8 راه درمان زگیل تناسلی زنان

زگیل های تناسلی یکی از رایج ترین انواع عفونت های منتقله از راه جنسی هستند. تقریبا تمام افراد فعال از نظر جنسی، در معرض ابتلا به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی هستند. در این مقاله به بررسی درمان زگیل تناسلی در زنان می پردازیم.

زنان بیشتر از مردان در معرض مبتلا به این ویرووس هستند. همانطور که از نام آن مشخص است، زگیل های تناسلی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کنند. زگیل های تناسلی ممکن است کوچک و به فرم برآمدگی گوشتی و یا ظاهر شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل ها آنقدر کوچک هستند که تشخیص داده نمی شوند.

همانند زگیل های سایر قسمت های بدن، زگیل های تناسلی در زنان نیز توسط ویروس پاپیلومای انسانى ایجاد می شوند. برخی از گونه های این ویروس می توانند زگیل های تناسلی را ایجاد کنند، در حالی که سایر انواع آن ممکن است علت سرطان باشند. واکسن ها می توانند در برابر برخی سویه های این ویروس ایمنی ایجاد کنند.

زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی در زنان

در زنان زگیل تناسلی ممکن است بر روی قسمت بیرونی واژن و دیواره های آن، بین ناحیه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و گردن رحم رشد کند.

در مردان، این زگیل ها ممکن است سر آلت تناسلی مرد، بیضه ها و یا مقعد را درگیر کنند. زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشد، ایجاد شود.

علائم و نشانه های زگیل های تناسلی عبارتند از:

  • تورم کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی
  • چند زگیل کنار هم قرار گرفته و نمای گل کلمی را ایجاد می کنند.
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی هنگام مقاربت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه شریک جنسی شما و یا خودتان در ناحیه تناسلی برآمدگی های گوشتی یا زگیل ها را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

فاکتور های خطر

عواملی که احتمال مبتلا شدن به این ویروس را افزایش می دهند، عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی ناامن با شرکای جنسی متعدد
  • داشتن سایر عفونت های جنسی
  • داشتن رابطه با فردی با گذشته ى جنسی نامعلوم
  • شروع فعالیت های جنسی از نوجوانی

عوارض زگیل تناسلی

عوارض جانبی زگیل تناسلی زنان عبارتند از:

# سرطان

سرطان گردن رحم ارتباط نزدیکی با این ویروس دارد. برخی از انواع ویروس نیز با سرطان سینه، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو مرتبط اند. آلودگی با ویروس پاپیلوما همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست، با این حال انجام منظم تست پاپ اسمیر برای زنان حائز اهمیت است.

# مشکلات دوران بارداری

زگیل تناسلی ممکن است مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. زگیل می تواند بزرگ شود، و ادرار کردن را با مشکلاتی همراه کند. زگیل هایی که در دیواره واژن قرار دارند، می توانند باعث کاهش قدرت بافت واژن در هنگام زایمان شوند. زگیل های بزرگ در ناحیه تناسلی یا واژن ممکن است در هنگام زایمان کشیده شوند و خونریزی کنند.

پاپ اسمیر

تشخیص زگیل تناسلی

از آنجا که تشخیص زگیل تناسلی زنان اغلب دشوار است، پزشکان عموماً با استفاده از محلول اسیداستیک رقیق شده زگیل ها را به رنگ سفید درآورده و سپس، با استفاده از ابزارهای ویژه مثل کولپوسکوپ آنها را نابود می کند.

# تست پاپ اسمیر

انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر در زنان مهم است. با این کار می توان تغییرات گردن رحم ناشی از زگیل ها و یا علائم اولیه سرطان  گردن رحم را تشخیص داد. در پاپ اسمیر، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه ی رحم استفاده می کند، سپس با استفاده از ابزاری از سلول های گردن رحم بیوپسی (نمونه) برمی دارد. در نهایت، سلول ها توسط میکروسکوپ دیده می شوند.

درمان زگیل تناسلی زنان

در رابطه با درمان زگیل تناسلی در زنان باید گفت که این درمان ها، مستقیما بر روی پوست اعمال می شوند، راه درمان زگیل تناسلی زنان عبارتند از:

1- درمان زگیل تناسلی با کرم های موضعی

کرم هاى موضعى زیکلارا، آلدرا و ایمیکویمود، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهند. هنگامی که این کرم بر روی پوست شما زده شده است، باید از تماس جنسی اجتناب کنید. این کرم ممکن است عملکرد کاندوم ها را ضعیف کرده و پوست شریک شما را اذیت کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول، بدن درد، سرفه، بثورات  جلدی و خستگی می باشد.

2- درمان زگیل تناسلی با پدوفیلین

پدوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل های تناسلی را از بین می برد. این کار باید توسط پزشک انجام شود. پزوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما بیمار خودش می تواند در خانه از آن استفاده کند.

3- درمان زگیل تناسلی با اسید تری کلرواستیک

این ماده ى شیمیایی زگیل های تناسلی را سوزانده و می تواند برای زگیل های داخلی هم استفاده شود. عوارض جانبی آن سوزش خفیف پوست، زخم  و یا درد را شامل می شود.

4- درمان زگیل تناسلی با سینکاتچینز یا ورجین

نوعى کرم برای درمان زگیل های خارجی و زگیل های مقعد و اطراف آن است. عوارض جانبی این دارو اغلب خفیف بوده و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

⚠️ توجه: استفاده از داروهای بدون نسخه در این مورد می تواند باعث درد و سوزش بیشتر شود.

زگیل های بزرگ، زگیل هایی که به داروها پاسخ نمی دهند، خانم های باردار و زگیل هایی که می تواند نوزاد را در طول زایمان در معرض خطر قرار دهند را می توان با عمل جراحی برداشت. روش های جراحی عبارتند از:

5- انجماد با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

انجماد با ایجاد یک برآمدگی در اطراف زگیل شما شروع می شود. همانطور که پوست شما بهبود می یابد، ضایعات از بین می روند و پوست جدید تشکیل می شود. بعضا ممکن است نیاز به  تکرار این کار باشد تا بهبودی کامل حاصل شود. عوارض جانبی اصلی فریز کردن شامل درد و تورم است.

6- درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند. ممکن است بعد از این کار فرد دچار درد و تورم شود.

7- درمان زگیل تناسلی با جراحی

پزشک ممکن است برای جدا کردن زگیل ها از ابزار خاصی استفاده کند. در این روش درمانی، بیهوشی عمومی یا بى حسى موضعی نیاز است و بعد از آن ممکن است درد شدیدی به وجود آید.

8- درمان های لیزری

این رویکرد، که از پرتو شدید نور استفاده می کند،  گران بوده و معمولا برای زگیل های بسیار گسترده و مقاوم به درمان استفاده می شود. عوارض جانبی این روش شامل ایجاد زخم و درد است.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

پیشگیری از زگیل تناسلی

#استفاده از کاندوم

استفاده از کاندوم به طور دائم، خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد، هرچند که قطعى نیست.

گارداسیل

#واکسیناسیون

یک واکسن به نام گارداسیل در برابر چهار سویه از این ویروس که باعث ایجاد سرطان می شوند، ایمنى به وحود مى آورد و همچنین برای جلوگیری از زگیل های تناسلی به کار برده می شود. واکسن دیگری که سرواریکس نام دارد تنها در برابر سرطان گردن رحم ایمنی ایجاد کرده و در پیشگیری از زگیل های تناسلی کاربردی ندارد.

توصیه می شود دختران و زنان تا 26 سال و پسران و مردان تا 21 سالگی واکسن این ویروس را دریافت کنند. با این حال، امکان ابتلای مردان در ٢٦ سالگی حتی در صورت واکسینه شدن نیز وجود دارد.

‼ نکته: بهترین زمان برای زدن این واکسن ها، کودکی  یعنى قبل از فعالیت جنسی است. در این زمان بیشترین اثر را خواهد داشت.

عوارض جانبی واکسن ها معمولا خفیف و شامل درد در محل تزریق (بازو)، سردرد، تب خفیف و جزئی و یا علائم آنفلوانزا است. گاهی سرگیجه یا خفگی پس از تزریق، به ویژه در نوجوانان رخ می دهد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

 سوالات خود را می توانید در قسمت پرسش از دکتر بیان کنید

3.7/5 - (38 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر السا پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    من کار ناخنکاری انجام میدادم دست مشتری زخم شد به ابزار الکل معمولی زدم وبرای خودمم استفاده کردم که دست خودمم زخم شد نمیدونم پوسته ای به ابزار مونده بود یانه که من استفاده کردم، ایا از طریق خون قابله انتقاله؟ واینکه میگن زیر ناخن ویروس hpv هست صحت داره؟ سوهان زیر ناخن مشنری زدم بعد دست خودم که زخم شد ایا اینها باعث ابتلا به این ویروس هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      طرف مقابلتون زگیل داشت؟
    2. تصویر کاربر السا سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      من اون شخص که ناخنشو درست کردم رو دستش چیزی ندیدم که داشته باشه،
      ولی دختر دوستم مجرده ورو دستش کلا زگیل میزنه مادرش میگفت خودشم اینجوری بوده خوب شده اون مشکلی داره؟ دست باهام میده به بچم دست میزنه
      وی سوال دیگه ممکنه بعد 20 سال که از رابطه اورال، که هیچ مشکل وعلامتی هم تا بحال نبوده ونیست کسی به hpvمبتلا بشه، ودر الت مرد هم چیزی ندیده ولی نمیدونه که ایا مبتلا بوده اون زمان یه نه، ممکنه بعد اینهمه سال مشکلی پیش بیاد، وایا hpv از طریق خون مثلا همون سوهان خونی که دستمو زخم کنه انتقال پیدا میکنه؟
    3. تصویر کاربر السا سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      من چیزی رو دستش ندیدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      امکان انتقال زگیل با روش های مذکور بسیار اندکه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Poopak پنجشنبه ۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من به هرپس تناسلی مبتلا شدم و وقتی دستم به تاول ها خورد حواسم نبود به چشمم خورد، الان خیلی نگرانم به چشم هم منتقل شده باشه چون از فرداش کمی احساس سنگینی میکنم تو چشمم ولی فعلا علامت دیگه ای نداره، چیکار باید بکنم؟ خیلی ترسیدم. آیا احتمالش هست تبخال چشمی بگیرم ازین راه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      ضایعه فعال داشتین؟
    2. تصویر کاربر Poopak سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      بله دستم به تاول خورد و خورد به چشمم، رو پلک پایینم یه تاول خیلی خیلی ریز زده، من متاسفانه ایران نیستم، در حال حاضر هم برای تاول های تناسلی دارم هر ۸ ساعت اسیکلویر ۴۰۰ مصرف میکنم به همراه پماد موضعی اسکلویر روی تاول ها.
      برای چشمم خیلی نگرانم نمیدونم باید چیکار کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      همون آسیکلوویر موثر خواهد بود براتون عکس از ضایعه چشمیتون ارسال کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مژگان جمعه ۱۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    جناب دکتر آزمایش که دادم زگیل بوده آیا زگیل روی ران پوستی هست یا تناسلی ؟ پیش متخصص رفتم داخلی و بیرونی دید گفت از لحاظ تناسلی مشکلی نداری فقط قرص سیستم ایمنی بهم داد چه کار کنم که انتقال داده نشه ؟ آیا مجدد برم آزمایش hpv انجام بدم واکسن گارداسیل بزنم ؟اگر میشه یه توضیحی بدین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      واکسن تزریق شود تست hpv هم کمک کننده است
  • تصویر کاربر صوفی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من از موقعی که یائسه شدم زیر شکمم و روی الت تناسلی و کنار ران کورک میزنم و جاهاش خونده و از بین نرفته و شکل زشتی پیدا کرده خدود پنج سال هست که اینجوریه دکتر هم رفتم انتی بیوتیک اموکسی سیلین داده خوردم ولی همیشه کورک میزنم بهداشت هم خیلی رعایت میکنم همیشه با اب و صابون میشورم شورت هم نمیپوشم توی خونه حالا چکار کنم که جاهاش از بین بره و دیگه کورک نزنم ممنون میشم راهنمائیم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر پروانه پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    من دوتا زائده زیر شکمم درومده و خیلی وقته هستن اول فکر کردم جوشه اما الان میبینم که هنوز هستن میخواستم ببینم زگیله؟یکیشو سعی کردم بکنم ببینم جوشه یا نه خونریزی کرد و جدا هم نشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام زگیل نمیباشد
    2. تصویر کاربر پروانه پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      دکتر رفتم بهم گفتن ممکنه که باشه من باید چیکار کنم تست اچ پی وی لازم هست بدم چون خیلی گرونه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ضایعات تیپیک زگیل نمیباشد امکان مثبت شدن تست وجود دارد جهت اطمینان کامل تست لازم میباشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مژگان پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام.خارش دارم....باترشح ..آیامیتونه زگیل باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام عکس از ضایعات بفرستید
    2. تصویر کاربر مژگان پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      چراپاسخ نمیدید
    3. تصویر کاربر مژگان پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      لطفاپاسخ بدین
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام خارش با ترشح بدون وجود ضایعه پوستی نشانه ی زگیل نمیباشد در صورت داشتن ضایعه پوستی عکس آن را در همینجا آپلود کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Mahsa شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من از روز یکشنبه درد و سوزش در مجاری ادراری دارم و تازه ۳ ماهه ازدواج کردم و در دهانه واژن یه برآمدگی هستش قرمزه و امروز هم دوتا جوش در لبه ایجاد شده و خیلی دردناکه مخصوصا موقع سرویس رفتن این میتونه چی باشه زگیله یا نه ؟! همسرمم قبلا زگیل داشتن ک‌قراره فریز کنن ممکنه زگیل باشه یا قارچ تناسلی ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عکس بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر Mahsa جمعه ۱۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خدمتتون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      چیزی اپلود نشده خانم طبق دستور سایت بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر F چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من سه ماه قبل رابطه داشتم با شخصی که با کسی رابطه نداشته
    بعد از اون ی سری ضایعات دیدم که حس میکنم دارن بیشتر میشن دکتر میرم جواب قطعی نمیدن
    در حال حاضر سالیسیک اسید و الویر میزنم.
    من یه تست هم دادم ولی چون مجرد هستم دکتر میگن اطمینانی ب تست نیست و تست رو خودم گرفتم و فقط وسیله ای ک شبیه گوش پاک کن بود روی ضایعات و ترشحات کشیدم
    اون تست not detected بود
    تشخیص شما چیه من باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      زگیل نیست پاپیلوماتوز است
    2. تصویر کاربر F سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      دلیل زیاد شدنشون چیه؟
      وقتی محلول میزنم رنگشون‌تغییر میکنه و زبر تر میشن
      این نشونه بدی نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      نه علت اصلی عفونت های گهگاهی زنان است . بهداشت ناحیه رو رعایت کنید
    4. تصویر کاربر F سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      دکتر دیگه استفاده نکنم داروهارو؟ظاهرشونم اذیتم میکنه میشه کاری کرد یا امکان داره خودشون از بین برن؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      به متخصص زنان مراجعه کنید راهنمایی میکنند
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر S. شنبه ۲۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من الان دوتا عکس براتون فرستادم فرمودید زگیل نیستند فراموش کردم اینم ازتون بپرسم اینا چی دکتر زگیل هستند یا پاپیلوماتوز؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بله پاپیلوماتوز است
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، امروز متوجه یک زائده در قسمت تناسلی شدم، میخواستم ببینم زگیل هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      متاهل هستید یا مجرد ؟ رابطه جنسی داشتید ؟
    2. تصویر کاربر زینب جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      متاهل هستم
    3. تصویر کاربر زینب جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      متاهل هستم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      در این عکس شواهدی از زگیل نمیبینم اما باید معاینه بشه و تست پاپ اسمیر بدهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر