قویترین درمان خانگی و دشمن زگیل تناسلی مردان چیست؟

اکثر مردانی که به HPV آلوده می شوند، هرگز هیچ علامت یا مشکلی از عفونت ایجاد نمی کنند. با این حال، آنها می توانند آن را به شرکای جنسی فعلی و گاهی اوقات آینده شان نیز منتقل کنند. مردان در صورت داشتن سابقه عفونت HPV در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی، مقعد و گلو هستند. برخی افراد ترجیح می دهند که به جای درمان زگیل تناسلی با روش هایی مانند کرایوتراپی، از روش های خانگی درمان زگیل تناسلی مردان استفاده کنند. در این مقاله با روش های خانگی و در نهایت بهترین دشمن زگیل تناسلی که زگیل ها را در دو جلسه از بین می برد، آشنا خواهید شد.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند که در اکثر مواقع از طریق تماس جنسی پخش می شوند.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

 اگر فرد به چندین گونه HPV، به ویژه انواع پرخطر آلوده شود، عفونت می‌تواند منجر به عوارض زگیل تناسلی مانند ترشحات غیرطبیعی واژن، سرطان دهانه رحم و فرج در زنان، سرطان آلت تناسلی یا مقعد در مردان و سرطان دهان یا حلق هم در مردان و هم زنان شود.

نشانه های زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی مردان
زگیل آلت تناسلی

آن دسته از انواع ویروس اچ پی وی که ریسک بالایی دارند و منجر به بروز سرطان در بدن می شوند؛ معمولا هیچ علائم خاصی را در آقایان و بانوان از خود نشان نمی دهند. زگیل های تناسلی معمولا اولین علامت هستند. ویروس  HPV عامل بیماری زگیل تناسلی می باشد که علائم آن ممکن است هفته ها، ماهها و یا حتی سالها پس از تماس با این ویروس، آشکار شوند. علائم زگیل های تناسلی شامل موارد زیر می باشد:

  • توده های برجسته، صاف یا زبر بر روی نواحی تناسلی و یا اطراف آن
  • برجستگی هایی که رنگ مشابهی با پوست اطراف خود دارند، یا مقداری تیره تر و یا خاکستری رنگ هستند.
  • برجستگی های پراکنده یا خوشه ای با بافتی شبیه به گل کلم
  • زگیل هایی که بر روی آلت تناسلی، مقعد، کیسه بیضه، کشاله ران و یا قسمت فوقانی ران ظاهر می شوند.
  • زگیل هایی که از طریق رابطه ی جنسی دهانی، در دهان یا گلو ظاهر می شوند.
  • زگیل هایی که گاهی اوقات با درد، خارش، سوزش و یا خونریزی همراه هستند.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت ظاهر می شود؟

برخی از افراد ظرف مدت چند هفته بعد از ابتلا به عفونت، دچار زگیل های تناسلی می شوند. گرچه، اغلب اوقات نمایان شدن زگیل ها چند ماه یا چند سال طول می کشد. به همین دلیل، شناخت علت دقیق این بیماری بسیار سخت است. همچنین ممکن است شما این ویروس را در بدن خود داشته باشید، ولی اثری از زگیل های تناسلی نباشد. حتی ممکن است در مقعد یا جای دیگری از بدن خود زگیل داشته باشید و از این مسئله آگاه نباشید. اگر هیچ علائمی ندارید، ممکن است ناخواسته دیگران را به این ویروس آلوده کنید.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

بر اساس مقاله ی وب سایت Mayoclinic پودوفیلین یک ماده گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. پزشک این محلول را روی پوست شما قرار می دهد. پودوفیلوکس نیز حاوی همان ترکیب فعال است، اما می توانید آن را در خانه استفاده کنید. هرگز پودوفیلوکس را داخل بدن خود قرار ندهید. 

بر اساس مقاله AAD موارد زیر می توانند موثر باشند:

  • پودوفیلوکس برای زگیل های خارجی (برای جلوگیری از رشد سلول های زگیل)
  • ایمیکیمود (سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا بتواند با HPV مبارزه کند)
  • پماد ساخته شده از عصاره چای سبز (سینکاتچین) برای زگیل های خارجی و زگیل های اطراف مقعد

و بر اساس گزارش وب سایت healthunit اسید تری کلرواستیک (TCA) درمانی برای زگیل تناسلی و زگیل مقعدی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این یک ماده شیمیایی قوی است که زگیل ها را با از بین بردن پروتئین های موجود در سلول ها از بین می برد. استفاده مکرر باعث کوچک شدن زگیل و در نهایت ناپدید شدن آن می شود.

 

 

درمان سریع زگیل تناسلی در خانه

۱- درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

درمان زگیل تناسلی مردان و زنان با سرکه سیب توسط افراد زیادی توصیه می شود. روش درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب اینگونه است که شما می توانید یک پنبه یا گاز را به سرکه ی سیب آغشته کنید و آن را هر شب روی زگیل های تناسلی بمالید. پوست روی زگیل ممکن است در 1 تا 2 روز اول سیاه شود که نشانه ی خوبی است! با این روش زگیل معمولا در عرض 1 تا 2 هفته از بین می رود.

۲- روغن درخت چای 

در کنار سایر مزایای سلامتی، خواص ضد قارچی روغن های اساسی مورد مطالعه قرار گرفته اند. روغن درخت چای یک روغن اساسی است که در برابر قارچ و سایر ارگانیسم ها، از جمله شپش سر، سودمند است. روغن درخت چای به عنوان یک درمان خانگی زگیل تناسلی مفید باشد .

شما می توانید یک قطره روغن درخت چای رقیق (مخلوط یک قطره روغن با یک یا دو قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل) و مستقیم روی زگیل بگذارید.

بعضی از افراد ممکن است به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند، بنابراین مقدار کمی روغن درخت چای رقیق شده را روی بازویتان آزمایش کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی وجود نداشته باشد، قابل استفاده است.

روغن درخت چای می تواند باعث تحریک و ایجاد سوزش یا التهاب شود که این باعث کاهش اندازه زگیل می شود. از استعمال روغن درخت چای در دهان و یا واژن خودداری کنید. نیاز است از این روغن به مدت چند هفته استفاده کنید، و اگر بیش از حد تحریک کننده باشد، مصرف آن را قطع کنید.

۳-روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک در درمان زگیل تناسلی

روغن کرچک بدون بو و مزه، برای درمان مشکلات پوستی بسیاری از جمله زگیل های تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک دارای خواصی ضد التهاب و ضد ویروس می باشد که به درمان خانگی زگیل تناسلی کمک می کند. یک گلوله پنبه را به روغن کرچک خالص آغشته کنید. (این نوع روغن، به وسیله فشار بر روی دانه ها و بدون اعمال گرما بدست می آید.) پنبه را بر روی زگیل قرار داده، آن را چسب کرده و اجازه دهید یک شب بر روی آن بماند.

صبح روز بعد، پنبه را برداشته و محل را با آب گرم شستشو دهید. به آرامی آن ناحیه را به وسیله یک پارچه یا لیف اسفنجی بسابید تا سلول های مرده برداشته شوند. این درمان را به صورت روزانه تکرار کنید تا زگیل ها تیره شده و در نهایت از بین بروند.

مطلب مرتبط: برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

۴-چای سبز

استفاده از چای سبز در برابر زگیل های تناسلی موثر است. چای سبز به یک ترکیب در پمادی به نام سینه کاتچین (ورجن) اضافه شده که به صورت تجویزی در دسترس است. شما همچنین می توانید مقدار بیشتری از عصاره چای سبز را خریداری کنید و یک یا دو قطره از آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی از آن استفاده کنید.

۵- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا در درمان زگیل تناسلی

آلوئه ورا به دلیل خواص التیام بخش آن، معمولا در درمان خانگی زگیل های تناسلی مردان و زنان مورد استفاده قرار می گیرد.علاوه بر این، این گیاه دارویی سرشار از خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است. همچنین، آلوئه ورا می تواند سبب تسکین پوست و رفع خارش شود.

  • یک برگ آلوئه ورا را بریده و ژل آن را خارج کنید.
  • یک گلوله پنبه را آغشته به ژل کرده و آن را مستقیما بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • پنبه را به وسیله نوار چسب بر روی پوست نگه داشته و اجازه دهید یک شب به همان حالت بماند.
  • صبح روز بعد، گلوله پنبه را برداشته و ژل را به وسیله آب گرم از روی پوست خود بشویید.
  • این کار را به مدت یک ماه یا تا زمان از بین رفتن زگیل ها ادامه دهید. 

همچنین، می توان عصاره آلوئه ورا را نیز جهت تقویت سیستم ایمنی نوشید. این کار به بدن کمک می کند تا به سرعت با ویروس ایجاد کننده زگیل های تناسلی مقابله کند.

مطالب مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان

۶- پیاز برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

پیاز یک ماده ضد میکروبی عالی است که به کاهش انتشار ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی کمک می کند. علاوه بر این، سبب بهبود جریان خون و تسریع فرایند درمان می شود. جهت درمان خانگی زگیل تناسلی، باید پیاز را به همراه نمک استفاده کرد تا بهترین نتایج بدست آیند.

  • 2 پیاز را برش داده و یک قاشق چای خوری نمک بر روی آن ها بپاشید.
  • روی آن را پوشانده و بگذارید یک شب در همان حالت بماند.
  • صبح روز بعد، پیاز ها را در یک صافی ریخته و با یک قاشق بر روی آن ها فشار دهید تا عصاره آن ها خارج شود. این عصاره را بر روی زگیل های تناسلی اعمال کنید.
  • اجازه دهید تا به مدت یک ساعت به این حالت باقی بماند سپس آن قسمت را با آب گرم شسته و  به صورت ضربه ای (نه مالشی) خشک کنید.
  • این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا زگیل های تناسلی از بین روند.

قوی ترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی

کمبود فولات و ب 12 باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس HPV می شود. مصرف مولتی ویتامین یا فولات و مکمل های B-12 ممکن است در بهبود بیماری به بدن شما کمک کند تا از عفونت ویروس HPV جلوگیری کند و باعث ازبین بردن زگیل تناسلی شود.

رژیم غذایی و تغییر در شیوه ى زندگی

داشتن زگیل های تناسلی فشار زیادی روی بدن شما ایجاد می کند. اگر زگیل دارید برای بدن شما دشوار است که با سایر بیماری ها مقابله کند. برای کمک به تسریع بهبود زخم، باید هر گونه عوامل استرس زائی مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی سنگین یا غذاهای ناسالم را ترک کنید.

غذاهایی که در رژیم غذایی شما قرار می گیرند عبارتند از:

  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (بلوبری، زغال اخته، گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدو)
  • برگ سبزهای تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی
  • غلات کامل
  • بادام ها
  • لوبیا
  • گوشت کم چرب

این غذاها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و احتمال عود پاپیلوما ویروس (HPV) را کاهش می دهد.

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • هر گونه آلرژی های غذایی ممکن (لبنیات، سبوس، ذرت، مکمل های غذایی)
  • غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری شده با چربی ترانس
  • کافئین و دیگر محرک ها

دشمن زگیل تناسلی مردان

امروزه عبارت هایی مانند درمان سریع زگیل تناسلی در خانه و درمان قطعی زگیل تناسلی در خانه توسط افراد مبتلا بسیار جست و جو می شود. اما واقعیت این است که زگیل های تناسلی با درمان های خانگی به سرعت از بین نمی روند و در صورت انتخاب این مدل روش ها می بایست صبور باشید. اما اگر از دید پزشکی به قضیه نگاه کنید روش هایی مانند انجماد و جراحی، سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی مردان است. آن هم فقط در یک جلسه!  در فیلم زیر کرایوتراپی زگیل تناسلی مردان توسط پروفسور کرمی نشان داده شده است.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

در رابطه با خطرات زگیل تناسلی در مردان باید گفت که، ویروس اچ پی وی حدود 30 نوع مختلف دارد که برخی از آن ها با سرطان های تناسلی ارتباط دارند و می توانند منجر به بروز سرطان مقعد یا آلت تناسلی در آقایان شوند. هر دو نوع سرطان ذکر شده بسیار نادر هستند. همچنین در افرادی که سیستم ایمنی خوبی در بدن دارند، ریسک بروز آن ها کمتر خواهد بود. طبق تحقیقی که در سال 2006 انجام شد، اتحادیه سرطان آمریکا اعلام کرد حدود 1530 مرد در ایالات متحده آمریکا با سرطان آلت تناسلی دست و پنجه نرم می کردند. همچنین حدود 1910 آقا مشکل سرطان مقعد داشتند.

دیگر انواع ویروس اچ پی وی به ندرت می توانند عامل بروز سرطان در آقایان شوند، اما معمولا منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی بر روی پوست آن ها خواهند شد. حدود یک درصد از آقایانی که زندگی جنسی فعالی در آمریکا دارند، زگیل های تناسلی را بر روی پوست خود مشاهده خواهند کرد. 

از کجا مشخص می شود که زگیل تناسلی داریم؟

جهت تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک معالج ابتدا از ناحیه تناسلی آقایان معاینه به عمل می آورد تا در صورت وجود هرگونه زگیل، تشخیص اولیه اتفاق بیوفتد. برخی از پزشکان برای مشاهده زگیل های ریزی که قابل رویت نیستند از محلول سرکه استفاده می کنند. اما این آزمایش کاملا بدون خطا نیست. گاهی اوقات پوست افراد به شکل اشتباه به عنوان زگیل در نظر گرفته می شود.

هیچ تست عادی و رایجی برای تشخیص ویروس های اچ پی وی پر خطر در آقایان که منجر به بروز سرطان می شوند وجود ندارد. در آزمایش مقعدی (anal Pap test)، پزشکان سلول هایی را از ناحیه مقعد افراد جمع آوری کرده و آن ها را برای مشاهده هرگونه مشکل در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

متن سربرگ خود را وارد کنید

3.7/5 - (135 امتیاز)