3 روش پیشگیری از زگیل تناسلی و انتقال آن

تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس، می‌تواند شما را به زگیل تناسلی مبتلا کند. تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا HPV و استفاده از کاندوم به کاهش شانس ابتلا یا انتقال زگیل تناسلی کمک می‌کند. در این مقاله درباره ی پیشگیری از زگیل تناسلی مطالب مفیدی آورده شده است.

جلوگیری از زگیل تناسلی

در رابطه با راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی باید گفت که اولین کار این است که در مورد تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا همان گارداسیل با پزشک خود صحبت کنید. اکثر واکسن ها شما را از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی محافظت می‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند. این بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی ، از جمله زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی از تماس پوستی جنسی با فرد آلوده ( رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی) منتقل می‌شود.

بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری ‌های مقاربتی این است که با دهان یا آلت جنسی فرد تماس نداشته باشید. اما اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند؛ پس داشتن رابطه جنسی ایمن در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم یا محافظ های دهانی در هنگام رابطه جنسی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک زیادی می‌کند. همچنین اگر مشاهده کردید که فرد روی آلت جنسی یا مقعد خود زگیل دارد، از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ چون زگیل از این راه به سرعت منتقل می‌شود.

اما به خاطر داشته باشید که حتی بدون وجود زگیلِ قابل مشاهده هم ویروس قابل انتقال است. پس حتماً باید از کاندوم و محافظ های دهانی استفاده کنید حتی اگر همه چیز به ظاهر خوب به نظر برسد. با اینکه هیچ آزمایشی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، می‌توانید به طور منظم آزمایشات بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

واکسن گارداسیل

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

 اگر مشاهده کردید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، وحشت نکنید. راههای زیادی است که می‌توانید از انتقال آن به شریک جنسی خود جلوگیری کنید. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، موارد زیر را می توان انجام داد:

  • از شریک جنسی خود بخواهید که در مورد واکسن گارداسیل با پزشک صحبت کند. بسیاری از واکسن های اچ پی وی می‌توانند در مقابل برخی از انواع ویروس محافظت ‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند.
  • همیشه از کاندوم و محافظ دهانی برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید ممکن است شانس ابتلا به زگیل تناسلی در شما بالاتر رود.

ایا زگیل تناسلی با کاندوم منتقل می شود؟

وقتی زگیل قابل مشاهده دارید، حتی با استفاده از کاندوم هم نباید رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است زگیل ها در جاهایی باشند که کاندوم نتواند پوشش دهد در نتیجه به راحتی زگیل تناسلی منتقل می شود.

مقاله ی مرتبط: انتقال زگیل تناسلی

چگونه با شریک جنسی خود در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم؟

صحبت با فرد دیگر در مورد بیماری مقاربتی می‌تواند دشوار باشد اما زگیل تناسلی مشکل شایعی است و به مشکلات جسمی جدی منجر نمی‌شود. بنابراین برای صحبت در مورد آن دچار شرمساری یا استرس نشوید. نحوه صحبت در مورد بیماری مقاربتی با شریک جنسی می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. اما نکات اساسی زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

1) با آرامش صحبت کنید. بسیاری از مردم به زگیل تناسلی مبتلا هستند و بسیاری از آنها رابطه جنسی دارند. برای بسیاری از زوج‌ها، داشتن زگیل تناسلی موضوع مهمی نیست. بنابراین با آرامش و رویکردی مثبت گفتگو را شروع کنید. داشتن زگیل تناسلی تنها یک مشکل جسمی ساده است و به شخصیت شما ارتباطی ندارد.

انتقال زگیل تناسلی

2) گفتگو را دو طرفه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که بیماریهای مقاربتی بسیار شایع هستند. پس کسی چه می‌داند، شاید شریک جنسی شما هم زگیل تناسلی داشته باشد. بنابراین، ابتدا از او بپرسید که آیا تا به حال آزمایش بیماری مقاربتی انجام داده است یا خیر.

3) اطلاعات کافی داشته باشید. در مورد بیماری های مقاربتی اطلاعات اشتباه زیادی وجود دارد. پس تمامی حقایق را در این زمینه مطالعه کنید تا بتوانید به شریک خود اطلاعات درست بدهید. به شریک خود بگویید که روش های مختلفی برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی در هنگام رابطه جنسی وجود دارد. همچنین می‌توانید به او یادآوری کنید که زگیل تناسلی خطرناک نیست و منجر به سرطان یا مشکلات جسمی دیگر نمی‌شود.

4) امنیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر ترس دارید که شریکتان ممکن است از ناراحتی و شکی که به شما پیدا می کند، به شما آسیب بزند؛ گفتن موضوع به او را با کمترین درجه ی حساسیت بازگو کنید.

بهترین زمان برای صحبت در مورد زگیل تناسلی با شریک جنسی چیست؟

شاید نیازی نباشد که در اولین روز آشنایی و ازدواج به او بگویید، اما باید قبل از رابطه جنسی موضوع را با او در میان بگذارید. شما با این کار به او نشان می‌دهید که صادق هستید و این می‌تواند نشانه خوبی برای رابطه شما باشد. نگرانی در مورد نحوه واکنش شریک جنسی نرمال است. اما هیچ راه گریزی نیست. برخی ممکن است دچار هراس شوند. در این صورت، سعی کنید که او را آرام کنید و در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی با او صحبت کنید.

شاید بهتر باشد که کمی به او زمان و فضا بدهید تا موضوع را هضم کند. بسیاری از مردم می‌دانند که زگیل تناسلی شایع است و موضوع مهمی نیست. همچنین در هنگام صحبت با شریک خود از متهم کردن یکدیگر خودداری کنید. اگر هنگامی که در رابطه هستید، یکی از شما به زگیل تناسلی مبتلا شوید، این لزوماً به معنای خیانت طرف مقابل نیست، یا اینکه شما از شریک خود گرفته‌اید.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی در دختران باکره

پس از ابتلا به ویروس، ممکن است هفته ها، ماه ها و حتی بیشتر طول بکشد تا زگیل‌ها ظاهر شوند. بنابراین تشخیص اینکه کجا و چه زمانی فرد متبلا شده است دشوار است. مهم‌ ترین نکته این است که هردو طرف آزمایش بدهند. اگر مشخص شد که تنها یکی از شما مبتلا شده است، در مورد شیوه پیشگیری از انتقال آن به طرف دیگر صحبت کنید. به شرکای جنسی قبلی خود هم اطلاع دهید تا آنها هم آزمایش دهند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.2/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاس چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عذر خواهم من همسرم روی آلت تناسلی چند تا دونه جوش زده و خیلی خیلی نگران هست خواستم ببینم اگر زگیل تناسلی باشه درمان داره و خوب میشه و خطرناک نیست؟؟و اینکه من باید همه وسایل ملافه و ... رو ضدعفونی کنم و بشورم و اینکه آیا هم من هم همسرم واکسن برای زگیل بزنیم مشکلی نداره؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من که مدارک ندارم فقط الت و بیضه میخام بزرگ کنم بروم ازدواج کنم دنبال یه دکتری میگردم که با دارو مشکلم حل کنه طول بیضه ۴سانت بشه ۵سانت طول الت ۱۲الی۱۳سانت به ۱۸ الی بیست سانت
    1. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام اقای دکتر من از سن ۱۸سالگی تا حالا که ۳۲سالمه دنبال درمان بودم برای کوچکی الت وبیضه ولی متاسفانه هر چی تلاش کردم بی نتیجه بود به همین خاطر افسردگی شدیدگرفتم حالا هم زمین گیر شدم در منزل دارم عمرم سپری میکنم ودارم شدید عذاب میکشم واقعا دیگه از درمان ناامید شدم ایا دارویی هست من بخورم بی هوش بشم و در همان بی هوشی بمیرم وخلاص بشم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اندازه طبیعی هست و نیاز به جراحی نداره
    3. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام اندازه بیضه چی
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ۴-۶cm طبیعی هست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر جوادی پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما:من خانومی ۴۳ ساله هستم یکماهی میشه دور مقعدم شروع کرد به جوش زدن همینطور بیشتر شد با سوزش و خارش تا اینکه به دکتر زنان مراجعه کردم بعد معاینه گفتم زگیل هست باید ازمایش بدی و از من تست پاپ اسمیر گرفتن تا ده روز دیگه جواب میاد به من گفتن اگه زیز ۴۰ سال بودی میتونستی واکسن بزنی ولی تو این سن شما توصیه نمیکنم خواستم بدونم باید واکسن بزنم؟ بهترین درمان زگیل مقعدی از نظر شما کدوم ره هست لطفا راهنمایی کنید* ممنون🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      میتونید واکسن بزنید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    ایا زگیلمیشه با کپسول سیر درمان کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      خیر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سیار جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من با نامزدم رابطه داشتم و هیچ زگیلی هم نداشته ولی من زگیل گرفتم ایا میشه همینجوری زگیل گرفت یه نفر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر Vahid دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام من یک دوز واکسن ایرانی زگیل تناسلی زدم بعد از کرایو ، ولی بخاطر یکسری مشکلات نتونستم دوز های دیگه واکسن ر‌و‌ بزنم ، ممکن هست همون یک دوز هم ایمن کنه من رو ، و حتی جلوی انتقال هم بگیره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      ایمنی مختصر میده نه کامل
  • تصویر کاربر Vahid دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام من یک دوز واکسن ایرانی زگیل تناسلی زدم بعد از کرایو ، ولی بخاطر یکسری مشکلات نتونستم دوز های دیگه واکسن ر‌و‌ بزنم ، ممکن هست همون یک دوز هم ایمن کنه من رو ، و حتی جلوی انتقال هم بگیره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      ایمنی مختصر میده ولی نه کامل
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 782 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دارو میخواستم عمل خطرناکه عوارض داره بدبختی من اینه ازدواج کار وزندگی من را متوقف کرده این بیماری چند ساله مرا خانه نشین کرده حتی با خانواده هم به مشکل خوردمه میگن برو کار و ازدواج کن هر چی بهشون میگم من مشکل دارم متوجه نمیشن که هیچ کاری نمیتوانم انجام بدم ۲ ساله از خانه بیرون نرفتمه اینقدر که برام ناراحتی درست کرده ایا روازاده که دارو ساز هست نمیتواند این مشکل برام حل کنه اگر مشکلم حل نشه با مرگ تمام میشه
    1. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام واقعا من یه تشکری از شما بکنم که چندین سوال منو جواب دادید بعدون منت ویک ریال پول ممنونم🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️🙋‍♂️❤❤❤❤ اقای دکتر ای کاش همه دکتری ما مثل شما بودن بازم ممنون که جواب مابیماران را میدی اقای دکتر به خدا قسم من بیمار مجبور تلاش کنم برای درمان تا از این بدبختی نجات پیدا کنم همه اشنایان به من میگن چرا ازدواج نمیکنی تا من نمیدانم چه جواب بدم سکوت میکنم حرف مردم نابودم کرده اقای دکتر حاظرم بمیرم ولی همیجوری نمانم سرگردان 😭😭😭😭😭😭😭
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید بیاید از نزدیک معاینه کنم
    3. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام خدمت اقای دکتر خسته نباشید شما درست میگید باید معاینه بشم ولی من میخام الت و بیضه ام رشد بدم از سن ۱۸سالگی تا حالا که ۳۲سالمه دنبال دارو رشد بودمه ولی موفق نشدم معاینه بعدون رشد برام فایده نداره حتی بستری هم شدم بی نتیجه بود وازارت بهداشت شیراز واکثرا دکترها از حال من خبر دارن دیگه به این نتیجه رسیدن که بعدون دارو مشکل من حل نمیشه قرار هم شد بهم دارو رشد بدن حالا بود یا نبود بهم ندادن از لحاظ روحی حال خوبی ندارم دیگه اخرین راه امید من شد خانه نشینی دل به اخرت مرگ خلاص شدن از دست این بیماری متاسفانه بد از چندین سال هنوز که هنوزه هیچ مسئولی در کشور ایران خبر از حال این بیمارن ندارن که ندارن اگر داشتن تا حالا یه فکری به حالشون کرده بودن
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      هیچ دارویی اثر دائمی نداره
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      روش دائمی جراحی هست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر joseph دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پسری سی ساله و مجرد هستم امروز با یک خانوم روسپی رابطه جنسی با کاندوم داشتم و رابطه دهانی برقرار نکردم بیست دقیقه بعد از رابطه بلافاصله با پد الکلی تمام قسمت های آلت تناسلی بیضه ها و بین پاها رو حسابی ضد عفونی کردم و یک ساعت بعد که به خونه رسیدم با آب و صابون فراوان خودمو شستم
    ۱_ آیا امکانش هست که مبتلا شده باشم ؟
    ۲_ اگر ویروس وارد بدن شده باشه و بعد ها زیگیل بزنم آیا با گذشت چند سال ویروس خود به خود از بدنم دفع خواهد شد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
  • تصویر کاربر محدثه شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه دونه برجستگی اطراف واژنم دیدم که اوایل قرمز بود الان بعد ۳/۴ ماه هم رنگ پوستم شده و داخلش هیچی نیست همون یه دونه ام هست
    یکی هم ابتدای واژنم حالت اویزون هست میشه ببینین زگیل هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      من در معاینه عکس زگیل نمیبینم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر