آزمایش کشت ادرار برای چیست؟

یکی از شایعترین مواردی که مراجعه کنندگان به مطب و کلینیک های اورولوژی مراجعه می کنند، شکایت آن ها از تکرر ادرار، سوزش ادرار، تغییر رنگ ادرار و بوی بد ادرار می باشد. همه علائم ذکر شده اغلب از عفونت ادرار حکایت می کنند. در صورت ابتلا کلیه ها و پروستات، تب و لرز و درد پهلو و لگن نیز به علائم فوق اضافه می شود. شایعترین عامل عفونت، اغلب باکتری Ecoli می باشد. عوامل دیگری از قبیل باکتری سوزاک یا نایسریا گونوره آ و یا کلامیدیا تراکوماتیس به صورت صعودی و از نوک مجرا به طرف بالا یعنی پروستات، مثانه و کلیه ها می روند.

به علت قرار گرفتن ساختاری مجرا در خانم ها که طول مجرا کوتاه و در مجاورت مقعد و واژن قرار گرفته است، شانس عفونت ادراری در خانم ها به مراتب از آقایان بیشتر می باشد. در هر بیمار مبتلا به عفونت ادراری، بلافاصله و قبل از شروع درمان، باید آزمایش ساده و کشت ادرار انجام شود. در آزمایش ساده ادرار، وجود عامل بیماری زا به همراه وجود سلول های چرکی بالا در ادرار گزارش می شود و جهت تعیین قطعی عفونت ادراری، آزمایش کشت ادرار نیز به بررسی بیشتر اضافه می شود.

آزمایش ادرار

در آزمایش کشت ادرار و آزمایش ساده ادرار، به بیمار توصیه می شود قبل از شروع آنتی بیوتیک، ادرار میانی خود را داخل ظرف آزمایشگاه ریخته و به آزمایشگاه تحویل داده شود. بعد از بررسی کامل ادرار در آزمایشگاه، موارد زیر مشخص می شود:

  • آیا اصلا عفونت ادراری وجود دارد یا نه؟
  • در صورت وجود عفونت، نوع باکتری و درصد حساسیت آن به نوع داروها مشخص می شود.

پزشک با استفاده از داروی حساس به عامل بیماری زا، سریعاً و در زمان کوتاهی نسبت به درمان آن اقدام می کند و از طرفی با درمان به موقع و مناسب و کامل عفونت ادراری، از عود آن جلوگیری می نماید.

آزمایش کشت ادرار برای چه افرادی مناسب است؟

همچنانکه ذکر شد در هر بیمار مبتلا به عفونت ادراری و یا با شک به آن، باید آزمایش ساده و کشت ادرار همزمان انجام گردد. در بچه ها و افراد مسن و آنهایی که درمان کامل و مناسب عفونت ادراری جهت جلوگیری از آسیب به کلیه ها ضروری است، باید با انجام کشت ادرار و با وسواس بیشتری به درمان دقیق عفونت ادراری اقدام شود.

آزمایش کشت ادرار چگونه انجام می شود؟

یکی از شایعترین مواردی که باعث غلط گزارش شدن نتیجه آزمایش کشت ادرار می شود، عدم رعایت موارد بهداشتی در هنگام تهیه و دادن نمونه ادراری به آزمایشگاه می باشد. جهت دقیق بودن نتیجه کشت ادراری موارد زیر حتما باید هنگام تحویل نمونه به آزمایشگاه رعایت شود.

  • ناحیه تناسلی باید با مایع ضدعفونی شسته شود.
  • از ظرف استریل ارائه شده توسط آزمایشگاه برای پر کردن نمونه استفاده شود.
  • نمونه ترجیحاً از وسط ادرار در داخل ظرف ریخته شود.
  • نمونه بلافاصله به آزمایشگاه تحویل داده شود.
  • در نوزادان و افرادی که به هر علتی سوند مثانه دارند باید با هماهنگی مسئول آزمایشگاه و با تدابیر ویژه نمونه تهیه شود.

نتیجه کشت ادرار 24 تا 48 ساعت طول می کشد. بعد از بررسی جهت درمان به پزشک معالجه گر گزارش می شود و پزشک با اطمینان بیشتر، داروی انتخابی درست که بیشترین اثر نابودکنندگی روی عامل بیماری زا را دارد تجویز می کند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر