آیا زگیل تناسلی سرطانی هم داریم؟ ( ویروس hpv )

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از رایج‌ترین بیماری های آمیزشی است. ممکن است این ویروس به صورت زگیل های تناسلی ظاهر شود. در بیشتر موارد، بیماری HPV به‌طور خود به ‌خود درمان می‌شود، ولی بعضی از انواع این بیماری که HPV پرخطر نامیده می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد زگیل سرطانی یا سرطان شوند.


آیا HPV باعث سرطان می‌شود؟

در رابطه با اینکه HPV باعث سرطان زگیل تناسلی در زنان و مردان می شود یا خیر باید گفت که زگیل تناسلی و سرطان در بعضی موارد با مرتبط هستند. بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند منجر به سرطان و یا به اصطلاح عامیه زگیل سرطانی ،شود ولی مبتلا بودن به این ویروس به این معنی نیست که شما حتما سرطان دارید.

بیماری HPV یکی از رایج‌ترین بیماری‌های آمیزشی است. تقریبا همه افرادی که رابطه جنسی پر خطر دارند، روزی به HPV مبتلا می‌شوند. در بیشتر اوقات این بیماری به‌ طور خود به‌ خود طی 2 سال درمان می ‌شود و مشکل جدی بوجود نمی ‌آورد ولی گاهی اوقات بیماری HPV می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سرطان مقعد
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان دهان یا گلو
  • سرطان آلت تناسلی مردانه
  • سرطان واژن زنانه
  • سرطان مهبل

راه های زیادی وجود دارد که احتمال مبتلا شدن به سرطان HPV را کاهش می‌دهد. تزریق واکسن HPV و داشتن رابطه جنسی سالم (هر زمان که رابطه جنسی از طریق مقعد، واژن یا دهان برقرار می‌شود، استفاده از کاندوم و کاندوم زبانی یا دهانی (دِنتال دَم) توصیه می‌شود) می‌تواند به جلوگیری از این نوع سرطان ‌‌ها جلوگیری کند.

زگیل تناسلی در مردان

چگونه بیماری HPV تبدیل به سرطان می‌شود؟

بیشتر از 200 نوع ویروس و بیماری HPV وجود دارد که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند و خود‌ به‌ خود درمان می‌شوند. ولی 13 نوع از این بیماری می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یک نوع از این 13 نوع می‌تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. آن دسته از بیماری‌های HPV که منجر به سرطان می‌شوند، HPV پرخطر نامیده می‌شوند. انواع دیگر HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری‌ها، HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی‌شوند. ولی عده ای به اشتباه به آنزگیل سرطانی می گویند.

بیشتر افرادی که به HPV مبتلا هستند، اطلاعی از آن ندارند زیرا معمولا علائمی ندارد. در بیشتر مواقع، سیستم ایمنی بدن به ‌طور طبیعی عفونت بیماری HPV را طی دو سال از بین می‌برد ولی در شرایطی دیگر ممکن است سیستم ایمنی بدن نتواند با HPV پرخطر مبارزه کند و عفونت در بدن باقی بماند. زمانی‌که HPV پرخطر خودش درمان نمی‌شود، می‌تواند سلول‌های دهانه رحم، دهان یا گلو، مقعد، آلت تناسلی مردانه، مهبل و واژن را به ویروس آلوده کند.

عفونت HPV سلول‌های معمولی را به سلول‌ های غیر عادی تبدیل می‌کند که سلول‌ های پیش‌ سرطانی نامیده می‌شود. اگر سلول‌ های پیش ‌سرطانی درمان نشوند، رشد کرده و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

دو نوع از مهم‌ترین سرطان‌های ناشی از بیماری HPV، سرطان دهانه رحم و سرطان دهان است و انواع دیگر آن بسیار کم اتفاق می‌افتد.

سرطان حنجره

چه کسانی در خطر ابتلا به سرطان ناشی از بیماری HPV هستند؟

در حین رابطه جنسی، زمانیکه واژن، مهبل، دهانه رحم، آلت تناسلی مردانه، مقعد و دهان با آلت تناسلی فرد دیگری که به این بیماری آلوده است تماس پیدا کند، می‌تواند باعث ابتلا به بیماری HPV شود. HPV از طریق تماس پوستی و مخاط منتقل می‌شود؛ یعنی حتی زمانیکه افراد در رابطه جنسی به ارگاسم نرسند و یا از طریق واژن، مقعد یا دهان دخول صورت نگیرد هم بیماری منتقل می‌شود(در صورتی که یکی از طرفین آلوده باشد).

ابتلا به HPV به معنی ابتلا به سرطان نیست. بیشتر بیماری‌های HPV خود به‌ خود درمان می‌شوند و هیچ آسیبی به بدن نمی‌رسانند. با این حال بهتر است برای حفظ سلامتی‌، تمام تلاشتان را بکنید. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری HPV باید به یک سری نکات توجه کنید. نکاتی در مورد پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv وجود دارد که خواندن آن ها خالی از لطف نیست. می توانید بعد خواندن ادامه ی مقاله با کلیک بر روی گزینه ی زیر در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی اطلاعاتی بدست آورید.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

تنها راهی که بطور قطع می‌توان گفت که فردی به HPV مبتلا نمی‌شود، داشتن رابطه جنسی سالم است ولی بیشتر افراد بالاخره زمانی در زندگی ‌شان ممکن است ناخواسته رابطه جنسی نا سالم برقرار می‌کنند. اگر شما با فردی دیگر رابطه جنسی دارید با رعایت یک سری نکات، می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان ناشی از HPV ( زگیل سرطانی ) را کاهش ‌دهید.

یکی از بهترین راه‌ های جلوگیری از ابتلا به HPV و سرطان ناشی از آن، انجام واکسیناسیون HPV است. این واکسن از شما در برابر بسیاری از بیماری‌ های HPV پرخطر( بیماری‌هایی که منجر به سرطان می‌شوند) محافظت می‌کند. واکسن گارداسیل یکی واکسن هایی است که از ابتلا به HPV که منجر به زگیل تناسلی می‌شود، جلوگیری می‌کند. بهترین زمان تزریق واکسن HPV قبل از برقراری رابطه جنسی با فرد دیگر است ولی حتی اگر تاکنون با فردی رابطه جنسی داشتید، می‌توانید با پزشک یا پرستار صحبت کنید تا تشخیص دهند که آیا این واکسن برایتان مناسب است یا خیر.

واکسن گارداسیل

هر زمان که از طریق واژن یا مقعد رابطه جنسی دارید، برای محافظت در برابر HPV از کاندوم یا کاندوم ‌های داخلی استفاده کنید. برای رابطه جنسی دهانی، استفاده از کاندوم یا کاندوم دهانی توصیه می‌شود. کاندوم و کاندوم دهانی برای جلوگیری از انتقال بیماری ‌های آمیزشی دیگر مثل: کلامیدیا (نوعی بیماری مقاربتی) یا بیماری HIV (ویروس ایدز) کاربرد بیشتری دارند و برای جلوگیری از HPV به این خوبی عمل نمی‌کند. هم‌چنین کاندوم به اندازه واکسن نمی‌تواند از HPV جلوگیری کند ولی قطعاً، احتمال ابتلا به HPV و سرطان ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که کشیدن سیگار و جویدن تنباکو می‌تواند خطر پیشرفت سرطان ناشی از HPV ‌بویژه سرطان گلو را افزایش دهد. بنابراین، دوری از مصرف تنباکو یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری HPV است. زنان باید مرتب برای چکاپ رحم به پزشک مراجعه کنند. تست پاپ ‌اسمیر و تست HPV می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به سرطان ناشی از HPV کمک کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد واکسن گارداسیل، میزان تاثیر گذاری، بهترین زمان تزریق و موارد بیشتر مقاله ی زیر را دنبال کنید.

واکسن گارداسیل

 

تشخیص ابتلا به سرطان ناشی از HPV

اگر پزشک علائمی در شما مشاهده کند، در ابتدا شما را معاینه می‌کند و بعد با انجام نمونه ‌برداری تشخیص می‌دهد که مبتلا به سرطان گلو، مقعد، مهبل، آلت تناسلی مردانه و واژن هستید یا خیر. تست‌ های مختلفی برای بیماری HPV وجود دارد که می‌تواند انواع HPV پرخطر (بیماری‌هایی که منجر به سرطان می‌شوند) را در رحم‌ تشخیص دهد. همچنین تست‌ های دیگری مثل تست پاپ ‌اسمیر وجود دارد که تغییر غیر عادی سلول‌ ها را که باعث سرطان می‌شوند، در رحم تشخیص می‌دهد.

اگر تغییر سلول‌های رحم که به‌ دلیل بیماری HPV پرخطر اتفاق می‌افتد، قبل از تبدیل به سلول‌های سرطانی تشخیص داده‌ شود، معمولا قابل درمان است. به همین خاطر است که رحم باید مرتب چک شود.

 

آزمایش دیگری وجود ندارد که HPV پرخطر را در قسمت ‌های دیگر بدن تشخیص دهد و فقط برای رحم تست تشخیص وجود دارد. اگر شما به‌ طور مرتب از طریق مقعد رابطه جنسی برقرار می‌کنید، پزشک ممکن است آزمایش پاپ اسمیر مقعد را به شما پیشنهاد دهد که البته این آزمایش به همه افراد توصیه نمی‌شود. دانشمندان درباره بیماری HPV مطالعات زیادی انجام می‌دهند و به احتمال زیاد در آینده آزمایش‌ های بیشتری برای HPV ارائه می‌شود.

بهترین کار این است که برای تشخیص زگیل تناسلی سرطانی به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی آزمایش ها و تست ها بهترین روش درمانی رو برای شما در نظر بگیرند. برای خواندن مطالب بیشتر در ارتباط با تشخیص زگیل تناسلی میتوانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

آزمایشات و تشخیص زگیل تناسلی

عکس زگیل سرطانی:

عکس زگیل سرطانی
3.8/5 - (17 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ستاره سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 3 سال پیش زگیل تناسلی مقعدی داشتم و فریز کردم، الان چند روزه یبوست دارم و ضایعه هایی(بواسیر) اومده بیرون که حس میکنم روی اون بواسیر زگیل زده. ممکنه از داخل زگیل زده باشه؟ خیلی میترسم آیا اینم باید فریز کنم؟ یا بذارم بواسیرم درست بشه و بره داخل؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر سعیده شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    من تست پاپ اسمیر دادم سالم بود ولی ضایعه داشتم تستhpv دادم به ۴ تیپ مبتلا هستم.۶و۵۱و۵۲و۶۸ که سه تیپ پرخطره😔هفته بعد نوبت دارم که برم صایعه رو با آراف بردارم ولی خیلی میترسم که سرطانی باشه.البته دکترم گفته که باید بیوپسی رحم بشم.ضایعه کمتر از یکماهه ایجاد شده و خیلی سریع متوجه شدم پاپ اسمیر و معاینات دوره ای هم همیشه داشتم چقدر نگران کننده است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بیوپسی انجام شود باید تحت نظر روتین باشید
  • تصویر کاربر جمال پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر .چند ماهی هست که روی کلاهک آلتم یه جوش زیر پوستی داشت .کندمش و بزرگتر شد .الان بر طرف نشد که هیچ ، جوش های ریز دیگه هم اضافه شد .ایا زگیل تناسلیه ؟
    داخل مجرای ادرار هم چند وقتیه خارش میده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر hesam پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    اقای دکتر اگر زیگیل تناسلی کم‌خطر داشته باشی همون تیپ و‌منتقل میکنی به شریک جنسیت یا ممکنه تو بدن اون پر خطر باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      احتمال تغییر تیپ در طولانی مدت ممکن ولی شانسش خیلی اندکه
  • تصویر کاربر معین چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    با سلام
    من متوجه زگیل های خیلی ریر شدم و دکتر بهم گفت hpv هستش
    کرایو‌ انجام دادم و دکتر گفته بعد دو هفته مراجعه کنم، قرص زینک‌ سلن و پماد زینک اکساید تجویز کرد
    این زگیلها بعد از دو سال رابطه ناامن در من ایجاد شده. میخواستم بدونم آیا قابل درمان خواهد بود یا تا آخر عمر با من خواهد بود؟ چون دکتر گفت هر موقع دیدی زگیل جدید در اومده باید کرایو بشی تا اجازه بزرگ شدن بهشون ندی
    سپاسگذار میشم اگر جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 8 ماه پیش)
      بله احتمال عود دارد
  • تصویر کاربر Fereshte شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    این عکسی که براتون فرستادم خیلی ضایعه ریزی هستش و سه ماهی هست وجود داره
    وقتی بهش دست میزنم حس میکنم هم قسمتای پایینش که حالت اویزان داره نرمه و تعدادش هم زیاد نشده تا الان و همسرمم چیزی نگرفته تا الان
    اینا میتونه زگیل باشه یا دراثر استفاده از ژیلت و عوامل دیگ باشه؟
    چون نه خارشی داره نه چیزی ولی جدیدا چون درباره زگیل خوندم ترسیدم که زگیل باشه اما خب همسرم هم هیچ گونه ضایعه ای نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام زگیل نیست
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.من آقا 39 ساله هستم و5 سال پیش دچار hpv6 شدم.در مرحله ازدواج هستم وطبق راهنماییهای شماومطرح کردن موضوع با همسرم 3 دوز واکسن گارداسیل را هر دو قبل از رابطه تزریق کردیم.ایشان 35 سالشون هست.چه مدت بعد از تزریق دوز سوم رابطه جنسی بلامانع هست؟راهنمایی جهت ایمن تر شدن رابطه یا کنترل موضوع با توجه به ابتلای بنده به hpv6دارید؟لطفا اگرپیشنهادی واسه آینده ما دارید راهنمایی کنید.
    در مورد دو تصویرزائده مشکوک اظهارنظر بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام تا به حال قبلا ضایعه پوستی داشته اید که فریز کرده باشید ؟ ببینید واکسن گارداسیل برای سن شما تاثیر چندانی نخواهد داشت به اون شکل و فقط در برابر بعضی تایپ های شایع محافظ میکند پس رابطه را میتوانید برقرار کنید .
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      جناب دکتر کرمی من در 2 سال اول ابتلا 5 مرحله کرایو و 7 مرحله کوتر انجام داده ام ولی در طی دوسال گذشته یه مرحله عود 6 ماه پیش داشتم که فریز شد.
      1-طبق نظر شما با توجه به سن من و همسرم واکسن تزریق شده تاثیر چندانی ندارد ؟
      2-احتمال ابتلای همسر من به این بیماری و سرایت از سمت من به ایشان زیاد است؟هیچ اقدام بازدارنده دیگری پیشنهاد ندارید؟
      3-نظرتون در مورد تصاویر پیوست؟(تقریبادر محل فریز سال گذشته هست)
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیلی شباهت ندارد ولی ریسک نکنید و این را هم که قابل کرایو است کرایو کنید . بله واکسن در این سن تاثیری ندارد مخصوصا اگر قبلا رابطه جنسی داشته اید . اگر ضایعات پوستی فعال نداشته باشید و سیستم ایمنی هردو خوب باشد خوب احتمال انتقال کاهش می یابد .
    4. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      همسر من باکره هستند و تا حالا رابطه ای هم برقرار نکردیم تا تزریق واکسن کامل انجام بشه.
      1- نیازی به گذران مدت زمانی بعد از دوز سوم هست؟چه مدت بعد از دوز سوم رابطه نداشته باشیم؟
      2-دکتر بعد از 5 سال احتمال پاکسازی ویروس هست یا دیگه ویروس hpv6 پایدار شده و مهمان همیشگی هست؟
      3-راهنمایی خاص دیگه ای؟
      ممنون از توضیحات کامل و راهنمایی و وقتی که میزارید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      واکسن از نظر علمی و کتابی در سن و سال شما دیگه فایده نداره تست های خونی بررسی hpv دقیق نیستند و اشتباه زیاد دارند برای اقا مراقب ضایعات پوستی باشید و برای خانم هم که بعدا پاپ اسمیر کنند توصیه فقط تقویت سیستم ایمنی
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر منصوری چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب من خانم ۳۷ ساله هستم دچاره ویروس شدم نوع ۶۶ و ۵۳ خیلی نگران هستم و دکتر بهم گفته نوعش سرطانیه باید چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام ایا تست پاپ اسمیر انجام شده یا تست خونی دادید ؟
  • تصویر کاربر مهلا یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام من دو روز گلو درد دارم و یک روز گوش درد که با چراغ قوه دیدم انتها گلو قرمز و دونه های سطح پوست سفید داره خیلی گلو درد دارم ۱۲ سال ازدواج کردم و پارسال با تست پاپ اسمیر مشکوک به زگیل بود که سه دوره گارداسیل زدم و قرص پاور فیت استفاده کردم
    بنظر شما زگیل دهانی دچار شدم باید چیکار کنم .فوق العاده گلو درد و گوش درد سمت چپ هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر سارینا شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    زگیل تناسلی ۱۶
    که هنوز علائمی. ندارم فقط جواب ازمایش مثبت بوده ممکنه باعث سرطان شده باشه
    تورا خدا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اگر بثورات ندارد مهم نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر