عوارض سوزاندن زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل های تناسلی نوعی بیماری مقاربتی هستند که بر اثر عفونت با ویروس  HPV ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی، پولیپ های زبر و تاج مانندی روی نواحی تناسلی، کشاله ران یا مقعد هستند که موجب خارش، سوزش یا ترشح می شوند. معمولاً، زگیل های تناسلی عفونت های ویروسی هستند که در شرایط مرطوب رشد می کنند و موجب بروز ضایعات یا بافت غیرطبیعی می شوند. زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما  HPV برای همیشه در بدن باقی می ماند. گرچه، این ویروس با واکسن  HPV قابل پیشگیری است.

بهترین روش برای درمان و از بین بردن زگیل تناسلی مردان و زنان چیست؟ این سوال خیلی از بیماران مبتلا به زگیل تناسلی است. برای برداشتن زگیل تناسلی از روش ها و راه های مختلفی مانند کرم های موضعی، درمان زگیل تناسلی با فریز ،درمان با اسید و یا عمل جراحی با لیزر استفاده می شود. اما برای آنکه بفهمیم کدامیک بهترین پاسخ را به دفع این ویروس میدهد؛ لازم است هرکدام از راه های درمان را بدانیم. تا انتها این مقاله را مطالعه کنید. 

انواع زگیل تناسلی

چه چیزی موجب بروز زگیل های تناسلی می شود؟

زگیل های تناسلی یا کوندیلوما آکومیناتا بر اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا  HPV ایجاد می شوند که معمولاً بیش از 40 نوع سویه مختلف دارند و از طریق تماس مستقیم با غشاهای مخاطی پوست فرد مبتلا مانند تماس جنسی یا از مادر به فرزند در حین زایمان طبیعی منتقل می شوند. عفونت، به بافت های پوست آسیب می رساند و موجب بروز ضایعات می شود و به طور ویژه گونه های  HPV 6 و 11، علل اصلی زگیل های تناسلی داخلی و خارجی هستند. به طور معمول، زگیل ها مربوط به سرطان نمی شوند، مگر اینکه بر اثر سویه های  HPV پر خطر ایجاد شده باشند که ممکن است تبدیل به سرطان رحم یا مقعد شوند.

زگیل های تناسلی از چه طریقی منتقل می شوند؟

  • تماس جنسی از طریق نزدیکی واژن – آلت تناسلی، واژن – مقعد و واژن – واژن
  • تماس با ضایعات مبتلا به HPV در نقاط دیگر مانند دهان، دست ها، انگشت ها، پنجه ها و پوست مو دار
  • به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند عینک، رژلب، حوله، صابون، ریش تراش یا ابزارهای جنسی
  • رابطه ی جنسی دهانی با فرد مبتلا به HPV نوع 6 و 11
  • دریافت رابطه ی جنسی دهانی با فرد مبتلا به سویه ی HPV 6 و 11 در دهان، لبها، زبان یا اندام تناسلی
  • تماس پوستی یا حتی برقراری رابطه ی جنسی بدون انزال
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف مانند عفونت، دیابت یا استفاده از داروی سرکوب کننده ایمنی
  • داشتن هرپس سیمپلکس در زمان حال یا در گذشته
  • انتقال عفونت از مادر به کودک در طول زایمان طبیعی
عکس زگیل تناسلی در بارداری 1

علائم زگیل های تناسلی

علائم زگیل های تناسلی شامل برجستگی یا پولیپ هایی می شوند که از سطح مخاطی درون بدن یا خارج از پوست بیرون می زنند و شبیه به گل کلم یا گل تاج خروس هستند. زگیل های تناسلی در محیط های گرم و مرطوب و هم چنین در افرادی با نقص ایمنی رشد می کنند. در برخی موارد، زگیل های تناسلی فقط به صورت ضایعات کوچک دیده می شوند و گاهی اوقات ممکن است کاملاً پنهان باشند. زگیل های تناسلی مشخصات زیر را دارند:

  • پولیپ های پوستی صاف یا زبر و یا پولیپ های محدبی که از پوست بیرون می زنند.
  • پولیپ ها یا برجستگی هایی با اندازه های مختلف
  • پولیپ هایی با رنگ های مختلف مانند قهوه ای، صورتی یا قرمز
  • احساس سوزش، خارش، ناراحتی یا درد در نزدیکی زگیل های تناسلی
  • خونریزی از یک پولیپ یا از واژن به ویژه در حین رابطه ی جنسی

زگیل های تناسلی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک تشخیص اولیه زگیل های تناسلی را بر اساس مشخصات فیزیکی آنها انجام می دهد و سپس برای تأیید بیماری نمونه برداری می کند. پزشک زنان، برای اطمینان از دقت در تشخیص زگیل های تناسلی پنهان شده در اندام هایی مانند دهانه رحم، آزمایش های بیشتری را انجام می دهد:

معاینه ی لگن: معاینه ای است که توسط پزشک زنان برای تشخیص ناهنجاری های اندام های لگن زنانه و همچنین اندام های مجاور مانند فرج، لابیا، دهانه واژن یا دهانه ی رحم برای تکمیل تشخیص انجام می شود. علاوه بر این، پزشک زنان ممکن است از کولپوسکوپی، برای تشخیص ناهنجاری های ناحیه واژن، بافت اپیتلیال و ناحیه تناسلی خارجی زن استفاده کند.

آزمایش  DNA HPV یک آزمایش جامع است که گونه های  HPV مرتبط با زگیل های تناسلی و سویه های پرخطر  HPV را که ممکن است منجر به سرطان رحم شوند، بررسی می کند.

معاینه مقعد: ناهنجاری ها در اسفنکتر مقعد و سطح خارجی مقعد را با آناسکوپ بررسی می کند.

تشخیص درست به درمان صحیح بیماری کمک می کند. اگر زگیل های تناسلی یا پولیپ هایی دارید که خونریزی یا ترشح دارند و یا مستعد بیماری مقاربتی هستید، در اسرع وقت باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید.

درمان زگیل تناسلی

درمان هاى زگیل های ناحیه ی تناسلی خارجی ، عبارتند از:

  • کرم ها، ژل ها و پماد ها
  • کرایوتراپی یا فريز كردن زگيل تناسلي
  • عمل جراحی با لیزر
  • درمان با اسیدها

درمان زگیل تناسلی با کرم های موضعی

کرم برای درمان زگیل تناسلی

از جمله ی این موارد می توان به کرم ایمیکویمود (Imiquimod) ، ژل پودوفیلیکس و پماد سین کاتچین ها نام برد.

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی در خانه

– ایمیکویمود

ایمیکویمود کرمی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار می رود. کرم ایمیکوییمود ٥٪‏ را شب ها قبل از خواب به سطح پوست ناحیه تناسلی بمالید و این درمان را 3 بار در هفته و به مدت 16 هفته ادامه دهید. کرم ایمیکوییمود ٣.٧٥٪‏ را هرشب استعمال کنید. باید در هر دو حالت فوق، ناحیه ی مورد نظر را  6 تا 10 ساعت بعد از استفاده از کرم با آب و صابون شستشو دهید. همچنین در طول دوره ی درمان با ایمیکوییمود از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید زیرا که وجود این کرم بر روی پوست می تواند اثر کاندوم ها و دیافراگم را تضعیف کند.

– ژل پودوفیلاکس

رزین پودوفیلاکس و پودوفیلین، ژل هایی هستند  که برای از بین بردن زگیل تناسلی طراحی شده اند. پس از استعمال این ژل ها،  صبر کنید تا منطقه ی مورد نظر به صورت طبیعی خشک شده سپس می توانید لباس بپوشید. استفاده از ژل پودوفیلاکس برای درمان زگیل های گردن رحم، واژن یا کانال مقعد توصیه نمی شود. همچنین برای مناطق وسیع تر بهتر است که از آن استفاده نشود. چنانچه از این ژل به مقدار زیادی استفاده می کنید و یا پس از استعمال آن اجازه ی خشک شدن به آن را نمی دهید، ممکن است ژل با دیگر نواحی تماس یافته و عوارض جانبی آن گسترش یابد. به خاطر وجود چنین خطراتی ، دیگر استفاده از این روش درمانی را توصیه نمی شود.

– سین کاتچین ها

پماد سین کاتچین ها، از عصاره ی چای سبز ساخته می شود. پماد سین کاتچین ١٥٪‏  را 3 بار در روز و به مدت بیش از 16 هفته بر روی زگیل ها بمالید. هنگامی که پماد بر روی سطح  پوست قرار دارد، از هرگونه تماس جنسی اجتناب کنید. برای درمان زگیل ناحیه تناسلی با کرم آنرا در یک ناحیه ی مرطوب و یا در یک نقطه ای که پوست ها با هم در تماس اند (چین های بدن) قرار دارند، کرم یا پماد که به طور مستقیم بر روی آن ها قرار داده تا بهترین نتیجه را بگیرید.

استفاده از این دارو ها در هنگام بارداری ممنوع است.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

عکس زگیل تناسلی بعد از کرایو:

کرایو تراپی

کرایوتراپی روشی است که پزشک می تواند با استفاده از نیتروژن مایع و یک اپلیکاتور پنبه ای یا دستگاه خاصی به نام پروب کرایو زگیل ها را فریز کند. این سرما به مدت 10-20 ثانیه اعمال می شود. اگر زگیل های زیادی دارید و یا اندازه ی آن ها بزرگ است، پزشک ممکن است ابتدا قبل از انجام فریز کردن زگیل تناسلی ناحیه ی مشخص را با بی حسی موضعی ، بی حس کند.

امروزه بسیاری از پزشکان فریز کردن زگیل (کرایوتراپی) را بهترین راه درمان می دانند. از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

◀ نیاز نیست چند جلسه به پزشک مراجعه کنید و فقط در یک جلسه آن هم در 5-10 دقیقه درمان انجام می شود.

◀ باعث پخش شدن زگیل تناسلی در قسمت های دیگر نمی شود.

◀  نیاز به تکرار درمانی نیست.

◀  چون کمترین آسیب را به پوست آلوده وارد می کند از نظر زیبایی هم بهترین روش محسوب می شود.

◀ این روش سرپایی است و با حداقل درد و تحریک محل زگیل نسبت به روش های دیگر می باشد.

◀ به خاطر مزایایی که گفته شد به عنوان اولین روش درمانی در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه انجام سرمادرمانی را در فیلم زیر ببینید:

مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی

◀ یک روز قبل از فریز کردن، موهای نواحی تناسلی را برای بهتر دیده شده زگیل ها با کرم های موبر از بین ببرید.

◀ زمان کرایو تراپی بسته به تعداد زگیل می باشد، ولی به طور متوسط کمتر از ٥دقیقه طول می کشد.

◀ بعد از کرایو سوزش و درد  قابل تحمل کمی خواهید داشت.

◀ هر 12 ساعت بعد از کرایو از پماد التیام دهنده استفاده شود.

◀ استفاده از حمام و شستن با صابون بدون مانع است

◀  تا خوب شدن زخم ها هنگام مقاربت از کاندوم استفاده کنید

◀ یک هفته بعد از فریز کردن زگیل ها سیاه شده و خود به خود میریزند، از کندن آنها اجتناب کنید.

◀ جهت جلوگیری از عود زگیل از تیغ جهت اصلاح استفاده نکنید.

◀ بعد از یک هفته از شروع کرایو درمانی جهت بررسی درصد موفقیت باید جهت ویزیت به پزشک مراجعه نمایید

از بین بردن زگیل تناسلی با عمل جراحی

عمل برداشتن زگیل تناسلی

این کار می تواند تمامی زگیل های شما را در یک جلسه از بین ببرد. پس از انجام بی حسی موضعی، پزشک می تواند زگیل های شما را با استفاده از روش های مختلفی بردارد. این روش ها شامل موارد زیر می شوند :

  •  – برش آن ها با استفاده از قیچی
  • – کنار زدن آن ها با استفاده از یک تیغه ی تیز( روش برادشت با تیغ)
  • – حذف آن ها با استفاده از لیزر ( کورتاژ با لیزر )
  • – سوازاندن آن ها با استفاده از کاتر الکترونیکی، روشی است که در آن از یک پروب الکترونیکی با ولتاژ پایین استفاده می شود.

در اغلب موارد شما بعد از جراحی به بخیه نیاز نخواهید داشت.

معایب روش جراحی

روش های جراحی به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر زگیل تناسلی یکی از روش های تخصصی برای از بین بردن زگیل های بزرگی است که با روش های دیگر درمان نمی شوند، مثلا زگیل هایی که در داخل مقعد و یا مجرای ادراری هستند با این روش (سوزاندن زگیل) درمان می شوند. سوزاندن زگیل تناسلی به چه صورت است؟ در درمان زگیل تناسلی با لیزر، پزشک زگیل ها را با لیزر می سوزاند. با توجه به اندازه و تعداد زگیل ها از بی حسی موضعی و یا بیهوشی استفاده می شود. مانند روش های دیگر ممکن است در محل لیزر احساس درد و سوزش احساس شود که با گذشت زمان برطرف می شود.

 

عوارض استفاده از لیزر

 
به عقیده بعضی از پزشکان به علت تبخیر زگیل ممکن است در قسمت های دیگر گسترش یابد .همچنین هزینه ی لیزر از کرایو تراپی بیشتر است.
 

از بین بردن زگیل تناسلی با اسید

پزشک می تواند برای درمان زگیل ها از تری کلرو استیک اسیدها یا بیکلرواستیک اسید ها استفاده کند. مقدار کمی از این اسید ها را یک بار در هفته بر روی زگیل ها مالیده و اجازه دهید تا خشک گردند.

این روش بهترین درمان زگیل تناسلی هایی است که کوچک و در نواحی مرطوب است و همچنین می تواند در درمان زگیل های نواحی واژن و مقعد نیز استفاده شود.

درمان زگیل های داخلی

اگر زگیل در نواحی واژینال یا گردن رحم است، درمان های توصیه شده عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا نیتروژن مایع
  • جراحی حذف و برداشت زگیل
  • استفاده از محلول اسید
اگر زگیل ها در مجرای ادرار(پیشابراه) (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه حمل می کند)،  قرار دارند ، بهترین گزینه های درمان کریوتراپی یا جراحی هستند.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی

اینکه پزشک کدام یک از روش های درمانی زگیل ناحیه تناسلی را به شما پیشنهاد کند به مواردی از جمله تعداد زگیل ها، مکان و ناحیه (ها) ی درگیر شده توسط زگیل ها، بزرگی زگیل ها و اینکه شما کدام روش را  ترجیح می دهید بستگی دارد.

مطلب مرتبط: لیزر درمانی بهتر است یا کرایوتراپی؟

عکس جوش تناسلی

عوارض جانبی زگیل ها چه هستند؟

عوارض جانبی نادر هستند اما می توانند  رنگ پوست را تغییر دهند و یا ایجاد زخم (بافت اسکار یا جوشگاه) کنند ؛ به ویژه اگر زمان کافی برای بهبود در فواصل درمانی وجود نداشته باشد. عوارض جانبی نادرتر درد شدید و مزمن است. اگر زگیل ها در ناحیه ی  مقعد باشند، حرکت روده ای ممکن است دردناک و دشوار گردند. همچنین شرایطی به نام فیستول مقعدی ممکن است به وجود آید که نیازمند عمل جراحی است.

اگر درمان زگیل تناسلی انجام نشود چه مشکلی پیش خواهد آمد؟

زگیل های تناسلی ممکن است به صورت خود به خودی به مرور زمان بهبود یابند و یا به همان صورت باقی بمانند. اگر به دنبال راه های درمان نروید؛ زگیل ها می توانند به زگیل های تناسلی بیشتر یا بزرگ تری تبدیل گردند.

و حرف آخر اینکه شما دوستان عزیز می توانید سوالات خود را از طریق پرسش از دکتر مطرح بفرمایید.

4.1/5 - (18 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهوا سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    من بعد از جلسه لیزرم در ناحیه واژن خارش داشتم و پماد کلوتریموکسازول هم مصرف کردم خارشه تقریبا اذیت نمیکنه دیگه ولی از دو سه روز پیش تعداد زیادی جوش در ناحیه تناسلی زدم
    دارویی لازمه مصرف کنم یا خود به خود خوب میشه؟ درد داره و حین ادرار سوزش بدی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر امیرمظف سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر این زائده نمیدونم زیگل تناسلی هست یا منگوله‌پوستی یا همون اسکین تگ،چون بنده خیلی اسکین تگ میزنم ولی شک دارم
    ن خارش ن‌سورش ن هیچی نداره بازم گفتم شمانظر بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر کیوان یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام من چند هفته روی سر آلت تناسلی پوسته شده و‌رنگش‌عوض شده تو حالت عادی هیچ‌دردی ندارم خارشم ندارم ولی اگ آب بخوره میسوزه خودمم اگزما هم‌دارم (خود ارضایی هم‌میکنم)ممنون‌میشم کمکم‌کنید رابطه جنسی نداشتم ب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش)
      دو هفته خودارضایی نکنید آسیب شیمیایی و حساسیت مطرحه
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۲۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دخترم نزدیک ۱۰ سالشه برای معاینه لوزه زبانی پزشک متخصص از اتوسکوپ گوش استفاده کرد و مطمنم ضد عفونی نکردن منم اعتراض کردم چیزی نگفتن آقای دکتر از این راه ممکنه منتقل بشه زگیل؟دستگاه همین جور بدون سینی و رو میز بودو اصلا الکل نزدن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر ارمین پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام من خیلی وقته روی آلتم یه حالت گوشتی به وجود آمده و الان که سایت هارو دیدم ترس دارم که آیا زیگل هست یا گوشت های اضافه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر شادی پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر فرمودید در صورتی تو رابطه دهانی، ویروس از آلت مرد به دهان زن منتقل میشه که داخل دهانش زخم باز وجود داشته باشه؟ نمیدونم اون آقا مبتلا بودن یا نه

    بعد اگه از دهان منتقل بشه، ممکنه ایجاد زگیل تناسلی هم بکنه؟
    حتما باید روی آلت مرد زگیل قابل مشاهده باشه و از برخورد زگیل انتقال صورت بگیره تو دهان؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      بله خیر
  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    اطراف آلت تناسلی خود زائده ی مشکوکی مشاهده کردم طبق عکس بفرمایید که آیا ممکن است زگیل تناسلی باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      بله
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    من چند روزه متوجه شدم که دچار زگیل تناسلی شدم. الان دو رزم هست که یک طرف گلو و گوشم درد داره. با توجه به اینکه رابطه اورال داشتم ممکن هست دچار سرطان گلو شده باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر شایسته چهارشنبه ۲۷ دی ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من نه سال پی بعد از زایمان دومم در ناحیه تناسلیم یه چیزی برآمده دد آمده بود بعد از چند ماه رفتم دکتر مایته شدم کفت چیزی نیست طبیعیه بعد از چند سال تعدادشون زیاد شده آزمایش Hpvهم دادم منفی بود ولی خیلی نگرانم چه کار باید بکنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ دی ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر...دکتر عزیز حدود 2 سالی میشه که من متوجه وجود این مورد شدم ....روابطه بدون کاندوم نداشتم ولی رابطه های زیادی داشتم ...اول فکر مکردم گوشت اضافس ولی احساس میکنم تغییر شکل داده...ولی بلاخره شما استادین بهتر تشخص میدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      تو دوسال تغییری نداشته؟
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      سایزش خیر تغییری نداشته ......همونه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      مشکوک به زگیله
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      نمونه برداری انجام بشه
    5. تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      مرسی بابت راهنمایتون ...دراولین فرصت
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۲( 1 ماه پیش)
      🌺
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر