خواص خرما برای سفتی کمر، نعوظ و اسپرم در مردان

خواص خرما برای مردان چیست؟ تحقیقات نشان می دهد که خوردن خرما هیچ فایده ای برای سلامت جنسی مردان ندارد. گفته می شود، محتوای بالای مواد مغذی این میوه، می تواند سلامتی عمومی بدن را تقویت کرده و در همه افراد از ابتلا به برخی بیماری ها جلوگیری نماید. در ادامه مطلب، در ارتباط با فواید خرما برای مردان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در رابطه با فواید خرما برای مردان نظرات بسیاری موجود است که تایید آنها نیاز به تحقیقات علمی و بررسی های پزشکی دارد. با این حال برخی مطالعات نشان می دهد که خرما از چند جهت ممکن است برای سلامتی مفید باشد. در ادامه، به توضیح این تحقیقات می پردازیم.

خرما برای سفتی کمر

خرما به طور سنتی به عنوان غذای تقویت کننده جنسی در نظر گرفته می شود. در حالی که شواهد علمی در مورد تأثیر مستقیم آنها بر میل جنسی محدود است، محتوای انرژی بالا و مواد مغذی مختلف در خرما می تواند به شادابی کلی کمک کند و به طور غیر مستقیم بر سلامت جنسی تأثیر بگذارد.

خواص خرما برای نعوظ و اسپرم

مصرف خرما می تواند تعداد، تحرک و کیفیت کلی اسپرم را افزایش دهد. این امر به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان ها، مانند فلاونوئیدها و اسید فنولیک در خرماست که از اسپرم در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

خواص شیره خرما برای مردان

مواد تشکیل دهنده درخت خرما مانند استرون و استرول ها می توانند تا حد زیادی به بهبود باروری مردان کمک کنند. عصاره گرده خرما نیز به دلیل اثرات مثبت آنها بر تحرک و تعداد اسپرم مردانه به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

کمک به درمان ناباروری

در درمان های طب سنتی آفریقا، مردم مدتهاست که از خرما برای درمان ناباروری مردان استفاده می نمایند. با این حال، طبق یک مطالعه، تحقیقات علمی کمی از اثربخشی خرما، برای این منظور حمایت می کنند. این مطالعه هنوز تحت بررسی دقیق قرار نگرفته است. محققان اثرات خرما را بر باروری موش های صحرایی مبتلا به ناباروری ناشی از نوروتوکسین، آزمایش کردند. 

خرما باعث کاهش علائم ناباروری در موش صحرایی می شود، اما همچنین می تواند منجر به کاهش سطح هورمون تستوسترون، که با باروری مرتبط است، گردد. محققان پیشنهاد می کنند که در مطالعات آینده، مقدار مناسب خرما برای درمان ناباروری مشخص شود. قبل از توصیه به مصرف خرما برای این منظور، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر آن بر باروری انسان انجام دهند.

اختلال نعوظ

تقویت سلامت مغز

یک بررسی علمی معتبر در سال 2016 خاطرنشان می کند که برخی مطالعات، مصرف منظم خرما را به بهبود مهارت های تفکر و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط دانسته اند.بیماری آلزایمر، حافظه و توانایی تفکر را مختل می کند. این بررسی نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از مکمل های خرما در جوندگان، با کاهش تشکیل پلاک در مغز همراه است. این پلاک ها در افراد مبتلا به آلزایمر دیده می شوند.

کاهش بیماری های مزمن

مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد، می توانند فرآیندی را فعال نمایند که به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود. دانشمندان بر این باورند که استرس اکسیداتیو، در ایجاد برخی از بیماری های مزمن نقش دارد. این موارد شامل سرطان، دیابت، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی ست.

افزایش سلامت پوست

کرم های موضعی حاوی خرما، می توانند سلامت پوست را بهبود ببخشند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کرم های خرما، می تواند رطوبت، خاصیت ارتجاعی و روشنایی پوست را افزایش دهد. نویسندگان همچنین خاطر نشان کردند، که خرما می تواند اثرات پیری را بر روی پوست کاهش دهد. هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعه، عوارض جانبی با آن گزارش نکردند و به نظر می رسد خرما برای استفاده در پوست بی خطر است.

بهبود دیابت

دیابت، کاهش کنترل قند خون است. یک بررسی علمی منبع معتبر، که تحقیقات موجود در مورد این موضوع را تجزیه و تحلیل کرد، نشان می دهد که خرما به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای خود، توانایی درمان دیابت را دارد. برخی مطالعات در این بررسی نشان می دهند که خرما می تواند عملکرد پانکراس را در ترشح انسولین، هورمونی که به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک می کند، بهبود بخشد. 

مطالعات دیگر نشان می دهد که خرما می تواند به بهبود عوارض دیابت کمک نماید. به علاوه، خرما سرشار از فیبر است، که بدن هنگام هضم، آنها را به آرامی جذب می کند. این امر در ثابت ماندن قند خون فرد موثر است. سطح بالای قند خون، می تواند مشکلی مزمن در افراد دیابتی باشد.

تاثیر خرما در قند خون افراد

پیشگیری از بیماری ها

فیبر موجود در خرما می تواند به بیماری های دیگر نیز کمک نماید. یک منبع معتبر نشان می دهد که فیبرهای غذایی، می توانند از ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کنند. به علاوه، فیبر ممکن است خطر ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست، سرطان روده بزرگ و زخم را کاهش دهد.

خطرات و ملاحظات

خرما نوعی میوه غنی از مواد مغذی ست که ممکن است فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشد. تنها اشکال احتمالی خرما، آن که سرشار از قند می باشد. افرادی که سعی در کاهش کالری دریافتی روزانه خود دارند، ممکن است بخواهند مصرف خرما را محدود نمایند؛ زیرا این ماده، منبع کالری متراکم است. با وجود محتوای بالای قند این میوه، نویسندگان می گویند که مصرف کم تا متوسط ​​خرما برای همه افراد، از جمله افراد دیابتی، بی خطر است.

زیرا فیبر موجود در خرما باعث می شود بدن آن را به آهستگی هضم نماید. ممچنین به جلوگیری از افزایش ناسالم قند خون کمک می کند. با این حال، شخصی که مایل به مصرف مکمل های حاوی خرما ست باید ابتدا با پزشک مشورت نماید. زیرا مکمل ها همیشه نمی توانند همان مزایای سلامتی غذا را داشته باشند.

اطلاعات تغذیه ای خرما

در ادامه، اطلاعات تغذیه ای یک وعده 100 گرمی خرما وجود دارد؛ که معادل حدودا چهار عدد خرما ست.

ارزش روزانه

مقدار

 
 

277

کالری

4%

1.81 g

پروتئین

0%

0.15 g

چربی کل

27%

75 mg

کربوهیدرات

24%

6.7 g

فیبر

3%

149 واحد بین المللی

ویتامین A

19%

0.25 mg

ویتامین B6

13%

0.3 mg

منگنز

40%

0.36‌ mg

مس

15%

54 mg

منیزیوم

15%

696 mg

پتاسیم

طبق برخی از منابع معتبر پژوهشی، خرما همچنین حاوی موارد زیر است:

  • اسیدهای فنلیک: آنتی اکسیدان هایی هستند که به محافظت در برابر بیماری ها کمک می کنند.
  • آنزیم ها: مولکول هایی هستند که واکنش های بیوشیمیایی را انجام می دهند.
  • کاروتنوئیدها: رنگدانه های نارنجی، زرد و قرمزی هستند که عملکردهای مختلفی دارند.
خواص خرما

نحوه قرار دادن خرما در رژیم غذایی

چند ایده برای افزودن خرما به برنامه غذایی:

    صبحانه: تکه های خرما را در بلغور جو دوسر بریزید یا هنگام تهیه مافین آنها را به خمیر اضافه کنید.

    سالاد: خرما را با هر نوع سالادی مخلوط نمایید.

    میان وعده: خرما را با سایر میوه های خشک و مغزها مانند گردو یا بادام ترکیب کنید تا نوعی معجون ایجاد شود.

    ناهار: خرما را در سالاد ماهی تن یا مرغ تهیه شده با تورتیلا گندم کامل بریزید.

    غذای اصلی: به دستور غذای گوشت بوقلمون، خرما اضافه کنید یا آن را در آش و سوپ بریزید.

    دسر: با لایه های ماست، خرما های خرد شده و انواع توت، پارفرایت درست کنید.

    اسموتی: خرما را با شیر بادام، کره بادام زمینی، موز و یخ مخلوط کرده و یک اسموتی درست نمایید.

    جایگزین شکر: پوره خرما و فرآورده های آن را جایگزین شکر کنید.

    گلوله های انرژی: خرما را در غذاساز بریزید. کره طبیعی بادام زمینی، شکلات تلخ خرد شده و جو دوسر را به آن بیفزایید. مخلوط را به صورت گلوله درآورید و در یخچال قرار دهید.

خلاصه

دانشمندان باید قبل از اینکه نظر خود را در مورد فواید خرما برای مردان یا باروری اعلام کنند، تحقیقات بیشتری انجام دهند. با این حال، مطالعات اولیه نشان می دهد که خرما می تواند به بهبود برخی جوانب سلامتی از جمله عملکرد ذهن و کنترل قند خون برای تمام افراد کمک کند.

محتوای ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان خرما، آن را به نوعی ماده مغذی در رژیم غذایی تبدیل می نماید. چندین روش خلاقانه، برای افزودن این ماده به یک برنامه غذایی وجود دارد.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.3/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر