8 اقدام لازم برای مراقبت از پوست پس از انجام کرایو تراپی

یکی از راه های درمان زگیل تناسلی استفاده از کرایو تراپی می باشد. در این مقاله اقدامات لازم بعد از انجام این عمل آورده شده است. کرایو تراپی فرایندی است که جهت از بین بردن بافت ها از سرمای شدید (نیتروژن مایع) استفاده می کند. این روش اغلب برای درمان ضایعات پوستی از جمله زائده ها و نواحی استفاده می کند که با پوست دیگر نواحی تفاوت دارند.

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان

کرایوسرجری یا کرایو تراپی چیست؟

کرایوسرجری یا به اختصار کرایو تراپی فرایندی پزشکی است که شامل اعمال یک ماده سرد، معمولا نیتروژن مایع، بر روی پوست جهت انجماد و تخریب ضایعات پوستی خوش خیم یا بد خیم می باشد. در بسیاری از موارد، کرایو به صورت سرپایی انجام شده و ممکن است بیمار به چند جلسه درمانی در طول چند هفته تا چند ماه نیاز داشته باشد. دوره بهبودی معمولا پیچیده نیست اما ممکن است پس از انجام کرایو ابتلا به عفونت، جای زخم، تغییرات رنگدانه ای و بی حسی رخ دهد. مراقبت مناسب از زخم جهت به حداقل رساندن این خطرات ضروری می باشد.

بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد؟

مراقبت های بعد از کرایو زگیل تناسلی

مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی به چه صورت هستند؟ در ادامه اقدامات لازم بعد از انجام کرایو قدم به قدم آورده شده است.

1- شستشوی زخم بعد از کرایو

فرد باید به محض اجازه پزشک، زخم خود را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال پاک سازی کند. ناحیه درمان شده باید از روز پس از فرایند به صورت روزانه به وسیله آب و صابون فاقد رایحه شسته شود. آن ناحیه باید بدون پوشش رها شود. در صورت وجود ترشحات می توان آن ناحیه را با یک بانداژ پوشاند. در صورتی که قسمت درمان شده دچار دلمه شود می توان تا هنگامی که از بین برود بر روی آن وازلین اعمال کرد.  همچنین او می تواند با خیس کردن یک گاز استریل به وسیله هیدروژن پراکسید و مالیدن آن به آرامی بر روی زخم، پوست و دلمه های ناشی از زخم را بردارد.

2- پانسمان زخم

فرد باید پس از پاک سازی زخم فورا بانداژ خود را عوض کرده و تا هنگام التیام زخم آن را پوشیده نگه دارد. در برخی موارد، ممکن است فرد در چند روز تا چند هفته اول پس از عمل کرایو ،نیاز به استفاده از یک بانداژ هیدرواکتیو داشته باشد. این بانداژ حاوی موادی است که سرعت بهبود زخم را بیشتر کرده و از عفونت جلوگیری می کند.

بانداژ زگیل تناسلی

3- جلوگیری از ایجاد عفونت

بیمار باید با پاک سازی تاول ها و زخم های باز شده به صورت دو بار در هفته و به وسیله صابون آنتی باکتریال از ابتلا به عفونت جلوگیری کند. همچنین پیشنهاد می شود که قبل از اعمال یک بانداژ تازه، مقدار کمی ژل پترولیوم به محل اضافه شود.

4- مصرف داروهای تجویز شده

بیمار باید دارو های تجویز شده توسط پزشک، مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را مصرف کند. فرد می تواند جهت تسکین درد های خفیف از استامینوفن بدون نسخه هر سه تا چهار ساعت استفاده کند.

5- مراجعه به پزشک برای بررسی زخم ها

فرد باید در ملاقات های برنامه ریزی شده با پزشک شرکت کرده و در صورت ابتلا به تاول، تورم، خونریزی، قرمزی یا ترشح در نزدیکی ناحیه زخم قبل از ملاقات بعدی با پزشک تماس گیرد. در صورتی که بیمار به تب یا دردی شدید مبتلا شود باید فورا با پزشک خود تماس گیرد. در صورت خونریزی شدید فرد باید فورا به دنبال مراقبت های اورژانسی پزشکی باشد.

6- جلوگیری از خونریزی

در صورت بروز هر گونه خونریزی، باید با استفاده از یک گاز تمیز به مدت 15 دقیقه بر روی آن ناحیه محکم فشار داده شود. در صورت متوقف نشدن خونریزی، این مرحله باید تکرار شود. در صورتی که پس از تکرار این مرحله خونریزی متوقف نشود باید با مطب پزشک تماس گرفته شود.

7- استفاده نکردن از صابون های رایحه دار در محل

 تا زمانی که ناحیه درمان شده بهبود نیافته است نباید از صابون های رایحه دار، آرایش یا لوسیون ها استفاده شود. این بهبود حداقل 10 روز پس از فرایند به طول می انجامد. احتمال دارد تعدادی از مو های ناحیه درمان شده ریزش کرده و این ریزش به صورت دائمی باشد. ریزش موها به عمقی از پوست بستگی دارد که سرما به آن نفوذ کرده است. هنگامی که ناحیه درمان شده بهبود یافت، جهت محافظت از آن در برابر تشکیل جای زخم باید مقدار زیادی ضد آفتاب با عدد SPF حداقل 30 اعمال کرد.

SPF واحد میزان عامل محافظت کننده در برابر آفتاب می باشد. ممکن است تا حداکثر یک سال پس از انجام فرایند تغییر رنگی در ناحیه درمان شده به وجود آید. این تغییر رنگ می تواند شامل قرمز شدن، صورتی شدن و تیره تر یا روشن تر شدن پوست شود. امکان دارد برخی افراد این تغییر رنگ را حتی برای مدتی بیشتر و یا به صورت دائم داشته باشند.

8- مراقبت هنگام بروز علائم

در صورت داشتن موارد زیر باید با پزشک یا پرستار خود تماس گرفته شود:

  • دمای بدنی 38 درجه یا بالا تر
  • لرز

داشتن هر کدام از علائم زیر در ناحیه درمان شده یا اطراف آن:

  • قرمزی یا تورمی که وسعت آن به نواحی درمان نشده پوست نیز کشیده شود
  • افزایش درد یا ناراحتی در ناحیه درمان شده
  • گرم یا سفت بودن پوست ناحیه درمان شده
  • افزایش ترشحات زرد یا سبز از ناحیه درمان شده
  • بوی بد
  • خونریزی که پس از اعمال فشار بر روی آن متوقف نمی شود.

مطلب مرتبط: کرایوتراپی بهترین راه درمان زگیل تناسلی

کرایو تراپی زگیل تناسلی

تاول بعد از کرایوتراپی

مکانیزم عمل کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی استفاده از نیتروژن مایع است که وقتی به صورت اسپری به دمای -200 درجه میرسد؛ روی زگیل پاشیده میشه و زگیل ها را مچاله میکند و باعث از بین رفتن زگیل با مکانیزم فریز یا انجماد یا یخ زدن می شود. اینکار باعث می شود خونرسانی به ناحیه ی آلوده، از بین رود و در نتیجه ویروسی که در داخل این زگیل ها و خال های گوشتی است  از سیستم حیات بدن خارج میشود و در نتیجه منجر به نکروز می شود.

یعنی به نسج مرده (بافت مرده) تبدیل می شود و بعد از تبدیل شدن به نسج مرده طبیعتا تاول نمیزنه ولی شروع میکنه به چروکیده شدن و افتادن. تاول بعد از کرایوتراپی فقط در موارد وجود زگیل های منتشر کننده است که اندازه های خیلی بزرگ دارند چون اینها وقتی مورد کرایوتراپی قرار میگیرند ممکن است تبدیل به تاول های کوچکی بشه که اینها خود به خود با پماد های ضد التهاب مانند زینک اکسید و یا کورتون موضعی و یا استفاده از آنتی بیوتیک ها جلوی عفونت زخم ها گرفته می شود.

ورم بعد از کرایوتراپی

بعد از کریو ورم وجود ندارد؛ فقط قسمتی که روی آن اسپری زده شده است سیاه می شود و می افتد و به طبع مقداری زخم ایجاد می شود. توصیه ی ما این است که برای جلوگیری از عفونی شدن زخم به مدت 4 الی 5 روزتا بهبودی کامل زخم، از قرص سیپرفلوکساسین 500 هر 12 ساعت استفاده شود. به بیماران (آقایان) توصیه می شود اگر این زگیل ها بر روی آلت تناسلی است؛ به مدت یک هفته از انجام فعالیت های جنسی اجتناب کنند که زخم ها زودتر بهبود پیدا کنند.

توصیه بعدی ما به کسانی که کرایو انجام میدهند این است که به راحتی می توانند به کار و فعالیت روزانه ی خودشون بپردازند و این افراد نیازی به پیشگیری آنچنانی ندارند. از جمله اینکه میتونن دوش بعد از کرایو بگیرند و برای آنها منعی نداره. زگیل هایی که در ناحیه ی کشاله ی ران و ناحیه مقعد هستنند مستعد عفونی شدن هستند؛ لذا ما توصیه میکنیم حتما پماد زینک اکسید بمالند و آنتی بیوتیک تهیه کنند و حتما از سرم های نرمال سالین و شستشو دهنده ی زخم استفاده کرده و شستشوی منظم انجام شود.

علائم زگیل تناسلی در زنان

رابطه ی جنسی بعد از کرایو

اگر کرایو در ناحیه ی تناسلی انجام نشود، منعی برای شروع روابط جنسی نیست و افراد میتوانند بلافاصله بعد از کرایو روابط جنسی خودشان را ادامه دهند. اگر زگیل تناسلی روی آلت مرد قرار گرفته باشد، چون حالت نعوظ باعث کنده شدن این زخم می شود، توصیه میکنیم که فعالیت های جنسی را تا بهبودی زخم که عموما یک هفته طول میکشد به تاخیر بیندازند و بعد از اینکه زخم ها کاملا ترمیم پیدا کردند، فرد میتواند فعالیت های جنسی خود را از سر بگیرد.

در بعضی مواقع که زگیل در ناحیه تناسلی هست و تعداد آن زیاد نیست، توصیه می کنیم که در صورت انجام روابط جنسی، حتما از محافظ و یا کاندوم استفاده کنند چون استفاده از کاندوم باعث می شود که ساییدگی زخم اتفاق نیوفتد و در روند بهبودی، تاخیری ایجاد نشود.

آیا زگیل های روی دست هم کرایو می شوند؟

سوال رایج مردم این است که اگر این زگیل ها روی دست، لب، دهان، حلق و یا جاهای دیگه باشه تکلیف چی میشه؟ به این زگیل ها زگیل های تناسلی نمیگویند؛ ولی خب عامل آن ها ویروس HPV است. برای استفاده از راه های درمان چون در داخل خال های گوشتی پر از ویروس است، دانشمندان معتقد اند که مکانیزم حرارت دادن باعث بخار شدن این ویروس ها میشه و باعث نشر بیشتر این ویروس ها و ورود آن از طریق تنفس به بدن می شود.

لذا توصیه میکنند از راه درمان کرایو تراپی استفاده کنند. این قانون در مورد زگیل های معمولی بدن هم مصداق داره. یعنی اگر روی دست، ران و یا جاهای دیگه زگیل مشاهده شود بهترین و سالمترین روش درمان کرایوتراپی است. بنابراین زگیل در هرجا باشه روش درمان سالم و بدون خطر آن کرایوتراپی یا سرمادرمانی است.

زنان مبتلا به HPV

پماد بعد از کرایوتراپی

در بعد از کرایو تراپی از یک سری پماد ها استفاده می شود که این زخم ها سریعا خوب شود. یکسری پماد ها هست که در راس آن زینک اکسید می باشد و توصیه می شود افراد هر 8 ساعت و یا هر 12 ساعت روی زخم و دور زخم بمالند که با خاصیت ضد التهابی که دارد به بهبودی سریع زخم کمک میکند. یک سری پماد های ترمیم کننده هم وجود دارد که از جمله پرودرما، ریپیل یا پماد های ترمیم کننده،( که حاوی زینک اکسید و یک سری داروهای ترمیم کننده زخم هستند) روند از بین رفتن زگیل رو تسریع میکند.

مواد دارویی مورد نیاز برای بیمار پس از انجام کرایو چیست؟

تمامی موارد مورد نیاز بعد از انجام عمل کرایو به منظور جلوگیری از عفونت های ممکن، عبارت است از:

  • صابون آنتی باکتریال
  • بانداژهای گاز استریل
  • چسب بانداژ
  • هیدروژن پراکسید
  • ژل پترولیوم
  • استامینوفن بدون نسخه

این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که زخم های کوچک معمولا ظرف مدت 2 تا 3 هفته التیام می یابند در حالی که زخم های بزرگتر ممکن است نیاز به یک ماه یا بیشتر زمان جهت بهبودی داشته باشند.

فریز کردن زگیل

آیا پس از کرایوتراپی ناحیه ی درمان قرمز می شود؟

ناحیه درمان شده به سرعت پس از کرایو تراپی قرمز می شود. همچنین احتمال دارد این ناحیه دچار تاول یا تورم نیز بشود. در صورت بروز این موارد نباید تاول را پاره کرد. ممکن است در آن ناحیه ترشحاتی شفاف دیده شوند. این ترشحات عادی هستند. ناحیه درمان شده ظرف مدت 7 تا 10 روز التیام می یابد. این درمان معمولا جای زخمی بر جای نمی گذارد.

کرایوتراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

ضایعاتی که در بدن بوجود می آید و می توانند با کرایو تراپی درمان شوند موارد زیر را شامل شوند:

خوش خیم (غیر سرطانی): پیش سرطانی مانند کراتوزیس آکنه: این موارد نواحی فلس مانندی بر روی پوست هستند که در آینده می توانند به سرطان تبدیل شوند.

سرطان سطح پوست: این مورد سرطانی است که در سطح پوست به وجود می آید.

کرایو تراپی همچنین بر روی محافظت از نواحی اطراف ضایعات و کاهش حداکثری ایجاد جای زخم تمرکز دارد. جهت آماده شدن برای کرایو تراپی نیاز به انجام هیچ کاری نیست اما ممکن است فرد مجبور باشد تا آرایش، لوسیون یا پودری را که قبل از فرایند به پوست خود زده است پاک کند. پس از آن پزشک نیتروژن مایع را به محلی که باید درمان شود اسپری می کند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

4/5 - (59 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ترانه پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    دو ماه است زیر گردنم را کرایو تراپی کردم جای آن مانده چه کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      به متخصص پوست باید مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام . حدود چند روز پیش خانمم متوجه ی سری برجستگی های ریز اندازه سر سوزن ولی کنار هم به وسعت یه بند انگشت یا کمتر 2 سانت زیر کلاهک آلت من شد . ( قسمت زیر آلت ) .. زائده ها درد و خارش ندارن .ظاهرشدن هم به پاپول بیشتر شبیه هست تا زگیل. اما چون همه جا خوندم که پاپول اطراف کلاهک میزنه به شک افتادم . آیا ممکنه این قسمت هم باشه ؟چه کاریباید انجام بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۴ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواهش میکنم خیال من و راحت کنید این دهان دخترم هست ۱۰ سالشه اسن زگیل که نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      باید نمونه برداری بشه
    2. تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      شبیه زگیل هست؟یا فقط با نمونه برداری مشخص میشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      شبیهش که نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رها یکشنبه ۲۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام دکتر... من نگرانم این ضایعه ها زگیل باشند
    ممنون میشم ملاحظه فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام ضایعات مشکوک است باید نمونه برداری انجام شود
  • تصویر کاربر بهاره پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    چند روز بعد از انجام کرایو می‌شود موبر استفاده کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      بهتره ۱ ماه فاصله باشه
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    با سلام، آقای دکتر بنده ۲ سال پیش در چند جای ناحیه تناسلی، کرایو انجام دادم و از آن زمان ناحیه ای که کرایو شده، رنگ پوست تغییر کرده و روشن تر و سفیدتر شده که کاملا تابلو و مشخصه، چجوری میشه رنگ این نواحی پوست رو ترمیم کرد تا با جاهای دیگر پوست همرنگ بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۹ دی ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    با سلام، آقای دکتر چگونه میتوان جای زخمی رو که از کرایو کردن به صورت پوست روشن و سفید باقی مونده، درمان کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۷ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    من کرایو تراپی کردم الان همش تاول های بزرگ و سیاه شده میخواستم ببینم چقدر زمان می‌بره تا درمان و چکاری باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه پسر ۱۵ ساله هستم که الان دوساله توی صورتم زگیل مسطح زده، دکتر هر دو هفته یکبار ۱۲ جلسه برام کرایوتراپی انجام داد ولی باز هم کامل از بین نرفته، جای کرایو صورتم خیلی بد شده و دکتر میگه باید جلسات ادامه پیدا کنه، چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      به متخصص پوست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 20 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه پسر ۱۵ ساله هستم که الان دوساله توی صورتم زگیل مسطح زده، دکتر هر دو هفته یکبار ۱۲ جلسه برام کرایوتراپی انجام داد ولی باز هم کامل از بین نرفته، جای کرایو صورتم خیلی بد شده و دکتر میگه باید جلسات ادامه پیدا کنه، چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      به متخصص پوست مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر