آیا رابطه جنسی در زمان ابتلا به کرونا امکانپذیر است؟

ویروس کرونا جدید، که مسئول کووید 19 است، به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش می باشد. همانطور که توصیه به فاصله اجتماعی می شود، بسیاری از این افراد، ابهاماتی در مورد قرار گذاشتن یا رابطه جنسی در هنگام شیوع  ویروس کرونا دارند. در حالی که کووید 19 به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شود، میزان خطر رابطه جنسی در زمان کرونا با یک فرد، بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود، از جمله:

در صورت وجود علائم کووید 19 چه باید کرد؟

اگر شما، یا شخصی که با او زندگی می کنید یا شخصی که با او در ارتباط هستید، علائمی از کووید 19 از جمله سرفه، تب یا تنگی نفس دارد، باید یک تایم اوت کنید. برای مدتی از وی فاصله بگیرید و قرار ملاقات و رابطه جنسی نداشته باشید. و شما نیز، باید به صورت آنلاین یا تلفنی با پزشک خود تماس حاصل کنید. شما نباید به بیمارستان یا سایر مراکز بهداشتی، از جمله کلینیک ها بروید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند. با این حال، اگر علائمی دارید که نیاز به درمان فوری دارند، با اورژانس تماس بگیرید و علائم مربوط به کووید 19 ای را که تجربه کرده اید، اطلاع دهید.

شما باید سعی کنید از افراد دیگر، از جمله اعضای دیگر خانه دور بمانید و اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید تا خطر انتقال بیماری به دیگران را به حداقل برسانید. اگر معلوم شود که شما به جای کووید 19 به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا هستید، هم چنان با فاصله گرفتن کمک می کنید تا بقیه اعضای خانواده خود را بیمار نکنید.

آیا ویروس کرونا می تواند به صورت جنسی منتقل شود؟

ویروس کرونا از راه های دیگر از جمله قطره های کوچک منتقل می شود. ترشحات دهان (شامل بزاق و مخاط) و بینی، می توانند حاوی ویروس باشند. در نتیجه، حتی اگر شخصی که با او رابطه جنسی برقرار می کنید را بوسه نزنید، احتمالاً نفستان به یکدیگر نزدیک خواهد بود. همچنین احتمالاً همان سطوحی را لمس می کنید که فرد آلوده با انگشتانش آن ها را آلوده کرده است. بنابراین، مهم نیست که ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل شود.

اگر به اندازه کافی نزدیک باشید که رابطه جنسی برقرار کنید، در معرض کووید 19 قرار می گیرید. اگرچه ویروس کووید19 در مایع منی یافت شده است، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال آن توسط ترشحات مایع منی یا واژن وجود ندارد. علاوه بر این، انواع دیگری از ویروس کرونا در طیف وسیعی از مایعات بدن یافت شده اند. به طور کلی، خطر قرار گرفتن در معرض ترشحات تنفسی، بسیار سریع و واضح است و این امر با فاصله نزدیک اجتناب ناپذیر است.

رابطه جنسی با شریکی که با او زندگی می کنید

خطر رابطه جنسی در زمان ویروس کرونا، به میزان زیادی به فردی که با وی رابطه دارید بستگی دارد. اگر در حال حاضر با شخصی زندگی می کنید، رابطه جنسی مهم نیست. اگر یکی از شما کووید 19 داشته باشد، دیگری نیز احتمالاً در معرض آن خواهد بود.

در چین، انتقال در خانواده ها منبع اصلی عفونت های جدید کووید 19 بود . بنابراین بعید به نظر می رسد رابطه جنسی، خطر اضافی داشته باشد.

بنابراین، اگر شما دو نفر می خواهید رابطه جنسی برقرار کنید، ترس از ویروس کرونا دلیل خوبی برای عدم انجان آن نمی باشد. (این فرض بر این است که هر دو بدون علامت هستید. اگر یکی از شما علائمی دارد یا آزمایش شما مثبت است، باید دستورالعمل های قرنطینه را دنبال کنید، تا حد ممکن خطر ابتلا به دیگران را کاهش دهید.)

رابطه جنسی در زمان کرونا

رابطه جنسی با شریکی که با او زندگی نمی کنید

اگر یک شریک فعلی دارید که با او زندگی نمی کنید، باید به فکر خطرات و فاصله گیری اجتماعی باشید. با فرض اینکه هیچکدام از شما علائمی نداشته باشید، براساس دستورالعمل های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، هر کدام می توانید میزان تحمل خود در برابر خطر را محاسبه کنید.
اگر تصمیم دارید که رابطه جنسی برقرار کنید، خطر ابتلا به کووید 19 برای هر دوی شما کم می باشد اگر:

هرکدام تنها زندگی می کنید.
• هر دو در خانه کار می کنید.
• هر دو از موقعیت های اجتماعی دوری می کنید.
• فقط با یکدیگر قرار می گذارید.

با این حال، اگر هر کدام هم اتاقی داشته باشید، یا اگر یکی از شما در یک محیط شلوغ کار کند، خطر برایتان بسیار متفاوت خواهد بود. همچنین اگر یکی یا هر دوی شما، در محله های نزدیک هستید و با افراد مختلفی تعامل دارید، باز هم خطر برای شما متفاوت است. در آن مرحله، شما باید این واقعیت را بپذیرید که هر یک، خطر اضافی را متحمل می شوید. میزان خطر بسته به میزان شیوع کووید 19، در جامعه شما متفاوت خواهد بود.

تا زمانی که آزمایشات گسترده ای انجام نشود، نمی توان کاملاً مطمئن شد که ویروس کجا وجود دارد و کجا وجود ندارد. در منطقه ای که اقدامات احتیاطی مربوط به فاصله اجتماعی انجام نمی شود (بستن بسیاری از فضاهای عمومی به فضای داخل، توصیه داشتن حداقل 2 متر فاصله از دیگران در هر زمان)، دور هم بودن برای رابطه جنسی یا حتی قرار ملاقات، با فاصله اجتماعی هماهنگ نیستند. اگر به هر حال انجام چنین کاری را انتخاب کردید، باید توجه داشته باشید که چگونه این انتخاب می تواند نه تنها بر شما، بلکه بر افراد زندگیتان تأثیر بگذارد.

ملاقات با افراد جدید

زمان شیوع بیماری های همه گیر، زمان خوبی برای دوستیابی آنلاین است – نه ملاقات. بسیاری از کافه ها، رستوران ها و سایر مکان های عمومی را تعطیل کرده اند، در حالی که برخی از فضاهای عمومی در حال بازگشایی هستند. بیرون رفتن و ملاقات با افراد جدید، ایده خوبی در زمان شیوع این ویروس بسیار مسری نیست. درعوض، سعی کنید در فضاهای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. یک پیاده روی با فاصله اجتماعی را با هم برنامه ریزی کنید. در مناطق بدون جمعیت در خارج از منزل، جایی که گردش هوا بیشتر است، قرار بگذارید.

اگر با توجه به وضعیت فعلی شیوع ویروس در جامعه، تصمیم می گیرید که دور هم جمع شوید، از قبل توافق کنید که اگر هرکدام از شما علائم یا تب دارید آن را لغو کنید. اگر یکی از شما در معرض فردی آلوده یا مشکوک به کووید19 بوده است، قرار را پیش از موعد لغو کنید.

طبیعی است که همه گیری کنونی کووید 19 باعث می شود، هنگام فاصله گرفتن از دیگران، احساس تنهایی کنید. فعال بودن در حیطه سلامت روان، می تواند به شما کمک کند تا ذهن و بدن خود را قوی نگه دارید.

چه نوع رابطه جنسی بی خطر است؟

هر چیزی که تحت عنوان “سایبرسکس” می باشد، می تواند گزینه ای سالم در طول شیوع کووید 19 باشد، به خصوص برای کسانی که با هم زندگی نمی کنند. این عنوان به معنای فعل و انفعالات جنسی است، که مجازی هستند و ارتباط فیزیکی شخص به شخص را شامل نمی شوند. این موارد عبارتند از:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر