منظور از زگیل کف پا چیست؟

زگیل ها توده های ریزی هستند که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شوند. بیش از 100 نوع سویه ی  HPV وجود دارد، اما فقط چند مورد از آنها موجب بروز زگیل کف پا می شوند. دیگر موارد  HPV موجب بروز زگیل ها روی نواحی دیگر پوست و بدن برای مثال دست ها، صورت یا نواحی تناسلی می شوند.

نام علمی زگیل کف پا، زگیل وروکا یا زگیل پلانتار می باشد. با اینکه این زگیل ها ربطی به فشار ندارند و در هر جایی از کف پا می توانند ایجاد شوند، اغلب اوقات شما این زگیل ها را روی پاشنه پا یا دیگر نقاطی که وزن را تحمل می کنند، می بینید. زگیل های کف پا معمولاً برای سلامتی نگران کننده نیستند، گرچه به علت مُسری بودن و در صورت ایجاد درد و ناراحتی، ما توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

زگیل در کف پا

علل و عوامل خطر

HPV ویروسی با رشد آهسته است که از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم منتقل می شود. یعنی شما ممکن است این ویروس را مستقیماً از فرد مبتلا از طریق تماس پوستی یا راه رفتن روی سطوح عمومی یا به اشتراک گذاشتن کفش یا جوراب با فرد مبتلا دریافت کنید. گرچه، تمام افرادی که در معرض این ویروس هستند، دچار زگیل نمی شوند، زیرا سیستم ایمنی هر فرد واکنش متفاوتی به سویه های مختلف ویروس دارد.

ویروس در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند، بنابراین معمولاً در مکان های عمومی مانند استخر یا حمام عمومی از طریق یک برش یا خراش در پوست وارد بدن شما می شود. این ویروس به پوست کف پایتان حمله می کند و باعث می شود لایه ی بالای پوست بسیار سریع رشد کند و یک ضایعه ی برجسته ی گوشتی تشکیل دهد. هرکسی ممکن است به زگیل کف پا دچار شود. با این وجود چندین عامل خطر وجود دارد که می توانند احتمال تشکیل زگیل کف پا را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  • کودکان و نوجوانان: این زگیل ها در بین کودکان و نوجوانان به علت افزایش حضور در مکان های عمومی از جمله استخرهای مدرسه شایع تر هستند.
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • راه رفتن با پای برهنه در محیط های عمومی به ویژه در مکان هایی که ویروس رشد می کند مانند اتاق های رختکن و حمامهای عمومی
  • بریدگی، زخم یا عفونت های پوستی در کف پا که ویروس از طریق آنها وارد می شود.
  • تماس مستقیم با فرد مبتلا به زگیل

علائم زگیل کف پا

زگیل های کف پا می توانند شکل ها و اندازه های مختلفی داشته باشند. از آنجا که زگیل ها یک عفونت ویروسی هستند، رگ های خونی ریز در هسته ی زگیل رشد می کنند. این رگ های ریز، خون و مواد مغذی را به زگیل می رسانند و اغلب به صورت نقطه های ریز در مرکز آن ظاهر می شوند. زگیل کف پا ممکن است باعث ایجاد درد شود، به ویژه اگر در مرکز تحمل وزن در کف پا باشد. فشاری که وزن بدن به زگیل وارد می کند، باعث ناراحت کننده بودن آن می شود. اگر زگیل کف پا دارید، این علائم شایع را ممکن است تجربه کنید:

  • ضایعات کوچک و زبری که ممکن است در کف پا رشد کنند (معمولاً روی پنجه ها، پاشنه یا توپ پا)
  • ضایعات گوشتی که مرز مشخص دارند.
  • نقاط سیاه در ضایعات
  • ممکن است پوست سخت مایل به زردی روی خود داشته باشند.
  • درد به هنگام فشرده کردن لبه ی خارجی ضایعه
  • درد به هنگام راه رفتن، اگر زگیل در مرکز تحمل وزن کف پا باشد.
  • ضایعه ای که خطوط طبیعی پوست کف پا را به هم می زند.

ممکن است چندین ضایعه در یک محل مشابه وجود داشته باشد. این شرایط زگیل موزائیکی نامیده می شود.

تشخیص زگیل کف پا

اگر تمام یا چند مورد از علائم بالا را تجربه کنید، ممکن است خودتان بتوانید زگیل را با یک آزمایش ساده تشخیص دهید. این آزمایش با استفاده از تست فشرده کردن انجام می شود و می تواند به شناسایی زگیل از میخچه کمک کند.

تست فشرده کردن

به سادگی ناحیه مورد نظر را از هر طرف فشار دهید، اگر درد داشته باشید، به احتمال زیاد زگیل است. برای اطمینان از تشخیص صحیح ما توصیه می کنیم به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا درمان زگیل با  میخچه بسیار متفاوت است. پزشک معمولاً فقط با نگاه کردن به ضایعه می تواند بگوید که توده ی پوستی شما یک زگیل است، اما اگر هنوز مشخص نباشد، ممکن است برای بررسی و تأیید تشخیص، نمونه برداری انجام دهد.

درمان زگیل کف پا

به طور کلی، زگیل ها خود به خود از بین می روند، اما زگیل های کف پا اغلب باید درمان و برداشته شوند، زیرا ممکن است بسته به محل خود در کف پا بسیار دردناک باشند. برخی از زگیل ها بعد از چند درمان از بین می روند، در حالیکه از بین رفتن کامل زگیل های مقاوم ممکن است چند ماه طول بکشد.

پزشک می تواند از طریق روش های زیر به شما کمک کند:

swift درمانی:

از تکنولوژی میکرو ویو پزشکی استفاده می کند که در رفع زگیل ها و وروکا وولگاریس تأثیر بسیار بالایی دارد. این دستگاه به پزشک اجازه می دهد که سیگنال متمرکز میکرو ویو را به پوست ارسال کند. این دستگاه بافت زگیل را تا  42-45 به سرعت گرم می کند. این افزایش ناگهانی دما می تواند موجب ناراحتی و درد شود، گرچه، از آنجا که درمان های  SWIFT بسیار سریع هستند، ناراحتی فقط چند ثانیه طول می کشد. زمانی که دوز مناسبی از گرما اعمال شود، شما می توانید بدون پانسمان و بدون هیچ دردی راه بروید. برای اکثر افراد، قبل از استفاده از  SWIFT به بریدن زگیل نیازی نیست. میزان موفقیت این تکنولوژی، 75-83% می باشد که در حال حاضر بیشتر از هر درمان دیگری می باشد.

درمان های شیمیایی در کلینیک:

دو نوع درمان موضعی اصلی وجود دارد که در کلینیک ها برای درمان زگیل های شما استفاده می شود:

  1. نقره نیترات

ملایم ترین ماده شیمیایی

پزشک هر گونه بافت زگیل را از بین می برد و نقره نیترات را روی آن قرار می دهد. تراشیدن زخم و مواد شیمیایی موجب آسیب به بافت می شود و سیستم ایمنی بدن را وارد عمل می کند. نقره نیترات می تواند باعث خاکستری شدن و در نهایت لایه برداری پوست می شود.

  1. سالیسلیک اسید

این ماده شیمیایی معمولاً ماده ای شبیه به خمیر دندان است که بعد از برداشتن بافت زگیل، روی ضایعه قرار داده می شود. در این روش، مانند نقره نیترات، ماده ی شیمیایی با پوست واکنش نشان می دهد و سیستم ایمنی بدن را فعال می کند. بسته به اندازه زگیل و مدت زمان عفونت، ممکن است به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشید. ما توصیه می کنیم از این مواد شیمیایی هر 1 تا 2 هفته یکبار استفاده کنید تا زگیل ها از بین روند. در برخی از موارد، ما ممکن است به شما توصیه کنیم تا علاوه بر درمان های شیمیایی، از دارو در طول دوره ی درمان خود استفاده کنید.

تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان

کرایوتراپی

کرایوتراپی تکنیکی است که یک ماده منجمد کننده معمولاً نیتروژن مایع مستقیماً روی زگیل قرار داده می شود. این یک درمان بسیار سریع است، اما حس منجمد شدن می تواند موجب احساس ناراحتی شود و بعد از آن تاول تشکیل شود که ظرف مدت چند روز از بین می رود. این درمان معمولاً هر 2 تا 4 هفته باید تکرار شود.

جراحی برداشتن زگیل کف پا

کورتاژ، یک روش جراحی است که در آن ناحیه اطراف زگیل با یک ماده بی حسی موضعی بی حس می شود. سپس پزشک بافت زگیل را خارج می کند. از ماده ی شیمیایی فنول برای سوختن بافت زگیل و از نقره نیترات برای جلوگیری از خونریزی استفاده می شود. در طول چند روز اول بعد از جراحی، تا حد امکان نباید روی پای خود راه بروید. در عرض 1 تا 2 هفته اکثر افراد می توانند به طور طبیعی راه بروند و درد به طور قابل توجهی کاهش می یابد. میزان موفقیت این درمان بین 65 تا 85% تخمین زده شده است.


 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ۱۲ سه شنبه ۵ دی ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر من دوماه پیش رابطه مقعدی داشتم و بعدش متوجه شدم یه قسمت از لابیای کوچیکم سفت شده با دست زدن حس میشه و اینکه خارش شدید داشتم به متخص زنان مراجعه کردم گفتن فقط عفونته و زگیل نیست اما با اینکه علائمم از بین رفته یعنی خارش ندارم ولی اون سفتی لابیا هنوزم هست ولی دکتر بهم گفت نیازی به نگرانی نیست میخوام نظر شمارو بدونم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ دی ۲( 4 ماه پیش)
      زگیل نیست نگران نباشید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر