آیا HPV کشنده است؟ HPV چقدر خطرناک است؟

افراد پس از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ( Human Papillomavirus ) تلاش می کنند تا بیشترین اطلاعات ممکن مخصوصا در ارتباط با پیش آگهی آن را بدست آورند. از جمله سوالاتی که در مورد HPV ممکن است از پزشک پرسیده شود شامل خطرات زگیل تناسلی است:

آیا HPV کشنده است؟

HPV چقدر خطرناک است؟

آیا پس از درمان امکان بازگشت بیماری وجود دارد؟

آیا زگیل های تناسلی باعث سرطان می شوند؟

اغلب زگیل های تناسلی به وسیله دو نوع خاص از این ویروس (11 و 6 HPV) به وجود می آیند. این دو نوع تحت عنوان کم خطر شناخته می شوند که یعنی احتمال ایجاد سرطان توسط آن ها پایین است. دیگر انواع HPV عوامل شناخته شده تغییرات پیش بدخیمی و سرطان دهانه رحم در زنان هستند. HPV 16، یکی از انواع پر خطر، عامل نزدیک به 50 درصد سرطان های دهانه رحم می باشد. انواع 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59 و 68 از ویروس HPV، انواع پر خطر این ویروس هستند.

انواع پر خطر ویروس HPV به انواع سرطان زای HPV (انکوژنیک) نیز شناخته می شوند. تصور بر این است که HPV عامل تمامی موارد سرطان های دهانه رحم است. هیچ درمان موثری برای رفع زگیل های تناسلی وجود ندارد. با اینکه چندین گزینه درمانی وجود دارند اما هیچ کدام در از بین بردن زگیل ها و جلوگیری از بازگشت آن ها در تمامی بیماران به طور کامل موثر نیست.

همچنین، پس از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی از بین بردن آن عفونت امکان پذیر نیست. زگیل های تناسلی امکان دارد ظرف یک بازه 3 تا 4 ماهه در 10 تا 20 درصد افراد به صورت خود به خودی از بین روند. افراد باید درمان های مورد نیازی را که پزشک تجویز کرده به صورت کامل انجام دهند.

زنان مبتلا به HPV
زنان مبتلا به HPV

زنان مبتلا به زگیل های تناسلی باید برای انجام یک آزمایش متداول پاپ اسمیر و همچنین بررسی وجود عفونت HPV در کانال واژن و دهانه رحم به پزشک مراجعه کنند.

در صورتی که در درمان اولیه زگیل های تناسلی به صورت موفقیت آمیز درمان نشوند، بیمار نیاز خواهد داشت تا جهت بحث در ارتباط با گزینه های درمانی جایگزین به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند.

در بسیاری از موارد، زگیل های تناسلی پاسخ مناسبی به درمان نداده و حتی پس از رفع شدن دوباره پدیدار می شوند. پدیدار شدن مجدد سلول های غیر عادی در دهانه رحم زنان با درمان شدن شریک جنسی کاهش نمی یابد.

میزان بازگشت زگیل های تناسلی یک سال پس از درمان بیش از 50 درصد بوده و با عوامل زیر ارتباط دارد:

-ابتلا به عفونت مکرر از یک شریک جنسی آلوده: در این مورد ابتلا به چندین نوع ویروس HPV امکان پذیر است.

-باقی ماندن ویروس در پوست اطراف زگیل، فولیکول مو یا نواحی که فرایند درمانی بر روی آن ها صورت نگرفته است.

-ضایعات عمیق یا ضایعاتی که امکان تشخیص آن ها وجود ندارد.

خطرات زگیل تناسلی در بارداری

زگیل های تناسلی اغلب در دوره بارداری پدیدار شده یا بر تعداد آن ها افزوده می شود. عفونت های غیر فعال نیز می توانند فعال شوند.

HPV کشنده است ؟
HPV کشنده است ؟

در صورتی که زگیل های تناسلی در واژن، دهانه رحم یا نواحی باشند که به آسانی دچار خونریزی می شوند، می توانند زایمان را از راه واژن دشوار کنند. زگیل ها اغلب بدون نیاز به درمان پس از دوران بارداری رفع می شوند.

با این حال، خطر واقعی این است که امکان دارد نوزادان تازه متولد شده در حین تولد از طریق کانال زایمانی به این ویروس آلوده شوند. HPV می تواند سبب ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام پاپیلوماتوز تنفسی راجعه در کودکان شود که یک بیماری تهدید کننده زندگی در مجرای تنفسی می باشد. پاپیلوما ها و زگیل ها به سرعت ایجاد و منتشر شده و گاهی اوقات مسیر هوایی کودک را به صورت خطرناکی مسدود می کنند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.5/5 - (16 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر