آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه جنسی داشت؟

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟ رابطه جنسی بعد از درمان زگیل تناسلی به چه صورت ادامه می یابد؟ آیا باید نگران فعالیت های جنسی خود بعد از درمان زگیل تناسلی باشیم؟ این ویروس چه تاثیری بر روی زندگی فرد دارد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده شده است.

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی باید چه کرد؟

اول از همه باید بگوییم که نگران نباشید. ابتلا به زگیل تناسلی از مواردی است که حتما باید بدون احساس خجالت، راجع به آن با پزشکتان صحبت کنید. احتمال زیادی وجود دارد که این بیماری آنقدر که شما فکر می‌کنید، جدی نباشد.

بله، درست است که ابتلا به انواع خاصی از زگیل تناسلی می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان شود اما بیماری بیشتر افراد در مدت یک یا دو سال خودبه‌خود بهبود می‌یابد و از آن به بعد، هیچ علامت و نشانه‌ای از بیماری وجود نخواهد داشت. حتی اگر زگیل تناسلی تبدیل به سرطان شود؛ باز هم می‌توان با انجام آزمایش‌های منظم آن را تشخیص داد و درمان کرد (یا حتی از آن پیش‌گیری کرد).

با شنیدن این خبر شگفت‌زده خواهید شد که در واقع بیشتر افرادی که از لحاظ جنسی، فعال هستند؛ می‌توانند ویروس زگیل تناسلی داشته باشند و آن را منتقل کنند. در حال حاضر حدود 79 میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا هستند.

قطعا هنوز هم می‌خواهید برای درمان این بیماری کاری انجام دهید. برای خلاص شدن از شر زگیل تناسلی باید به یک متخصص درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید. اگر چه این زگیل‌ها می‌توانند خودبه‌خود بهبود یابند؛ اما معمولا برای بهبودی کامل آنها زمان زیادی لازم است و همیشه خطر ابتلای دوباره به آن نیز وجود دارد. احتمال دارد پزشک بخواهد برای اطمینان بیشتر سلولهای پیش‌ سرطانی آن دسته از زنانی که نتیجه غیرعادی از آزمایش پاپ اسمیر دریافت کرده باشند را بررسی کند.

تاثیر ویروس زگیل تناسلی بر زندگی جنسی فرد

اگرچه تصمیم راجع به این موضوع کاملا شخصی است ولی ما به شما توصیه می‌کنیم که اگر به این ویروس مبتلا شده‌اید، به همسر خود بگویید. این نکته را به خاطر داشته باشید که شما هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اید و لازم نیست برای هیچ چیز عذرخواهی کنید. بهتر است قبل از مطلع کردن همسرتان، کمی راجع به این ویروس مطالعه کنید تا بتوانید به سوالات او پاسخ دهید.

زگیل تناسلی در زنان

راه های انتقال ویروس

ویروس زگیل تناسلی می‌تواند از راه تماس پوستی با واژن یا برقراری رابطه جنسی دهانی منتقل شود؛ یعنی راه‌های انتقال این ویروس شامل موارد زیر است:

  • تماس آلت جنسی با واژن
  • تماس آلت جنسی با مقعد
  • تماس دستگاه تناسلی با دهان

اگر نگران انتقال این ویروس به شریک جنسیتان هستید؛ می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، از کاندوم یا کاندوم دهانی استفاده کنید. پس از مطلع کردن همسرتان، تصمیم برقراری رابطه جنسی به هر دو نفرتان بستگی خواهد داشت. از آن‌جایی که معمولا این بیماری مسری است؛ ممکن است ترجیح دهید ابتدا این بیماری را درمان کنید.

ممکن است متخصص پوست به شما توصیه کند که زگیل‌ها را فریز کنید ( روش کرایوتراپی ) یا تا زمان نابودی کامل زگیل‌ها، کرم تجویزشده او را به طور منظم روی آن‌ها بمالید. احتمال دارد پزشک برای درمان زگیل‌های تناسلی حادتر برای نابودی بافت این زگیل‌ها، استفاده از تری‌کلرواستیک‌اسید یا پودوفیلین (مایعی که زگیل‌ها را از بین می‌برد) را تجویز کند.

در برخی از این روش‌های درمانی باید در بازه‌های زمانی مشخص‌شده به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین می توانید مقاله ی پماد زگیل تناسلی را در این سایت مشاهده کنید. اگر بدون هیچ نشانه و علامتی به ویروس زگیل تناسلی مبتلا شوید؛ هم‌چنان احتمال دارد این عفونت را به همسرتان انتقال دهید. دوباره باید ذکر کنیم که حدود 90% بیماران مبتلا به زگیل تناسلی خود به‌ خود بهبود می‌یابند و مبتلا به سرطان هم نمی‌شوند. در نتیجه خیلی کم پیش می‌آید که ابتلا به این ویروس بتواند تاثیر بدی روی سلامت همسرتان بگذارد.

ممکن است برخی افراد نگران این باشند که ویروس زگیل تناسلی را به شریک جنسی خود انتقال دهند و شریک جنسیشان نیز دوباره این ویروس را به خود شخص انتقال دهد و این روند تبادل ویروس ادامه یابد. لازم نیست نگران باشید: اگر یک بار به این ویروس مبتلا شوید، دیگر به آن مبتلا نخواهید شد. البته باید این نکته را به خاطر بسپارید که از آن‌جایی که ویروس زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد؛ ممکن است بعدها به نوع دیگری از این ویروس مبتلا شوید.

نگرانی از زگیل تناسلی و رابطه جنسی

اگر همسرم مبتلا به ویروس زگیل تناسلی باشد، باید چه کنم؟

ممکن است در حال حاضر همسرتان کمی نگران و سراسیمه باشد. اگر او تشخیص خود را با شما در میان بگذارد یعنی به شما اعتماد دارد و برایش مهم هستید. پس شما هم به گونه‌ای با او برخورد کنید که بفهمد به او اعتماد دارید و برایتان فرد مهمی است. بهتر است در مرحله اول بفهمید که ویروس زگیل تناسلی چیست و چگونه پیشرفت می‌کند. این ویروس که با نام ویروس پاپیلوما انسانی هم شناخته می‌شود؛

یکی از رایج‌ترین عفونت‌های جنسی قابل انتقال از راه رابطه جنسی است و بیش از 100 نوع مختلف از آن شناخته‌ شده است. اگرچه این ویروس می‌تواند تبدیل به سرطان شود اما 90% بیماران مبتلا به آن، خود به خود بهبود می‌یابند (حتی بدون این‌که هیچ نشانه و علامتی داشته باشند). معمولا مدت زمان بهبود یافتن بیماران بین یک تا دو سال است.

ایا زگیل تناسلی نشانه خیانت است؟

باید بدانید که ابتلا به ویروس زگیل تناسلی به معنای خیانت، بی‌وفایی یا بی‌بند و باری شریک جنسیتان نیست. حتی افرادی که تنها یک شریک جنسی دارند هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. در واقع افرادی که از لحاظ جنسی فعال باشند، می‌توانند از طریقی این ویروس را به دیگران منتقل کنند.

آیا این ویروس با دست زدن هم منتقل می شود؟

ویروس زگیل تناسلی می‌تواند از راه تماس پوستی و برقراری رابطه از طریق اندام‌های جنسی، مقعد یا دهان منتقل شود. حتی این ویروس می‌تواند از راه تماس دست با اندام جنسی نیز به فرد دیگر سرایت کند. بنابراین اگر همسرتان مبتلا به این ویروس شده باشد؛ شانس ابتلای شما به آن نیز بالاست. البته این به آن معنا نیست که باید تا آخر عمرتان مجرد باقی بمانید. از آن‌جایی که احتمال تبدیل این بیماری به سرطان خیلی کم است و از آن‌جایی که بیشتر سرطان‌ های مرتبط با این ویروس می‌توانند درمان شوند (یا حتی زودتر پیشگیری شوند)؛ احتمالا برقراری رابطه جنسی مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

اگر همسرتان زگیل تناسلی دارد، احتمال این‌که ویروسی که به آن دچار شده، پیش سرطانی باشد؛ بسیار کم است. البته باز هم تاکید می‌کنیم که زگیل تناسلی مسری است و سازگاری با آن مشکلات و عواقبی خواهد داشت. اگر از قبل با زگیل تناسلی همسرتان تماس داشته‌اید، احتمالا چند هفته تا چند ماه بعد نشانه‌های ابتلا به این بیماری را در خود مشاهده خواهید کرد. اگر این علائم را مشاهده کردید، نگران نباشید. فقط کافی است به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر قصد برقراری رابطه جنسی دارید اما نگران خطر عفونی شدن آن هستید؛ می‌توانید از کاندوم یا کاندوم دهانی استفاده کنید. اگرچه استفاده از این موارد هم نمی‌تواند تضمینی برای پیش‌گیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی باشد اما خطر عفونی شدن آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

کاندوم نمی تواند به طور کامل از انتقال ویروس اچ پی وی جلوگیری نماید.

کارهای مورد نیاز برای کاهش شانس ابتلا

حتی اگر خودتان و همسرتان به این ویروس مبتلا نباشید، باز هم احتمال این که هر دو نفرتان از طریقی به این بیماری دچار شوید؛ وجود دارد. اگر کمتر از 26 سال سن داشته باشید، می‌توانید واکسن HPV تزریق کنید. تزریق این واکسن از ابتلا به انواع خاصی از ویروس‌های زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند. در میان این ویروس‌ها، ویروس زگیل تناسلی و سرطان هم وجود دارند (البته اگر بیشتر از 26 سال سن داشته باشید، باز هم می‌توانید این واکسن را تزریق کنید. فقط باید قبل از آن با پزشکتان مشورت کنید).

اگر بیشتر از 15 سال داشته باشید، باید این واکسن را در سه دوز در طی شش ماه تزریق کنید. اگر از قبل مبتلا به ویروس زگیل تناسلی باشید، تزریق این واکسن آن را درمان نمی‌کند ولی می‌تواند از ابتلای دوباره به آن در آینده جلوگیری کند. داشتن رابطه جنسی ایمن نیز یکی دیگر از راه‌ های موثر برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی است. استفاده از کاندوم یا کاندوم دهانی می‌تواند میزان تماس پوستی را به حداقل برساند و احتمال ابتلا به این ویروس را نیز به حداقل برساند. قطعا پرهیز از برقراری رابطه جنسی راه مطمئنی برای ابتلا به ویروس زگیل تناسلی نیست. در ضمن برقراری رابطه جنسی با افراد متعدد، خطر ابتلا به این ویروس را افزایش می‌دهد.

بهتر است که زنان هر سه سال یک بار، آزمایش پاپ اسمیر بدهند تا احتمال وجود سلول‌ های پیش‌سرطانی در بدنشان بررسی شود. در این صورت اگر فردی مبتلا به ویروس پیش سرطانی زگیل تناسلی باشد، در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توان آن را تشخیص داد و نسبت به درمان آن اقدام کرد. بیماری ویروس زگیل تناسلی از رایج‌ترین بیماری‌های آمیزشی است اما در عین حال درمان این بیماری نیز بسیار ساده است. نیازی نیست که از ترس ابتلا به این بیماری از عاشق شدن یا برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید؛ فقط باید صادق و باهوش باشید و از خودتان و عزیزانتان مراقبت کنید. به‌هرحال احتمالا موثرترین راهکاری که می‌توان در زندگی به کار برد، همین راهکار باشد.

رابطه بعد از کرایو

رابطه بعد از فریز زگیل تناسلی (کرایو)

زنان

پس از درمان زگیل های واژن یا دهانه رحم، به موارد زیر توجه نمایید:

  • ممکن است برای 1-3 هفته، ترشح واژینال آبکی داشته باشید.
  • به مدت 2 تا 3 هفته باید به جای تامپون از دستمال های بهداشتی استفاده نمایید.
  • تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان، معمولاً طی 1 تا 3 هفته، از برقراری رابطه جنسی با دخول یا دوش گرفتن خودداری کنید.

مردان

مردانی که تحت درمان زگیل های تناسلی در ناحیه آلت، بیضه یا مجرای ادرار قرار می گیرند، باید تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و از بین رفتن درد، از برقراری رابطه جنسی با دخول خودداری کنند که معمولاً، بسته به اندازه محدوده تحت درمان، 1 تا 3 هفته طول می کشد.

آیا بعد از لیزر زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

زمان بهبودی شما، به محل و تعداد زگیل های برداشته شده بستگی دارد که معمولا در 2 تا 4 هفته اتفاق می افتد. تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد، از رابطه جنسی خودداری کنید. (این مسئله معمولاً 1 تا 3 هفته طول می کشد و به اندازه ناحیه تحت درمان بستگی دارد.)


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران
3.4/5 - (56 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام چند ماه پیش مسافرت بودم رابطه داشتم و حدود سه ماهیی هست چنتا ضایعه کوچک روی التم بوجود اومده وخیلی فکرمو درگیر کرده لطفاراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من مبتلا به گیلن باره وکنسر بیضه بودم حالا یه برامدگی در کشاله رانم دارم برسی میفرمایید که زگیل هستش یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 4 هفته پیش)
      با سلام و احترام در حد رویت عکس زگیل نیست باید نمونه برداری انجام شود
  • تصویر کاربر افرین یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من تا حالا رابطه مقعدی نداشتم
    فقط چند بار سکس واژینال با کاندوم داشتم
    این گوشت اضافه کنار مقعدم دراومده
    ایا زگیل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      عکس واضح تر بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تو سایتها خواندم روش لیزر نسبت به کرایو جواب دهی بهتری داره در درمان زیگیل آیا درست است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      کرایو بهتر هست
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام من یه زائده پایین واژنم داشتم ،دکتر گفتن زگیله و یک جلسه فریز انجام دادم
    تست پاپ‌اسمیرم هیچ چیز غیرنرمالی و hpv رو نشون نداده
    ممکنه زگیل نبوده باشه؟
    واینکه اگر زگیل داخل واژن باشه و دو هفته بعد از فریز یک بار سکس مقعدی داشته باشیم به پارتنرمون منتقل میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      بله امکان انتقال است
  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام و درود من با اینکه چند سال قبل واکسن زده بودم دوتا ایرانی یکی خارجی ،سه ماه پیش متوجه یه زگیل خیلی ریز اندازه یه ماش شدم که سریعا کرایو تراپی کردم حالا ۲ ماه گذشته و هیچ نشانه ای از زخم و زگیل نیست ایا میتونم رابطه داشته باشم و اینکه هنوزم ناقل هستم؟یا باید هنوزم صبر کنم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      اینکه تا چه زمانی ناقل هستید مشخص نیست
  • تصویر کاربر نرگس چهارشنبه ۶ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام من یک سال قبل دچار ضایع پوستی در ناحیه تناسلی شده بودم که پیش چند پزشک مراجعه کردم که عده ای معتقد بودند زگیل تناسلی هست و عده ای این نظر را نداشتند ،من هیچ رابطه جنسی به غیر از همسرم نداشتم،همسرم هم تست داد که منفی بود
    در هر صورت من اقدام به درمان کردم ،کرایو انجام دادم،و زائده های پوستی یا زگیل ها از بین رفته اند،
    در این یکسال رابطه نداشتیم
    میخواستم بدانم اگر رابطه جنسی برقرار کنیم دوباره زگیل ها پدیدار خواهند شد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ دی ۲( 2 ماه پیش)
      میتونید رابطه ی جنسی برقرار کنیو
  • تصویر کاربر ایمان چهارشنبه ۶ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام من چند تا زیگل تناسلی داشتم ک خیلی کوچیک بودن تغریبن یک ماه پیش فیرز کردم واکسن گارداسیل هم زدم میتونم رابطه جنسی داشته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ دی ۲( 2 ماه پیش)
      بهتره پارتنرتون هم واکسن تزریق کرده باشه
  • تصویر کاربر Aliiiii جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    چند روزی هستش که این زایده ریز را مشاهده کرده ام لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      زگیل نیست در صورت افزایش سایز و تعداد و تغییر رنگ باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    درود وقتتون بخیر،
    میخواستم بدونم مردی که زگیل داره برای ازدواج حتما باید طرف مقابل رو در جریان بزاره یا زگیل بعد یکی دو سال کلا میره و ازدواج کرد و میشه بدون کاندوم نزدیکی کرد؟یا برا همیشه باید کاندوم استفاده کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید در جریان بذارید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر