کدام نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) خطرناک تر است؟

ویروس اچ پی وی (HPV) یا پاپیلومای انسانی یکی از رایج ترین عفونت های جنسی منتقل شده در دنیا است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد، و بعضی از آنها ممکن است عوارض بیشتری نسبت به دیگر انواع آن ایجاد کنند. در این مقاله تيپ هاي خطرناك hpv را برای شما توضیح خواهیم داد.

ویروس اچ پی وی به دو گروه کم خطر و پرخطر طبقه بندی می شوند. گروه کم خطر ، سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کنند و قابل درمان هستند. گروه پرخطر می تواند سلول های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند که اگر بدون درمان باقی بمانند، ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

انواع ویروس hpv

شناسایی نوع اچ پی وی که شما به آن مبتلا شده اید به پزشک شما کمک خواهد کرد تا مراحل بعدی را تعیین کند. برخی از انواع بدون مداخله رفع می شوند. انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند. پزشک شما وضعیتتان را نظارت خواهد کرد به طوری که اگر سلول های سرطانی پیشرفت کنند، می تواند زود تشخیص دهند.

کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند: HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند، منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند. سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج نیز بشوند.

مقاله مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان+عکس

زگیل تناسلی کم خطر نوع 6

اچ پی وی نوع 6 یک نوع HPV کم خطر است. نوع 6 و 11 به حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی مرتبط هستند. زگیل هاى تناسلی به شکل گل کلم بر روى ناحیه تناسلى شما دیده می شوند. آنها چند هفته یا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض یک شریک جنسی آلوده ایجاد می شوند.

شما می توانید از اچ پی وی 6 با دریافت واکسن HPV و جلوگیری از مقاربت جنسی با شرکای متعدد پیشگیرى کنید. اگر بتوانید اچ پی وی 6 را متوقف کنید، پزشک شما می تواند داروهایی مانند Aldara، Zyclara را تجویز کند که می تواند توانایی سیستم ایمنى شما برای مبارزه با عفونت هاى مقاربتى را افزایش دهد . هم چنین podofilox (Condylox)، یک داروى موضعی نیز تجویز مى شود که باعث از بین بردن بافت زگیل تناسلی شود.

ویروس اچ پی وی نوع 6

زگیل تناسلی کم خطر نوع 11

همانند نوع شش ، اچ پی وی 11 نوع کم خطر است که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند. همچنین می تواند تغییراتى در رحم ایجاد کند. واکسن HPV کمى محافظت در برابر HPV 11 را ارائه می دهد. همچنین باید شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید. داروهای تجویزی شامل imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) هستند که می توانند علائم HPV 11 را درمان کنند. هر دو ى این داروها موضعی هستند که می توانید به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

مقاله مرتبط: بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

تيپ خطرناك hpv نوع 16

این نوع شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولا هیچ نشانه و علامتى ایجاد نمی کند. این نوع 50 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان را باعث می شود.

نوع خطرناك hpv 18

این نوع یک نوع پرخطر HPV است. مثل HPV 16، معمولا علامتى ایجاد نمى کند و می تواند منجر به سرطان دهانه ى رحم شود. HPV 16 و HPV 18 با هم مسئول حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

کدام نوع اچ پی وی خطرناک است

 

تشخیص hpv

تست HPV می تواند در زنان با پاپ اسمیر انجام مى شود که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه ى رحم است. تست HPV تنها برای زنان در دسترس است که می تواند تعیین کند که آیا HPV وجود دارد یا خیر. اگر باشد، می تواند تعیین کند که آیا HPV نوع کم خطر است و یا پر خطر است. آزمایش HPV برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. اگر مثبت شود بدان معنا نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید . این بدان معنی است که شما یکی از انواع پر خطر HPV را دارید و ممکن است در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود.

مقاله مرتبط: معاینات و آزمایش های تشخیص زگیل تناسلی

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.3/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرقاسمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام با عرض خسته نباشید
    من هفته پیش متخصص پوست مراجعه کردم و برام کرایو زگیل نوشت در حالی که من تو عمرم اصلا رابطه جنسی نداشتم و هیچ وقت لباس کسی نپوشیدم
    می خواستم بدونم آیا واقعا زگیل تناسلی مبتلا شدم یا بیماری دیگه ای ممکن باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتر ایت بیایید کرایو کنم
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    ببخشید اقای دکتر ما تقریبا ۴ماهه نامزدیم رو الت همسرم یه چیزایی بود مشکوک شدم ازش پرسیدم گفت اینا رو لز قبل داشتم بخاطر تنگی شرته لاش گیر میکنه زخم میشه وبعد یک هفته بعد خوب میشه خیلی اصرار کردم برن دکتر ولی اعتقاد دارن چیزیش نیست من الان میترسم تماس پوستی داشتیم ولی دخول نه الان عکسشو میفرستم در ضمن من ۲۳سالمه😔
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باید از انها ازمایش دهید
  • تصویر کاربر فريبا شنبه ۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام چند وقته خودم رو ميشستم متوجه يه چيز افافه شدم مراجه كردم به ماما گفتن زگيله دارو مصرف ميكنم وخارش زياديم داشتم خيلي نگرانم خيلي خواب ندارم از استرس راهنمايي كنيد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بیایید ببینم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر رحیمه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام من دختری ۲۴ساله که ۱۲روز ازدواج کردم هنگام نزدیکی خیلی درد داشتم که سه روزه متوجه اضافه ی گوشتی تو رحمم شدم پیش دکتر رفتم گفت که زگیل وباید بسوزونم میخواستم بدونم تشخیس درست بوده یا نه وبهترین راه درمان چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤تماس خانم دكتر پناهي
  • تصویر کاربر الهه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام
    من و همسرم ۱ماهه ک عروسی کردیم.شوهرم در ناحیه آلت تناسلی دارای زگیل هستن. حتی میخچه هم ناحیه دست و پا دارن. تو این مدت ما از ترس انتقال زگیل ها ب دهانه رحم من هیچ رابطه ای نداشتیم. باید چیکار کنیم ک هم من مبتلا نشم هم ایشون تحت درمان باشن؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر سكس نداشتيد واكسن بزنند
  • تصویر کاربر یونس شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من یک ماهه انتهای التم ی تک زگیل ریز زده بود الان شده ۳ تا به فاصله۸ میلیمتری هم میخواستم ببینم چیه و چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بياييد ببينم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤بهترين درمان كرايو است
  • تصویر کاربر Karen جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام . میخواستم بدونم اگر بعد از 5 ماه که زگیل تناسلی دهانه واژن با کریو درمان شده باشد و هیچ علائمی نباشد رابطه دهانی باعث انتقال به فرد دیگر میشود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      نه میتوانید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن پسری24سالم روآلتم پایین ترازکلاهکم یک عدد زائده کوچک قرمزرنگ پدیدارشده این چی میتونه باشه آیاخطری هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      عكسش را بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 480 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    مدت ها قبل ی دونه روی کیسه بیضه هام بوود فقط فشار میدادم درد داشت کوچیک هم بوود
    کم کم بزرگ شد و رشد کرد مثل کلم شده الان تقریبا کل کیسه بیضه هام پر شده از این زگیل های ریز و درشت و خارش فراوون دارد حتی در خواب تا حد زخم شدن در خواب میخارونم تعدادشون زیاده ناحیه ی بین الت و مقعد هم خارش بسیار زیادی دارم چیکار کنم احساس میکنم تعداد زگیل های روی بیضه هام روز ب روز بیشتر میشوند و خارشش شدید تر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      عكسش را بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر behzad جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام ببخشید یه سری ضایعاتی روی آلتم پیدا شده میخواستم ببینم آیا زیگیل تناسلی است در ضمن ارتباط غیر از ازدواج اصلا نداشته ام و حدود دو سال است که ازدواج کردم و این ضایعات هم حدود یه ماه است که پیدا شده است که تصاویر آن را به پیوست ارسال کردم البته همه تصاویر از یه ناحیه است ؟؟, و همسرم هم از این ضایعات پیدا کرده که به دو تا متخصص زنان مراجعه کردیم که یکی گفتش عفونت قارچی است و دیگری هم گفتش زگیل تناسلی است .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام اينها زگيل نبستند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر