14 عکس زگیل تناسلی در مردان و ۱۰ عکس بیماری های تناسلی مشابه

در این مقاله چندین عکس مختلف زگیل تناسلی در مردان بر روی نواحی مختلف از جمله آلت، مقعد، کشاله ران، روی بیضه و کشاله ران در مردان را آورده ایم تا اگر به حضور زگیل های گوشتی ناشناخته بر روی ناحیه تناسلی خود شک دارید راحت تر بتوانید آنها را با این تصاویر مقایسه کنید. و در نهایت بهترین روش برای تشخیص دقیق زگیل تناسلی در مردان مراجعه به پزشک متخصص زگیل تناسلی است.

عکس زگیل تناسلی کم خطر در مردان

-زگیل آلت تناسلی مردان

عکس زگیل تناسلی کم خطر روی الت
عکس زگیل تناسلی کم خطر روی دستگاه تناسی

-زگیل مقعدی

عکس زگیل تناسلی کم خطر روی مقعد
عکس زگیل تناسلی کم خطر روی مقعد در مردان و زنان

-زگیل دهانی

عکس زگیل تناسلی کم خطر در دهان
عکس زگیل تناسلی کم خطر در دهان زنان و مردان

- زگیل بیضه و کشاله ران مردان

شکل ظاهری زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی خفیف به رنگ پوست هستند و در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد ایجاد مى شوند. اکثر زگیلهای تناسلی بدون درد بوده و تمایل دارند به شکل خوشه ای ظاهر شوند. اگر چنین زگیل هایی دارید، قبل از رابطه جنسی باید تحت درمان قرار بگیرید، زیرا بسیار مسری هستند.

البته بین بیماران تفاوت وجود دارد و برخی افراد تنها یک یا دو عدد دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تعداد زیادی زگیل تکی داشته باشند. اگر نسبت به این بیماری بی توجه باشیم، رشد می کنند و خوشه های کوچکی به شکل گل کلم را تشکیل می دهند که گوشتی رنگ هستند. بیش از یکصد گونه مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که فقط تعدادی از آنها مسئول اکثر زگیلهای تناسلی (و همچنین زگیل های مقعدی) هستند. اکثر زگیل های تناسلی با انواع HPV 6 و 11 ایجاد می شوند.

این زگیل ها 6 ماه رشد خواهند کرد و پس از آن رشدشان متوقف مى شود. سویه های دیگر HPV می توانند زگیلهای دست و پا را ایجاد کنند که سرایت کمتری نسبت به زگیل های تناسلی دارند. چندین گونه از HPV که منجر به سرطان هاى خاص مى شوند در دسته ى پر خطر طبقه بندی می شوند. همانطور که میدانید زگیل های تناسلی اگر درمان نشوند خطراتی در پی دارند، خطرات زگیل تناسلی در مردان را بدانید. به همین دلیل باید درمان را جدی  بگیرید.

سفید شدن زگیل تناسلی نشانه چیست؟

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید و یا در معرض HPV قرار گرفته اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با دقت بیشتری پوست شما را معاینه کرده و زگیل تناسلی را تشخیص دهد. راه های مختلفی برای تشخیص زگیل تناسلی توسط پزشک وجود دارد. اگر پزشک شما نمی تواند به وضوح زائده های پوستی را مشاهده کند، ممکن است مقدار کمی استیک اسید به ناحیه مشکوک پوست بمالد.

استیک اسید باعث سفید شدن زگیل تناسلی می شود، در نتیجه مشاهده و تشخیص آن توسط پزشک آسان تر خواهد بود. به عبارت دیگر پزشک می تواند با مشاهده ی زگیل های شما، وجود عفونت HPV را تأیید کند. اگر زگیل های تناسلی قابل مشاهده نباشند، پزشک به چند آزمایش زیر نیاز دارد:

✔️ تست محلول سرکه (استیک اسید): محلول استیک اسید در نواحیه تناسلی، آلوده به HPV استفاده می شود. با آغشته کردن استیک اسید به تمام نواحی تناسلی، زگیل های غیر قابل مشاهده سفید خواهند شد. بنابراین، در شناسایی ضایعات بسیار مؤثر است.

✔️ تست پاپ اسمیر

✔️ آزمایش DNA

عکس بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان شبیه به زگیل

پاپول مرواریدی آلت تناسلی مردان، غدد چربی آلت تناسلی (نقاط فوردایس)، غدد تایسون، آنژیوکراتوم کیسه بیضه، لنفوکول، مولوسکوم کونتاژیوزوم، فولیکولیت و گال از جمله بیماری های دستگاه تناسلی مردان هستند که ممکن است با زگیل آلت تناسلی اشتباه گرفته شوند.

۱- پاپول های مرواریدی آلت تناسلی

پاپول‌های مرواریدی آلت تناسلی برجستگی ‌های کوچکی هستند که اطراف تاج آلت تناسلی دیده می ‌شوند. این برجستگی‌ ها می‌ توانند به صورت یک یا چند ردیف منظم به دور تاج آلت قرار بگیرند. آنها معمولاً تعداد زیاد و شکل یکسانی دارند و به صورت متقارن و گنبدی شکل قرار گرفته ‌اند. طول آنها نیز بین 1 تا 3 میلی ‌متر متغیر است و حدود 20 درصد از مردان آن را دارند. بسیاری از افراد پاپول مرواریدی را با زگیل تناسلی اشتباه می‌گیرند، در حالی که آنها کاملاً عادی و بی ‌ضرر هستند و هیچ ارتباطی با زگیل ندارند. 

در موارد دشوار، پزشک می‌ تواند از روش درموسکوپی استفاده کند که نشان می دهد عروق خونی زیر پوست در پاپول ها، ظریف و منظم هستند و با زگیل‌ های تناسلی فرق دارند. از نظر بافت ‌شناسی، پاپول های مرواریدی شبیه آنژیوکرآتوم‌ ها هستند.

۲- لکه ‌های فوردایس

لکه ‌های فوردایس غدد چربی قابل مشاهده ‌ای هستند که در امتداد شفت آلت تناسلی دیده می ‌شوند. آنها اغلب در دوران نوجوانی ظاهر شده و کاملاً طبیعی هستند. وقتی پوست کشیده شود، این لکه‌ ها بیشتر به چشم می‌ آیند و برخی افراد ممکن است آنها را با برآمدگی ‌های کوچکی اشتباه بگیرند که در هنگام نعوظ ظاهر می ‌شوند. لکه‌ های فوردایس ممکن است روی کیسه بیضه نیز بروز پیدا کنند. گاهی اوقات با فشار دادن این لکه ‌ها، ماده ‌ای سفید و روغنی از آنها خارج می ‌شود. 

جالب است بدانید که لکه‌ های فوردایس فقط مختص ناحیه تناسلی نیستند و ممکن است در جاهای دیگری مثل اطراف لب ‌ها هم دیده شوند. این امر به فرد اطمینان می دهد که این لکه‌ ها کاملاً طبیعی هستند و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی ‌کنند.

۳- غدد تایسون

غدد تایسون غدد چربی اضافی هستند که به صورت جفت در دو طرف فرنولوم آلت تناسلی ظاهر می ‌شوند. از آنجایی که این غدد ساختارهای طبیعی هستند، نیازی به درمان ندارند.

۴- آنژیوکراتوم 

آنژیوکرآتوم‌ ها می‌ توانند به صورت تکی یا چندگانه بروز پیدا کنند و به شکل برجستگی ‌های قرمز یا بنفش (معمولاً روی کیسه بیضه یا آلت تناسلی) ظاهر شوند. آنژیوکرآتوم ‌ها با افزایش سن پیشرفت می ‌کنند و نشان ‌دهنده تجمع مویرگ‌ های بزرگ شده هستند. درمان تنها در صورتی لازم است که آنها به طور مکرر خونریزی کنند.

۵- لنفوسل

لنفوسل، برجستگی ‌هایی شبیه به طناب هستند که می‌ توانند به صورت عمودی یا افقی روی آلت قرار بگیرند. این مشکل اغلب در افرادی دیده می ‌شود که فعالیت جنسی زیادی دارند یا به دلیل اصطکاک، پوست آلت تناسلی آنها تحریک شده است.

علت اصلی ایجاد لنفوسل، بروز یک التهاب در رگ ‌های لنفاوی است که به آن لنفانژیت اسکلروزی می‌ گویند. این التهاب به دلیل لخته شدن خون در رگ‌ های لنفاوی به وجود می آید. گاهی اوقات، این عارضه به دلیل عفونت‌ های مقاربتی مانند سوزاک یا سیفیلیس هم ممکن است رخ دهد. رگ خونی لخته شده معمولاً به طور خود به خود مجدداً باز می ‌شود و بنابراین خود بیماری نیازی به درمان ندارد.

۶- منگوله های پوستی

منگوله های پوستی (که به آنها آکروکوردون هم می‌ گویند) معمولاً در چین ‌های پوستی کشاله ران مردان میانسال بروز پیدا می کنند. اندازه و شکل آنها اغلب شبیه یک دانه برنج است. منگوله های پوستی در زیربغل و روی پوست کناری گردن هم ظاهر می شوند. همچنین آنها دارای یک مرکز فیبروواسکولار و اپیدرم طبیعی هستند.

۷- مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم یک عفونت ویروسی پوستی است که به صورت پاپول های کوچک، با یک فرورفتگی مرکزی ظاهر می‌ شود. این عفونت معمولاً از طریق تماس پوستی غیرجنسی در کودکان (هنگام بازی یا شنا با افراد آلوده)، منتقل می ‌شود. در بزرگسالان نیز ممکن است از طریق رابطه جنسی هم منتقل و در ناحیه تناسلی ظاهر شود. این عارضه معمولاً خود به خود خوب می ‌شود، اما درمان‌ هایی مانند کرایوتراپی برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از گسترش عفونت به دیگران توصیه می ‌شود.

۸- فولیکولیت

فولیکولیت به معنی التهاب فولیکول مو است و اغلب در انتهای آلت تناسلی دیده می ‌شود. این عارضه معمولاً به صورت پوستول هایی اطراف ریشه مو ایجاد شده و خارش‌ دار و گاهی دردناک هستند. بسیاری از افراد فولیکولیت را با عارضه های دیگری مانند تبخال تناسلی اشتباه می ‌گیرند. اما فولیکولیت ویژگی‌ های خاص خود را دارد که آن را از تبخال متمایز می ‌کند. برای مثال، چرک داخل پوستول ها غلیظ و گاهی خون ‌آلود است اما تبخال مایع شفاف یا زرد دارد.

یک بیماری پوستی دیگر به نام مولوسکوم کنتاژیوزوم نیز گاهی با فولیکولیت اشتباه گرفته می ‌شود اما پاپول های آن نیز معمولاً دارای یک هاله قرمز رنگ هستند. فولیکولیت را می‌ توان با استفاده از داروهای موضعی و رعایت بهداشت فردی درمان کرد. در موارد شدیدتر، ممکن است به آنتی ‌بیوتیک نیاز باشد.

۹- سیفیلیس اولیه

شانکر سیفلیس اولیه معمولا به شکل یک برآمدگی کوچک و سفت و شبیه یک دکمه روی پوست آلت تناسلی دیده می ‌شود. شانکرها اغلب سفت هستند و ممکن است پوست اطراف آنها کمی آسیب دیده باشد یا غدد لنفاوی کشاله ران متورم شوند.

گاهی اوقات تشخیص بیماری سیفیلیس در مراحل اولیه دشوار است و ممکن است نتیجه آزمایش خون منفی شود. در این موارد، پزشک ممکن است درخواست کند که آزمایش را 2 تا 4 هفته بعد تکرار کنید. در مراحل بسیار اولیه بیماری بهتر است از روش ‌های تشخیصی دقیق ‌تری مانند PCR استفاده ‌شود.

۱۰- بیماری گال

گال تناسلی اغلب با ایجاد ندول ‌های صورتی رنگ و بسیار خارش ‌دار همراه است. معمولاً بیماران علائمی از آن را در قسمت ‌های دیگری از بدن خود مانند مچ دست ‌ها، انگشتان و قسمت پایین شکم نیز مشاهده می‌ کنند که ممکن است شامل لانه های خطی معمول نیز باشد.

۱۱- توده‌ های زیرپوستی

وجود برآمدگی یا توده زیر پوست آلت تناسلی معمولاً نشانه ‌ای از یک مشکل پزشکی است و نباید نادیده گرفته شود. یکی از بیماری‌ هایی که ممکن است باعث ایجاد چنین توده ‌ای شود، بیماری پیرونی است. در این بیماری، یک بافت سفت و سخت در داخل آلت تناسلی ایجاد می ‌شود که می ‌تواند باعث خم شدن آلت هنگام نعوظ شود. گاهی اوقات، یک جوش یا کورک قدیمی در قسمت پایینی آلت تناسلی ممکن است به شکل یک توده کوچک دیده شود.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

یک یا چند توده بدون درد در اطراف آلت تناسلی یا مقعد که ممکن است با خارش یا خونریزی همراه باشند. تغییر در جریان طبیعی ادرار  که از بین نمی رود نیز می تواند نشان دهنده ی وجود زگیل تناسلی مجرای ادراری باشد. زگیل‌های تناسلی بر خلاف تگ‌های پوستی، ممکن است صاف، گل کلم‌شکل یا ساقه‌دار باشند (برآمدگی‌های انگشت مانندی دارند).

زگیل تناسلی عفونی است و از طریق تماس مستقیم پوست به پوست پخش می شود. بنابراین، آن‌ها نواحی از پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند که معمولاً هنگام تماس جنسی محافظت نمی‌شوند و در حین رابطه جنسی (در اثر بریدگی‌های جزئی) آسیب می‌بینند. شما می توانید آنها را بر روی ساقه آلت تناسلی، مجرای ادرار، واژن، فرج، دهانه رحم یا پوست اطراف مقعد بیابید. علاوه بر این رنگ زگیل تناسلی متغیر است، اما بیشتر مستعد رنگ پوست است و گاهی ممکن است کمی تیره تر از پوست بدن باشد.

بیشتر بیماری های پوستی دستگاه تناسلی مردان از نظر آناتومیکی دارای ویژگی‌های مشخصی هستند که به تشخیص بهتر آنها کمک می‌کند. بیماری های تناسلی نرمال و کم خطر نباید هیچ علامتی از درد ایجاد کنند. جدول زیر برخی از ویژگی های زگیل تناسلی را نشان می دهد. علی‌رغم این ویژگی‌ها، گاهی اوقات هنوز مطمئن شدن از اینکه زگیل تناسلی داریم یا نه؟ دشوار است، به خصوص اگر ظاهر غیر معمولی داشته باشند. 

 

زگیل

تغییرات طبیعی بدن

سابقه

واکسیناسیون نشده،

تماس جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی

واکسیناسیون چهار ظرفیتی HPV، به ویژه اگر قبل از شروع فعالیت جنسی انجام شده باشد

ظاهر

  • نامنظم
  • زبر
  • نامتقارن
  • شکل گل کلم یا سنگفرش
  • فرایند کراتینیزاسیون
  • سفید شدن ضایعه با اسید استیک رقیق
  • سفید بودن نوک زائده
  • منظم
  • صاف
  • متقارن

درموسکوپی

برجستگی ‌های نامنظم با رگ های خونی شبیه به سنجاق سر، ویرگول و رگ های نامنظم دیگر که توسط یک نوار سفید احاطه شده اند

  • طبیعی
  • ظریف
  • گشاد شدن مویرگی مرکزی

گذشت زمان

ظاهر شدن زائده های جدید، افزایش اندازه ضایعه های قبلی

بدون تغییر یا تغییر ناچیز

3.4/5 - (48 امتیاز)