زگیل مسطح چیست؟

زگیل مسطح به دسته ای از برآمدگی های پوستی کوچک، نرم و غیر سرطانی (بی خطر) گفته می شود. این زگیل ها نسبت به سایر زگیل ها صاف تر و کوچک تر بوده و معمولاً به رنگ زرد متمایل به قهوه ای، صورتی یا همرنگ پوست می باشند. زگیل های مسطح عموماً به صورت گروهی پدیدار می شوند. تعداد آنها در یک منطقه از پوست می تواند از ده الی بیش از صد زگیل نیز باشد.

چنین زگیل هایی بیشتر در ناحیه ی صورت و پشت دست ها رایج هستند. زگیل های مسطح در برخی موارد می توانند طی فرآیند شیو کردن پخش شوند؛ به همین دلیل ممکن است تعداد زیادی زگیل در نواحی ریش صورت مردان و یا پاهای زنان مشاهده شود. زگیل های مسطح دردناک نیستند، اما به سختی درمان می شوند.

زگیل ها صاف

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زگیل های مسطح قرار دارند؟

از آنجایی که زگیل های مسطح در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود، این زگیل ها بعضاً با نام زگیل های نوجوانی نیز شناخته می شود.

ظاهر زگیل های مسطح چگونه است؟

زگیل های مسطح معمولاً در ناحیه ی صورت و دست ها پدیدار می شوند. همچنین، ممکن است بعد از خراش های کوچک شیو کردن، در نواحی گردن و پاها نیز ایجاد شوند. این زگیل ها نقاط خراش و بریدگی را محاصره می کنند. علاوه بر این، احتمال رخ دادن زگیل های مسطح در انگشتان و بازوها نیز وجود دارد.

زگیل های مسطح همرنگ پوست و بسیار کوچک (با قطر حدود 1 الی 5 میلی متر) هستند. این زائده‌ های پوستی از سایر زگیل ها کوچک تر بوده و سطح آنها نرم است. زگیل های مسطح می توانند دایره ای یا بیضی شکل باشند. برآمدگی ناشی از این زگیل ها بسیار کم ارتفاع بوده و بعضاً حتی قابل تشخیص هم نیست. این زگیل ها تقریباً در تمامی موارد به صورت گروهی یا توده ای پدیدار شده که تعداد آنها می تواند به بیش از 100 زگیل هم برسد.

عامل ایجاد کننده زگیل های مسطح، ویروس HPV است. بیش از 100 سویه مختلف از ویروس HPV وجود دارد که در این بین، سویه های 3، 10، 28 و 49 با زگیل های مسطح در ارتباط می باشند. تمامی این سویه ها غیر سزطانی بوده و با سویه های عامل زگیل های تناسلی فرق دارند. HPV در محیط های گرم و مرطوب زنده می ماند. بنابراین، پس از ابتلا، در نواحی گرم و مرطوب پوست بدن شما قدرت گرفته و رشد می کند.

عوامل خطرزای زگیل های مسطح چیست؟

در صورت داشتن تماس پوستی با افراد مبتلا به زگیل های مسطح، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار خواهید گرفت. عوامل خطرزای دیگر عبارتند از:

  • تماس پوستی با اجسام آلوده به HPV
  • داشتن بریدگی ها یا خراش های پوستی
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • ضعف سیستم ایمنی
7 روش برای داشتن اسپرم سالم

آیا زگیل مسطح مسری است؟

بله! ویروس عامل زگیل های مسطح یا همان HPV، مسری می باشد. البته میزان این مسری بودن شدید نیست و تنها با تماس مستقیم پوست با پوست آلوده منتقل می گردد. HPV همچنین می تواند از طریق زخم ها، شکاف ها و خراش های پوستی وارد بدن شما شود. شما می توانید زگیل های مسطح خود را از یک منطقه از بدن به نقاط دیگر پوست خود پخش کنید. در موارد نادر، احتمال ابتلا به HPV با لمس اجسام آلوده به ویروس وجود دارد.

شما با رعایت اقدامات زیر می توانید از انتقال این ویروس جلوگيری کنید:

  • پرهیز از به اشتراک گذاشتن لباس ها، حوله یا سایر لوازم شخصی با دیگران.
  • پرهیز از داشتن تماس پوست به پوست با افراد مبتلا به زگیل های مسطح.
  • پوشیدن کفش یا دمپایی در مکان های عمومی مانند باشگاه یا رختکن.

تشخیص زگیل های صاف چگونه صورت می گیرد؟

در صورت داشتن هر گونه زائده پوستی مشکوک به پزشک مراجعه کنید. پزشک در اغلب موارد با معاینه فیزیکی پوست، قادر به تشخیص زگیل های مسطح می باشد. البته، در برخی از موارد برای تأیید این تشخیص یک آزمایش نمونه برداری نیز تجویز می شود. همچنین ممکن است پزشک عمومی شما، برای درمان شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد.

چگونه از شر زگیل های مسطح خلاص شویم؟

معمولاً زگیل های مسطح نیازی به درمان ندارند. این زگیل ها غالباً خود به خود از بین می روند، اما این فرآیند می تواند چند ماه یا حتی چند سال به طول بی انجامد. طول دوره ی بهبودی کامل زگیل های مسطح به چند عامل مختلف (مانند سلامت عمومی بدن شما و محل دقیق ایجاد زگیل ها روی پوست) بستگی دارد. طبق گزارش های ثبت شده، حدود 78 درصد زگیل های صاف طی کمتر از دو سال خود به خود از بین می روند.

اگر می خواهید سریع تر از شر زگیل های صاف خود خلاص شوید، گزینه های درمانی متعددی مانند داروهای بدون نیاز به نسخه ی ضد زگیل در دسترس می باشند. این داروها حاوی سالیسیلیک اسید هستند که با تجزیه و از بین بردن لایه های پوست آلوده منجر به حذف زگیل ها می شوند. البته، این داروها می توانند پوست شما را اذیت کنند و همچنین، شواهد پزشکی برای اثبات مؤثر بودن همیشگی این دارو ها وجود ندارد.

در صورت تکثیر یا دردناک شدن زگیل های مسطح باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در رابطه با گزینه های مختلف درمانی نابود یا جدا کردن زگیل های صاف با شما صحبت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که این روش ها ممکن است نتوانند به طور کامل زگیل ها را از بین ببرند. در واقع، در برخی از موارد حتی امکان دارد منجر به تکثیر و پخش زگیل ها شده، یا اینکه در آینده زگیل های از بین رفته دوباره پدیدار شوند. همچنین، درمان های نابودی زگیل های مسطح می تواند با عوارضی مثل درد و جای زخم همراه باشد.

برای رهایی از شر زگیل های مسطح دست و صورت، پزشک احتمالاً گزینه های درمانی ملایم تری را پیشنهاد می دهد. از جمله ی این درمان های ملایم و ظریف می توان به تجویز کرم های موضعی ضد زگیل اشاره کرد. این کرم ها با تحریک پوست منجر به خشک، پوسته شدن و نهایتاً، جدا شدن آسان زگیل می گردد. کرم های ضد زگیل معمولاً حاوی رتینوئیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند. سایر گزینه های درمانی زگیل های صاف عبارتند از:

  • سوزاندن: پزشک با کمک سوزن الکتریکی یا لیزر زگیل ها را سوزانده و نابود می کند.
  • سرما درمانی: پزشک با استفاده از نیتروژن مایع زگیل ها را منجمد کرده و سپس جدا می سازد.
  • کانتاریدین: پزشک کانتاریدین را روی زگیل های مسطح اعمال می کند. این ماده شیمیایی با ایجاد تاول های ریز زیر زگیل ها، باعث بالا آمدن و جدا شدن آنها می گردد.
  • جراحی برداشتن زگیل: پزشک با چاقوی کوچک جراحی زگیل ها و لایه ی آلوده را از پوست شما جدا می کند.

 

چگونه می توان از ابتلا به زگیل های مسطح پیشگیری کرد؟

شما با پیشگیری از انتقال ویروس عامل زگیل مسطح از ابتلا به این مشکل پیشگیری کنید. اقداماتی که برای پیشگیری از زگیل مسطح پیشنهاد می شود عبارتند از:

  • از خارش، خراشیدن و مالیدن زگیل های مسطح خودداری کنید.
  • پس از لمس زگیل ها، دست هایتان را با آب و صابون بشویید.
  • از تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده به زگیل بپرهیزید.
  • لباس، حوله و وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در استخر و مکان های عمومی پا برهنه قدم نزنید.
  • اسباب بازی کودکانتان را به طور مرتب تمیز کنید.
     

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام
    رو بیضه نزدیک ب بیست ساله چند تا جوش زده بود چند بار ب دکتر ارولوژی و متخصص پوست مراجعه کردم گفتن چیزی نیست هفته قبل دوبار دکتر رفتم گفت زگیل تناسلی لطف میکنید عکس رو نگاه کنید تعدادش اصلا کم و زیاد نشده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      باید نمونه برداری بشه
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر