زگیل تناسلی روی لب

آیا روی لب هایتان برآمدگی های کوچک دایره ای شکل را احساس می کنید؟ احتمالا این برآمدگی در لب همان زگیل است. زگیل ها عارضه های پوستی خوش خیمی هستند که با نام پاپیلوما شناخته می شوند و ناشی از ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی هستند. این ویروس خودش را مثل یک برآمدگی کوچک و نرم روی پوست نشان می دهد و به شکل کشیده یا گرد ظاهر می شوند. زگیل روی لب یک لکه کیست مانند یا نقطه ی جامد برجسته روی پوست است. این زگیل روی لثه، مخاط لب، سقف دهان یا زبان ظاهر می شود. آنها از اندازه کوچک شروع می شوند و اندازه آنها در نهایت بزرگ می شوند.

همه چیز درباره ی زگیل تناسلی روی لب

زگیل دهانی مخاطی که به نام پاپیلوما شناخته می شود جوش های سفید یا صورتی کوچک و نرمی هستند. این زگیل ها در مدت یک هفته یا چند ماه رشد می کنند و در اثر ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آیند.بیش از ۴۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند به مخاط سرایت کنند. این ویروس سلول های اپتیلیال را تحت تاثیر قرار می دهد و مثل یک عفونت طولانی مدت و پنهان باقی می ماند که حتی می تواند بدون نشانه عود کند یا به طور فعال ادامه دار باشد.  

زگیل های تناسلی از راه رابطه جنسی منتقل می شوند و معمولا ۱ تا ۳ ماه پس از تماس با شریک مبتلا ظاهر می شوند و در حفره دهانی به چندین شکل خود را نشان می دهند.انواع مختلف HPV  به طور محسوسی پتانسیل انکوژنی متفاوتی دارند. کدام نوع اچ پی وی خطرناک است؟ گونه های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی ۱۶،۱۸،۳۱،۳۳ و ۴۵ هستند.بیماری های HPV 6 و ۱۱ در زگیل های مخاطی دهان نمایان می شوند و‌معمولا در نئوپلاسم درون اپیتلیال خوش خیم یا ضعیف رخ می دهند اما به ندرت ناشی از رشدغده ی بدخیم هستند.

عکس زگیل روی لب

زگیل لب چه مدت ادامه پیدا می کند؟

زگیل ها داخل دهان به مدت طولانی باقی می مانند.معمولا بازه زمانی آنها از ۶ ماه تا ۲ سال کم و زیاد می شود که بسیار طولانی است.از آنجایی که ممکن است زگیل سرطان زا باشد اگر بیش از ۶ ماه طول بکشد باید توسط پزشک یا دندانپزشک بررسی شود.

انواع زگیل دهانی

همانگونه که پیش تر مطرح شد، زگیل ها حاصل ویروس HPV هستند.این ‌ویروس سویه های مختلفی دارد که در قسمت های مختلف بدن خودش را به شکل متفاوتی نشان می دهد.

پاپیلومای سنگفرشی:

ضایعه ی گل کلم توسط ویروس پاپیلومای انسانی تغییر می کند و سویه های ۶تا ۱۱ آن را به وجود می آورند.این ضایعه بدون درمان دارویی برطرف می شود اما درمان آن سال ها به طول می انجامد. بهترین کار این است که به محض تشخیص زگیل در دهان پزشک را مطلع سازید.معمولا این نوع زگیل روی لوزه،نوک یا پایه زبان و به مقدار کمتری روی سخت کام،لثه ها، حلق، اپی گلوت و زبان کوچک ظاهر می شود.

زگیل معمولی-وروکوولگاریس :

این نوع زگیل به واسطه ی سویه ی ۲و ۴ بیشتر روی دست ها ظاهر می شود.این نوع زگیل در مکان هایی که احتمال زخم زیاد است شایع می باشد ‌‌و در هر قسمتی از پوست یا هر سطح پوستی می‌تواند رشد کند.

درمان زگیل روی لب

هیپرپلازی اپیتلیال کانونی:

این بیماری با نام بیماری هک نیز شناخته می شودو ناشی از سویه ی ۱۳ و ۳۲ ویروس پاپیلومای انسانی است.در این شرایط،زگیل دهانی جوش هایی با رنگ سفید یا صورتی پرورش می دهد و به آن ظاهری سنگ فرشی می بخشد.

زگیل تناسلی:

این زگیل ها در دهان ساکن هستند اما در ناحیه تناسلی هم یافت می شوند.با این حال،اگر شخص مبتلا در رابطه جنسی دهانی افراط کند، زگیل فقط به دهان سرایت میشود.زگیل تناسلی توسط سویه های دو، شش و یازده به وجود می آید.شاید دیدن عکس زگیل تناسلی در داخل واژن برای شما جالب باشد.

زگیل لب چگونه سرایت می کند؟

زگیل در دهان یا هر ناحیه ی دیگری واگیردار است.ویروسی که این مشکل را به وجود می آورد از طریق به اشتراک گذاری حوله، لباس یا تماس پوستی نزدیک با فرد مبتلا سرایت می شود.شایع تر است که ویروس به دلیل آسیب دیدگی  پوست سرایت شود.

درمان زگیل دهانی یا زگیل روی لب:

اکثرا زگیل های دهانی خطری ندارند اما اگر اندازه آنها بزرگ باشد یا باعث درد شوند آزار دهنده خواهند بود. پزشک متخصص دو گزینه برای انتخاب پیش روی شما می گذارد.الکتروتراپی و سرمادرمانی سرما درمانی هما کرایوتراپی است بهتر است مراقبت های بعد از کرایوتراپی را بدانید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    لکه قهوه ای رنگ روی پوست بکینی دیدم .بدون هیچ درد و خارشی.خیلی نگرانم..این چی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ اردیبهشت ۳( 1 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر