راهنمای تمایلات جنسی زنان در حین و پس از درمان سرطان

در رابطه با تمایلات جنسی زنان در حین و پس از درمان سرطان باید گفت که زنانی که در حال گذراندن دوره درمانی سرطان هستند یا آن را در گذشته انجام داده اند، معمولا نگرانی ها و سوالاتی در این زمینه برایشان به وجود می آید که به دنبال پاسخ آن هستند. مشکل در تصویر شخصی از بدن خود، کاهش میل به فعالیت جنسی و یا دردناک شدن دخول آلت در فعالیت جنسی از جمله شکایت های رایج در زنان درگیر با سرطان هستند. تمایل به فعالیت جنسی، بخشی طبیعی و مهم از سلامت فرد است.

افراد نباید از در میان گذاشتن احساسات و پرسش درباره تاثیر درمان سرطان بر سلامت جنسی خود، احساس شرم و خجالت کنند. در این مقاله به برخی از سوالات رایج در زمینه تمایلات جنسی زنان در حین و پس از درمان سرطان پاسخ داده شده است. افراد باید این نگرانی را همچون نگرانی های درمانی دیگر با پزشک خود در میان بگذارند.

زنان در صورت ابتلا به سرطان چه نگرانی هایی در روابط جنسی خود دارند؟

برخی زنان کاهش میل جنسی، عدم توانایی رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی)، درد در رابطه جنسی یا عدم لذت بخشی فعالیت های جنسی را تجربه می کنند. تمایل جنسی، عامل مهمی در کیفیت زندگی بسیاری از زنان به شمار می رود. این نگرانی ها رایج بوده و تیم درمانی می تواند به فرد بیمار کمک کند. بهتر است جهت پیشگیری از فراموش کردن سوالات و نگرانی ها، آن ها را یادداشت کرد.

تمایلات جنسی زنان در دوره سرطان

آیا در طول دوره درمان می توان رابطه جنسی داشت؟

ایمنی فعالیت جنسی در طول دوره درمان به چندین عامل بستگی دارد. به طور کلی، در صورت داشتن انرژی و علاقه کافی، برقراری رابطه جنسی مشکلی ندارد. با این حال، زنان معمولا پس از جراحی و در طول دوره شیمی درمانی یا پرتو درمانی، علاقه ای به برقراری رابطه جنسی ندارند. در آغوش گرفتن، گرفتن دست ها و ماساژ دادن می تواند حس خوب و آرامش بخشی را به فرد منتقل کند. در صورتی که فرد تحت یک جراحی در ناحیه لگن قرار گرفته باشد، جهت داشتن رابطه جنسی شامل دخول مقعدی یا واژینال به مقداری زمان نیاز خواهد داشت. در صورتی که فرد تحت درمان سرطان دهان باشد، در هنگام برقراری رابطه دهانی باید با احتیاط رفتار کرد. اگر تعداد گلبول های سفید یا پلاکت های خون کم (کمتر از 50 هزار) باشند، باید از برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی اجتناب شود. این گفته بدین دلیل است که در هنگام افت مقادیر موارد یاد شده، خطر ابتلا به عفونت یا خونریزی افزایش می یابد.

وجود زخم های باز بر ناحیه تناسلی یا درون واژن، عاملی جهت اجتناب از رابطه جنسی به شمار می رود. در صورت وجود زخم های ناحیه مقعد، خونریزی مقعدی یا پارگی بافت این ناحیه، باید از برقراری رابطه جنسی خودداری شود. افراد باید از ابتدای مصرف برخی دارو های شیمی درمانی تا مدتی پس از اتمام آن، از باردار شدن پیشگیری کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دارو ها، با پزشک و داروساز خود مشورت کنید.

نکاتی جهت داشتن فعالیت جنسی ایمن و سالم

حتی در صورت توقف قاعدگی ماهانه یا تحت تاثیر قرار گرفتن توانایی باروری، باز هم باید از روش های موثر پیشگیری از بارداری استفاده شود. دارو های شیمی درمانی به مدت 48 تا 72 ساعت پس از درمان، در ترشحات بزاقی و واژن وجود دارند. بنابراین، جهت پیشگیری از قرار گیری شریک جنسی در معرض دارو های شیمی درمانی، باید از کاندوم استفاده کرد.  فعالیت جنسی تنها به دخول یا سکس دهانی محدود نشده و با بوسیدن، لمس کردن و نوازش کردن نیز می توان به رضایت جنسی رسید.

یک رابطه صمیمی و باز داشته باشید: فرد و شریک او، باید درباره احساسات مختلف خود مخصوصا در مواقع خستگی یا ناراحتی صحبت کنند. افراد پس از جراحی سرطان ممکن است با قرار گیری در یک وضعیت خاص احساس درد کنند. جهت یافتن بهترین وضعیت، بهتر است حرکت های جنسی مختلف را امتحان کرد. برای مثال، در صورتی که خوابیدن بر روی کمر در حین رابطه جنسی دردناک است، هر دو شریک می توانند در کنار یکدیگر به پهلو دراز بکشند. درباره تغییرات در تصویر ذهنی از بدن خود و سلامت جنسی می توان با تیم درمان صحبت کرد. در برخی افراد، صحبت کردن با زنان دیگر در یک گروه حمایتی می تواند مفید باشد. صحبت کردن با مشاوران فعال در زمینه حمایت از زنان مبتلا به سرطان می تواند موفقیت بیشتری را در این زمینه برای فرد به همراه داشته باشد.

برخی نکات عملی برای داشتن تصویر ذهنی بهتر از بدن خود شامل ورزش کردن، حفظ وزن مناسب، پوشیدن لباس ها و لباس های زیر جذاب و یادگیری تکنیک های آرایشی می شوند. این تکنیک های آرایشی جهت پوشاندن عوارض جانبی همچون تغییر رنگ صورت، ریزش ابرو ها و موارد دیگر به کار می روند. زنان دارای استومی می توانند با استفاده از پوشش های مخصوص استومی یا پوشیدن زیرپوش زنانه این نگرانی را برطرف کنند. این پوشش های مخصوص را با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان خریداری کرد.

نکاتی جهت داشتن فعالیت جنسی ایمن و سالم

مقابله با تغییرات واژن در حین و پس از درمان سرطان

خشکی واژن رایج ترین مشکل حین و پس از درمان سرطان بوده و می تواند دخول یا داشتن رابطه جنسی را دردناک کند. آتروفی واژن به التهاب، کوچک شدن و نازکی بافت این اندام گفته می شود. این موارد اغلب اوقات در اثر کمبود استروژن در بافت واژن به وجود می آیند. جراحی نیز می تواند به کوتاهی واژن منجر شود. بروز جای زخم یا فیبروز در واژن، از جمله عوارض احتمالی پرتو درمانی ناحیه واژن به شمار می رود. ناراحتی ناشی از تغییرات واژن را می توان با استفاده از اقدامات زیر مقداری تسکین بخشید:

در حین رابطه جنسی، از یک روان کننده واژن استفاده کنید. روان کننده ها، انواع مختلفی داشته که برخی حاوی رایحه، طعم یا دارو های گیاهی هستند. این موارد می توانند سبب بروز التهاب در برخی زنان شوند.

روان کننده را به ناحیه واژن، آلت تناسلی شریک جنسی، انگشتان یا هر گونه اسباب بازی جنسی مورد استفاده در رابطه جنسی اعمال کنید. از مرطوب کننده های واژن همچون رپلن استفاده کنید. این موارد باید صرف نظر از رابطه جنسی، 2 تا 3 بار در هفته مصرف شوند. مرطوب کننده های واژن فاقد استروژن بوده و به واژن در احیای رطوبت طبیعی خود کمک می کنند. این محصولات را می توان به همراه روان کننده ها استفاده کرد.

استروژن های واژینال برای برخی زنان می توانند مفید باشند. این استروژن ها در انواع مختلفی از جمله پماد، قرص و حلقه آغشته به داروی آهسته رهش وجود دارند. پماد استروژن واژینال در ابتدا به صورت مصرف روزانه طی 3 هفته و پس از آن هر هفته 2 بار استفاده می شوند. قرص ها نیز 2 بار در هفته در واژن قرار داده می شوند. مدت قرار گیری حلقه یاد شده در واژن 3 ماه است. اغلب استروژن ها به صورت موضعی جذب شده و تنها مقدار اندکی از آن ها به جریان خون وارد می شود. البته، قبل از مصرف این موارد باید با تیم درمانی خود مشورت کرد زیرا استفاده این محصولات برای زنان دارای سابقه ابتلا به تومور های ناشی از هورمون ها منع شده است.

استفاده از محصولات گشاد کننده واژن پس از پرتو درمانی، می تواند به باز ماندن واژن کمک کرده و انجام رابطه جنسی یا آزمایش های واژینال را آسان تر کند.

چگونه باید رابطه جنسی را شروع کرد؟

زنانی که پس از مدتی اجتناب از رابطه جنسی، تمایل به تجربه مجدد آن را دارند باید محرک های مناسب خود و شریکشان را شناخته و به کار گیرند. این محرک می تواند یک موسیقی، قرار رومانتیک یا یک وعده غذایی بی نظیر باشد. افراد باید بر خود آسان گرفته و در برقراری رابطه جنسی، هیچ گونه اجباری را احساس نکنند.

چگونه باید رابطه جنسی را شروع کرد؟

تمایلات جنسی پس از سرطان

تمایلات جنسی فراتر از رابطه جنسی بوده و شامل جنبه های فیزیکی، روانی، عاطفی و اجتماعی ارتباط جنسی می شود. در دنیای واقعی این گفته به معنای نحوه مشاهده خود، تصویر شریک جنسی از فرد، چگونگی رابطه عاطفی پس از سرطان، نحوه تامین روابط جنسی پس از سرطان و موارد دیگر می شوند.

نحوه تاثیر گذاری سرطان بر تمایلات جنسی در هر زن متفاوت است. برخی افراد حمایت مورد نیاز خود را از تیم درمان، شریک زندگی، دوستان و افرادی به دست می آورند که این بیماری را شکست داده اند. برخی ممکن است با کمک یک گروه حمایتی یا یک دوست صمیمی، دوباره با تمایلات جنسی خود ارتباط گیرند. گروه های آنلاین متعددی در اینترنت وجود دارند که می توان درباره نگرانی ها خود صحبت و از تجربه های آن ها استفاده کرد. افرادی که بیشتر با این مشکلات درگیر هستند، می توانند با یک مشاور با تجربه در زمینه سرطان صحبت کرده و آسیب های جسمی و روانی سرطان را کاهش دهند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر