زگیل لب چیست و چگونه آن را درمان کنیم

در اکثر موارد،  زگیل دهانی ناشی از ویروس ها، بدون علامت و قابل درمان هستند. زگیل ها، پوست دست ها، پاها یا صورت را درگیر می کنند، در حالیکه کاندیلوماها و پاپیلوماها در نواحی تناسلی و غشاهای مخاطی ایجاد می شوند. به طور کلی، این ضایعات معمولاً خود به خود از بین می روند. گرچه، در موارد خاصی تبدیل به ضایعات شدیدتر و گاهاً تومور می شوند. ویروس هایی که نواحی تناسلی را آلوده می کنند، همان هایی هستند که غشاهای مخاطی دهان را درگیر می کنند. برای مثال، سرطان رحم بر اثر انواع خاصی از  HPV ایجاد می شود. 

علامت اصلی وجود ویروس در دهان کاندیلوماها هستند، اما لازم به ذکر است که تمام زگیل های دهانی بر اثر ویروس  HPV ایجاد نمی شوند. یکی از راه های انتقال زگیل لب استفاده از وسایل آلوده ی فرد بیمار است. مثلا انتقال hpv از طریق قاشق با اینکه احتمال آن کم است اما امکان پذیر است.

زگیل لب و علائم شایع آن

زگیل دهانی چیست؟

ویروس پاپیلومای دهانی یا  HPV ویروسی است که شناخته شده ترین و شایع ترین بیماری ویروسی در میان افراد می باشد. در اکثر موارد این ویروس، حداقل در مراحل اولیه بی علامت است. اکثر افراد،  HPV را عامل زگیل های تناسلی یا سرطان رحم می دانند. گرچه، اکثر افراد نمی دانند که ویروس پاپیلوما، انواع دیگری مانند پاپیلومای دهانی نیز دارد که مطمئناً نادرتر هستند، اما مشکلات بیشتری ایجاد می کنند. هیچ تفاوت واقعی میان ویروس پاپیلومایی که باعث کاندیلومای تناسلی می شوند و انواع دهانی آن وجود ندارد. ویروس هردو مشابه است و تفاوت آنها فقط در محل ضایعات می باشد.

یکی از نگرانی های کسانی که به ویروس زگیل مبتلا میشوند، سرطان دهانه رحم است. اگر نگران این موضوع هستید، در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید. آيا cin1 خطرناك است.

علت بوجود آمدن زگیل دهانی چیست؟

در اکثر موارد، سیستم ایمنی دهان به طور ویژه ای هوشیار است، زیرا به طور مداوم در معرض باکتری ها و ویروس های خارجی قراردارد و بدون ایجاد عفونت آن ها را مسدود می کند. گرچه، در موارد بارهای ویروسی زیاد یا تماس بسیار نزدیک یا حتی در بریدگی های از پیش موجود، ویروس ها زنده می مانند و شروع به تکثیر سلولی می کنند و باعث علائم زیر در دهان یا حلق می شوند:

فیلم کرایوتراپی زگیل لب

از زگیل دهانی تا سرطان حلق

تکثیر ویروس در غشاهای مخاطی اتفاق می افتد که در آنجا معمولاً ضایعات اولسراتیو ایجاد می شود و باعث بروز درد می شود. زگیل های دهانی شبیه به زگیل های تناسلی هستند، اما برخلاف آنها، در معرض اصطکاک و تحریک مداوم بزاق و غذا قرار دارند. در موارد شدید که علائم ممکن است به علت وجود سویه های آنکوژنیک  HPV باشند، نئوپلازی گلو(سرطان حلق)ممکن است ایجاد شود که درمان آن کاملاً پیچیده است. سرطان گلو با اینکه نادر است اما یکی از عوارض احتمالی عفونت پاپیلوما ویروس دهانی می باشد.

 پاپیلوماویروس دهانی به اندازه ی پاپیلوما ویروس تناسلی شایع نیست، زیرا سیستم ایمنی دهان، کارآمدتر است. بنابراین درمان و پیشگیری از پایپلوما ویروس دهانی آسان تر است. هرچه سیستم ایمنی فعال تر و قوی تر باشد، احتمال آلوده شدن آن کمتر است. سیستم ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از عفونت و مقابله با آن به بهترین شکل ممکن دارد و از بروز بدترین عوارض  HPVهم در دهان و هم در گلو پیشگیری می کند.

علائم زگیل لب

ویروس از طریق دهان وارد بدن می شود و اگر بار ویروس به اندازه ی کافی زیاد باشد می تواند در سلول های اپیتلیال غشای دهان تکثیر شود. از نظر تئوری، ویروس می تواند در چندین جای حفره ی دهانی ایجاد شود، گرچه، اغلب مواقع در حلق شناسایی می شود. علائم این ویروس غیراختصاصی هستند، بنابراین معمولاً بیماری زمانی تشخیص داده می شود که عفونت در مرحله پیشرفته باشد. گلودرد، گوش درد (بعلت کانال ارتباطی مستقیم بین حلق و گوش میانی)، درد به هنگام بلع، گاهی اوقات خشن شدن صدا، گفتار نامفهوم و احتمالا تشکیل زخم هم در حفره دهان و هم در گلو ممکن است مشاهده شود. ضایعات به طور کلی اپیتلیال می باشند و بسیار دردناک هستند، زیرا باعث تشکیل زخم هایی می شوند که بهبود پیدا نمی کنند. ضایعات دردناک و سخت درمان، جدی ترین عوارض ویروس هستند. در برخی از موارد نادر، نئوپلازی گلو ممکن است ایجاد شود.

عکس زگیل لب مردان

بهترین درمان زگیل لب

پاپیلوماهای دهان، ضایعات ساقه دار و معمولاً منفردی هستند که به دلیل برآمدگی های کوچک و نامنظم خود، ظاهری شبیه به گل کلم پیدا می کنند. این ضایعات، به رنگ سفید یا صورتی هستند و اندازه آن ها از چند میلی متر تا 2-1 سانتی متر می باشد. شایعترین نقاطی که این زگیل ها ایجاد می شوند، زبان و کام نرم هستند. از سوی دیگر، کاندیلوماها به صورت ضایعات منفرد یا دسته ای ظاهر می شوند که سطح صاف یا نوک تیز دارند. این ضایعات اغلب در قسمت های عقب حلق، انتهای زبان، کام نرم یا فرنولوم ایجاد می شوند. کاندولیماها و پاپیلوماهای زبان یا کام نرم به ندرت به صورت دسته ای ظاهر می شوند که در صورت بروز به دلیل نقص سیستم ایمنی شدید می باشد.

 ضایعات ایجاد شده با ویروس پاپیلوما به تنهایی خطرناک نیستند، اما برخی از گونه های  HPV می توانند تبدیل به سرطان شوند. به همین دلیل همیشه باید بررسی شوند و با لیزر از بین بروند. این نوع جراحی کم تهاجمی، سریع و بدون درد است و تحت بی حسی موضعی و بدون مراقبت های خاصی انجام می شود. در حال حاضر، لیزر درمان منتخب اکثر آسیب شناسی های گوش و حلق و بینی می باشد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران