انواع جوش ناحیه تناسلی + عکس

دانه های قرمز جوش مانند در ناحیه تناسلی، نوعی عارضه پوستی است که به دلیل برخی اختلالات در قسمت‌های مختلف آلت تناسلی مردانه و زنانه به وجود می‌آید. این جوش‌ها به‌ طور طبیعی قرمز رنگ و قلمبه‌ بوده و همراه با درد، سوزش و خارش است. در صورت وجود جوش هاي ملتهب قرمز در ناحيه تناسلي، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کرد.

عکس جوش ناحیه تناسلی زنان

عکس جوش سفت و دردناک واژن
عکس جوش لبه داخلی واژن
عکس جوش تناسلی در زنان
عکس برجستگی جوش مانند در ناحیه تناسلی زنان

 

علل وجود جوش ناحیه تناسلی

دلایل متعدد و بسیاری از قبیل عفونت‌ها، بیماری‌های مقاربتی، حساسیت و اختلالات خود ایمنی در مورد این دانه ها و جوش‌ها در ناحیه تناسلی موجود است. عمده‌ترین دلیل جوش هاي ملتهب قرمز در ناحيه تناسلي مربوط به عفونت‌ها است که برخی از آن‌ها در ادامه ذکرشده است:

جاک ایچ

نوعی عفونت قارچی پوست در ناحیه کشاله‌ها است که جوش‌های آن قرمزرنگ، خشک و همراه با خارش و حتی ممکن است به‌صورت تاول باشد.

جاک ایچ

دایپر راش

نوعی عفونت قارچی پوست است که در کودکان به دلیل گرما و رطوبت پوشک به وجود می‌آید. این جوش‌ها قرمزرنگ، خشک و ممکن است به‌صورت تاول باشد.

دایپر راش

عفونت قارچی واژینال

نوعی عفونت قارچی بوده و در ناحیه تناسلی زنان به وجود می‌آید و به دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است. این جوش‌ها قرمزرنگ بوده و همراه با خارش، ورم و ترشحات سفید واژینال است.

قارچ واژن

ملاسکوم کانتاجیوسوم

نوعی عفونت ویروسی بوده و به‌صورت جوش‌های تکی و سفت است. این جوش‌ها ممکن است به‌صورت متورم و همراه با خارش باشد.

مطلب پیشنهادی: درمان زگیل تناسلی

ملاسکوم کانتاجیوسوم

بالانیتیس

نوعی عفونت که به دلیل عدم رعایت بهداشت و بر روی سر آلت تناسلی یا حشفه به وجود می‌آید. این جوش‌ها همراه با خارش، قرمزی و ترشح است.

بالانتیس

عفونت‌های انگلی یکی دیگر از عوامل جوش در ناحیه تناسلی هستند:

شپش ناحیه تناسلی

شپش، حشرات بسیار کوچکی هستند که با تخم‌گذاری در ناحیه تناسلی افزایش می‌یابند. این حشرات از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. این عامل به‌طور عمده در افراد نوجوان مشاهده می‌شود و موجب خارش و سوزش در این ناحیه می‌شود.

مطالب مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان

شپش ناحیه تناسلی

شپش بدن

شپش بدن با شپش ناحیه تناسلی متفاوت بوده و همچنین بزرگ‌تر هستند. معمولاً این نوع شپش‌ها در داخل لباس و روی پوست هستند و از خون تغذیه می‌کنند. شپش بدن موجب جوش‌های همراه با خارش بر روی پوست می‌شوند.

شپش بدن

گال

جوش‌های پوستی خارش‌داری هستند که عامل آن کرم‌های بسیار ریزی هستند. این کرم‌های کوچک از طریق سوراخ کردن پوست باعث خارش شدید به در هنگام شب می‌شوند.

گال

حساسیت و اختلالات خود ایمنی نیز از عوامل جوش در ناحیه تناسلی هستند که عبارت‌اند از:

التهاب پوستی

نوعی جوش است که به دلیل اتصال آلرژی به پوست یا محرکی مانند برخی مواد شیمیایی به وجود می‌آید. لاتکس که به‌طور عمده در کاندوم به کار می‌رود، به‌عنوان نوعی آلرژی می‌تواند باعث جوش در ناحیه تناسلی شود.

آلرژی به لاتکس

پسوريازيس‌

نوعی اختلال پوستی است که دلیل و علت آن تاکنون مشخص نشده است اما برخی پزشکان آن را نوعی اختلال خود ایمنی می‌دانند. این عامل می‌تواند موجب جوش‌های صورتی‌رنگ فلس مانند و همراه با خارش در هرجای بدن شود. پسوريازيس‌ در مردان باعث سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود.

پسوریاسیس

لیچن پلانوس

موجب جوش‌های پوستی خارش‌دار می‌شود. پزشکان در مورد علت اصلی آن مطمئن نیستند اما حساسیت و اختلالات خود ایمنی را از دلایل آن می‌دانند. این عامل موجب سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود.

آرتريت‌

سندرم ریتر یا آرتريت‌ نوعی التهاب است که در واکنش به عفونت‌های باکتریایی مانند كلاميديا، سالمونلا و شيگلا به وجود می‌آید. كلاميديا باعث ترشح ناحیه تناسلی می‌شود.

آرتريت‌

بیماری‌های مقاربتی از دلایل احتمالی جوش در ناحیه تناسلی است و در افرادی دیده می‌شود مقاربت جنسی ناسالم دارند.

  • هرپس تناسلی یا تبخال تناسلی : ویروسی است که موجب جوش‌های دردناک و سوزناک در ناحیه تناسلی می‌شود.

تبخال تناسلی

زگیل تناسلی

عامل آن ویروس انسانی پاپيلوما است. جوش‌های آن کوچک و گوشتی رنگ بوده و همراه با خارش هستند.

زگیل تناسلی 1

سيفيليس‌

نوعی بیماری باکتریایی است که در اثر ارتباط جنسی منتقل می‌شود. این عامل می‌تواند موجب ایجاد جوش‌های بدون خارش در قسمت‌های مختلف بدن شود.

سیفلیس

روش تشخیص جوش های تناسلی

اولین مرحله پیش از شروع درمان، تشخیص توسط پزشک است. فرآیند تشخیص نیز شامل یک یا همه مراحل ذیل است:

  • بررسی فیزیکی: در بررسی فیزیکی زخم، جوش و یا زگیل و هرگونه آسیب مانند قرمزی و ترشح به‌وسیله پزشک بررسی می‌شود. پزشک همچنین دیگر قسمت‌های پوست به‌عنوان‌مثال بافت انگشتان را که احتمال سرایت آلودگی به آن وجود داشته باشد را بررسی می‌کند.
  • پاک‌سازی: در این قسمت پزشک ترشحات واژینال در زنان و ترشحات موجود در ناحیه تناسلی مردان را پاک‌سازی می‌کند.
  • بیوپسی: پزشک برای تشخیص ممکن است بیوپسی یا تکه‌برداری از محل آسیب را برای فرد تجویز کند. تشخیص پسوريازيس‌ و بیماری‌های قارچی از طریق بیوپسی و تکه‌برداری امکان‌پذیر است.
  • آزمایش خون: هرپس و سيفيليس‌ ازجمله بیماری‌هایی هستند که از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند.

مطلب مرتبط: آیا زگیل تناسلی نشانه ایدز است؟

درمان جوش های ناحیه تناسلی

نحوه درمان با توجه به نوع عامل مشخص می‌گردد. خارش جوش های تناسلی بدون توجه به نوع عامل و از طریق مصرف داروهایی مانند کرم هیدروکورتیزون قابل برطرف شدن است. پزشک نیز برای تخفیف علائم داروهای دیگری تجویز می‌کند. برخی عارضه‌های پوستی نیازی به درمان ندارد و به‌مرورزمان از طریق تمیز نگه‌داشتن محل آسیب بهبود می‌یابد.

# عفونت‌های قارچی واژینال نیز به کمک مصرف داروهای ضد قارچی بهبود می‌یابد.

# درمان سفلیس از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌های انجام می‌شود.

# زگیل تناسلی تجویز دارو توسط پزشک، برداشتن زگیل از طریق فریز کردن و عمل جراحی امکان‌پذیر است.

# هرپس تناسلی اما غیرقابل‌ درمان بوده و مصرف دارو فقط به کنترل بیماری کمک می‌کند.

# درمان شپش از طریق شستشو محل عفونت در مدت‌زمان مشخصی قابل‌ اجرا است. برای پیشگیری از ابتلا مجدد نیز شستشو لباس و رختخواب با آب گرم توصیه می‌شود.

# گال به کمک کرم و لوسیون های تجویزشده توسط پزشک درمان می‌شود.

# در مورد حساسیت نیز باید از اتصال آلرژی به پوست جلوگیری کرد.

# برای اختلالات خود ایمنی درمانی وجود ندارد اما مصرف بعضی داروها به کنترل بیماری، علائم آن و اختلالات پوستی ناشی از آن مؤثر است.

پیشگیری

پیشگیری از به وجود آمدن جوش در ناحیه تناسلی به‌ خصوص پیشگیری از ابتلا مجدد بستگی به عامل این جوش‌ها دارد. برای پیشگیری از جوش‌هایی که عامل آن بیماری‌های مقاربتی بود، شما می‌توانید:

  • استفاده از کاندوم در زمان مقاربت
  • مقاربت با فرد مطمئن
  • مصرف دارو برای کنترل هرپس

در مورد جوش‌های ناشی از حساسیت نیز شما می‌توانید:

  • استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین در موارد حاد
  • عدم استفاده از برخی موادی که ایجاد حساسیت می‌کنند

علاوه بر موارد مذکور، سبک زندگی و رژیم غذایی سالم باعث افزایش سیستم ایمنی می‌شود و بدن را برای مبارزه جوش‌های عفونی توانمند می‌سازد. در صورت هرگونه نگرانی نیز توصیه می‌شود آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

جوش ناحیه تناسلی زنان

در رابطه با جوش تناسلی سوالات زیادی پرسیده می شود از جمله اینکه عکس جوش ناحیه تناسلی زنان چگونه است و یا اینکه جوش در ناحیه تناسلی زنان به چه صورت است. برآمدگی های ناحیه تناسلی هیچ گاه خوشایند نبوده و معمولا ناشی از مو های زیر پوستی، التهاب پس از برش تیغ یا موارد دیگر هستند. این برآمدگی ها عامل دیگری نیز دارند که با نام آکنه واژن شناخته می شود.

آکنه واژن چیست؟

آکنه ای که در ناحیه تناسلی و فرج بروز می دهد، دقیقا آکنه نبوده و شباهتی با آکنه های صورت یا دیگر نواحی بدن ندارد. آکنه این ناحیه اغلب نوعی از فولیکولیت است. فولیکولیت به التهاب اطراف فولیکول های مو گفته می شود. این برآمدگی ها می توانند پوستول، پاپول های قرمز و ملتهب یا حتی کیست باشند. هورمون ها در بروز برآمدگی های ناحیه تناسلی همچون ناحیه صورت نقش دارند. برخی زنان در هنگام تغییرات هورمونی، برآمدگی هایی

پوست حساس اطراف فرج و ناحیه تناسلی می تواند مستعد ابتلا به جوش های سر سیاه باشد. پدیدار شدن جوش های سر سیاه بر روی لب های واژن پدیده ای رایج است. منافذ پوست ناحیه تناسلی همچون ناحیه صورت ممکن است مسدود شده و در نتیجه آن جوش هایی پدید آیند. تمامی این برآمدگی های شبیه به آکنه، با مو های زیر پوستی تفاوت دارند.

مو های زیر پوستی در ناحیه تناسلی نسبتا رایج بوده و می توانند به صورت کیست هایی دردناک بروز دهند. تمایز این دو از سطح پوست اندکی دشوار است. ضایعات آکنه برخلاف مو های زیر پوستی در داخل خود حاوی تار مو نیستند. مو های زیر پوستی معمولا پس از اپیلاسیون بروز می دهند. در صورتی که پس از اصلاح مو ها با تیغ و عدم استفاده از کرم های اصلاح برآمدگی هایی به وجود آیند، این موارد بریدگی پوستی بوده و در دسته آکنه ها جای نمی گیرند.

عکس جوش ناحیه تناسلی زنان

عامل بروز این برآمدگی ها در ناحیه تناسلی چیست؟

این برآمدگی ها عوامل مختلفی دارند. فولیکولیت، یکی از این عوامل است که در اثر زمینه ژنتیکی، پوشیدن لباس های بسیار تنگ یا قرار گرفتن در آب و هوای گرم و مرطوب به وجود می آید. در تمامی این موارد، جوش ها هنگامی به وجود می آیند که باکتری در فولیکول مو به دام می افتد.

اپیلاسیون و تراشیدن مو ها نیز می توانند بروز برآمدگی های جوش مانند را تحریک کنند. پوست ناحیه تناسلی حساس بوده و پس از برداشت مو ها به آسانی تحریک و ملتهب می شود. تیغ های اصلاح باید پس از هر 2 تا 3 بار اصلاح تعویض شوند تا از تیز بودن آن ها اطمینان به دست آید. همچنین، جهت پیشگیری از آلودگی به باکتری ها باید در هنگام نگه داری، تیغه به سمت بالا باشد.

جوش ناحیه تناسلی زنان

چگونه می توان هرپس را از دیگر برآمدگی ها تمایز داد؟

با این که بروز برآمدگی های قرمز رنگ بر ناحیه فرج یا لب های واژن می تواند هشدار دهنده باشد اما این موارد معمولا آکنه یا مو های زیر پوستی هستند. بروز زخم های هرپس معمولا با درد و حساسیت همراه است. این زخم ها معمولا دارای عفونت بوده و پس از باز شدن، روی آن ها دلمه تشکیل می شود.

آکنه واژن چگونه درمان می شود؟

در برخی مراکز با استفاده از مواد شیمیایی، پوست ناحیه تناسلی لایه برداری شده و مو های زیر پوستی آزاد می شوند. پزشکان مراجعه به این مراکز را توصیه نمی کنند زیرا اطمینانی از رعایت بهداشت وجود نداشته و استفاده از مواد لایه بردار می تواند سبب تحریک پوست و تشدید مشکل شود. محلول های ضد آکنه ملایم در رفع اغلب برآمدگی های فولیکولی موثر هستند. بنزویل 10 درصد، یک محلول ضد باکتری بسیار موثر است که می توان آن را به صورت روزانه بر ناحیه تناسلی اعمال کرد. دارو ها باید فقط در ناحیه خارجی واژن اعمال شوند.

در صورتی که آکنه ها ناشی از تغییرات هورمونی باشند، مصرف دارو های ضد بارداری مفید خواهد بود. اگر برآمدگی ها مزمن و مخصوصا شبیه به کیست هایی دردناک باشند، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. پزشک ممکن است جهت رفع این موارد، دارو های موضعی یا حتی آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز کند. لمس کردن یا ترکاندن برآمدگی ها می تواند سبب بروز زخم های باز، عفونت های پوستی و انتقال عفونت های جنسی شود. اگر برآمدگی ها واقعا آزار دهنده هستند، می توان در یک وان پر از آب گرم و نمک اپسوم فرو رفته و ناحیه مبتلا را به صورت دایره وار ماساژ داد.

نتیجه

جوش‌های تناسلی در موارد بسیاری بهبود یافته و سرانجام اثری از آن باقی نمی‌ماند. با مراقبت و رعایت بهداشت انگل و عفونت‌های مقاربتی بهبود می‌یابند. مواردی مانند هرپس تناسلی و اختلالات خود ایمنی نیز از طریق مصرف دارو قابل‌ کنترل هستند. سفلیس اگر به‌ موقع تشخیص داده شود به‌ راحتی و به کمک پنی‌سیلین قابل‌ درمان است اما در صورتی که دیر تشخیص داده شود، آنتی‌ بیوتیک‌ های دیگر نیز تجویز می‌گردد.

3.1/5 - (91 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام من یک دانه نه جوش نه چیز دیگری هرچی گشتم ندیدم یک دانه که از کودکی تا الان همراه من بوده و نه زیگیل است چیز دیگری اینطور که من فکر میکنم باید عمل شود و برداشته شود پوست پیوند داده شود لطفا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۴ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    نه درد داره نه هیچی
    چند ماهه که اینجاست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    به مدت دوماه هست ابن دونه رو در اوردم در سر ختنه گاه نه میره نه هیچی خیلی نگرانم من به مدت دوسال رابطه جنسی نداشتم این دونه نه درد داره نه خارش نه سوزش توی تصویر هست میتونید راه کار بدید و به کدوم پزشک مراجعه کنم ‌و چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش)
      به متخصص پوست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ali یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر....
    سر الت تناسلی،زیرش سه تا دونه سفید رنگ خیلی کوچیم زده... نه خارشی داره نه سوزشی نه چیزی...
    دور التم هم زاعده های سفید رنگ و بات تراکم زیاد در اومده راهنمایی میکنید
    یکم استرس دارم ممکنه زودتذ راهنمایی کیند
    این عکس مربوط به دور التمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش)
      زگیل نیست
  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دو روز هست چندتا جوش قرمز و دردناک بالای ناحیه تناسلیم زده یعنی درناحیه زیر شکم و درد زیادی داره باید چیکار کنم میشه لطفا پاسخ بدید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 3 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا با ذکر مجدد نام و مشکلتون عکس های ضایعات رو به شماره زیر در واتس اپ بفرستید 09394620321
  • تصویر کاربر مهتاب یکشنبه ۲۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام‌ من رابطه جنسی داشتم سه هفته پیش الان نزدیک سه روز ی جوش در لابیا واژنم زدم و هم درد داشت هم سوزش داشت دیروز خودش یهو ترکید و ازش خون اومدترشحات واژنم آبکی روان شده و نزدیک پریود هستش لطفامنو راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      زگیل نیست
  • تصویر کاربر ... شنبه ۱۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چهارده سالمه یک ماه پیش یک جوش در قسمت لابیا مینور درآمد و امروز ترکید و خون بود الآنم هنوز خون دارع و سیاه شده چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر ... شنبه ۱۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دخترم جوش زده اولش بهم گفت فک کردم جوش هستش اما الان سیاه شده مثل خون لخته هستش چیکار باید بکنم تا تخلیه شه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.بنده ۳ روزی هست این دانه های ریز روی لبه رحمم ایجاد شده که اصلا درد نداره.وقتی هم یکی از اونارو فشار دادم خون اومد و شکلشون تقریبا مثل جوش میمونه.این روهم بگم که نزدیک تایم قاعدگیم هستش و عفونت هم دارم(ترشح اینا).و یه چند روزی به دلایلی نتونستم حمام برم و لباس زیر و عوض کنم همون موقع ابنا ایجاد شدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      زگیل نیست فرصت بدین تا التهاب گمتر بشه مجددا معاینه شوید
  • تصویر کاربر جوش جمعه ۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من یه جوش زدم رو لبه ی واژنم و در روز های بعد هی بزرگ تر میشد و الن خیلی خیلی بزرگ شده کلا لبع ی واژنم رو گرفته درد خیلی شدیدی دارم عفونتم دارم دلیلش چیه!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر