دوره کمون زگیل تناسلی چقدر است؟

بسیاری از افراد درباره دوره کمون زگیل تناسلی سوال می‌پرسند. در واقع افرادی که در معرض زگیل تناسلی قرار گرفته‌اند یا رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس HPV برقرار کرده‌اند، تمایل دارند درباره دوره نهفتگی زگیل تناسلی اطلاعات لازم را به دست آورند. این نوع اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند آیا خطر برای آن‌ها رفع شده یا هنوز بیماری بروز نیافته است؟ و چه زمان باید برای انجام آزمایش زگیل تناسلی اقدام کنند.

دوره کمون زگیل تناسلی می‌تواند چندین هفته حتی چندین سال طول بکشد. هر چند که این بازه زمانی بین 2 هفته تا 8 ماه تخمین زده شده است، با این حال موارد استثنا و متفاوت همیشه وجود دارند. بیشترین بازه زمانی برای دوره کمون زگیل تناسلی بین یک تا 3 ماه است. خوشبختانه به کمک آزمایش‌های مولکولی می‌توان وجود این بیماری را در دوره کمون نیز تشخیص داد. این موضوع اهمیت بسیاری دارد، چون که از انتشار بیش از حد بیماری و تماس با افراد آلوده جلوگیری می‌کند.

دوره نهفتگی زگیل تناسلی چقدر است؟

دوره کمون یا نهفتگی زگیل تناسلی برای هر یک از افراد با توجه به شرایطی که دارند، متفاوت خواهد بود. با این حال نشانه‌های ابتلا بین 2 هفته تا 8 ماه ظاهر می‌شوند. البته در بیشتر موارد علائم بیماری بین یک تا 3 ماه بعد از قرارگیری در معرض ویروس در افراد آشکار می‌شود.

زگیل تناسلی و دوره ی نهفتگی آن

آیا زگیل تناسلی همیشه دوره‌ی کمون دارد؟

بله، زگیل تناسلی همواره دوره کمون دارد. بعد از اینکه فردی به ویروس HPV آلوده شد، ممکن است 1 تا 3 ماه (یا در برخی موارد بیشتر) طول بکشد تا زگیل ظاهر شود. البته برخی از افرادی که مبتلا شده‌اند، هرگز با زگیل تناسلی شناسایی نمی‌شوند. یعنی آن‌ها دارای بیماری هستند و  می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند، اما علائمی از زگیل تناسلی ندارند. 

اگر متوجه زگیل تناسلی نشوید، ممکن است در آیند به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید(آيا cin1 خطرناك است) به همین دلیل است که اگر رابطه جنسی مشکوک داشتید برای فهمیدن این که به زگیل مبتلا شده اید یا نه به پزشک مراجعه کنید.

بهترین آزمایش برای تشخیص زگیل تناسلی چیست؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد. به عنوان مثال بخشی از روش‌ها و آزمایش‌ها به شکل معاینه انجام می‌شود. البته آزمایش حرفه‌ای نیاز به نمونه‌برداری دارد.

با این حال بهترین آزمایش برای تشخیص زگیل تناسلی، آزمایش  HPV است که برای خانم‌ها به شکل نمونه‌برداری پاپ اسمیر انجام می‌شود. بهترین آزمایش برای مردان نیز آزمایش HPV است که این آزمایش با نمونه‌برداری بیوپسی آلت و منی انجام می‌شود. در این نمونه‌برداری، ابتلا به زگیل تناسلی به شکل 100 درصد قابل تشخیص خواهد بود.

از کجا بفهمم زگیل دارم

چه زمان بعد از رابطه‌های جنسی آلوده آزمایش زگیل دهیم؟

اگر با فرد آلود تماس داشته‌اید، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تست دهید. همچنین اگر مدت زمان زیادی از برقراری رابطه آلوده می‌گذرد، لازم است بررسی کنید که آیا زگیل تناسلی دارید یا خیر؟ ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا زگیل تناسلی بعد از رابطه جنسی با فردی که آلوده است ظاهر شود. زگیل تناسلی معمولاً توده‌های کوچک با بافت خشن و نامنظم روی پوست هستند. آن‌ها می‌توانند بر روی قسمت‌های زیر ظاهر شوند:

انواع مختلف زگیل تناسلی

علائم در دوره کمون زگیل تناسلی

در دوره کمون زگیل تناسلی ممکن است این علائم را نیز داشته باشید:

درکمان زگیل در دوران کمون

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم:

با داشتن این نشانه‌ها حتماً به بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران مراجعه کنید و تست HPV انجام دهید:

آیا در دوره کمون اگر آزمایش دهیم متوجه زگیل تناسلی خواهیم شد؟

بله، خوشبختانه امکان تشخیص این ویروس قبل از رسیدن به مرحله زگیل تناسلی وجود دارد، بنابراین می‌توانید در دوره‌ی کمون نیز از ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری باخبر شوید.