آیا ترشحات مردان نرمال است؟

ترشحات نامنظم در آلت تناسلی مردان ممکن است نگران کننده به نظر برسد. شاید با دیدن این ترشحات فکر کنید مشکلی پیش آمده یا به عفونت های مقاربتی مبتلا (STD) هستید. با این وجود باید بدانید که ترشحات مردان همیشه نشان دهنده ی عفونت های مقاربتی نیست و می تواند کاملاً طبیعی باشد.

ترشحات مردانه چیست؟

ترشحات آلت تناسلی مردان، به خروج هر ماده ای به جز ادرار از آلت تناسلی گفته می شود. معمولاً ترشحات آلت تناسلی از مجرای ادرار خارج می شود و با توجه به علت آن می تواند از نظر رنگ، غلظت و بو متفاوت باشد.

آیا دلیل دیگری جز STD برای ترشح مردان وجود دارد؟

بله، شما می توانید بدون داشتن عفونت های مقاربتی، ترشح آلت تناسلی را تجربه کنید. برخی از مشکلات و عفونت های دیگری وجود دارند که می توانند منجر به ترشحات مردانه شوند. در برخی موارد، پیش آب هم جزء ترشحات مردان محسوب می شود.

ترشحات مردانه چیست؟

علل احتمالی ترشحات مردانه چیست؟

پیش آب

پیش آب به ترشحی گفته می شود که قبل از انزال به علت تحریک جنسی، از آلت در حال نعوظ خارج می شود و تقریباً مانند انزال معمولی در رابطه ی جنسی می باشد. با وجود اینکه پیش آب در برخی موارد، در دسته بندی ترشحات مردانه قرار می گیرد، اما باید بدانید که امری کاملاً طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) بر اثر عفونت های باکتریایی دستگاه ادراری ایجاد می شود. این عفونت می تواند در هر نقطه از دستگاه ادراری (مثل مثانه، کلیه، مجرای ادرار و …) رخ دهد. ترشحات ناشی از عفونت دستگاه ادراری ممکن است به صورت ترشح چرک مانندی باشد که از مجرای ادرار خارج می شود. از دیگر علائم این بیماری می توان به نیاز فوری به ادرار، درد یا سوزش در زمان ادرار و ادرار کدر و بد بو اشاره کرد.

بالانتیس

بالانتیس به التهاب سر آلت تناسلی گفته می شود. این بیماری معمولاً به دلیل تحریک مواد شیمیایی معمولی مانند صابون، شامپو و همچنین، عدم رعایت بهداشت فردی و آلرژی ایجاد می شود. ترشحات آلت تناسلی در بالانتیس ممکن است در زیر پوست ختنه گاه یا روی سر آلت تناسلی مشاهده شود.

پروستاتیت

پروستاتیت در اثر تحریک و التهاب پروستات اتفاق می افتد. تحریک و التهاب در برخی موارد به علت عفونت های باکتریایی ایجاد می شود. در این بیماری ممکن است متوجه خروج ترشح از مجرای ادراری شوید.

اسمگما

گاهی اوقات، تجمع برخی مواد در زیر پوست ختنه گاه ممکن است سبب ایجاد ترشحات غلیط و سفید رنگی شود که به آن اسمگما می گویند. در واقع، اسمگما در دسته ی ترشحات آلت تناسلی قرار نمی گیرد، اما در اغلب موارد با ترشحات اشتباه گرفته می شود. اسمگما معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت و در اثر تجمع سلول های پوست، چربی و مایعات طبیعی بدن ایجاد می شود.

عفونت های مقاربتی (STD)

انواع مختلفی از بیماری های مقاربتی وجود دارند که می توانند منجر به ترشح آلت تناسلی شوند. کلادمیا و سوزاک از مهم ترین این بیماری ها می باشند. در کلادمیا، ترشحاتی که از نوک آلت تناسلی خارج می شوند، ممکن است آبکی بوده و یا دارای بافتی مخاطی باشند. ترشحات مردانه ناشی از سوزاک معمولاً سفید، سبز یا زرد رنگ می باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات مردان در صورتی که مربوط به تحریک جنسی نباشد (مثل انزال یا پیش آب) طبیعی نیست و شما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک، شما را برای احتمال وجود بیماری های مقاربتی و سایر مشکلات معاینه می کند. بهتر است آزمایش STD را هم انجام دهید تا در صورت داشتن بیماری های مقاربتی آن را سریعاً درمان نموده و از انتقال عفونت به شریک جنسی خود پیشگیری کنید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.7/5 - (16 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ۰۹۱۹ دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    سلام همسر بنده حدود ۲ ماه است که در حالت عادی ترشحات غیر طبیعی دارد و لباس زیرش کثیف میشه و این موضوع خیلی ناراحتش کرده میخوام بدونم علت چیه و چه کاری باید انجام بده
  • تصویر کاربر بنفشه سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 720 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشید.الان مدت ۱هفته هستش که ازآلت همسرم مدام ترشح مایع زردی رنگ میادمیخواستم بپرسم علتش چیه ودرمانی دارد؟
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    آقای دکتر وقت بخیر ...چند وقته سنگ حالب دارم که البته هرچند گاهی درد دچار میشم..البته مشکل اصلی من اینه که ۲۰روزه احساس میکنم صبح همیشه لباس زیرم خیسه ..کمرم به شدت بعد از خواب درد گرفته....بیضه هام اکثر روز افتاده ست...از شب تا صبح چند بار بیدار میشم ...ادرارم ذره ذره میاد...دکتر واقعا خسته شدم ...کمرم به شدت گود شده و تو افتاده ...کل سیستمم به هم ریخته ...ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سی تی اسکن جدید انجام بدید و بیارید ببینم
  • تصویر کاربر مشایخی سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید شوهرم مدت دوسال پیش دچار زگیل تناسلی شد وبامراجعه به شما خوب شد اما بیش ازیک سال است که ترشحات دارد به طوری که لباس زیرش لک میشودلطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام دو روزی هست که خط زیرین التم ورم کرده همراه با خارش فکر کنم قسمت مجاری ادراری
    دلیلش چی میتوته باشه ؟ چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یک سوال داشتم موقعی که فیلم پورن نگاه میکنم حتی دست به التم بزنم ازش اب مثل ادرار خارج میشه دست میزنم بهش مثل منی چسب ناک
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اگر بی رنگ هست طبیعی هست
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام‌قربان چند روزی هست مایع سفید رنگ مثل منی و‌کف دار شب ها خارخ میشود از التم راهنمایی میکنید.
    سوزش و درد هنگام ادرار‌ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام بدید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام‌قربان چند روزی هست مایع سفید رنگ مثل منی و‌کف دار شب ها خارخ میشود از التم راهنمایی میکنید.
    سوزش و درد هنگام ادرار‌ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      آزمایش کشت ترشحات مجرا بدید
  • تصویر کاربر Salo سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام دکتروقتتون بخیر....۴تا۵ساله یه زگیل اندازه یه دونه عدس روی بیضه سمت راستم دراومده دست بهش میزنم هم دردداره....به نظرتون نیاز به عمل داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من رابط جنسی داشتم بعد احساس سوزش در ادرار و خارش داشتم دکتر رفتم برای یه انتی بیوتیک نوشت ۲۰ عدد من خوردم خوب شد بعدش متوجه شدم که در حالت نعوظ ترشح پیش اب من سفید رنگ هست باز رفتم دکتر یه سرم با ۳تا انتی بیتویک زد رفع نشد دوباره رفتم دارو های سرم عوض کرد باز الان هنوز خیلی کم ترشح فقط در حالت نعوظ و بعدش دارم
    چی کار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز مایع منی انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر