زنان و مردان در چه سنی شهوتی ترند و ارضای جنسی دارند؟

در این مطلب به شما خواهیم گفت که در چه سنی مردان و زنان در اوج لذت ‌جنسی خود هستند. احتمالاً شنیده‌اید که سن اوج لذت جنسی اغلب مردان در اواخر نوجوانی‌شان و سن اوج لذت جنسی زنان هم بین سی و چهل سالگی است. واقعیت این است که تعیین سن اوج لذت جنسی کار واقعاً پیچیده‌ای است. در اینجا می‌خواهیم در خصوص پژوهشی بحث کنیم که تصورات و اطلاعات بشر را از «اوج لذت جنسی» و «سلامت جنسی زنان و مردان در طول زندگی‌شان» تحت تأثیر قرار داده است.

رابطه جنسی پس از زایمان

باورهای اجتماعی در باب سن اوج لذت جنسی

پژوهشی که در دهه ی 1950 انجام شد، به طور چشمگیری آگاهی  و درک عموم مردم را در زمینه‌ی تمایلات جنسی  بالا برده ‌است. تحقیقات در زمینه‌ی رفتار جنسی زنان و مردان برای ما روشن کرد که در خلوت اتاق خواب واقعاً چه می‌گذرد. مثلاً مطالعات نشان داد 95 درصد از مردان تا اواخر نوجوانی‌شان ارگاسم را تجربه می‌کنند، در حالی که زنان، تنها 20 درصدشان در همان سن، ارگاسم دارند. این آمار باعث شد باور اینکه «مردان زودتر از زنان به سن اوج لذت جنسی می‌رسند»، تقویت شود، و استنباطات مبیّن این بود که بیشتر زنان، نه در نوجوانی‌شان بلکه در سنین بین سی و چهل به ارگاسم می‌رسند.

البته شرایط فرهنگی را هم باید در نظر گرفت؛ غالب مردان حتی در دهه‌ی 1950، تا اواخر نوجوانی‌ خود، خودارضایی را تجربه کرده ‌بوده ‌اند، در حالی که زنان، به شدت تحت تأثیر این باور بودند که « زن باید پاکدامن باشد». نکته‌ی دیگری که وجود داشت این بود که، نه مردان و نه زنان، هیچ گونه آموزش جنسی ندیده‌ بودند. حال با عنایت به اینکه در روزگاری که موضوع لذت جنسی زنان مطرح نمی ‌شده و عملاً نکوهیده شده بود، آیا عجیب است که زنان دیرتر به ارگاسم می‌رسیده ‌اند؟ تحقیقات اخیر ثابت کرده ‌است که هم زنان و هم مردان در سنین نوجوانی، توانایی انجام فعالیت جنسی و واکنش جنسی را دارند.

 طبق مطالعات سال 2010، غالب امریکایی‌ ها تا قبل از بیست ‌سالگی، رابطه‌ی جنسی دهانی یا واژینال داشته ‌اند، و آمار سال 2015 هم حاکی از آن است که تقریباً نیمی از زنان زیر سی و پنج سال، اولین ارگاسم را در سن زیر پانزده سال و از طریق خودارضایی داشته ‌اند. با این همه، این تصور که سن اوج لذت جنسی مردان زودتر از زنان است، هنوز پابرجاست، البته مستنداتی هم هست که نشان می‌دهد این باور رو به ضعف گراییده است. زنان و مردان مسن، غالباً معتقدند که بازه‌ی ده‌ ساله‌ای بین سن اوج لذت جنسی مردان و زنان وجود دارد، در حالیکه جوانان به این بازه اعتقاد ندارند.

سن اوج لذت جنسی در مردان

اکثر مردان اولین انزالشان را در سنین بین دوازده و چهارده دارند. مردان جوان زودتر از مردان مسن به نعوظ می ‌رسند و «دوره‌ی عدم پاسخ به تحریک جنسی‌شان» ( دوره ی عدم پاسخ به تحریک جنسی، بازه‌ی زمانی پس از ارگاسم است که طی آن فرد از نظر جنسی پاسخگو نیست) نیز کوتاه‌تر است. با تمام اینها، جوان بودن، برقراری آمیزش جنسی رضایت ‌بخشی را تضمین نمی‌کند. طبق نظرسنجی، 31 درصد از مردان بین سنین هجده و پنجاه و نه، دچار اختلال جنسی می ‌شوند. بیشتر مردم گرایش دارند به اینکه «سن اوج لذت جنسی مردان» را با «میل جنسی بالا» مربوط بدانند و نه با «رضایت جنسی».

تفاوت قابل ملاحظه ‌ای بین این دو هست، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد اکثر مردان در طول زندگی‌شان، حتی درصورت مواجه‌ شدن با مشکلات جسمی بر اثر افزایش سن،  از رابطه‌ی جنسی رضایت ‌بخشی برخوردارند. مردان تا سن چهل ‌سالگی، تقریباً 40 درصدشان دچار اختلال نعوظ می‌ شوند، و این رقم در سن هفتاد ‌سالگی به 67 درصد می‌رسد. باوجود این، 74 درصد از مردان بالای شصت‌ سال که به لحاظ جنسی فعال هستند، تصریح کردند که زندگی جنسی‌شان درست مانند زمان جوانی‌شان رضایت ‌بخش است.

سن اوج لذت جنسی در زنان

زنان معمولاً در سنین بیست‌ سالگی بیشتر از سنین چهل ‌سالگی و بالاتر، رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کنند، و مردم معمولاً «سن اوج لذت جنسی زنان» را با «رضایت جنسی» مربوط می ‌دانند، و رضایت جنسی با افزایش سن، بیشتر هم می‌ شود؛ چرا که فرد (و شریک جنسی اش) به تدریج با اعضای مختلف بدنش بیشتر آشنا می‌ شود و در زمینه‌ی تمایلاتش اعتماد ‌بنفس پیدا می‌کند. جالب است بدانید زنان در سنین بالاتر، کمتر دچار اختلال جنسی می‌شوند، و عده‌ای از زنان به محض اینکه ترسشان از حاملگی ناخواسته از بین می‌رود ( با تشکر فراوان از دوران یائسگی!)، بیش از زمان دوران جوانی‌شان از رابطه‌ی جنسی لذت می‌برند.

روانشناس و سکس تراپیسست، اظهار کرده است که که ما باید، تفاوت بین « اوج جوانی» و «سن اوج لذت جنسی » را بدانیم. بدن ما همزمان با افزایش سنمان دچار تغییر می‌شود، اما روی‌ هم‌ رفته ظرفیتمان برای مقاربت زیاد می ‌شود. زنان و مردان در هر سنی می‌توانند رابطه‌ی جنسی رضایت ‌بخش و هیجان ‌انگیزی داشته باشند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

4/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر