آیا زگیل تناسلی خارش دارد

اگر متوجه رشد زائده نرمی روی آلت تناسلی  یا واژن خود شده اید، احتمال این وجود دارد که به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید. زگیل تناسلی یک نوع بیماری مقاربتی (STD) است که ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. HPV، به عنوان شایع ترین بیماری مقاربتی در دنیا شناخته می شود و انواع مختلفی دارد که هر کدام عوارضی دارند. خوشبختانه این بیماری کشنده نیست و زندگی فرد بیمار را تهدید نمی کند. درمان های مختلفی برای HPV وجود دارند که می توانند به کنترل این عفونت کمک کنند.

 زگیل تناسلی می تواند از طریق همه فعالیت های جنسی، اعم از رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود.یکی از علائم بیماریهای مقاربتی دهانی  ایجاد زائده در دهان و حتی زبان است. در صورتی که متوجه رشد زائده های نرمی بر روی آلت تناسلی خود شده اید که ممکن است با خارش، درد یا ناراحتی همراه باشند، به احتمال زیاد دچار زگیل تناسلی شده اید.

عکس واضح از زگیل دهانی

خارش زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی در هر قسمت از بدن که باشند میتوانند با خارش همراه باشند این خارش میتواند برای فرد آلوده به زگیل تناسلی آزار دهنده باشد. یکی از بهترین راه های درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی است. البته بعد از انجام کرایو باید مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی را انجام بدهید. حدود یک هفته بعد از درمان زگیل های شما می ریزد.

زگیل تناسلی در کجا ظاهر می شود؟

زگیل تناسلی تنها روی آلت تناسلی ظاهر نمی شود. از آن جایی که زگیل تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شود، از این رو ممکن است داخل دهان، لب ها، زبان یا حتی روی گلو ظاهر شود. همچنین در صورتی که HPV از طریق رابطه جنسی مقعدی منتقل شود، ممکن است اطراف مقعد یا حتی داخل آن ظاهر شود. از آن جایی که در بسیاری از موارد این زگیل ها با چشم قابل دیدن نیستند، ممکن است تا زمان تکثیر شدن آن ها، یا تا زمانی که از با احساس خارش همراه نباشند، متوجه آن ها نشوید. 

زگیل ها، ممکن است به مدت چند هفته یا چند ماه پس از اولین عفونت ظاهر شوند. با این حال، بسیار مهم است که بدانید عفونت به طور کلی منجر به گسترش زگیل ها به سایر نقاط بدن نمی شود. به عنوان مثال، زگیل نمی تواند از اندام تناسلی فرد به دست های او منتقل شود یا برعکس.

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود؟

به طور کلی حدود ۱-۲ سال پس از ابتلا، HPV خود به خود از بین می رود، به گونه ای که در برخی از بیماران شاهد از بین رفتن خود به خودی آن هستیم. این مساله در صورتی اتفاق می افتد که HPV باعث ایجاد زگیل ها نشود. با این حال، ممکن است زگیل ها پس از درمان، مجددا عود کرده و باز گردند. زیرا HPV، می تواند در سلول های پوست شما باقی مانده و مجددا باعث بروز زگیل ها شود.

این مساله به این معنی است که ممکن است شما در طول زندگی، بارها شاهد بازگشت زگیل ها باشید. مدیریت و کنترل علائم در زمان بازگشت بیماری بسیار ضروری است. برخی از درمان ها، می توانند به کاهش علائم دردناک ناشی از زگیل ها کمک کنند. به طور کلی، این ها درمان های موضعی ای هستند که می توانند برای کاهش درد و سایر عوارض ناشی از زگیل ها، به طور مستقیم بر روی آن ها اعمال شوند. در صورت بروز عوارض جانبی بیشتر یا برحسب سلیقه شخصی، می توان با روش های جراحی سرپایی مانند لیزر درمانی یا انجماد زگیل ها، اقدام به برداشتن و حذف آن ها بکنید.

عکس زگیل روی آلت

چطور به زگیل تناسلی مبتلا نشویم؟

خوشبختانه، امروزه واکسن های موجود برای HPV، گونه های رایج این بیماری را پوشش می دهند. همچنین، این واکسن ها می توانند در برابر سویه های پر خطر این بیماری که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شوند نیز محافظت ایجاد کنند. علاوه بر این، استفاده از وسایل پیشگیری از بیماری های جنسی مانند: کاندوم و سد دهانی در حین رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به بیماری های جنسی و به خصوص زگیل تناسلی را کاهش دهد.

زگیل های تناسلی، ممکن است زگیل مسطح باشند یا به صورت برجستگی های ناهموار دیده شوند و همچنین ممکن است به صورت خوشه ای در کنار هم ظاهر شوند. در صورتی که مبتلا به زگیل تناسلی هستید ممکن است متوجه تفاوت در جریان ادرار خود شده باشید.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

منبع: elyonclinic

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر