فواید و عوارض ماندن اسپرم در بدن و عدم تخلیه آن

عوارض جانبی ماندن اسپرم در بیضه چیست؟ در جواب کوتاه به این سوال باید گفت: ((معمولا عارضه ای وجود ندارد)). در اغلب موارد، عدم تخلیه منی یا اسپرم تاثیری بر سلامت یا میل جنسی فرد ندارد. با این حال، در این زمینه نیز موارد استثنا وجود دارند.

برخلاف تصور عموم، تخلیه اسپرم الزاما نیازمند رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی نیست. به همین دلیل، عوارض جانبی عدم تخلیه اسپرم ها کاملا به علت آن بستگی دارند. در ادامه، مبحث ماندن اسپرم در بیضه را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

اجتناب عمدی از انزال

اجتناب عمدی از انزال، چندین قرن است که در پیروان برخی مذهب ها همچون تائو و بودا دیده می شود. افراد می توانند با عدم شرکت در فعالیت های جنسی یا فراگیری نحوه رسیدن به ارگاسم بدون انزال، از تخلیه اسپرم ها اجتناب کنند. این اقدام به دلایل مختلفی انجام می شود. در حالی که برخی افراد اجتناب از انزال را با هدف رشد روحی یا عاطفی انجام می دهند، برخی دیگر باور دارند که این کار سبب بهبود باروری می شود.

همچنین، برخی باور دارند که اجتناب از انزال سبب افزایش قدرت فیزیکی و عضله سازی می شود. تاکنون عارضه ای جانبی از احتباس منی یا همان اجتناب از انزال گزارش نشده و در صورت تمایل می توان این اقدام را انجام داد.

تخلیه اسپرم

فواید ماندن اسپرم در بدن

موضوع اجتناب از خود ارضایی نیز در این زمینه جای داشته اما با احتباس منی یکسان نیست. برخی افراد باور دارند که با اجتناب از خود ارضایی و عدم مشاهده فیلم های پورن می توان رفتار های نامناسب جنسی را اصلاح، عادت خود ارضایی اجباری را درمان و زندگی بهتری را تجربه کرد. برخی دیگر علاوه بر این دو مورد، به طور کلی از هر گونه فعالیت جنسی خودداری می کنند. این افراد باور دارند که اجتناب از خود ارضایی همان مزایای فیزیکی و روانی احتباس منی را دارد.

اسپرم انزال نشده برای بدن مضر نیست و انباشته نمی شود. بدن اسپرم هایی را که از طریق انزال خارج نمی شوند، دوباره جذب می کند. این امر هیچ عوارض جانبی بر میل جنسی یا باروری ندارد. با این حال، ممکن است در افرادی که انزال را در هنگام تحریک جنسی به تاخیر می اندازند یا اجتناب می کنند، عوارض جانبی وجود داشته باشد.

فرهنگ های مختلف فواید جسمی، روحی و معنوی مختلفی را به حفظ مایع منی در بدن نسبت داده اند. در طب سنتی چینی (TCM)، احتباس مایع منی برای درمان shenkui، مفید است. این بیماری مستقیماً به ارگاسم و از دست دادن چینگ (جوهر حیاتی بدن) از طریق انزال نسبت داده می شود. تصور می شود که احتباس مایع منی  علائم شنکوی را از بین می برد. برخی از پزشکان TCM حتی پیشنهاد می کنند که احتباس مایع منی می تواند بر مشکلات جنسی مانند انزال زودرس و اختلال نعوظ غلبه کند.

برخی نیز ادعا می کنند که ماندن اسپرم در بدن می تواند به موارد زیر کمک کند:

-از بین بردن استرس
-کاهش تنش و استرس
-بهبود تمرکز و تمرکز
-تسکین درد
-بهبود روابط

برخی از این ادعاها ممکن است منطقی به نظر برسند، زیرا تاخیر در انزال و آنورگاسمی (ناتوانی در ارگاسم) با سطوح بالای اضطراب عملکرد جنسی مرتبط است. با حذف خواسته های انزال از رابطه جنسی، استرس های جنسی را می توان کاهش داد. با این حال، مطالعات کمی کیفیت این ادعاها را تأیید می کند. ادعاهای دیگر ثابت نشده اند، از جمله مواردی مبنی بر اینکه نگهداری اسپرم می تواند باروری را بهبود بخشد، توده عضلانی را افزایش دهد یا فشار خون را کاهش دهد.

خطرات عدم انزال

زگیل تناسلی در اقایان

به طور کلی، نگه داشتن مایع منی نه سالم است و نه ناسالم. با این حال، اگر از نظر جنسی فعال هستید و به انزال مکرر عادت دارید، در صورت توقف ناگهانی ممکن است در بیضه های خود دچار درد شوید. این بیماری که فشار خون اپیدیدیم یا “توپ های آبی” نامیده می شود، جدی نیست و معمولاً در عرض چند دقیقه یا چند ساعت به خودی خود بهبود می یابد.

برخی تصور می‌کنند که خودارضایی بدون ارگاسم باعث انزال رتروگراد می‌شود (که در آن مایع منی به جای خروج از آلت تناسلی به سمت مثانه جریان می‌یابد) اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نگه داشتن آن باعث آسیب شود.

بی انزالی اولیه و ثانویه

بی انزالی گاهی اوقات با نام انزال خشک نیز شناخته می شود. افراد مبتلا به بی انزالی، از فعالیت های جنسی لذت برده و اسپرم نیز تولید می کنند اما توانایی انزال آن ها را ندارند و این امر باعث ماندن اسپرم در بیضه آن ها می شود.. بی انزالی در دو دسته اولیه و ثانویه جای می گیرد. در صورتی که فرد تاکنون توانایی انزال منی را نداشته است، در مبتلایان به نوع اولیه جای می گیرد. در صورتی که فرد در گذشته توانایی انزال را داشته اما اکنون در انزال منی ناتوان است، در دسته مبتلایان به نوع دوم جای خواهد داشت. بی انزالی ممکن است در اثر موارد زیر به وجود آید:

انزال معکوس

انزال معکوس هنگامی رخ می دهد که مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی به مثانه وارد می شود. در این وضعیت، فرد ارگاسم را تجربه کرده اما انزال صورت نگرفته یا مقدار آن اندک است. انزال معکوس خطرناک نبوده اما می تواند سبب ناباروری شود. تنها عارضه جانبی این مشکل، کف آلود بودن ادرار در اثر ترکیب شدن با منی خواهد بود. انزال معکوس بیشتر به احساس فرد نسبت به آن بستگی دارد. این پدیده تنها در صورتی یک مشکل به شمار می رود که برای فرد آزار دهنده باشد.

برخی مردان به دلیل لذت بخش بودن خروج اسپرم از آلت تناسلی، خواهان درمان انزال معکوس هستند. در صورت تلاش برای فرزند دار شدن، عدم توانایی در انزال منی می تواند ناراحت کننده باشد. نگرانی های خود در این زمینه را می توان با پزشک در میان گذاشت.

انزال معکوس

آیا دلیلی برای عدم انزال وجود دارد؟

 

جواب این سوال به فرد پاسخ دهنده بستگی دارد. هیچ دلیل خاصی برای سرکوب این پدیده وجود ندارد. با این حال، افراد می توانند کاری را انجام دهند که به آن تمایل دارند. کسانی که به اجتناب از انزال منی باور دارند، مزایای روحی و جسمی متعددی برای آن بر می شمارند که موارد زیر از جمله آن ها هستند:

مزایای جسمی

  • افزایش استقامت در بدنسازی و رابطه جنسی
  • رشد عضلانی
  • بهبود کیفیت اسپرم
  • پر پشت شدن مو ها
  • افزایش احتمال تجربه ارگاسم های متعدد

مزایای روانی

  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش انگیزه
  • اعتماد به نفس بیشتر
  • تمرکز بهتر
  • کنترل بیشتر بر خود

مزایای معنوی

  • خوشحالی بیشتر در زندگی
  • داشتن روابط عاطفی قوی تر
  • شوق بیشتر برای زندگی کردن

آیا عدم تخلیه منی با عارضه یا خطری همراه است؟

خیر. به نظر می رسد که هیچ گونه خطر یا عارضه ای در ارتباط با عدم تخلیه عمدی اسپرم یا منی وجود ندارد.

شرط انتقال زگیل تناسلی چیست؟

اسپرم و منی در صورت تخلیه نشدن به کجا می روند؟

اسپرم و منی دو مورد متفاوت بوده اما اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اسپرم به سلول های جنسی مردانه گفته می شود. منی، مایع سیفد و غلیظی است که در هنگام انزال از نوک آلت تناسلی خارج می شود. بدن، اسپرم های تخلیه نشده را تجزیه و سپس جذب می کند.

آیا تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است؟

تاکنون، هیچ تحقیق علمی مزایای عدم انزال و تخلیه اسپرم را بیان نکرده است. لازم به ذکر است، عدم وجود تحقیقات کافی به معنای رد احتمال یک پدیده نیست. طبق چند مطالعه کوچک، اجتناب از انزال می تواند سبب افزایش اندک مقدار تستوسترون در بدن شود. به طور فرضی، در صورت پایین بودن مقادیر تستوسترون، افزایش آن در اثر عدم انزال می تواند مفید باشد. مقادیر پایین تستوسترون می تواند تاثیری منفی بر خلق، سطح انرژی و میل جنسی فرد داشته باشد. این وضعیت می تواند به اختلال نعوظ، کاهش توده عضلانی و افزایش درصد چربی بدن نیز منجر شود. همچنین برخی شواهد بیانگر این موضوع هستند که عدم انزال، بر تحرک اسپرم و دیگر ویژگی های منی تاثیر گذار است. بر اساس این مطالعات، این تاثیر پیچیده بوده و به انجام تحقیقات بیشتر نیاز است.

آیا دلیلی برای انزال منی وجود دارد؟

امکان دارد ارتباطی بین خطر ابتلا به سرطان پروستات و دفعات انزال وجود داشته باشد. برخی مطالعات بیان دارند افرادی که بیشتر انزال منی را تجربه می کنند، از نظر ابتلا به سرطان پروستات در معرض خطر کمتری قرار دارند.

جالب توجه است که تحقیقات، مزایایی را برای تحریک جنسی بیان کرده اند. تحریک جنسی سبب افزایش هورمون های اوکسی توسین و دوپامین شده که به ترتیب تحت عناوین هورمون عشق و هورمون شادی شناخته می شوند. با افزایش مقدار اوکسی توسین در بدن، فرد احساسی مثبت، آرام و پر از اعتماد به نفس را تجربه خواهد کرد. دوپامین نیز مثبت اندیشی را تقویت کرده و از اضطراب و استرس می کاهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

عدم انزال تقریبا هیچ تاثیری بر توانایی تجربه لذت جنسی یا رسیدن به ارگاسم ندارد. با این حال، در صورت عدم توانایی انزال، جهت رد احتمال ابتلا به بیماری های دیگر مراجعه به پزشک توصیه می شود. در موارد زیر بهتر است با پزشک ملاقات شود:

  1. تلاش برای فرزند آوری
  2. احساس ناراحتی روانی
  3. مصرف دارو هایی که ممکن است عامل این وضعیت باشند
  4. آسیب به ناحیه لگن

نتیجه گیری

تمام روابط جنسی الزاما با انزال منی پایان نیافته و تا زمانی که افراد به ارگاسم می رسند، نیازی به نگرانی درباره عدم انزال منی وجود ندارد.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.5/5 - (54 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر