برای زگیل تناسلی مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سوالات مختلفی در رابطه با زگیل تناسلی مطرح می شود از جمله اینکه: برای زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دکتر برای زگیل تناسلی چه کسی است و در چه حوزه ای تخصص دارد؟ برای درمان زگیل تناسلی مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟ یکی از نکاتی که در درمان زگیل تناسلی باید دقت کرد این نکته است که به چه پزشکی مراجعه می کنیم. زیرا مهارت و تجربه ی پزشکان در درمان زگیل تناسلی به یک اندازه نمی باشد. 

برای زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنم؟

در رابطه با دکتر زگیل تناسلی مردان و زنان باید گفت که، به طور کلی پزشک عمومی و یا هر یک از متخصصان بهداشتی می توانند تعیین کنند که شما زگیل تناسلی دارید یا نه اما برای درمان زگیل تناسلی ممکن است نیاز به یک دکتر متخصص زگیل تناسلی داشته باشید. این متخصصان عبارتند از:

  • اورولوژیست
  • متخصص زنان
  • متخصص پوست

در این مقاله به وظایف این 3 گروه پرداخته می شود.

7 روش برای داشتن اسپرم سالم

اورولوژیست

دکتر متخصص زگیل تناسلی کیست؟ اورولوژیست، پزشکی است که عفونت های مجاری ادرار در زنان و مردان و نیز بیماری های جنسی دستگاه تناسلی را تشخیص داده و درمان می کند. این پزشکان می توانند عمل جراحی نیز انجام دهند. برای مثال می توانند یک تومور سرطانی را برداشته و یا یک گرفتگی در مجاری ادراری را باز کنند. اورولوژیست ها در مراکز درمانی متعددی از جمله بیمارستان ها، کلینیک های خصوصی و مراکز اورولوژی به فعالیت مشغول اند.

مجاری ادراری سیستمی است که ادرار را تولید، ذخیره و از بدن دفع می کند. دکتر متخصص زگیل تناسلی می تواند متخصص ارولوژی باشد؛ این افراد می توانند با انجام فرایندهای درمانی مانند کرایو و یا درمان های دارویی به درمان زگیل تناسلی بپردازند.

اورولوژیست ها می توانند هر قسمتی از این سیستم را درمان کنند. این سیستم شامل موارد زیر می شود:

کلیه ها: کلیه های اعضایی هستند که جهت تولید ادرار مواد زائد را از خون تصفیه می کنند.

میزنای ها: این موارد لوله هایی هستند که ادرار از طریق آن ها از کلیه ها به مثانه می ریزد.

مثانه: مثانه کیسه ای تو خالی است که ادرار را در خود ذخیره می کند.

میزراه: این مورد لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کند.

غدد آدرنال: این غده ها در بالای هر کلیه قرار داشته و از خود هورمون آزاد می کنند.

تاثیر دارو بر میل جنسیتان

همچنین، اورولوژیست ها تمامی قسمت های سیستم تناسلی مردانه را نیز درمان می کنند. این سیستم از اجزای زیر تشکیل شده است:

آلت تناسلی: آلت تناسلی عضوی است که ادرار و اسپرم ها را به بیرون از بدن هدایت می کند.

پروستات: غده ای در زیر مثانه است و جهت تولید منی مایعی به اسپرم ها اضافه می کند.

بیضه ها: بیضه ها 2 عضو بیضوی شکل هستند که درون کیسه بیضه جای گرفته و اسپرم و هورمون تستوسترون را تولید می کنند.

متخصص زنان

متخصص زنان پزشکی است که در مشکلات اعضای تناسلی زنان تخصص دارد. کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا پیشنهاد می کند که زنان جهت اطمینان از سلامت سیستم تناسلی خود، اولین ملاقات با پزشک را در سنین 13 تا 15 سالگی ترتیب دهند. پس از آن زنان می توانند به صورت سالانه یا در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنند.

دکتر زنان متخصص زگیل ناحیه تناسلی ممکن است آزمایش های پاپ اسمیر، معاینه لگنی و همچنین دیگر آزمایش های مورد نیاز فرد را انجام دهد. زنان جوان تا سن 21 سالگی نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند. اولین مراجعه به پزشک جهت اطمینان از سلامت سیستم تناسلی، اغلب با ارزیابی سلامت کلی فرد و پرسش چندین سوال در ارتباط با بدن او که در حال تغییر است همراه خواهد بود. بسته به مهارت متخصص زنان، ممکن است بتواند به عنوان پزشک عمومی نیز برای فرد ایفای نقش کند.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی در زنان

متخصص پوست

تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان

متخصصان پوست پزشکانی هستند که کارشان مراقبت از پوست بوده و در مراقبت از پوست معمول، تشخیص و درمان بیماری های پوست، مو و ناخن تخصص دارند. علاوه بر این، در ارتباط با مدیریت اختلالات زیبایی پوست مانند جای زخم و ریزش مو نیز اطلاعات دارند. متخصصان پوست اغلب فرایند های تشخیصی و تخصصی را در ارتباط با مشکلات پوستی انجام می دهند. برای درمان زگیل تناسلی می توان به متخصص پوست نیز مراجعه کرد. این پزشکان از روش های درمانی از جمله موارد زیر برای درمان بیماری های پوستی استفاده می کنند:

  • دارو هایی با استعمال خارجی، داخلی و یا تزریقی
  • درمان با نور فرا بنفش
  • طیفی از فرایند های جراحی درماتولوژیکی (مرتبط با پوست)

و…

ممکن است، متخصصان پوست در زمینه هایی از جمله الکترو سرجری، کرایو سرجری (انجماد بافت مورد نظر)، جراحی با لیزر، جراحی به وسیله برش به همراه بستن مناسب برش ها (از جمله پیوند پوست) مهارت و تجربه داشته باشند. پس از دریافت مدرک پزشکی و تکمیل دوره اینترنی، یک متخصص پوست 3 سال دیگر در تخصص خود مهارت کسب کرده و پس از آن آزمون جامعی را می گذراند. این متخصصان فنون بسیار عمومی را فرا گرفته و قادر به ویزیت بیماران با هر نوع نگرانی پوستی می باشند.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید.

  • زخم ، برآمدگی، بثورات، تاول یا زگیل در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد
  • سوزش، درد یا خارش شدید در هنگام ادرار کردن
  • تخلیه غیر طبیعی و بد بو از واژن در زنان
  • تخلیه غیر طبیعی از آلت تناسلی در مردان

در صورت مشکوک شدن به اینکه در معرض عفونت های منتقل شونده از راه جنسی (STI) قرار گرفته اید، با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از بررسی توسط پزشک زگیل تناسلی از تماس جنسی پرهیز کنید.

زگیل تناسلی در افراد مختلف

1- کودکان

یک کودک می تواند زگیل های تناسلی را از راه های متعددی دریافت کند. هر کودک مبتلا به زگیل تناسلی باید توسط پزشک ارزیابی شود تا علت را پیدا کرده و برای سوء استفاده احتمالی جنسی ارزیابی شود. در موارد نادر، نوزادان ممکن است زگیل هایی در حنجره (پاپیلوما حنجره) و در گلو داشته باشند که به علت قرار گرفتن در معرض HPV در طول زایمان ایجاد می شود.

زگیل در کودکان

2- انتظار مراقبتی

پزشک باید هر گونه زگیل یا علائم نشان دهنده ی عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) یا یکی دیگر از عفونت های جنسی (STI) را ارزیابی کند. قبل از بررسی از تماس جنسی اجتناب کنید. اگر STI دارید، از تماس جنسی برای جلوگیری از گسترش ویروس پرهیز کنید. گاهی اوقات ممکن است زگیل خود به خود برطرف شود. اگر زگیل تناسلی دارید، پزشک ممکن است بدون درمان، وضعیت شما را ارزیابی کند که انتظار مراقبتی گفته می شود. این دوره ممکن است از چند روز تا هفته و یا احتمالا ماهها متفاوت باشد.

طول دوره انتظار مراقبتی بستگی به عوامل زیر دارد:

  • شدت علائم فرد
  • پیشرفت مشکل در صورت عدم درمان
  • خطرات و مزایای انتظار
  • سن و سابقه پزشکی فرد

در ادامه نحوه انجام درمان زگیل تناسلی توسط دکتر کرمی متخصص اورولوژی را به روش کرایوتراپی می توانید مشاهده بفرمایید. همچنین میتونید در این مقاله  روش های خانگی درمان زگیل تناسلی را مشاهده کنید.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.5/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر