علت زگیل تناسلی بدون رابطه

علت زگیل تناسلی بدون رابطه چیست؟ HPV رایج ترین بیماری مقاربتی است که طی تحقیقات اخیر ممکن است در باشگاه نیز به این ویروس مبتلا شوید! فارغ از اینکه از نظر جنسی فعال هستید یا خیر، حتماً با ویروس HPV آشنایی دارید. از آنجایی که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین بیماری مقاربتی است و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود، معاینه و مراجعه ی منظم به متخصص زنان و زایمان امری ضروری می باشد.

اغلب سویه های HPV بی ضرر بوده و خطر خاصی ایجاد نمی کنند؛ اما برخی از سویه های آن می توانند باعث بروز مشکلات جدی مثل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شوند. بنابراین چیزی نیست که بخواهید روی آن ریسک کنید!

بوسیدن و انتقال HPV

برای مدتی طولانی پزشکان گمان می کردند که تنها با داشتن رابطه ی جنسی ایمن می توان از عفونت های مقاربتی (STD) پیشگیری کرد. با وجود اینکه رابطه ی جنسی ایمن بسیار مهم است و شما همیشه باید آن را در نظر داشته باشید، تحقیقات جدیدی که در مجله سلامت جنسی منتشر شده است نشان داد که HPV علاوه بر روابط جنسی بدون دخول، از محیط های به ظاهر امنی مثل مطب پزشک نیز منتقل می شود! چگونه؟

محققان با آنالیز 51 مطالعه در مورد انتقال HPV متوجه شدند که این ویروس در اندام تناسلی 51 درصد از دختران باکره نیز یافت شد. همین امر باعث شد پزشکان به این فکر بیفتند که: اگر رابطه ی جنسی نباشد، پس مردم چگونه به HPV مبتلا می شوند؟

چه مطالعاتی در این زمینه انجام شده است؟

دو احتمال وجود دارد: اولین احتمال تماس جنسی بدون دخول با فرد آلوده است. حتی اگر شما رابطه ی جنسی کامل (دخول) با شریک جنسیتان نداشته باشید، باز هم با انجام فعالیت های جنسی دیگری مثل دست زدن به آلت جنسی پارتنرتان یا استفاده ی مشترک از اسباب بازی های جنسی فرد آلوده می توانید مبتلا به HPV شوید. محققان به این نتیجه دست یافتند که DNA ویروس HPV روی ویبراتورها و دیلدو های زنان مبتلا به HPV تا 24 ساعت بعد از تمیز کردن وجود دارد!

احتمال دوم تماس با سطوح آلوده در مطب پزشک یا اماکن عمومی مثل باشگاه، استخر و … است. اگر صندلی معاینه پزشک یا دوچرخه ی باشگاهی که روی آن می نشینید به خوبی تمیز نشده باشد، ممکن است در معرض خطر HPV قرار داشته باشید!

بدیهی است که مطب پزشک و تمامی ابزار معاینه باید بعد از ویزیت هر بیمار به صورت جدی تمیز و ضدعفونی شوند. به همین دلیل، احتمال اینکه در مطب پزشک شما HPV بگیرید بسیار پایین است. اما سالن های ورزشی و رختکن ها آنطور که باید تمیز نمی باشند. بنابراین قبل از استفاده دستگاه، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ از شورت های ساق کوتاهی که ناحیه تناسلی شما را در معرض ارتباط مستقیم با تجهیزات قرار می دهد بپرهیزید و همیشه در سونا یا جکوزی، حوله ی خود را روی زمین پهن کرده و روی حوله بنشینید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر