کدام نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) خطرناک تر است؟

ویروس اچ پی وی (HPV) یا پاپیلومای انسانی یکی از رایج ترین عفونت های جنسی منتقل شده در دنیا است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد، و بعضی از آنها ممکن است عوارض بیشتری نسبت به دیگر انواع آن ایجاد کنند. در این مقاله تيپ هاي خطرناك hpv را برای شما توضیح خواهیم داد.

ویروس اچ پی وی به دو گروه کم خطر و پرخطر طبقه بندی می شوند. گروه کم خطر ، سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کنند و قابل درمان هستند. گروه پرخطر می تواند سلول های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند که اگر بدون درمان باقی بمانند، ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

انواع ویروس hpv

شناسایی نوع اچ پی وی که شما به آن مبتلا شده اید به پزشک شما کمک خواهد کرد تا مراحل بعدی را تعیین کند. برخی از انواع بدون مداخله رفع می شوند. انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند. پزشک شما وضعیتتان را نظارت خواهد کرد به طوری که اگر سلول های سرطانی پیشرفت کنند، می تواند زود تشخیص دهند.

کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند: HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند، منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند. سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج نیز بشوند.

مقاله مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان+عکس

زگیل تناسلی کم خطر نوع 6

اچ پی وی نوع 6 یک نوع HPV کم خطر است. نوع 6 و 11 به حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی مرتبط هستند. زگیل هاى تناسلی به شکل گل کلم بر روى ناحیه تناسلى شما دیده می شوند. آنها چند هفته یا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض یک شریک جنسی آلوده ایجاد می شوند.

شما می توانید از اچ پی وی 6 با دریافت واکسن HPV و جلوگیری از مقاربت جنسی با شرکای متعدد پیشگیرى کنید. اگر بتوانید اچ پی وی 6 را متوقف کنید، پزشک شما می تواند داروهایی مانند Aldara، Zyclara را تجویز کند که می تواند توانایی سیستم ایمنى شما برای مبارزه با عفونت هاى مقاربتى را افزایش دهد . هم چنین podofilox (Condylox)، یک داروى موضعی نیز تجویز مى شود که باعث از بین بردن بافت زگیل تناسلی شود.

ویروس اچ پی وی نوع 6

زگیل تناسلی کم خطر نوع 11

همانند نوع شش ، اچ پی وی 11 نوع کم خطر است که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند. همچنین می تواند تغییراتى در رحم ایجاد کند. واکسن HPV کمى محافظت در برابر HPV 11 را ارائه می دهد. همچنین باید شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید. داروهای تجویزی شامل imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) هستند که می توانند علائم HPV 11 را درمان کنند. هر دو ى این داروها موضعی هستند که می توانید به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

مقاله مرتبط: بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

تيپ خطرناك hpv نوع 16

این نوع شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولا هیچ نشانه و علامتى ایجاد نمی کند. این نوع 50 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان را باعث می شود.

نوع خطرناك hpv 18

این نوع یک نوع پرخطر HPV است. مثل HPV 16، معمولا علامتى ایجاد نمى کند و می تواند منجر به سرطان دهانه ى رحم شود. HPV 16 و HPV 18 با هم مسئول حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

کدام نوع اچ پی وی خطرناک است

 

تشخیص hpv

تست HPV می تواند در زنان با پاپ اسمیر انجام مى شود که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه ى رحم است. تست HPV تنها برای زنان در دسترس است که می تواند تعیین کند که آیا HPV وجود دارد یا خیر. اگر باشد، می تواند تعیین کند که آیا HPV نوع کم خطر است و یا پر خطر است. آزمایش HPV برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. اگر مثبت شود بدان معنا نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید . این بدان معنی است که شما یکی از انواع پر خطر HPV را دارید و ممکن است در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود.

مقاله مرتبط: معاینات و آزمایش های تشخیص زگیل تناسلی

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.3/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mahtab چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ،من زگیل تناسلی نوع ۳۵،۵۱،۵۶،۸۲ دارم. سه سال پیش زاعده داشتم ک برطرف شد با لیزر و دیگه ضایعه ایی مشاهده نکردم اما چند ماه پیش تست دادم و جوابش مثبت بود. امکان داره ب پارتنرم منتقل بشع؟ و چقدر خطرناکه؟ راه درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      بله قابل انتقاله
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خطرش برای شماست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      تحت نظد متخصص زنان باشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رها چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بعد از مشاهده زائده (شبیه به زگیل نیست )به دکتر مراجع کردم از ترشحات واژن نمونه برداشتن از خود زائده نمونه برداری نکردن و اچ پی وی ۶۶ مثبت شد
    باکره هستم و نمیتونم پاپ اسمیر انجام بدم
    چقدر میشه به این ازمایش اعتماد کرد و با تقویت سیستم ایمنی رفع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      میتونید تکرار کنید ازمایشو
  • تصویر کاربر Sara پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من ازمایش hpvدادم Hpv66hrو 75 lr سرطان شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      تست پاپ اسمیر انجام بدین
  • تصویر کاربر عاطفه شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    واکسنی ک از انتقال hpv ب دیگران جلوگیری کنه هست؟ میگن بعد از اینکه گارداسیل رو تموم کنی بعد از چند روز واکسنی هست ک بزنیش دگ ب بقیه منتقل نمیکنی درسته؟ اسم واکسن لطف میکنین بگین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      خیر همچین چیزی نیست
  • تصویر کاربر عاطفه جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر من ۳۰ سالمه و زنم . زگیل نوع ۱۱ داشتم با تست hpv و پاپ اسمیر مشخص شد . دکترم فقط گارداسیل ۳ دوز تجویز کردن . با اولین دوز زگیلم بعد چند روز کامل رفت . آلودگی ب اچ پی وی تاآخر عمرم هست یا قابل رفعه؟ منظورم ب شریک جنسیم منتقلش میکنم بعد از درمان؟ یا درمان قطعی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بستگی به میزان ویروس و شرایط بدنی شما داره احتمالا در بدنتان خواهد ماند. شانس انتقال به پارتنرتون رو دارید ولی کمه
  • تصویر کاربر فرزاد جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    ممنون از،راهنماییتون پیرو سوال قبلی که گفتم نوع ۳۵ من مثبت شده و فرمودین که برا من مشکلی نداره.یعنی نیاز به درمانی ندارم؟؟و اینکه خانمم چی اونم خطری نداره براش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      خانمتون باید واکسن تزریق کنه و تست پاپ اسمیر انجام دهد
  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین.من ازمایش دادم نوع ۳۵ رو داشتم.سه تازگیل خیلی ریز هم داشتم که دکتر ازشون نمونه گیری کرد برا آزمایش و دیگه اثری نموند.با توجه به پر خطر بودن این نوع ایا درمان میشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      برای شما خطر چندانی ندارد
  • تصویر کاربر الی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر اچ پی وی تیپ ۵۳هستم خطر ناکه درمان به چه صورته واکسن گارداسیل بزنم ۳دوز درمان میشه؟ضایعه داخل رحم هستش خیلیم ترشح دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      واکسن جهت پیشگیری هست نه درمان
  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خانومم تست hpv داده مثبت شده نوع ۶ و ۱۸ ولی پاپ ایمیر نرمال بوده لازمه کولونوسکوپی انجام بده؟ و درمان میشه ایا؟ و من هم باید آزمایش بدم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      کولپوسکوپی منظورتونه؟
  • تصویر کاربر سبحانی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من دختر مجرد 36 ساله با تشخیص پزشک زنان مبتلا به زگیل تناسلی هستم با توجه به باکره بودن هیچ تستی برای تعیین نوع ویروس ندادم .داروی پدوفیلن استفاده می کنم که زگیل رفع شد.داروی پاور فیت روزی دو عدد و ایمونس روزی یک عدد و قرص ویتامین سی و زینک روزانه، ویتامین e و اهن در هفته دو بار استفاده می کنم واکسن را دوز اول را پاپیلوگارد در تیر ماه و گارداسیل 9 را در مرداد ماه تزریق کردم. حالا باید چند دوز دیگه گارداسیل 9 بزنم و در چه تاریخی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      گارداسیل را در دوز دیگر به فاصله یک ماه و ۶ ماه تکرار کنید
    2. تصویر کاربر سبحانی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      يعنى دو دوز ديگر گارداسيل ٩ بزنم ؟ مشكلى پيش نمياد؟ و اينك ايا با اين مكمل ها و تزريق واكسن مشكل من برطرف و ريشه كن مى شود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      جهت پوشش کامل تر تکمیل ۳ دوز گارداسیل الزامی است اچ پی وی بالای ۷۰ ساب تایپ دارد واکسن ها حداکثر ۹ ساب تایپ را کاور میکنند بهبود سیستم ایمنی شانس عدم ابتلای شما را بهبود خواهد بخشید
    4. تصویر کاربر سبحانی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      چون من يك دوز هم پاپيلوگارد زدم به خاطر اون پرسيدم كه مشكلى ايجاد نكنه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 5 ماه پیش)
      نه سه گانه گارداسیل باید تکمیل شود تا بهترین اثر را داشته باشد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر