همه چیز در رابطه با سرطان زگیل تناسلی در زنان

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروس بسیار رایجی است که معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست با پوست منتقل می گردد. بیش از 150 نوع یا «سویه» HPV وجود دارد که اکثر آنها علائم خاصی ایجاد نمی کنند؛ بنابراین ممکن است اصلاً متوجه وجود ویروس در بدنتان نشوید! اما برخی از سویه های HPV باعث سرطان یا رشد غیر طبیعی سلول ها می شوند که به این توده ها ضایعات پیش سرطانی گفته می شود.

از آنجایی که HPV ممکن است منجر به سرطان زگیل تناسلی در زنان شود، بهتر است در مورد پیشگیری و درمان آن بیشتر بدانید.

انواع مختلف HPV

اکثر انواع HPV باعث ایجاد زگیل های شایع می شوند. این زگیل ها می توانند در هر جایی از بدن رشد کنند، اما اغلب دست ها و پاها را درگیر می کنند. زگیل های شایع دست و پا مسری بوده و از طریق تماس مستقیم پخش می شوند؛ اما سرطانی نخواهند شد.

حدود 40 سویه HPV، «HPV تناسلی» نامیده می شوند که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست آلوده (معمولاً از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی) انتقال می یابند. در واقع HPV شایع ترین عفونت مقاربتی است که می تواند هر بخش از ناحیه تناسلی شما (از جمله فرج، داخل واژن، آلت تناسلی و …) را آلوده کند. همچنین در برخی موارد مقعد و دهان و حلق نیز درگیر خواهند شد.

برخی از انواع HPV تناسلی باعث بروز زگیل هایی می شوند که از نظر اندازه و تعداد، با زگیل های دست و پا فرق دارد. این سویه های HPV به ندرت باعث سرطان زگیل تناسلی در زنان می شوند و از این رو، در دسته HPV کم خطر قرار می گیرند. دو سویه رایج HPV کم خطر سویه های 6 و 11 هستند.

انواع دیگر HPV تناسلی تحت عنوان HPV پر خطر شناخته می شوند. اغلب اوقات سیستم ایمنی بدن می تواند از شر این ویروس خلاص شود؛ اما در برخی از افراد ممکن است این عفونت پایدار مانده و با گذشت زمان، سلول های طبیعی را به ضایعات پیش سرطانی یا سرطان تبدیل کند.

انواع مختلف HPV

ویروس HPV چه سرطان هایی ایجاد می کند؟

تحقیقات نشان داده اند که این سرطان ها با HPV مرتبط می باشند:

  • سرطان دهانه رحم: تقریباً علت همه انواع سرطان دهانه رحم ویروس HPV است، که 70% این سرطان ها مربوط به نوع 16 یا 18 آن می شود. البته باید بدانید که اغلب عفونت های HPV تناسلی تبدیل به سرطان نمی شوند. فاکتورهای زیادی مثل سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان مبتلا به HPV افزایش می دهد.
  • سرطان دهان: HPV همچنین می تواند باعث سرطان دهان، زبان و سرطان اوروفارنکس شود. اوروفارنکس به قسمت میانی گلو (از لوزه تا حنجره) گفته می شود.
  • سایر سرطان ها: ویروس HPV همچنین با سرطان های نادری مثل سرطان مقعد، آلت تناسلی، واژن و فرج مرتبط می باشد.

از کجا بفهمم که مبتلا به HPV هستم؟

همانطور که گفتیم، بیشتر انواع HPV هیچ علامتی ندارند. برای زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، نوعی آزمایش غربالگری برای تشخیص HPV وجود دارد. در این آزمایش، متخصص زنان از سلول های دهانه رحم نمونه گرفته و نمونه مربوطه توسط پاتولوژیست آزمایش می شود. تست HPV می تواند به تنهایی یا با تست پاپ اسمیر گرفته شد. پاپ اسمیر هر گونه تغییرات غیرطبیعی در نمونه سلول های گرفته شده از دهانه رحم را بررسی می کند.

در اغلب اوقات برای هر دو تست از یک نمونه استفاده می شود. همه ی زنانی که از نظر جنسی فعال هستند باید تست HPV و پاپ اسمیر را جدی بگیرند و به طور منظم معاینه شوند. هیچ آزمایش شناخته شده ای برای تشخیص HPV در مردان وجود ندارد.

چگونه می توان HPV را مدیریت کرد؟

هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد و درمان های حاضر تنها برای رفع علائم HPV مانند زگیل و ضایعات پیش سرطانی به کار می رود. زگیل ها را می توان با انجام روش های زیر از بین برد:

  • روش های شیمیایی مثل استفاده از کرم ها و محلول های موضعی
  • الکتروسرجری که در آن از جریان الکتریکی برای از بین بردن بافت های غیرطبیعی استفاده می شود
  • تکنیک های منجمد سازی
  • عمل جراحی

درمان زگیل ها به معنای از بین رفتن HPV نیست! تا زمانی که ویروس در بدن شما وجود دارد، ممکن است زگیل ها مجدداً عود کنند. همچنین، با وجود درمان زگیل ها شما همچنان می توانید ناقل HPV باشید. استفاده از کاندوم حین رابطه ی جنسی احتمال انتقال HPV را به حداقل می رساند.

چگونه می توان HPV را مدیریت کرد؟

چگونه از HPV پیشگیری کنیم؟

واکسن گارداسیل 9 به پیشگیری از ابتلا به سویه های پرخطر HPV اعم از 16، 18 و پنج سویه دیگر مرتبط با سرطان کمک می کند. این واکسن همچنین از ابتلا به 2 سویه کم خطر HPV که عامل ایجاد 90% زگیل های تناسلی هستند، پیشگیری می کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تزریق گارداسیل 9 را برای تمامی افراد بین 9 تا 45 سال تأیید کرده است. معمولاً واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود؛ اما برخی از افراد 27 تا 45 سالی که واکسینه نشده اند، ممکن است بخواهند برای پیشگیری از خطرات احتمالی واکسن گارداسیل 9 را دریافت کنند.

از آنجایی که واکسن تنها برای پیشگیری از HPV است و آن را درمان نمی کند، افراد باید قبل از شروع فعالیت جنسی واکسن را دریافت کنند. اگر در حال حاضر رابطه ی جنسی دارید، باید با پزشک خود در مورد دریافت واکسن مشورت کنید. حتی اگر به یک سویه HPV مبتلا هستید، واکسن گارداسیل می تواند شما را از ابتلا به سایر سویه های خطرناک در امان نگه دارد.

علاوه بر واکسن، اعمال تغییراتی در سبک زندگی مانند محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به HPV کمک کند. البته باید بدانید استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی قادر به محافظت کامل از شما ر برابر HPV نیست!

آیا واکسن HPV ایمن و مؤثر است؟

مطالعات نشان می دهد که واکسن HPV کاملاً بی خطر بوده و از عفونت های پایدار جلوگیری می کند. همچنین، دریافت واکسن در برخی موارد ضایعات پیش سرطانی را کاهش دهد.

سؤالاتی که باید از پزشک و متخصص زنان خود بپرسید:

  • عوامل خطرزای ابتلا به HPV چیست؟
  • چگونه می توانم خطر ابتلا به HPV را کاهش دهم؟
  • آیا می توانم بدون رابطه جنسی به HPV تناسلی مبتلا شوم؟
  • برخی از علائم و نشانه های HPV چیست؟
  • آیا باید تست HPV بدهم؟
  • اگر تست HPV من مثبت شد، چه کار کنم؟
  • آیا باید واکسن HPV بزنم؟ چرا؟
  • آیا واکسن های HPV ایمن هستند؟ عوارض جانبی احتمالی آن چیست؟
  • واکسن HPV چگونه تزریق می شود؟ آیا بیش از 1 شات لازم است؟
  • ماندگاری واکسن HPV چقدر است؟
  • آیا بیمه درمانی من هزینه واکسن HPV را پوشش می دهد؟
  • من باردار هستم و HPV دارم؛ آیا به کودک من آسیب می رساند؟

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هلیا جمعه ۱ دی ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    جوش روی پره ی سمت راست واژن و دردناک بودنش دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۹ آذر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير من ١ ماهي هست عفونت واژن گرفتم دكتر رفتم دارو و پماد هم استفده كردم هنوز كامل خوب نشدم امكانش هست كه hpv باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير من ١ ماهي هست عفونت واژن گرفتم دكتر رفتم دارو و پماد هم استفده كردم هنوز كامل خوب نشدم امكانش هست كه hpv باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
    2. تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۹ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      من تهران نيستم متاسفانه كه بخوام معاينه بيام
    3. تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۹ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      متاسفانه تهران نيستم كه بخوام معاينه حضوري بيام
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      در محل زندگی خودتون تست پاپ اسمیر دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۷ آذر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام من یه مدت طولانی پشت سر هم قرص اورژانسی زیاد مصرف کردم به. فاصله هفته ای یکبار
    بعد دوهفته اس که روی کلیتوریس یه چیز نرم تقریبا در آمده نمی‌دونم زگیل یا نه
    دکتر رفتم مشخص نشد خارش و سوزش دارم گفتم امکانش هست بخاطر عوارض قرص باشه یا حساسیت به ژل یا دارویی یا عفونت قارچی هرچیزی به غیر زگیل بهم پیشنهاد کردن آزامایش HPV بدم ولی فعلا پریودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر