تستوسترون و تاثیر آن بر میل جنسی مردان

نظریه ای که در مورد میل جنسی مردان وجود دارد، این است که میل جنسی آنان ثابت و بسیار زیاد است. به هر حال مردان ممکن است به دلایل مختلف از جمله دلایل پزشکی، کاهش میل جنسی را تجربه می کنند. خبر خوب این است که مردان حتی با میل جنسی کم، می توانند علاقه خود را تبدیل به رابطه جنسی کنند. این تغییرات با درمان کمبود تستوسترون، تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی به وجود خواهند آمد.

بنابراین با پزشک خود در خصوص علائمی که تجربه می کنید و بهترین درمانی که برایتان وجود دارد صحبت کنید. در ادامه مطلب، تستوسترون و تاثیر آن بر میل جنسی مردان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

نقش  تستوسترون در میل جنسی مردان

 تستوسترون با افزایش سن در مردان، کاهش می یابد که در نتیجه باعث کاهش میل جنسی در آنان می شود. و البته اگر میزان تستوسترون در مردان جوان کاهش یابد، باید به بررسی دلایل و درمان آن پرداخت. به طور مثال اگر یک بیماری مانند اختلال متابولیک دارید و یا غده هیپوفیزتان به درستی کار نمی کند، احتمال دارد تستوسترون پایینی داشته باشید. بیماری های که حاد یا مزمن هستند مانند سرطان، دیابت و یا بیماری های قلبی نیز، می توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند.

سطوح مناسب تستوسترون در میل جنسی سالم مردان بسیار موثر است. به عنوان اصلی ترین هورمون موثر در میل جنسی مردان، و برای داشتن میل جنسی مناسب، تستوسترون باید در سطوح مناسبی باشد. 

در چه سنی مردان و زنان در اوج لذت ‌جنسی خود هستند؟

دلایل دیگر کاهش میل جنسی مردان

کمبود میل جنسی می تواند به دلایل مختلفی باشد. سایر عوامل فیزیکی در بدن می توانند تأثیرات ناخواسته ای بر میل جنسی مردان داشته باشند. چاقی، فشار خون بالا، و کلسترول بالا، می‌توانند بر انرژی و تصویر شما از خودتان تأثیر منفی بگذارند و البته توانایی شما برای داشتن یا حفظ نعوظ، می تواند باعث کمبود میل جنسی شود.

اختلال نعوظ (ED) و میل جنسی مردان

همچنین ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ در حین رابطه جنسی، می‌تواند در میل جنسی مردان اختلال ایجاد کند. ED یا اختلال نعوظ، می‌تواند در نتیجه بیماری‌های زمینه‌ای چون بیماری قلبی، دیابت یا عوارض جانبی داروها باشد. همکاری با پزشک تان می تواند برای شناسایی علل احتمالی کاهش میل جنسی به شما کمک کند و می توانید مشکل اصلی را درمان و به بازیابی میل و عملکرد جنسی تان کمک کنید.

درمان کاهش میل جنسی

چند روش درمانی برای افزایش میل جنسی در مردان وجود دارد.  علت کاهش میل جنسی می تواند به مشخص نمودن نوع درمان و تجدید موثرتر آن کمک کند. به طور مثال در صورتی که تستوسترون پایینی دارید، احتمالا پزشک یک درمان برای افزایش سطح تستوسترون و در نتیجه میل جنسی در نظر گیرد. همچنین در صورتی که یکی از داروهای فعلی تان بر میل جنسی شما تاثیر منفی بگذارد، احتمالا برای سنجیدن دلایل این مسئله، یک داروی جایگزین برای بهبود شرایط تجویز خواهد کرد.

از آنجایی که برخی شرایط و بیماری‌ های پزشکی، مانند سرطان، نارسایی احتقانی قلب، یا حتی انسداد تنفسی در خواب، می‌توانند منجر به کاهش سطح تستوسترون شوند؛ با پزشک تان در خصوص همه شرایطی که دارید صحبت کنید تا وضعیت تان را بررسی و به افزایش سطح تستوسترون کمک کند. به طور مثال با حل شدن انسداد تنفسی تان در خواب، احتمالا سطح تستوسترون افزایش و میل جنسی تان بهبود می یابد. همچنین افزایش میل جنسی در مردان به طور طبیعی نیز امکان پذیر است. هیچ محدودیتی در درمان های طبیعی که از آن ها به عنوان درمان های معجزه آسا یاد می شود وجود ندارد؛ در صورتی که بسیاری از آن ها موثر نیستند اما مطالعات نشان می دهند که برخی از آن ها، به افزایش میل جنسی مردان می انجامند. برخی از درمان های طبیعی شامل موارد زیر می شوند:

  • آواکادو
  • تمشک
  • کلم بروکلی
  • روغن زیتون اضافی
  • میوه کاج
  • هندوانه

سایر درمان های طبیعی برای تقویت قوای جنسی، گیاهانی مانند مارچوبه، موندیا وایت ( یک گیاه آفریقایی)، زعفران و جینسینگ هستند. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که این گیاهان می توانند تاثیر بسزایی در درمان اختلالات جنسی داشته باشند. با این وجود، در این مطالعات معتقد بودند که به داده ها و اطلاعات بیشتری نیاز است. پیش از افزودن هر گونه مکمل و یا داروی گیاهی به رژیم غذایی تان، با پزشک خود مشورت نمایید. چون احتمال دارد با داروهایی که مصرف میکنید تداخل داشته باشد.

حفظ یک سبک زندگی سالم، یکی از گزینه های اصلی برای تقویت میل جنسی در مردان است. داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، عدم استعمال دخانیات و محدود کردن مصرف مشروبات الکلی می توانند منجر به بهبود میل جنسی شوند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

2.5/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر