همه چیز در مورد بیماری سیفلیس

سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی است که غالباً طی رابطه ی جنسی با فرد آلوده انتقال پیدا می کند. این بیماری معمولاً خود را با زخم های بدون درد در آلت تناسلی، مقعد و دهان نشان داده و در صورت تماس مستقیم با این زخم ها انتقال می یابد. در صورت تشخیص زود هنگام، سیفلیس می تواند با آنتی بیوتیک درمان شود. اما در صورت عدم درمان، این عفونت ممکن است مشکلات جدی دیگری در قلب، مغز و سایر اندام ها ایجاد کند.

سیفلیس چگونه منتقل می شود؟

سیفلیس از طریق تماس مستقیم با زخم های عفونی – معمولاً در هنگام رابطه ی جنسی- منتقل می شود. در موارد نادرتر، این عفونت ممکن است در پی تماس با زخم فعال طی فعالیت های جنسی دیگری مثل لمس کردن و بوسیدن نیز منتقل شود. همچنین، در زنان باردار احتمال انتقال بیماری به فرزند متولد نشده وجود دارد. در صورتی که شما رابطه ی جنسی محافظت نشده دارید، شرکای جنسی مختلفی دارید، همجنسگرا هستید یا مبتلا به HIV می باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیفلیس قرار دارید.

سیفلیس

آیا ممکن است بدون داشتن رابطه ی جنسی به سیفلیس مبتلا شد؟

با وجود اینکه سیفلیس غالباً از طریق رابطه ی جنسی انتقال می یابد، اما همچنان احتمال انتقال آن بدون داشتن دخول وجود دارد. به عبارت دیگر، تنها تماس مستقیم با ناحیه ی زخم عفونی برای انتقال بیماری کافی است.

راه های انتقال سیفلیس بدون دخول

زنان باردار

زنان باردار مبتلا به سیفلیس ممکن است به طور ناخواسته در دوران بارداری یا زمان زایمان (در صورت زایمان طبیعی) سیفلیس را به فرزند متولد نشده منتقل کنند.

رابطه ی جنسی دهانی یا مقعدی

در صورتی که شریک جنسی شما زخم آلت تناسلی داشته باشد، شما در زمان رابطه ی جنسی دهانی یا مقعدی، در خطر ابتلا به سیفلیس قرار دارید.

بوسیدن

همچنین، در صورتی که زخم های ناشی از سیفلیس در اطراف یا داخل دهان ایجاد شده باشد، احتمال انتقال با بوسیدن وجود دارد.

تماس مستقیم پوست

تماس مستقیم پوست با ناحیه ی عفونت می تواند سبب انتقال سیفلیس شود. این تماس شامل مواردی مثل دست زدن به آلت تناسلی، تماس بدون دخول آلت تناسلی زن و مرد و لخت خوابیدن با فرد بیمار می شود.

به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی

در صورتی که اسباب بازی های جنسی در تماس با زخم های آلوده بوده و بدون ضد عفونی کردن کامل توسط فرد دیگری استفاده شود، خطر انتقال بیماری سیفلیس وجود دارد. بهتر است هرگز این لوازم را به اشتراک نگذارید، یا حداقل قبل از این کار آنها را به طور کامل ضد عفونی کنید.

مصرف مشترک تیغ اصلاح یا سوزن (سرنگ)

تیغ های اصلاح یا سوزن ها باعث ایجاد بریدگی های ریزی در پوست شده که انواع عفونت های مقاربتی مثل سیفلیس می توانند از آن منتقل شوند. اینگونه انتقال ها در صورت مصرف مشترک از سوزن رایج تر می باشند، اما در صورتی که تیغ اصلاح هم در ناحیه ی زخم عفونی استفاده شده باشد، احتمال انتقال بیماری بیشتر خواهد بود.

مصرف مشترک تیغ اصلاح و ابتلا به سیفلیس

سیفلیس از چه راهی منتقل نمی شود؟

✔️ توالت فرنگی

یکی از باورهای رایج در مورد این بیماری، انتقال سیفلیس یا سایر عفونت های مقاربتی از طریق استفاده ی مشترک از توالت فرنگی با فرد بیمار می باشد. باید بگوییم که این باور غلطی است و سیفلیس تنها در صورت تماس با زخم های عفونی آلت تناسلی منتقل می شود.

✔️ استفاده ی مشترک از حوله یا لباس

تنها بیماری مقاربتی که از طریق پوشیدن لباس یا استفاده از حوله ی فرد مبتلا به سیفلیس قابلیت انتقال دارد، شپش موهای زائد می باشد.

✔️ غذا، نوشیدنی و ظروف مشترک

استفاده ی مشترک از غذا، نوشیدنی یا ظروف نمی تواند عامل انتقال سیفلیس باشد. برای انتقال بیماری، شما باید در تماس مستقیم با زخم عفونی قرار داشته باشید. البته، به صورت تئوری خطر انتقال تبخال دهانی از طریق استفاده ی مشترک از ظروف وجود دارد. هرچند این امر هم بسیار نادر است.

علائم و عوارض سیفلیس

اکنون که در مورد نحوه ی انتقال سیفلیس و خطر آن در موارد بدون رابطه ی جنسی اطلاعات کافی دارید، به سراغ علائم و عوارض متعدد سیفلیس خواهیم رفت. علائم سیفلیس معمولاً به طور مرحله ای شکل گرفته و در هر مرحله متفاوت می باشد. البته، در برخی موارد سیفلیس ممکن است بدون علائم باشد. به این معنی که شما به مدت چند سال متوجه هیچ علامتی نشوید. نکته ی مهم اینجاست که در صورت عدم درمان، سیفلیس می تواند در مراحل بعدی بسیار شدید و خطرناک شود.

◾سیفلیس اولیه

از آنجایی که این زخم ممکن است داخل واژن یا مقعد ایجاد شده و بدون درد باشند، تشخیص آن برای بسیاری از افراد امری دشوار است.

◾سیفلیس ثانویه

بعد از چند هفته ممکن است شما در اطراف آلت تناسلی (حتی در صورتی که محل انتقال جای دیگری بوده باشد) دچار قرمزی و حساسیت شوید. از علائم دیگر سیفلیس ثانویه می توان به این موارد اشاره کرد: زخم آلت تناسلی، درد عضلانی، تب، خشکی گلو و تورم غدد لنفاوی. این علائم معمولاً پس از چند هفته از بین می روند؛ اما برای حدود 1 سال به طور مداوم عود می کنند.

◾سیفلیس نهفته

در صورت عدم درمان، سیفلیس وارد مرحله ی نهفته می شود. در این مرحله با وجود ابتلا به این بیماری، شما متوجه هیچ علائمی نخواهید شد. در سیفلیس نهفته، عفونت می تواند به مدت چند سال بدون هر گونه علائمی باقی بماند؛ اما احتمال ورود به مرحله 3 سیفلیس نیز وجود دارد.

◾سیفلیس مرحله 3

سیفلیس مرحله 3 که با نام سیفلیس نهایی نیز شناخته می شود، به مرحله ای گفته می شود که بیماری درمان نشده، شروع به آسیب رساندن به مغز، اعصاب، قلب، چشم، استخوان ها، مفاصل و سایر اندام ها می کند. معمولاً این مرحله چندین سال بعد از شروع عفونت اتفاق می افتد.

◾نوروسیفلیس

مانند سیفلیس درجه 3، نورو سیفلیس مرحله ی دیر هنگام بیماری می باشد. در این مرحله، عفونت پخش شده و به مغز، اعصاب و چشم می رسد.

◾سیفلیس مادرزادی

مادران مبتلا به سیفلیس می توانند عفونت را به کودک متولد نشده انتقال دهند. به این حالت سیفلیس مادرزادی گفته می شود. اکثر نوزادان مبتلا به سیفلیس هیچ علائمی ندارند؛ اما برخی از آنها دچار قرمزی و بثورات مچ دست و پا، کم خونی و زردی می شوند. در موارد شدیدتر، نوزاد با مشکلات ساختاری استخوان، آسیب های عصبی و مغزی، مننژیت و وزن پایین در زمان تولد به دنیا می آید. همچنین، در برخی موارد نوزادان مبتلا به سیفلیس مادرزادی ممکن است زود هنگام یا مرده به دنیا بیایند.

سیفلیس چگونه درمان می شود؟

در صورتی که برای مدت طولانی مبتلا به سیفلیس هستید، ممکن است به بیش از یک دوز تزریق نیاز پیدا کنید. همچنین، طی مراحل درمان و تا دو هفته بعد از آن باید از هرگونه رابطه ی جنسی یا تماس پوستی با سایرین خودداری کنید.

آزمایش سیفلیس

آزمایشگاه های پزشکی چندین آزمایش مختلف برای بیماری های مقاربتی را برای شما ارائه می دهند. این آزمایشات شامل تست های سیفلیس و همچنین، آزمایشات کلی برای چند بیماری مقاربتی مختلف می شود.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر