بالانیت زون چیست و چگونه درمان می شود؟

بالانیت زون به التهاب سر آلت و پوست روی آن گفته می شود. این بیماری معمولا مردان میانسال تا مسنی را تحت تاثیر قرار می دهد که ختنه نشده اند. بالان و ایت در کلمه بالانیت، به ترتیب به سر آلت و التهاب آن اشاره دارند. بالانیت زون از نام پروفسور زون، یک متخصص پوست آلمانی، گرفته شده که در سال 1952 این بیماری را کشف کرد.

در این بیماری التهاب علاوه بر سر آلت، پوست روی آن را نیز به خود درگیر می کند. نواحی مبتلا در بالانیت به خوبی مشخص هستند. همچنین، این بیماری با نام بالانیت سلول های پلاسما نیز، شناخته می شود، زیرا در هنگام معاینه پوست مبتلا در زیر میکروسکوپ، سلول های پلاسما (نوعی از سلول های سفید خون) به طور فراوان مشاهده می شوند.

چه چیزی سبب بالانیت زون می شود؟

باور بر این است که التهاب کلاهک آلت، واکنشی به یک بیماری زمینه ای دیگر است. در پوست سر آلت هایی که عملکرد نامناسب دارند، سلول های مرده پوستی، قطرات ادرار، ذرات صابون و باکتری های طبیعی پوست به دام می افتند. این وضعیت سبب التهاب و تحریک پذیری سر آلت و پوست روی آن می شود. بالانیت زون در اثر ابتلا به یک عفونت به وجود نیامده و نمی تواند به دیگر شرکای جنسی منتقل شود. همین بیماری زنان را نیز در ناحیه فرج، مبتلا کرده که با نام ولویت زون شناخته می شود. بالانیت زون می تواند به تنهایی وجود داشته یا نشانه ای از یک بیماری پوستی زمینه ای همچون لیکن اسکلروز یا لیکن پلاک باشد. لیکن اسکلروز می تواند پوست سر آلت تناسلی را تنگ و جمع شدن آن را دشوار کند.

ظاهر بالانیت زون چگونه است؟

التهاب کلاهک آلت به صورت نواحی درخشنده، مرطوب و به رنگ قرمز روشن یا قهوه ای است که به دلیل داشتن لبه های مشخص، کاملا با نواحی اطراف قابل تمایز است. ممکن است در مبتلایان به این بیماری نقاطی قهوه ای یا قرمز رنگ دیده شوند. این نواحی اغلب با توزیعی قرینه بر روی سر آلت و پوست مجاور خود وجود داشته و در مقابل هم قرار می گیرند.

التهاب کلاهک آلت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک پس از معاینه دقیق پوست می تواند ابتلا به التهاب کلاهک آلت را تشخیص دهد. گاهی اوقات یک نمونه پوستی کوچک از آلت گرفته می شود تا جهت تایید تشخیص و بررسی بیماری های زمینه ای احتمالی بررسی شود. این نمونه بیوپسی نام داشته و نیازمند تزریق داروی بی حسی موضعی و احتمالا بخیه جهت بستن زخم است. ممکن است در اثر این نمونه برداری یک جای زخم کوچک بر جای بماند.

آیا امکان درمان بالانیت زون وجود دارد؟

بالانیت زون می تواند چندین سال ماندگاری داشته و به صورت متناوب بروز دهد. گاهی اوقات، با تغییر عادات شستشو و استفاده از درمان های گفته شده این بیماری بهبود می یابد. بالانیت زون را می توان با ختنه کردن آلت از بین برد. 

بالانیت زون چگونه درمان می شود؟

آیا پماد برای درمان بالانیت مورد استفاده قرار می گیرد؟ پزشک ممکن است مصرف کوتاه مدت و متناوب روغن ها یا پماد های استروئیدی، با قدرت خفیف تا قوی را تجویز کند. امکان دارد این موارد، حاوی عناصر ضد باکتری یا ضد قارچ نیز باشند. پزشک نحوه مصرف این دارو ها را برای بیمار توضیح خواهد داد. لیزر های جراحی همچون اربیوم یاگ یا دی اکسید کربن، در برطرف کردن برخی موارد این بیماری مفید گزارش شده اند.

جهت انجام این درمان ها، به تزریق یا اعمال دارو های بی حس کننده موضعی نیاز خواهد بود. در درمان لیزری، پوست لایه به لایه جدا شده تا کل ناحیه درگیر از بین رود. التیام ناحیه درمان شده می تواند چندین هفته به طول انجامد.

چگونه باید خود مراقبتی انجام داد؟

پوست روی سر آلت را باید عقب کشیده و پوست سر آلت را به صورت متداول شستشو داد. به جای صابون می توان از جایگزین های آن همچون پماد آب رسان ملایم استفاده کرد. در هر زمان ممکن باید پوست روی آلت را به عقب کشید تا هر گونه رطوبت خشک شود. این کار باید مخصوصا قبل و پس از دفع ادرار انجام شود. اعمال متداول پماد آبرسان ملایم به سر آلت و پوست روی آن، به ایجاد یک مانع محافظتی کمک می کند.

پایش سلامت پوست خود یک عادت مناسب است. هر گونه موارد غیر طبیعی را باید به پزشک گزارش داد. از جمله این موارد می توان به نواحی برآمدگی یا زخم های عمیقی اشاره کرد که التیام نمی یابند. شرایط هر فرد با دیگری متفاوت بوده و پزشک با توجه به این مسئله، توصیه ها و درمان های متفاوتی را نیز به افراد پیشنهاد می دهد.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید جمعه ۲۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با عرض سلام سه ماه که قرمزی و یکمی ورم و درد خفیف دور کلاهکم دارم اوایل خارش داشتم خانومم همین طور خانوم خوب شدن ولی من هنوز با چندبار دکتر رفتن خوب نشدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتردو ماهه سرآلتم چندین لکه سفیدو دور کلاهک برآمدگی مثل بالانیت والتهاب و قبلاسنگ کلیه داشتم دکتر رفتم قرص میترانیدازول ۳۰۰وپماد کلو کورت تجویز کرده وتغییری نشده .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر توی واتساپ براتون جواب ازمایش فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چند روزی هست سر کلاهک التم چندتا لکه قرمز وجوش سر سفیدکم رنگ واحساس که سر الت التهاب کرد باشه دارم ضمنا عفونت ادار داشتم دکتر چند چرک خوشکن تزریق کرد چیکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر، 21 سالمه، چند ماه پیش چند قسمت التم ضایعات پوستی در اومد سه تا بود که با پماد موپیروسین و زینک درمان شدند دوتاش به جز یک قسمت که خیلی خوب شد اما هم چنان قرمز هست، الان باز دور کلاهک التم یه برآمدگی خیلی کوچیک در اومده مثل دفعه قبل،سوزش زیادی نداره، اول انگار زخمه پوست روش خشک میسه بعد همرنگ پوست میشه و انگار التهاب داره. سایت مشکل داره نمیشه عکس فرستاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر برای دردش و التهاب سره التم ک گفته بودم براتون عکس فرستادم گفتید انالیز و کشت ادرار انجام بدید میتونم پماد مصرف کنم برای بهبود درد و التهابش؟ چه پمادی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      پماد زینک اکساید هر ۸ساعت
  • تصویر کاربر هم سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    پوست قرمز تورم ختنه گاه تورم مانند کمی‌خارشُ
    دکتر خانواده رفتم دارو گرفتم آفیروسین پماد و سیپروفکت قرص
    روز اوله می اضافه شده وسعت قرمزی و تاول
    چند روز باید مصرف کنم تا تاثیر بزاره
    یا فردا برم متخصص خاصی
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر ایرج شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام،
    تقریبا 2 ساله که پوست آلت تناسلی، قسمت کلاهک، از نظر ظاهری خشک و ملتهب به نظر می‌رسه و روی پوست پر شده است از برجستگی‌ها؛ بدون هیچ درد، خارش یا سوزشی. می‌خواستم بدونم نام این مشکل پوستی و علت بروز آن چیست؟ امکان سرایت وجود دارد؟ و این که آیا درمان این حالت با استفاده کرم یا داروهای گیاهی ممکن است؟
    عکس پیوست شده است.
    سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر