راه های انتقال زگیل تناسلی( 8 روش)

سوالاتی که برای بسیاری از هموطنان پیش می آید این است که علاوه بر ارتباط جنسی آیا زگیل تناسلی با دست و راه های دیگر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود یا خیر؟ در ابتدا دکتر حسین کرمی نظر خود را درباره ی راه های انتقال زگیل تناسلی بیان میکنند. در ادامه نیز نتیجه ی آزمایشی که بر روی افراد انجام شده است بیان میشود.

شرط انتقال زگیل تناسلی چیست؟

نظر دکتر حسین کرمی در ارتباط با راه های انتقال زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق سکس ممکن است؟

زگیل تناسلی جزو بیماری های std می باشد؛ یعنی بیماری که از طریق سکس منتقل میشود. شرط انتقال زگیل تناسلی این است که پوست به مخاط برخورد بکند که ممکن است در سکس دهانی، مقعدی و واژینال اتفاق بیوفتد؛ چون در همه ی این شرایط پوست در تماس با مخاط قرار میگیرد این بیماری از فرد آلوده به فرد سالم منتقل میشود.

آیا زگیل تناسلی با تیغ منتقل می شود؟

اصولا میشود گفت از تیغ آلوده یعنی کسی تیغ آلوده داشته باشد و بر روی منطقه ی زگیل زده باشد و بعد آن را فرد سالم استفاده کند؛ در اینصورت بیماری منتقل میشود. یا اگر فردی که زگیل تناسلی دارد از همان تیغی که در ناحیه ی تناسلی استفاده کرده است؛ بیاید و صورت و زیر بغل را هم اصلاح کند؛ از این طریق هم زگیل تناسلی منتقل میشود.

انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون چگونه است؟

اپیلاسیون اگر باعث خونریزی شود و مواد و وسایلی که برای اپیلاسیون استفاده میشود چند بار مصرف باشد؛ مثلا ناحیه ی پوست یک فردی که زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی در حال بثورات دارد را اپیلاسیون کرده و با همان مواد و وسایل، فرد سالم را اپیلاسیون انجام دهند بله این میتواند راه انتقال زگیل تناسلی شود و به همین دلیل بهتر است برای مراجعه به مراکز زیبایی، لوازم یک بار مصرف استفاده شود.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس زیر امکان پذیر است؟

جواب این سوال منفی است اصلا امکان انتقال صفر است. اگر فردی از لباس زیر فرد دیگری استفاده کند، ممکن است این مورد باعث انتقال ویروسی غیر از زگیل تناسلی شود ولی زگیل تناسلی به این طریق منتقل نمیشود. استفاده از لباس زیر هم باعث انتقال زگیل تناسلی نمیشود.

آیا استخر رفتن باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟

در استخر رفتن در جاهای عمومی ممکن است ویروس از طریق پا و کف پا منتقل شود؛ ولی اینها ویروس های زگیل تناسلی نیست؛ اینها یک نوع دیگر از زگیل هستند و ممکن است هم منتقل شود.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی امکانپذیر است؟

خیلی ها فکر میکنند از طریق دستشویی رفتن این بیماری منتقل میشود مثلا میگویند دستشویی بین راهی استفاده کردیم و از دستشویی مشترک استفاده کردیم؛ آیا باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟ باید این را بگویم احتمال این اتفاق صفر است.

بنابراین انتقال از طریق استخر و حمام رفتن صفر است؛ مثلا خانمی به بنده مراجعه میکند و میگوید آقای دکتر من نمیتوانم فرزندم را به حمام ببرم؛ اما نمی دانند که از طریق حمام این بیماری منتقل نمی شود. نمیشود فردی که دچار زگیل تناسلی شده است خود را از خانواده جدا کند؛ این افراد مثل هر فرد دیگری می توانند زندگی کنند.

آیا از طریق لیف حمام به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

بهتر است که هر فرد در زمینه ی بهداشتی از لوازم شخصی خودش استفاده کند تا بیماری های قارچی و عفونی دیگری را نگیرد ولی در مورد زگیل تناسلی می توان گفت که با این اتفاق هم منتقل نمیشود. ولی توصیه میکنم از وسایل شخصی خود استفاده کنید.

در انتها توصیه ی بنده این است که پیشگیری بهتر از درمان است و از تماس های جنسی آلوده و پر خطر اجتناب کنید تا باعث انتقال زگیل تناسلی نشوید.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دست زدن وجود دارد؟

این ویروس که پوست و نواحی تناسلی را آلوده می کند؛ عامل بروز انواعی از سرطان ها در مردان و زنان می باشد. از جمله این سرطان ها می توان به سرطان دهانه رحم، تومور های واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو اشاره کرد. از آنجایی که انواع HPV موجود بر روی دست افراد با انواع یافت شده در نواحی تناسلی شریکان جنسی آن ها یکسان است، برخی محققان احتمال می دهند که تماس جنسی دستی – تناسلی می تواند سبب انتشار عفونت شود.

بعضی از محققان معتقدند که صرفا به دلیل اینکه ماده ژنتیک (DNA) ویروس HPV بر روی دست افراد یافت شده به این معنی نیست که اجزای ویروس زنده بوده و یا تعداد آن ها برای ایجاد آلودگی کافی می باشند. ممکن است این DNA یافت شده بر دست فرد ناشی از لمس ناحیه تناسلی خود یا رابطه جنسی باشد که به تازگی داشته است. این گفته ها دقیقا مواردی هستند که محققان یافت کرده اند.

قرص والاسیکلوویر

محققان دریافتند احتمال ابتلا در افرادی بیشتر بوده که شریک جنسی آن ها ویروس HPV را در دستان یا نواحی تناسلی خود داشته است. با این وجود، تحقیقات نشان دادند که می توان خطر را عمدتا به عفونت HPV تناسلی نسبت داد. هنگامی که محققان این نتایج را در نظر گرفتند خطر ابتلا به وسیله دست ها از بین رفت. اغلب افراد بالغ و فعال از نظر جنسی در بازه ای از زندگی خود به ویروس HPV ابتلا می یابند. امکان دارد فرد در این مدت از ابتلای خود نیز اطلاعی نداشته باشد.

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی

عامل به وجود آورنده ی زگیل های تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس، بسیار شایع بوده و تقریباً تمام افراد به طور مداوم در معرض آن قرار می گیرند. HPV تقریباً 100 نوع دارد که برخی از آنها زگیل تناسلی را ایجاد می کنند. برخی از انواع این ویروس ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. با این حال، بیشتر گونه های HPV می توانند از طریق تماس غیر مستقیم (با وسایل شخصی فرد آلوده به ویروس) انتقال یابند. زگیل تناسلی در صورت عدم درمان، می تواند زیاد شود. همچنین، ویروس یه وجود آورنده ی آن می تواند از بیمار به فرد دیگری سرایت کند.

اگرچه در بزرگسالی، سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس بسیار مقاوم خواهد شد و یا آن را از بین می برد، اما کودکان و نوجوانان به علت اینکه سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می گیرند. با گذشت زمان، افراد در برابر بیشتر انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، ایمن خواهند شد. ایمن شدن بدن به این معنی است که کمتر تحت تأثیر ویروس قرار می گیرند و یا ویروس نمی تواند در بدن آنها به خوبی رشد کند.

اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن به این ایمنی دست پیدا کند. بنابراین، زگیل تناسلی در نوجوانان بسیار گسترش یافته است، زیرا بدن آنها هنوز وقت کافی برای ایمن شدن را نداشته است. زگیل تناسلی در افراد مختلف به شیوه های مختلفی بروز پیدا می کند. بسیاری از زگیل ها خود به خود از بین می روند و با شروع درمان، معمولاً بعد از چند هفته ناپدید خواهند شد، اما اگر ویروس ایجاد کننده ی آن روی پوست بماند، ممکن است دوباره زگیل ها برگردند.

طبق آمار مرکز درمان و پیشگیری از بیماری ها، 90% از عفونت های HPV (در زنان و مردان) طی دو سال خود به خود از بین می روند. این درصد، شامل انواع پرخطر و کم خطر HPV می باشد. حتی اگر ویروس HPV منجر به زگیل تناسلی شود و تا این اندازه پیشرفت کند، باز هم بدن می تواند به مرور زمان این ویروس را از بین ببرد.

طبق نظر یکی از متخصصین اورولوژی «ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که منجر به زگیل تناسلی می شود، تنها بعد از مدت دو تا سه ساعت خارج از بدن انسان از بین می رود، اما این ویروس در محیط های گرم و مرطوب می تواند بیشتر از یک روز زنده بماند. در حالی که زگیل تناسلی اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می شود، اما شما می توانید از طریق مکان های عمومی آلوده مثل استخر، سونا، باشگاه و … به این ویروس مبتلا شوید.»

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

به طور معمول، شما در عرض یک تا چهار ماه پس از آلوده شدن به HPV، دچار زگیل می شوید. این ویروس را می توان برای مدت طولانی تری توسط سیستم ایمنی کنترل کرد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.5/5 - (60 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعیده دوشنبه ۲۱ اسفند ۲( 4 روز پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، آقای دکتر من یک سوالی پرسیده بودم که اگر فرد مبتلا به اچی پی وی های ریسک شلواری روی پرو کنه سپس شخص سالم اونو پرو کنه انتقال پیدا میکنه یا نه که شما فرموده بودین انتقالش بسیار اندکه. بنظر شما الان فرد سالم باید تست بده؟ اگر بله بعد از چند روز از الوده شدن باید تست بدهد؟
    بسیار ممنونم که پاسخ میدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ اسفند ۲( 6 روز پیش)
      خیر هیچ تستی لازم نیست
    2. تصویر کاربر سعیده جمعه ۱۸ اسفند ۲( 6 روز پیش)
      خیلی ممنون از راهنماییتون.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ اسفند ۲( 4 روز پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعیده پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    ابتدا شخص الوده به اچ پی وی شلواری را پرو کند و سپس بلافاصله شخص سالمی اونو پرو کنه، شخص سالم مبتلا می شود؟
    1. تصویر کاربر سعیده چهارشنبه ۱۶ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      من خیلی نگران شدم. ایشون اچ پی وی از نوع پر خطر دارن و شلوار رو هر کدوم حدود ۱ دقیقه تنش کرد. البته هر دو شخص لباس زیر داشتن ولی خوب لباس زیر همه جارو نمیپوشونه. ممنون میشم جواب بدین.
    2. تصویر کاربر سعیده چهارشنبه ۱۶ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      یعنی منظورم انتقال از قسمت کشاله ران و …میباشد.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      امکان انتقال بسیار اندکه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سنا شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام ،در سرویس بهداشتی منزل شلنگ دستشویی به ناحیه تناسلی من برخورد کرد .بنده دچار زگیل تناسلی هستم.میخواستم بدونم هرچی بعد از من از شلنگ استفاده کنه دچار این ویروس میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام
    سوال اول آیا این زگیله ؟
    سوال دوم اگر فرد سالم به مدت 5 تا 10 ثانیه فقط با انگشت (دست) به زگیل تناسلی فردی دست بزنه امکان انتقال وجود داره ؟ چند درصد امکان انتقال وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      خیر/بله امکان انتقال وجود دارد
  • تصویر کاربر Pp سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام بعد از پوشیدن شلوار پرو این ایجاد شده آیا زگیل است روش یکم پوست گذاشته بود کندم خیلی بزرگه خیلی نگرانم زگیل هستش؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر Pp پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      خارشو دردم نداره انگار گوشته قرمز هستش
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      با سلام و احترام در حد رویت عکس زگیل نیست
    3. تصویر کاربر Pp یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      پس این چیه آقای دکتر تب خاله؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      به متخصص پوتس مراجعه کنیو
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر M.R پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر باشه
    خانمی هستم ۲۶ ساله و مجرد
    مدتیست ضایعاتی در ناحیه وستیبولار و نزدیکی دهانه واژن مشاهده کردم از اینکه ضایعات قبلا وجود داشتند یا خیر اطلاعی ندارم
    ضایعات بسیار ریز و همرنگ با محل ضایعه میباشند و در لمس نرم میباشند
    خارش و‌ درد ندارند
    نگران این موضوع هستم که زگیل تناسلی هستند یا خیر
    1. تصویر کاربر M.R سه شنبه ۸ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      و اینکه این اواخر تشخیص عفونت و التهاب شدید داشتم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۷ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام.زگیل تناسلی دارم و میترسم اعضای خانواده از بودن من توی خونه زگیل بگیرن.مادرم دیابت داره.از راه سرویس یا حمام یا لباسم و میشینم یا توی ماشین لباس شویی میندازم انتقال پیدا میکنه؟سایتای مختلف هر کدوم یه چیزی میگن گیج شدم.
    مثلا رژ لب.یا کرم.
    و اینکه زگیل داخل مقعد رو میشه با پماد کیموسایت درمان کرد؟
    خسته شدم از بس رفتم‌کرایو .تا میرم فرداش چنتای دیگه در میاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۷ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خوب هستین
    من یه لحظه جا و خوردم و پریدم ، خود به خود ناحیه بین بیضه و مقعد منقبض شد و یه دردی گرفت . احساس مور مور شدن در اون ناحیه و گاهی به مقدار در باسن دارم
    و در اون ناحیه یه چیزی انگار حس میکنم
    احساس میکنم رو مسائل جنسی تاثیر گذاشته
    آیا باعث مشکل جنسی میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 8 مشاهده پرسش
    آیا از طریق تماس های روزمره مثل دست دادن یا غذا خوردن مشترک با فرد مبتلا به زگیل هم احتمال انتقال هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر خودم دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سه تا سوال دارم اول اینکه من به زگیل تناسلی شریک جنسی خود اشتباها دست زدم ایا منتقل میشه؟
    دوم اینکه ایا زگیل تناسلی خودش مستقیما باید به مخاط بدن من برخورد کنه که منتقل بشه (چون زگیل در ناحیه اطراف الت هست) یا اینکه از طریق الت هم منتقل میشه البته روی الت زگیل نیست
    ایا اگر منی ایشون روی بدن من بریزه زگیل منتقل میشه
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 3 هفته پیش)
      رابطه ی جنسی با پراتنرتون موجب انتقال. خواهد شد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر