صورت است؟ این روغن ‌ها، چیزی جز عصاره خالص و طبیعی گیاهانی مانند چای کوهی، آویشن، اوکالیپتوس، لیمو و غیره نیستند؛ این گیاهان به علت خاصیت درمانی خود و خواص ضدعفونی کننده روغن ‌های آنها، محبوبیت بسیاری کسب کرده اند. برای رفع زگیل، به صورت روزانه از این روغن ها استفاده کنید و همچنین پس از رفع آن نیز مدتی به مصرف ادامه دهید تا از ظهور مجدد زگیل جلوگیری شود.

درملن زگیل با سرکه سیب در خانه

سرکه سیب

  1. سرکه سیب و آب را به نسبت 2 به 1 ترکیب کنید.
  2. یک تکه پنبه را در آن خیسانده و بعد آن را کامل بچلانید.
  3. قبل از خواب، پنبه را به کمک چسب زخم روی زگیل بچسبانید.
  4. این کار را هر شب تکرار کنید.

مادامی که احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن نداشته باشید، می ‌توانید این روش را در طول روز هم ادامه دهید. زگیل اغلب ظرف 7 تا 14 روز می ‌افتد؛ چرا که خاصیت اسیدی سرکه به پوست سخت زگیل حمله می کند و در نهایت آن را از بین می برد.

سیر

  1. یک حبه سیر بردارید و آن را خرد کنید.
  2. این خمیر غلیظ را روی زگیل بمالید و آن را با چسب زخم محکم کنید.
  3. اجازه دهید 30 دقیقه بماند.
  4. موارد را از روی پوست پاک کنید و پوست خود را بشویید.

خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی سیر باعث خشک شدن، تاول زدن و افتادن زگیل می شود. چیزی که به سیر قدرت از بین بردن زگیل را می دهد، وجود ترکیب آلیسین است. اگر از بوی تند سیر خوشتان نمی آید و می خواهید نتایج سریع تری داشته باشید، در عوض می توانید روزانه 3 تا 4 حبه سیر یا کپسول سیر مصرف کنید، تا زمانی که زگیل از بین برود.

درمان زگیل با رژیم غذایی

قرص ویتامین C

  1. یک قرص ویتامین C را خرد کنید
  2. آن را با کمی آب لیمو مخلوط کنید، تا به صورت خمیر رقیق دربیاید
  3. خمیر را روی زگیل (به طوریکه کامل آن را بپوشاند) ماساژ دهید
  4. این کار را روزانه و به مدت حداقل 2 هفته تکرار کنید

ویتامین C یک ماده مغذی است که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت ها کمک می کند . این خاصیت ضد ویروسی ویتامین C، حتی در صورت استفاده موضعی آن نیز می تواند به شما کمک کند تا از شر زگیل ها خلاص شوید.

سرکه سفید و جوش شیرین

  1. یک قاشق غذاخوری سرکه سفید بردارید
  2. آن را با مقدار کافی جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید
  3. مقداری روغن کرچک اضافه کنید (اختیاری)
  4. این ترکیب را دو بار در روز – یک بار صبح و یک بار شب استفاده کنید

بعضی زگیل ها بسیار ضخیم و سخت هستند. برای خلاص شدن از شر این زگیل های چغر و سرسخت، ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین بهترین گزینه است. همچنین می توانید مقداری روغن کرچک به آن اضافه کنید؛ زیرا ضد التهاب است و هرگونه تورم یا اختلال در پوست ناشی از خمیر اسیدی سرکه و جوش شیرین را کاهش می دهد.

درمان خانگی زگیل با عسل

عسل

  1. مقدار زیادی عسل روی زگیل بمالید – زگیل را به طور کامل با یک لایه ضخیم عسل بپوشانید.
  2. بگذارید چند دقیقه تا یک شب بماند تا عسل جذب زگیل شود.

این شهد شیرین، اسیدی و ضد عفونی کننده است. قوام و غلظت آن و عدم وجود رطوبت باعث می شود که هنگام مصرف، هوا به سختی وارد زگیل شود. این امر اکسیژن را مسدود می کند و باعث محو شدن ویروس زگیل می شود.

توصیه های غذایی برای رهایی از زگیل

شما نه تنها می توانید با کمک عوامل خارجی بلکه با کمک مصرف غذاهای مناسب از شر زگیل خلاص شوید.

ترکیب چنین عناصر غذایی با درمان‌ های موضعی خانگی می‌تواند در رفع بهتر زگیل‌ ها مؤثر واقع شود. اکثر اوقات، این درمان ‌های خانگی بسیار مفید هستند، خصوصاً به این دلیل که کمترین عوارض جانبی را به همراه دارند. با این حال، اگر زگیل ‌ها به صورت مکرر عود کنند یا در نقاط بسیار نامناسبی قرار داشته باشند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زگیل ‌های سرسخت ممکن است تنها با مداخلات پزشکی از بین بروند. در صورتی که مدت طولانی ای است که با زگیل ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، در اولین فرصت به متخصص پوست مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که گاهی یک زگیل می ‌تواند شکل پنهانی از سرطان باشد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر