۲ تا از بهترین پمادها برای درمان زگیل تناسلی مردان

احتمالا مصرف پماد برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان، اولین راه حلی است که به ذهن شما می رسد. پماد برای درمان زگیل تناسلی می تواند کرم آلدرا ، پماد پودوفیلاکس، سینکاتچینز و سالسیلیک اسید باشد. در این مقاله علاوه بر معرفی پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان، راه ها و روشهای دیگر درمان زگیل تناسلی از جمله جراحی، لیزر و کرایوتراپی نیز آورده شده است.

اگر زگیل های شما ناراحتی ایجاد نکنند، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشید. اما اگر خارش، سوزش و درد دارید و یا دیدن زگیل ها باعث ناراحتی شما می شوند، پزشک می تواند با دارو یا عمل جراحی آنها را رفع کند. با این حال احتمالا ضایعات بعد از درمان دوباره عود می کنند زیرا برای خود ویروس هیچ درمانی وجود ندارد.

داروهای زگیل تناسلی که به طور مستقیم به پوست شما اعمال می شود عبارتند از:

پماد آلدرا ( امی کیمود، زیکلارا، آلدارا )

آلدارا (ایمی کیمود) یک اصلاح کننده پاسخ ایمنی است. کرم آلدارا (مخصوص پوست) در هنگامی که جراحی گزینه درمانی مناسبی نمی باشد، برای درمان شکل خفیفی از سرطان پوست به نام کارسینوم سلول های بازال استفاده می شود. همچنین، آلدارا جهت درمان زگیل های تناسلی به کار می رود که در سطح بیرونی بدن پدیدار می شوند. با این حال، این دارو درمانی برای زگیل های تناسلی نمی باشد. ایمی کیمود می تواند در بزرگسالان و کودکانی استفاده شود که حداقل 12 سال سن دارند. این دارو می تواند برای اهدافی استفاده شود که در راهنمای این دارو لیست نشده اند.

پماد آلدارا

به نظر می رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهد. هنگام استفاده از آن از تماس جنسی اجتناب کنید. ممکن است کاندوم و دیافراگم را تضعیف کرده و پوست شریک جنسی شما را تحریک کند.

طریقه ی مصرف کرم آلدرا برای زگیل های تناسلی:

این دارو معمولا باید 3 بار در هفته (مانند شنبه، دو شنبه و چهار شنبه) و به مدت حداکثر 16 هفته استفاده شود. این پماد باید به ناحیه مورد نظر اعمال شده و تا زمان محو شدن، بر روی ناحیه مالیده شود. نواحی درمان شده پوست نباید با هر گونه پانسمان پلاستیکی پوشیده شود. همچنین باید از پوشیدن لباس زیر پلاستکی خودداری کرد. فرد می تواند یک گاز نخی بر روی آن ناحیه گذاشته و یا یک لباس زیر نخی بپوشد. این دارو باید قبل از رفتن به رختخواب استفاده شده و به مدت 6 تا 10 ساعت بر روی ناحیه مورد نظر باقی بماند. بعد از آن می توان دارو را به وسیله آب و صابون ضعیف شست.

در هنگام درمان زگیل های تناسلی موجود در زیر پوست آلت تناسلی ختنه نشده، باید پوست اضافی را به عقب کشیده و قبل از اعمال آلدارا زیر آن را با آب و صابون ضعیف شستشو داد. این ناحیه باید در طول مدت درمان به صورت روزانه تمیز شود. در هنگام استفاده از این پماد برای درمان زگیل های تناسلی اطراف واژن، باید از قرار گرفتن پماد بر روی لایه های حساس تر و درونی بافت واژن جلوگیری کرد. قرار گرفتن پماد بر روی آن لایه ها می تواند منجر به ایجاد تورم یا حساسیت واژن و همچنین دردناک شدن ادرار شود.

کرم آلدرا

# این پماد نمی تواند از انتشار این بیماری به دیگران از طریق تماس جنسی واژنی، مقعدی یا دهانی جلوگیری کند. احتمال دارد، در حین درمان به وسیله آلدارا فرد به ضایعات پوستی جدیدی دچار شود. به همین دلیل یکی از عوارض جانبی احتمالی، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول ها، بدن درد، سرفه، بثورات و خستگی می باشد.

پماد پودوفیلین و پودوفیلوکس

پماد پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. داروی موضعی پودوفیلین مخصوص پوست است که از پودر ترکیب عصاره گیاهی به نام مهر گیاه یا Mayapple ساخته می شود. این پماد برای درمان زگیل های تناسلی در سطح خارجی آلت تناسلی مردان و واژن یا بر روی پوست بین مقعد و ناحیه تناسلی استفاده می شود. استعمال آن باید توسط پزشک انجام شود. پودوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما می تواند به راحتی توسط شما در خانه اعمال شود.

پزشک شما ممکن است اولین بار خودش پودوفیلوکس را بر پوست شما اعمال کند و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف آن ناحیه را توضیح دهد. هرگز پودوفیلوکس را به قسمت های داخلی اعمال نکنید. علاوه بر این، این دارو برای بارداری توصیه نمی شود.

عوارض جانبی احتمالی داروی موضعی پودوفیلین

در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را که مربوط به واکنش های حساسیتی هستند در خود مشاهده کند باید مصرف دارو را قطع کرده، با پزشک خود تماس بگیرد و به دنبال مراقبت اورژانسی پزشکی باشد:

  • کهیر
  • خارش
  • احساس سبکی در سر
  • تنگی نفس
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا حلق
  • سوزش شدید
  • گزگز کردن
  •  قرمزی
  • بی حسی
  • درد یا احساس مور مور شدن
  • به وجود آمدن آسان کبودی یا خون ریزی
  • ضعف
  • تب
  • درد های شکمی یا یبوست شدید
  • تورم یا تغییرات پوستی در جایی که این دارو اعمال می شود

همچنین این دارو عوارض جانبی کم خطر تری نیز دارد که می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • یبوست
  • نفخ خفیف
  • احساس خفیف گز گز شدن یا درد در محل اعمال دارو

نکات لازم در هنگام مصرف پودوفیلین

عوارض پمادهای زگیل تناسلی

1) این دارو می تواند سبب نقص های مادرزادی شود. در صورت بارداری باید از مصرف این دارو خودداری شود. فرد باید از دارو های ضد بارداری استفاده کرده و در صورتی که در حین درمان باردار شود باید پزشک خود را از این موضوع مطلع سازد.

2) در صورتی که فرد به داروی موضعی پودوفیلین حساسیت داشته باشد نباید از این دارو استفاده کند.

3) ممکن است، فرد در صورت داشتن برخی شرایط قادر به مصرف این دارو نباشد. در صورت بارداری، شیر دهی، ابتلا به دیابت، مشکلات گردش خون، سندرم رینود یا استفاده از دارو های استروئیدی باید به پزشک اطلاع داده شود.

4) این دارو نباید در مقادیر بیشتر یا مدت طولانی تر از میزان توصیه شده مصرف شود. مصرف این دارو بیش از میزان تجویز شده نه تنها به بهتر عمل کردن آن کمک نمی کند بلکه می تواند سبب افزایش خطر عوارض جانبی ناخوشایند شود.

5) این دارو نباید برای درمان زگیل های تناسلی در داخل مقعد، واژن یا آلت تناسلی مردانه استفاده شود. همچنین، باید از اعمال این دارو بر روی پوست تحریک شده، متورم یا در حال خونریزی خودداری شود.

6) دارو را نباید بر روی خال های گوشتی، لکه های ماه گرفتگی یا دیگر زگیل هایی اعمال کرد که پزشک درمان آن ها را به وسیله این دارو توصیه نکرده است. باید از قرار گرفتن این دارو در چشم ها جلوگیری شود زیرا می تواند سبب تحریک شدید چشم شود. در صورت تماس این دارو با چشم باید آن را با مقادیر زیادی آب شسته و فورا با پزشک تماس گرفت. پماد پودوفیلاکس

مطلب مرتبط: آیا زگیل تناسلی خارش دارد؟

محلول اسید سالسیلیک

سالیسیلیک اسید یک ماده کرایتو لایتیک (لایه بردار) است و سبب ریزش لایه بیرونی پوست می شود. سالیسیلیک اسید موضعی (مخصوص پوست) برای درمان آکنه، شوره، سبوره، پسوریازیس، برداشتن میخچه، پینه و زگیل استفاده می شود.

این دارو می تواند برای اهدافی استفاده شود که در راهنمای این دارو لیست نشده اند. سالیسیلیک اسید موضعی می تواند به ندرت سبب واکنش حساسیتی جدی یا تحریک شدید پوست شود. این داروی شیمیایی، زگیل های تناسلی را می سوزاند و می تواند برای زگیل های داخلی استفاده شود. در صورتی که فرد هر کدام از علائم زیر را که مربوط به واکنش های حساسیتی هستند در خود مشاهده کند باید مصرف دارو را قطع کرده و به دنبال مراقبت اورژانسی پزشکی باشد:

  • کهیر
  • خارش
  • سوزش شدید پوست
  • تنگی نفس
  • احساس سبکی در سر
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا حلق
  • سر درد شدید
  • زنگ زدن گوش
  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات فکری
  • درد شدید شکم
  • استفراغ یا اسهال

✳️ عوارض جانبی ممکن است شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

در صورت داشتن حساسیت به سالیسیلیک اسید موضعی باید از مصرف آن خودداری شود. از دادن این دارو به کودکان یا نوجوانان مبتلا به تب، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان اجتناب شود. سالیسیلیک اسید موضعی می تواند سبب ایجاد سندروم ری شود. سندرم ری وضعیتی جدی و گاها کشنده در کودکان است.

در صورت ابتلا به دیگر شرایط پزشکی مخصوصا موارد زیر باید در ارتباط با مصرف این دارو از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • دیابت
  • مشکلات گردش خون

مضر بودن داروی موضعی سالیسیلیک اسید برای نوزادان متولد نشده مشخص نیست. در صورت بارداری نباید این دارو بدون توصیه پزشک مصرف شود. انتقال این دارو به شیر مادر یا مضر بودن آن برای نوزاد مشخص نیست. در صورت شیردهی نباید این دارو بدون توصیه پزشک مصرف شود. سالیسیلیک اسید موضعی نباید در کودکان کوچک تر از 2 سال مصرف شود.

کرم برای درمان زگیل تناسلی

مقدار مصرف سالیسیلیک اسید موضعی:

  • سالیسیلیک اسید موضعی در اشکال مختلف و متعددی مانند مایع، ژل، لوسیون، پماد ، روغن، فوم، صابون، شامپو، پد های پارچه ای و برچسب های پوستی موجود است.
  • این دارو باید دقیقا به گونه ای مصرف شود که بر روی برچسب آن نوشته و یا توسط پزشک دستور داده شده است. داروی موضعی سالیسیلیک اسید نباید در مقادیر بیشتر یا مدتی طولانی تر از میزان توصیه شده مصرف شود.
  • قبل از استفاده از این دارو، فرد می تواند مقداری از آن را به صورت امتحانی برای مشاهده واکنش دادن یا عدم واکنش خود استفاده کند. این دارو را نباید به صورت خوراکی مصرف کرده و تنها باید بر روی پوست اعمال کرد.
  • ناحیه مورد نظر باید به آرامی تمیز و خشک شود. در هنگام درمان زگیل ها یا پینه ها، فرد می تواند به آرامی و به وسیله یک برس نرم، حوله، یا سوهان ناخن بافت شل و غیر سفت را بردارد.
  • قبل از اعمال دارو، باید به مدت 5 دقیقه پوست را در آب خیساند. ممکن است قبل از استفاده از فوم یا لوسیون نیاز به تکان دادن آن باشد. باید از تمامی دستورات نوشته شده بر روی برچسب محصول پیروی کرد.
  • می توان جهت تطبیق دادن اندازه برچسب پوستی با ناحیه مورد نظر مقداری از آن را برش داد. برای دستیابی به بیشترین مزایا از سالیسیلیک اسید موضعی باید به صورت متداول استفاده کرد. ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم بهبود یابند.
  • در صورت بهبود نیافتن علائم یا بدتر شدن آن ها در حین استفاده از سالیسیلیک اسید موضعی باید با پزشک تماس گرفته شود. باید از مصرف سالیسیلیک اسید موضعی برای درمان هر گونه ضایعه پوستی که توسط پزشک بررسی نشده است اجتناب کرد.

سینکاتچینز (ورجین)

پماد سینکاتچینز

این پماد برای زگیل های خارجی و داخل یا اطراف مقعد می باشد. عوارض جانبی اغلب خفیف است و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد. سعی نکنید زگیل های تناسلی را با استفاده از داروهای بدون نسخه درمان کنید. این داروها برای استفاده در بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تعیین نشده اند. استفاده از داروهای بدون نسخه برای این منظور می تواند موجب درد و سوزش بیشتر شود.

مطلب مرتبط: درمان زگیل های مقعدی

برای برداشتن زگیل های بزرگتر، زگیل هایی که به داروها پاسخ ندادند یا اگر حامله هستید زگیل هایی دارید که ممکن است نوزاد شما در هنگام زایمان در معرض آن قرار گیرد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. گزینه های جراحی عبارتند از:

انجماد با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

انجماد، یک تاول در اطراف زگیل ایجاد می کند. همانطور که پوست شما بهبود می یابد، ضایعات از بین می رود، و اجازه می دهد پوست جدید ظاهر شود. شما ممکن است نیاز به تکرار کریوتراپی داشته باشید.

# عوارض جانبی اصلی شامل درد و تورم است.

مطلب مرتبط : کرایوتراپی بهترین راه درمان زگیل تناسلی

الکتروکوتر

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند.

#ممکن است بعد از عمل درد و تورم داشته باشید.

جراحی

پزشک شما ممکن است برای قطع زگیل از ابزار خاصی استفاده کند. برای این درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز دارید و پس از آن ممکن است دچار درد شدید شوید.

درمان با لیزر

این روش که از پرتو ی شدید نور استفاده می کند می تواند گران باشد و معمولا برای زگیل های بسیار گسترده و سخت برای درمان استفاده می شود.

#عوارض جانبی می تواند شامل زخم و درد باشد.

برای مشاهده درمان خانگی زگیل تناسلی زنان و مردان وارد لینک زیر شوید:

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.7/5 - (58 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر