آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکان پذیر است؟

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن ممکن است؟ بر اساس مطالعات انجام شده ویروس HPV از طریق رابطه جنسی دهانی انتقال می یابد. بنابراین ممکن است منطقی به نظر برسد که بوسیدن (مخصوصاً بوسه ی عمیق یا فرنچ کیس یا همان لب گرفتن) یکی از عوامل خطرزای ابتلا به عفونت HPV است. با وجود اینکه این امر به صورت تئوری محتمل به نظر می رسد، اما هیچ مطالعه ی ثبت شده ای برای این راه سرایت وجود ندارد.

در این مقاله ما به بررسی تحقیقات کنونی در مورد HPV و بوسیدن پرداخته ایم. همچنین رایج ترین راه های انتقال HPV و بهترین راه های محافظت از آن را شرح داده ایم.

تحقیقات موجود در مورد بوسیدن و انتقال HPV

در حال حاضر تنها پاسخ منطقی به این سؤال که «آیا بوسیدن می تواند باعث انتقال HPV شود؟» این است: شاید! برخی از مطالعات نشان داده اند که بوسیدن با دهان باز می تواند با انتقال HPV در ارتباط باشد، اما شواهد موجود برای تأیید این ادعا اغلب متناقض و مبهم هستند.

مطالعه ای که در سال 2014 روی 222 زوج انجام شد نشان داد که مردانی که پارتنرشان به HPV دهانی مبتلا هستند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به HPV دهانی قرار دارند. نتایج این مطالعه از آنجایی به قطعیت نرسید که تمامی زوج های مورد مطالعه، هم از طریق بوسه ی عمیق و هم از طریق رابطه ی جنسی دهانی با یکدیگر در ارتباط بودند. بنابراین راه اصلی انتقال مشخص نشد!

بوسیدن و انتقال HPV

این امر مشکل اصلی مطالعات مربوط به HPV و بوسیدن است: زیرا تفکیک زوج های مبتلا به HPV که فقط از طریق بوسه با یکدیگر در ارتباط اند، امری دشوار می باشد. با این وجود، مطالعه ای در سال 2022 با همین موضوع صورت گرفت.  در این مطالعه، به وسیله ی سواب دهانی 392 بزرگسال فعال جنسی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج بدست آمده نشان داد که احتمال ابتلا به HPV دهانی در افرادی که با دو یا چند شریک جنسی خود بوسیدن عمیق داشتن، دو برابر بیشتر از افرادی بود که یک شریک جنسی داشتند یا بدون شریک جنسی بوده اند. اما در این مطالعه نیز مشکل مطالعات قبلی وجود داشت: شرکت کنندگان همزمان درگیر بوسیدن و رابطه ی جنسی بودند! بنابراین راه اصلی انتقال عفونت به طور دقیق مشخص نشد.

راه های اثبات شده ی انتقال HPV

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) تقریباً 80% افراد فعال از نظر جنسی در طول زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. با وجود اینکه انتقال HPV از راه بوسیدن در هاله ای از ابهام است، اما رابطه ی جنسی واژینال، مقعدی و دهانی مؤثرترین راه های انتقال HPV می باشند.

این ویروس حتی می تواند از طریق هر گونه تماس مستقیم پوست با پوست در حین رابطه ی جنسی با فرد آلوده ای که هیچ علامتی ندارد، منتقل شود.

آیا تمام سویه های HPV منجر به سرطان می شوند؟

اگرچه برخی از سویه های HPV با سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها در ارتباط هستند، اما اغلب عفونت های HPV خود به خود از بین رفته و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند.

پیشگیری از HPV

با وجود اینکه شما با داشتن رابطه جنسی محافظت شده و استفاده از کاندوم می توانید احتمال ابتلا به HPV را کاهش دهید، اما مؤثرترین راه پیشگیری دریافت واکسن گارداسیل 9 است.

در حال حاضر CDC دریافت واکسن را برای گروه های زیر توصیه می کند:

  • کودکان 11 تا 12 سال (به طور کلی از سن 9 سالگی)
  • تمامی افراد زیر 26 سالی که در دوران کودکی واکسینه نشده اند.

CDC واکسن HPV را برای افراد همه ی بالای 26 سال توصیه نمی کند؛ زیرا احتمال اینکه تا 26 سالگی به HPV مبتلا شوید بسیار بالا می باشد. با این وجود، بزرگسالان 27 تا 45 سالی که واکسینه نشده اند و در معرض خطر ابتلا به سویه جدیدی از HPV قرار دارند می توانند واکسینه شوند. برای اطلاعات دقیق در مورد دریافت واکسن گارداسیل 9 بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. زنان مبتلا به HPV که سیگاری هستند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه ی رحم قرار دارند.

رابطه ی جنسی ایمن و انجام آزمایش

کاهش تعداد شرکای جنسی می تواند احتمال قرار گرفتن در معرض HPV را به حداقل برساند. از آنجایی که اغلب افراد مبتلا به HPV علائمی ندارند، بهتر است در مورد داشتن یک رابطه جنسی ایمن و محافظت شده با شریک جنسی خود صحبت کنید.

همچنین، اگر هر یک از شما به عفونت های مقاربتی (STI) مبتلا هستید یا سابقه ی ابتلا به آن را داشته اید، با یکدیگر صادق باشید. در صورتی که مشکوک به زگیل تناسلی هستید، به پزشک مراجعه کنید. از پزشک در مورد آزمایشات دوره ای STI سؤال کنید. زنان می توانند غربالگری سرطان دهانه رحم را در تست های روتین خود گنجانده و هر چند وقت یک بار تست HPV و پاپ اسمیر انجام دهند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر