10 علت دردناک بودن رابطه ی جنسی برای زنان

دردناک بودن رابطه ی جنسی برای زنان، پدیده ای غیر معمول نیست. 20 تا 50 درصد زنان در طول زندگی خود، یکی از انواع اختلال در عملکرد جنسی را تجربه می کنند. مشکلات زیادی در ایجاد رابطه جنسی دردناک (که با نام «دیسپارونی» نیز شناخته می شود) نقش دارند. برخی از این مشکلات را می توان به سادگی حل کرد، اما برخی دیگر به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. اگر شما هم در حین رابطه ی جنسی خود احساس درد می کنید، اکنون زمان شناسایی علت و گزینه های درمان آن است. در ادامه مطلب، دردناک بودن رابطه ی جنسی برای زنان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

علل دردناک بودن رابطه ی جنسی برای زنان

خشکی واژن

اهمیت خیس بودن واژن پیش از رابطه ی جنسی را نمی توان انکار کرد. چرخه ی قاعدگی، زایمان، شیردهی و یائسگی، می توانند باعث کاهش استروژن و خشکی واژن شوند. همچنین داروهای افسردگی، فشار خون بالا و آلرژی نیز از دیگر مواردی هستند که می توانند ترشحات واژن شما را کاهش دهند. راه حل این مشکل چیست؟ حداقل 20 دقیقه قبل از رابطه ی جنسی، از یک روان کننده (لوبریکانت) بر پایه آب استفاده کنید. زنان یائسه همچنین می توانند از مرطوب کننده های واژن و استروژن واژینال، برای درمان خشکی واژن استفاده کنند.

جوش ناحیه تناسلی زنان

آلرژی

تحریک پوست واژن باعث مقاربت دردناک خواهد شد. این تحریکات پوستی ممکن است به علت برخی از محرک ها (مثل صابون و مواد شوینده، کاندوم های لاتکس و اسپرم کش) باشد. اگر حساسیت شما باعث ایجاد خارش شدید شده است، بهتر است از مصرف شوینده های معطر خودداری کرده و بدن و لباس زیر خود را با شوینده های غیر عطری بشویید. همچنین در صورت حساسیت به لاتکس، می توانید از کاندوم های طبیعی جایگزین غیر لاتکس استفاده کنید. دقت داشته باشید که کاندوم های طبیعی، به اندازه ی لاتکس قادر به پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی نیستند.

جراحی

برخی از جراحی ها ممکن است سبب آسیب دیدگی ناحیه لگن شده و در نتیجه، شما یک رابطه ی جنسی دردناک را تجربه کنید. عمل هایی مثل هیسترکتومی، عمل ترمیمی واژن، اپیزیوتومی، شیمی درمانی و پرتو درمانی، همگی می توانند منجر به درد واژن در زمان رابطه ی جنسی شوند. خوشبختانه امروزه شما می توانید با فیزیوتراپی و ماساژ کف لگن، به تقویت عضلات لگن خود کمک کنید. پزشک ممکن است برای درمان کوتاه مدت شما داروهای مسکن تجویز کند. همانطور که می دانید داشتن یک زندگی جنسی سالم، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر این مشکلات را دارید با پزشک خود در این باره مشورت کنید. پزشک می تواند با توجه به شرایط خاص شما، بهترین روش درمانی را انتخاب کند.

اندومتریوز و سایر اختلالات لگن

تقریباً 50 درصد زنان مبتلا به اندومتریوز، مقاربت دردناک را تجربه می کنند. سایر اختلالات لگنی مانند بیماری التهابی لگن، فیبروم رحم، سیستیت و کیست تخمدان نیز می توانند باعث احساس درد شدید و تیر کشیدن لگن، در حین رابطه ی جنسی شوند. از آنجایی که سطح هورمون های بدن به طور روزانه تغییر می کنند و شما درد را به صورت متفاوتی احساس می کنید، بهتر است روزهایی که کمتر درد می کشید، رابطه ی جنسی داشته باشید. همچنین شما می توانید پوزیشنی را که فشار کمتری به لگن شما وارد می کند را امتحان کنید.

زایمان

مادرانی که تازه زایمان کرده اند ممکن است در ماه های اول پس از زایمان، مقاربت دردناک را تجربه کنند. تغییرات هورمون و شیردهی می تواند باعث کاهش سطح استروژن و خشکی واژن شود. از دیگر دلایل درد در زمان رابطه ی جنسی، زخم های ناشی از اپیزیوتومی می باشد. راه حل این مشکل تنها استراحت کردن است. اجاز دهید تا بعد از زایمان زخم های شما به خوبی بهبود یافته و بدن شما برای لذت رابطه ی جنسی آماده شود. اکثر پزشکان توصیه می کنند که 6 هفته تا 3 ماه بعد از زایمان، از رابطه ی جنسی خودداری کنید. شما همچنین می توانید از یک کرم استروژن با دوز پایین و یک لوبریکانت بر پایه آب، برای درمان موقتی خشکی واژن استفاده کنید.

رابطه جنسی پس از زایمان

استرس

استرس کوتاه مدت و بلند مدت (مزمن) می تواند تمام نواحی بدن (مخصوصاً واژن) شما را نابود کند! استرس باعث سفت شدن عضلات لگن و ناراحتی در زمان رابطه ی جنسی می شود. اگر شما دچار استرس هستید بهتر است قبل از رابطه ی جنسی نفس عمیق کشیده و تکنیک های مدیتیشن را انجام دید. مطمئن شوید که حداقل 20 دقیقه به بدن خود زمان می دهید تا ریلکس کنید و برای رابطه ی جنسی آماده شوید. حتی شاید بهتر است برای رهایی از استرس، زمانی را به رابطه ی جنسی اختصاص دهید تا بتوانید لذت برده و رها شوید.

مشکلات روحی و جسمی

احساسات و عواطف نقش مهمی در عملکرد جنسی دارند. به همین دلیل، اضطراب، افسردگی، ترس از رابطه یا مشکلات دیگر رابطه، می توانند مانع تحریک جنسی شما شده و رابطه ی جنسی را برایتان به امری دردناک تبدیل کنند. سوء استفاده ی جنسی یا تجاوز نیز تأثیر مشابهی دارد. این اتفاق می تواند یک تجربه ی ناخوشایند از رابطه ی جنسی را برایتان ایجاد کند. شما می توانید با کمک یک روان شناس یا مشاور، مشکلات روحی خود را بهبود بخشیده و یک زندگی جنسی سالم داشته باشید.

یائسگی

یائسگی باعث پایین آمدن سطح استروژن بدن و در نتیجه خشکی واژن می شود. همچنین، زنان یائسه ممکن است دچار نازک شدن بافت واژن و کوتاه شدن واژن شوند. تمامی این موارد می تواند دلیلی برای مقاربت دردناک باشد. در برخی موارد ممکن است بافت داخلی واژن تحریک شده و حتی پاره شود. بهتر است با پزشک خود در مورد استفاده از مرطوب کننده ها یا استروژن واژینال مشورت کنید. خوشبختانه سکس منظم، احتمال خشکی واژن در زنان یائسه را کاهش می دهد.

واژینسموس

واژینسموس وضعیتی است که در آن عضلات دیواره ی واژن شما به صورت غیر ارادی منقبض می شوند. این انقباض و سفت شدن عضلات واژن، می تواند باعث دردناک شدن رابطه ی جنسی شود. علت واژینسموس ممکن است روانی یا جسمی باشد. بنابراین بهتر است برای تعیین علت و درمان مشکل خود، با پزشک مشورت کنید. تمرینات کف لگن می توانند به شل شدن عضلات شما کمک کنند. همچنین، تحقیقات جدید نشان داده است که تزریق بوتاکس در برخی موارد، از اسپاسم های عضلانی پیشگیری می کند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر