تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان در چیست؟

هنگامی که زنان در ناحیه لگن احساس ناراحتی می کنند، ممکن است طبیعی به نظر برسد که باید از یک متخصص زنان و زایمان کمک بگیرند. اما گاهی اوقات، متخصص اورولوژیست گزینه بهتری برای ارائه خدمات درمانی در مورد مسائل این ناحیه می باشد. در ادامه مطلب، تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان را توضیح خواهیم داد. بدیهی است که سیستم های ادراری و تناسلی در بدن زنان به یکدیگر نزدیک هستند. در بسیاری از موارد، مردم این دو سیستم را به شکل یک شبکه می بینند، که باید توسط یک تخصص پزشکی درمان شود.

اما در واقع، این سیستم ها صرف نظر از نزدیکی فیزیکی به هم، کاملاً مجزا از یک دیگر عمل می کنند. در حقیقت، هر یک از مشکلات این ناحیه، ممکن است به تخصص جداگانه ای برای تشخیص و ارائه ی درمان مناسب، نیاز داشته باشد.

تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان

تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان

در این مطلب، تفاوت اورولوژیست با متخصص زنان را بررسی خواهیم کرد. متخصص اورولوژی، در تشخیص و درمان مسائل سیستم ادراری شامل مثانه، کلیه ها، حالب و مجرای ادراری تخصص دارد. این تصور رایج که متخصصان اورولوژی فقط مسائل مربوط به مراقبت های پزشکی در مردان را درمان می کنند، کاملاً اشتباه است. حوزه فعالیت این متخصصان، فارغ از جنسیت مراجعین، تشخیص و درمان تمامی مسائل مربوط به دستگاه ادراری، از جمله بی اختیاری ادراری، مثانه بیش فعال و هماچوری (وجود خون در ادرار) می باشد.

متخصص زنان و زایمان در زمینه تشخیص و درمان مشکلات دستگاه تناسلی زنانه کار می کنند. تخصص کاری این پزشکان، مسائل مربوط به اندام های تناسلی زنانه، از جمله مشکلات چرخه قاعدگی، باروری و عفونت های مقاربتی (STIs) در زنان می باشد. از آنجایی که دستگاه ادراری و اندام‌ های جنسی، در بدن زنان همپوشانی زیادی دارند، متخصصان زنان و اورولوژی، اغلب برای رفع مشکلات بیمار با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای مثال، اگر فردی به فروافتادگی اندام لگنی (pelvic organ prolapse) و بی اختیاری ادراری مبتلا باشد، ممکن است این پزشکان برای درمان همزمان هر دو عارضه، با یکدیگر همکاری نمایند.

15 دلیل برای مراجعه به متخصص زنان

علائم رایجی که نشان می دهد باید به متخصص زنان مراجعه کنید عبارتند از:

درمان های خانگی برای برطرف نمودن بی حسی کشاله ران

بیماری های رایجی که توسط متخصص زنان درمان می شوند عبارتند از:

متخصص زنان و زایمان می‌تواند برخی از بیماری‌ های مرتبط با سیستم ادراری، مانند عفونت مجاری ادراری (UTI) را درمان کند؛ اما ممکن است در صورت بروز عفونت‌ های ادراری مکرر، یا علائم دیگری که نشان دهنده مشکلاتی در دستگاه ادراری می باشند، بیمار را به متخصص اورولوژی ارجاع دهد.

13 دلیل برای مراجعه به متخصص اورولوژی

علائم رایجی که نشان می دهد باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید عبارتند از:

بیماری های رایجی که توسط متخصصان اورولوژی درمان می شوند عبارتند از:

  • سنگ کلیه
  • هماچوری
  • بی اختیاری ادراری
  • مثانه بیش فعال
  • بیماری های عصبی که مثانه را تحت تأثیر قرار می دهند (مانند سکته مغزی، بیماری پارکینسون، آسیب نخاعی)
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری

ممکن است صحبت کردن در مورد مسائل مربوط به دستگاه تناسلی و ادراری، برای زنان راحت نباشد؛ اما این اولین قدم برای دریافت درمان مناسب است. بی اختیاری ادراری ناشی از استرس، عفونت های ادراری، درد لگن و فرو افتادگی (prolapse) بیماری های شایعی هستند، که بسیاری از زنان آن ها را تجربه می کنند. پزشکانی که در این مسائل تخصص دارند، همیشه برای کمک به شما حاضرند. اگر مطمئن نیستید که باید به اورولوژیست یا متخصص زنان مراجعه نمایید، با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. این پزشکان می توانند برای اطمینان از تشخیص دقیق و ارائه درمان مناسب، شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر