عوارض و خطرات زگیل تناسلی در مردان

اکثر مردانی که به HPV آلوده می شوند، هرگز هیچ علامت یا مشکلی از عفونت ایجاد نمی کنند. با این حال، آنها می توانند آن را به شرکای جنسی فعلی و گاهی اوقات آینده شان نیز منتقل کنند. مردان در صورت داشتن سابقه عفونت HPV در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی، مقعد و گلو هستند.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

 اگر فرد به چندین گونه HPV، به ویژه انواع پرخطر آلوده شود، عفونت می‌تواند منجر به عوارض زگیل تناسلی مانند ترشحات غیرطبیعی واژن، سرطان دهانه رحم و فرج در زنان، سرطان آلت تناسلی یا مقعد در مردان و سرطان دهان یا حلق هم در مردان و هم زنان شود.

چه چیزی سبب بروز زگیل تناسلی مردان می شود؟

انواع خاصی از ویروس های  HPV منجر به بروز این بیماری مقاربتی می شوند. زگیل های تناسلی از طریق تماس پوستی مستقیم در طول رابطه ی جنسی منتقل می شوند. اما ویروس دیگری باعث ایجاد زگیل روی دست و پاها می شود. لمس کردن بدن خود یا فرد دیگر با دست یا پایی که زگیل دارد، باعث انتقال زگیل نمی شود.

زگیل های تناسلی از طریق موارد زیر منتقل می شوند:

  • رابطه ی جنسی داخلی اعم از رابطه ی واژینال یا مقعدی
  • تماس جنسی (تماس مستقیم پوست بدون انزال)
  • رابطه ی جنسی دهانی با فرد مبتلا به HPV یا زگیل های تناسلی.
  • رابطه ی جنسی دهانی با فرد مبتلا به HPV یا زگیل های دهان، لب ها یا زبان.

علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی مردان
زگیل آلت تناسلی

آن دسته از انواع ویروس اچ پی وی که ریسک بالایی دارند و منجر به بروز سرطان در بدن می شوند؛ معمولا هیچ علائم خاصی را در آقایان و بانوان از خود نشان نمی دهند. زگیل های تناسلی معمولا اولین علامت هستند. ویروس  HPV عامل بیماری زگیل تناسلی می باشد که علائم آن ممکن است هفته ها، ماهها و یا حتی سالها پس از تماس با این ویروس، آشکار شوند. علائم زگیل های تناسلی شامل موارد زیر می باشد:

  • توده های برجسته، صاف یا زبر بر روی نواحی تناسلی و یا اطراف آن
  • برجستگی هایی که رنگ مشابهی با پوست اطراف خود دارند، یا مقداری تیره تر و یا خاکستری رنگ هستند.
  • برجستگی های پراکنده یا خوشه ای با بافتی شبیه به گل کلم
  • زگیل هایی که بر روی آلت تناسلی، مقعد، کیسه بیضه، کشاله ران و یا قسمت فوقانی ران ظاهر می شوند.
  • زگیل هایی که از طریق رابطه ی جنسی دهانی، در دهان یا گلو ظاهر می شوند.
  • زگیل هایی که گاهی اوقات با درد، خارش، سوزش و یا خونریزی همراه هستند.

ظاهر شدن زگیل های تناسلی بعد از ابتلا به عفونت

برخی از افراد ظرف مدت چند هفته بعد از ابتلا به عفونت، دچار زگیل های تناسلی می شوند. گرچه، اغلب اوقات نمایان شدن زگیل ها چند ماه یا چند سال طول می کشد. به همین دلیل، شناخت علت دقیق این بیماری بسیار سخت است. همچنین ممکن است شما این ویروس را در بدن خود داشته باشید، ولی اثری از زگیل های تناسلی نباشد. حتی ممکن است در مقعد یا جای دیگری از بدن خود زگیل داشته باشید و از این مسئله آگاه نباشید. اگر هیچ علائمی ندارید، ممکن است ناخواسته دیگران را به این ویروس آلوده کنید.

زگیل تناسلی در مردان خطرناک تر است یا در زنان؟

بیشتر اطلاعات مربوط به ویروس اچ پی وی ( ویروس پاپیلومای انسانی ) مربوط به بانوان است، چرا که داشتن این ویروس می تواند ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را بالا ببرد. زگیل تناسلی مردان که این روزها تبدیل به یک مسئله حاد در میان جوامع محسوب می شود، نشان دهنده مشکل یا بیماری در فرد می باشد. این ویروس در آقایان نیز همچون بانوان، منجر به بروز مشکلات سلامتی می شود. بنابراین هم آقایان و هم بانوان باید از راه های کاهش ریسک بروز عفونت ویروس اچ پی وی (HPV) اطلاع داشته باشند.

ابتلا به این ویروس ریسک بروز سرطان تناسلی را تا حدی بالا می برد. با این حال باید بگوییم که این سرطان ها آنچنان رایج نیستند. علاوه بر این، ویروس اچ پی وی می تواند مشکل زگیل های تناسلی را در آقایان و هم در بانوان به وجود آورد. آمار و ارقام نشان می دهد بیش از نیمی از آقایانی که در ایالات متحده آمریکا زندگی جنسی فعالی دارند، در زندگی خود به ویروس اچ پی وی مبتلا می شوند. معمولا این ویروس در آقایان با گذر زمان بدون نیاز به دخالت پزشکی از بین می رود و منجر به بروز مشکلات مختلف سلامتی نخواهد شد.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی در زنان

عکس زگیل تناسلی مردان

خطرات زگیل تناسلی در مردان

در رابطه با عوارض زگیل تناسلی در مردان باید گفت که، ویروس اچ پی وی حدود 30 نوع مختلف دارد که برخی از آن ها با سرطان های تناسلی ارتباط دارند و می توانند منجر به بروز سرطان مقعد یا آلت تناسلی در آقایان شوند. هر دو نوع سرطان ذکر شده بسیار نادر هستند. همچنین در افرادی که سیستم ایمنی خوبی در بدن دارند، ریسک بروز آن ها کمتر خواهد بود. طبق تحقیقی که در سال 2006 انجام شد، اتحادیه سرطان آمریکا اعلام کرد حدود 1530 مرد در ایالات متحده آمریکا با سرطان آلت تناسلی دست و پنجه نرم می کردند. همچنین حدود 1910 آقا مشکل سرطان مقعد داشتند.

دیگر انواع ویروس اچ پی وی به ندرت می توانند عامل بروز سرطان در آقایان شوند، اما معمولا منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی بر روی پوست آن ها خواهند شد. حدود یک درصد از آقایانی که زندگی جنسی فعالی در آمریکا دارند، زگیل های تناسلی را بر روی پوست خود مشاهده خواهند کرد. 

آزمایش های تشخیصی برای ویروس اچ پی وی در آقایان

جهت تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک معالج ابتدا از ناحیه تناسلی آقایان معاینه به عمل می آورد تا در صورت وجود هرگونه زگیل، تشخیص اولیه اتفاق بیوفتد. برخی از پزشکان برای مشاهده زگیل های ریزی که قابل رویت نیستند از محلول سرکه استفاده می کنند. اما این آزمایش کاملا بدون خطا نیست. گاهی اوقات پوست افراد به شکل اشتباه به عنوان زگیل در نظر گرفته می شود.

هیچ تست عادی و رایجی برای تشخیص ویروس های اچ پی وی پر خطر در آقایان که منجر به بروز سرطان می شوند وجود ندارد. در آزمایش مقعدی (anal Pap test)، پزشکان سلول هایی را از ناحیه مقعد افراد جمع آوری کرده و آن ها را برای مشاهده هرگونه مشکل در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند.

درمان زگیل تناسلی در مردان

هنوز هیچ درمانی برای عفونت اچ پی وی (از نوع بدون علائم) وجود ندارد. به جای آن، تمرکز پزشکان بر روی مشکلات و عوارضی است که توسط ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند. پس از ظاهر شدن زگیل های تناسلی، روش های متعدد درمانی را می توان مورد استفاده قرار داد. بیماران می توانند از کرم های تجویزی در خانه استفاده کنند و آن ها را بر روی نواحی مورد نظر قرار دهند. همچنین پزشکان میتوانند با استفاده از عمل جراحی و یا منجمد کردن ( کرایوتراپی)، زگیل ها را در مطب از بین ببرند.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

برخی از پزشکان درمان خیلی زود زگیل های تناسلی را پیشنهاد نمی کنند، چرا که زگیل ها ممکن است به مرور زمان و بدون نیاز به هیچ دخالتی از بین بروند. همچنین ظاهر شدن تمامی زگیل ها بر روی پوست نیز به یک باره اتفاق نمی افتد و زگیل ها به مرور زمان بر روی پوست افراد پدیدار می شوند. بنابراین فردی که خیلی زود زگیل های تناسلی خود را درمان می کند، ممکن است به جلسات درمانی بیشتر نیاز پیدا کند.

واکسن ویروس اچ پی وی

واکسن ویروس اچ پی وی گارداسیل در سال 2006 برای استفاده در بانوان مورد تایید قرار گرفت، اما هنوز برای آقایان مورد تایید سازمان های معتبر جهانی نیست. برای تشخیص اثر بخش بودن واکسن در آقایان، تحقیقات و پژوهش کارشناسان کماکان ادامه دارد. متخصصان سلامت عمومی بر این باورند که در نهایت پسران و آقایان نیز واکسینه خواهند شد.

چگونه ویروس اچ پی وی را در یک رابطه مدیریت کنیم؟

اگر شریک جنسی طولانی مدت یک مرد به ویروس اچ پی وی مبتلا باشد، احتمال اینکه ویروس مذکور به او منتقل شده باشد بسیار بالا است. ویروس اچ پی وی عموما در بدن آقایان زودتر و ساده تر از بدن بانوان خارج می شود. از بین رفتن ویروس در بانوان عموما دو سال یا بیشتر به طول می انجامد. انواع خاصی از ویروس اچ پی وی که به بروز سرطان دهانه رحم مرتبط هستند معمولا مشکلات سلامتی برای آقایانی که با زن های مبتلا به اچ پی وی هستند ایجاد نمی کنند. اگر یک شریک جنسی به ویروس اچ پی وی مبتلا باشد، این بدان معنا نیست که وی اخیرا با فرد دیگری رابطه جنسی داشته است. این ویروس می تواند بدون هیچگونه علائم و نشانه خاصی برای مدت ها در بدن افراد باقی بماند.

پرهیز و مراقبت تنها راه برای جلوگیری از انتقال ویروس اچ پی وی بین افراد به شمار می رود. همچنین در صورت داشتن رابطه جنسی تنها با یک نفر که به HPV مبتلا نباشد، ریسک انتقال این ویروس کاهش خواهد یافت. همچنین برای کاهش ریسک انتقال ویروس اچ پی وی، آقایان می توانند تعداد شریکان جنسی خود را کاهش دهند و تنها با افرادی رابطه خود را دنبال کنند که در گذشته شریکان جنسی محدودی داشته اند.

کاندوم ها نیز تا حدی توانایی محافظت در برابر انتقال ویروس اچ پی وی را دارند. اما کاندوم ها نیز در این زمینه 100 درصد موثر نیستند، چرا که ویروس HPV با برخورد پوست به پوست منتقل می شود. این ویروس می تواند از نواحی که توسط کاندوم پوشیده نمی شوند بین دو شریک جنسی منتقل گردد. در یک تحقیق که اخیرا بر روی بانوانی که به تازگی زندگی جنسی خود را شروع کرده بودند مشخص شد: ریسک بروز عفونت اچ پی وی در کسانی که برای رابطه خود از کاندوم استفاده می کردند 70 درصد کمتر از کسانی که در کمتر از 5 درصد از روابط خود کاندوم استفاده می کردند بود.

آیا ممکن است بیش از یک بار به زگیل های تناسلی مبتلا شوم؟

بله، هیچ درمانی برای HPV، ویروسی که عامل تشکیل زگیل های تناسلی است، وجود ندارد. در نتیجه شما ممکن است بارها و بارها به این زگیل ها دچار شوید.

برای زگیل تناسلی مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید، به کلینیک بهداشت جنسی و یا دکتر متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. این پزشکان مشکلات دستگاه تناسلی و ادرار را درمان می کنند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

2.9/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر