کدام نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) خطرناک تر است؟

ویروس اچ پی وی (HPV) یا پاپیلومای انسانی یکی از رایج ترین عفونت های جنسی منتقل شده در دنیا است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد، و بعضی از آنها ممکن است عوارض بیشتری نسبت به دیگر انواع آن ایجاد کنند. در این مقاله تيپ هاي خطرناك hpv را برای شما توضیح خواهیم داد.

ویروس اچ پی وی به دو گروه کم خطر و پرخطر طبقه بندی می شوند. گروه کم خطر ، سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کنند و قابل درمان هستند. گروه پرخطر می تواند سلول های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند که اگر بدون درمان باقی بمانند، ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

انواع ویروس hpv

شناسایی نوع اچ پی وی که شما به آن مبتلا شده اید به پزشک شما کمک خواهد کرد تا مراحل بعدی را تعیین کند. برخی از انواع بدون مداخله رفع می شوند. انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند. پزشک شما وضعیتتان را نظارت خواهد کرد به طوری که اگر سلول های سرطانی پیشرفت کنند، می تواند زود تشخیص دهند.

کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند: HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند، منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند. سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج نیز بشوند.

مقاله مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان+عکس

زگیل تناسلی کم خطر نوع 6

اچ پی وی نوع 6 یک نوع HPV کم خطر است. نوع 6 و 11 به حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی مرتبط هستند. زگیل هاى تناسلی به شکل گل کلم بر روى ناحیه تناسلى شما دیده می شوند. آنها چند هفته یا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض یک شریک جنسی آلوده ایجاد می شوند.

شما می توانید از اچ پی وی 6 با دریافت واکسن HPV و جلوگیری از مقاربت جنسی با شرکای متعدد پیشگیرى کنید. اگر بتوانید اچ پی وی 6 را متوقف کنید، پزشک شما می تواند داروهایی مانند Aldara، Zyclara را تجویز کند که می تواند توانایی سیستم ایمنى شما برای مبارزه با عفونت هاى مقاربتى را افزایش دهد . هم چنین podofilox (Condylox)، یک داروى موضعی نیز تجویز مى شود که باعث از بین بردن بافت زگیل تناسلی شود.

ویروس اچ پی وی نوع 6

زگیل تناسلی کم خطر نوع 11

همانند نوع شش ، اچ پی وی 11 نوع کم خطر است که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند. همچنین می تواند تغییراتى در رحم ایجاد کند. واکسن HPV کمى محافظت در برابر HPV 11 را ارائه می دهد. همچنین باید شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید. داروهای تجویزی شامل imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) هستند که می توانند علائم HPV 11 را درمان کنند. هر دو ى این داروها موضعی هستند که می توانید به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

مقاله مرتبط: بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

تيپ خطرناك hpv نوع 16

این نوع شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولا هیچ نشانه و علامتى ایجاد نمی کند. این نوع 50 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان را باعث می شود.

نوع خطرناك hpv 18

این نوع یک نوع پرخطر HPV است. مثل HPV 16، معمولا علامتى ایجاد نمى کند و می تواند منجر به سرطان دهانه ى رحم شود. HPV 16 و HPV 18 با هم مسئول حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

کدام نوع اچ پی وی خطرناک است

 

تشخیص hpv

تست HPV می تواند در زنان با پاپ اسمیر انجام مى شود که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه ى رحم است. تست HPV تنها برای زنان در دسترس است که می تواند تعیین کند که آیا HPV وجود دارد یا خیر. اگر باشد، می تواند تعیین کند که آیا HPV نوع کم خطر است و یا پر خطر است. آزمایش HPV برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. اگر مثبت شود بدان معنا نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید . این بدان معنی است که شما یکی از انواع پر خطر HPV را دارید و ممکن است در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود.

مقاله مرتبط: معاینات و آزمایش های تشخیص زگیل تناسلی

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.3/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Sara دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    تست hpv انجام دادم و جوابش اومده،داخل تست زده hpv 6 و hpv 73 مثبت هستش،می خواستم بدونم خطرناک هستن یا نه؟چیکار باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      نوع خطرناک رو دارید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید به طور مرتب پاپ اسمیر انجام بدید و زیر نظر متخصص زنان باشید
    3. تصویر کاربر Sara دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      چه کار هایی نباید انجام بشه؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ممنوعیتی وجود نداره فقط بررسی منظم و سالانه
    5. تصویر کاربر Sara دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      دکتر من خوندم که مثلا باید اینا مصرف نشه،چون احتمال سرطان بالا میره حالا چه تو خانم ها و چه تو اقایون:قلیون،الکل،فست فود و این چیزا،پس شما میفرمایید ممنوعیتی وجود نداره و فقط باید تست منظم انجام بشه؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سیگار و قلیون و … احتمال همه سرطان ها رو بالا میبره
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر شاهرخ جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 47 سالمه دوتا زائده روی بیضه ام بود رفتم آزمایش دادم نتیجه مثبت شد از نوع 73 مزاحم شدم ببینم برای درمان
    چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر شبنم جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام من تست hpv دادم ده ماه پیش ..43..39 جواب امده ایا خطر ناک هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بیشتر از 200 نوع ویروس و بیماری HPV وجود دارد که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند و خود‌ به‌ خود درمان می‌شوند. ولی 13 نوع از این بیماری می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یک نوع از این 13 نوع می‌تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. آن دسته از بیماری‌های HPV که منجر به سرطان می‌شوند، HPV پرخطر نامیده می‌شوند. انواع دیگر HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری‌ها، HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی‌شوند از خطرناک ترین ویروس HPV   شامل ویروس های 16 و 18 است که سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش است  و همچنین حدود 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. دیگر ویروس های HPV که  خطر بالا دارند عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58، و چند ویروس دیگر. انواع ویروس HPV کم خطر مانند HPV 6 و 11 باعث 90٪ زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان منتهی می گردند.  این رشد می تواند مانند برامدگی هایی زگیل مانند ظاهر شود. گاهی اوقات، آنها به شکل گل کلم هستند. زگیل می تواند هفته ها یا ماهها پس از اینکه شما با یک فردی که حامل این ویرووس است رابطه جنسی داشتید، نشان داده شود. اغلب، هیچ علائمی از عفونت HPV وجود ندارد، و ممکن است بدن فرد چند سالی باشد که این ویرووس را داشته اما بدون این که عفونتی بوجود آورد به طور خودبخودی از بین برود. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به این ویرروس آلوده شده اند.
  • تصویر کاربر ارغوان سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من ۲۵ سالم هست و تازه فهمیدم که به Hpv 66 مبتلا شدم دوسال پیش یک ضایعه کوچیک بود ولی بعد زایمان تعدادشون بیشتر شده باید چه کار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
  • تصویر کاربر مرادی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام من هر از گاهی یه زائده ی کوچیک پوستی روی لبه های داخلی اندام جنسیم به وجود میومد که دست میزدم درد یا سوزش داشت و با قطره ی گیاهی شستشو میدادم درست میشد، این بار اطراف ورودیه واژنم دانه های خیلی ریزی ایجاد شده که همون درد و سوزش رو داره و هنگام رابطه ی جنسی اذیتم میکنه ، چه کار باید بکنم آیا زگیل تناسلیه ؟ و در این مرحله ایا با روش خانگی جواب میگیرم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      عکسش رو بفرستید
  • تصویر کاربر Mryam یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    باسلام من ضایعی روی ناحیه تناسلی داشتم که دکتر تشخیص داد زگیل هستش توی پاپ اسمیرم هم تست HPV توصیه شده بود ولی وقتی تست دادم همه ی تایپ ها منفی بود ایا جای نگرانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر نگران نباشید
  • تصویر کاربر Mryam یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    باسلام من ضایعی روی ناحیه تناسلی داشتم که دکتر تشخیص داد زگیل هستش توی پاپ اسمیرم هم تست HPV توصیه شده بود ولی وقتی تست دادم همه ی تایپ ها منفی بود ایا جای نگرانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر گل یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر بنده خانم هستم و در پاتولوژی زگیل۵۹و۳۲و۳۹ تایید شده و دکترم میخواد کنوکروسکوپی کند
    احتمالا از همسر قبلی ام که ضایعه داشت گرفتم

    سوال اول.همسر الانم ظاهری چیزی نداره شوهرم نیازی به تست داره؟
    ۲. این ۳مدل خطرناک هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله پر خطره بله نیاز به نمونه گیری هست
  • تصویر کاربر انیتا یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر. من به اچ پی وی نوع ۶ و۵۴ مبتلا شدم، دکتر زنان گفت کم خطره. میخواستم بپرسم ممکنه ویروس به صورت کامل از بدنم پاک بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام،آقای دکتر
    من در قسمت تناسلی زیرین
    چند تا خال کوچیک داشتم که تقریبا ۱۵ ماهه
    رفتم دکتر،نمونه برداری کرد
    الان توو جواب hpv مثبت هستم و نوع ۶ و ۳۱ و ۶۶
    گزارش شده
    ازتون خواهشمندم یک توضیح کامل بهم بدین
    و اینکه در چه حد خطرناکه و آیا خود به خود از بین میره؟!
    من ۳۰ سالمه و مردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بیشتر از 200 نوع ویروس و بیماری HPV وجود دارد که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند و خود‌ به‌ خود درمان می‌شوند. ولی 13 نوع از این بیماری می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یک نوع از این 13 نوع می‌تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. آن دسته از بیماری‌های HPV که منجر به سرطان می‌شوند، HPV پرخطر نامیده می‌شوند. انواع دیگر HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری‌ها، HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی‌شوند از خطرناک ترین ویروس HPV   شامل ویروس های 16 و 18 است که سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش است  و همچنین حدود 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. دیگر ویروس های HPV که  خطر بالا دارند عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58، و چند ویروس دیگر. انواع ویروس HPV کم خطر مانند HPV 6 و 11 باعث 90٪ زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان منتهی می گردند.  این رشد می تواند مانند برامدگی هایی زگیل مانند ظاهر شود. گاهی اوقات، آنها به شکل گل کلم هستند. زگیل می تواند هفته ها یا ماهها پس از اینکه شما با یک فردی که حامل این ویرووس است رابطه جنسی داشتید، نشان داده شود. اغلب، هیچ علائمی از عفونت HPV وجود ندارد، و ممکن است بدن فرد چند سالی باشد که این ویرووس را داشته اما بدون این که عفونتی بوجود آورد به طور خودبخودی از بین برود. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به این ویرروس آلوده شده اند.
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر