علت خارش بیضه

یکی از موارد شایع در بین مردان، شکایت از خارش بیضه است. علت خارش بیضه مختلف است که به آنها در اینجا اشاره می نماییم.

تحریک مزمن در ناحیه

 به هر علتی تحریک مزمن در ناحیه کشاله ران و بیضه ها ایجاد شود، در دراز مدت باعث تحریک پوست محل و ایجاد خارش می شود. این مورد بیشتر در دوچرخه سواران و ورزشکاران مشاهده می گردد. اصطکاک مزمن، تعریق بیش از حد و عدم رعایت بهداشت باعث شدت گرفتن آن می گردد.

مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی و اسپری های خوش بو کننده، و استفاده از مواد شیمیایی موبر و اصلاح زود به زود با تیغ و تحریک محل، می تواند از عوامل شروع کننده و تسریع کننده خارش در ناحیه بیضه و کشاله ران باشد.

خارش بیضه

عفونت های قارچی

ناحیه بیضه ها و کشاله ران به علت گرم و مرطوب بودن، بستر مناسبی برای رشد قارچ ها در این ناحیه می باشند. علائم عفونت های قارچی، قرمزی منتشر در ناحیه کشاله ران و بیضه ها به همراه خارش می باشد. از عوامل تشدید کننده عفونت های قارچی می توان استفاده از لباس های زیر پلاستیکی، عدم شستن ناحیه بعد از ورزش و تعریق زیاد محل را نام برد. درمان عفونت های قارچی مراجعه به دکتر پوست و ارولوژی، و درمان دارویی به همراه حذف عوامل مستعد کننده عفونت می باشد.

شپش تناسلی

علت خارش بیضه، ممکن است ناشی از شپش تناسلی باشد. این بیماری با حامل حشره ای و اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می شود و جزء بیماری های مقاربتی می باشد. علائم آلودگی به شپش ناحیه تناسلی، خارش شدید و قرمزی پوست ناحیه مبتلا می باشد. در معاینه بالینی حشرات به صورت نقاط سیاه رنگی در موها حرکت می کنند و اغلب با چشم مسلح می توان آن ها را دید. در صورت شک به آلودگی با شپش، باید با مراجعه به دکتر و استفاده از لوسیون مخصوص و یا اسپری های ضد شپش برای درمان آن ها اقدام کرد.

تب خال تناسلی

یکی دیگر از بیماری های منتقل شونده از طریق تماس جنسی آلوده، که باعث خارش و سوزش و قرمزی پوست ناحیه بیضه و کشاله ران می گردد، ابتلا به ویروس تب خال تناسلی نوع П می باشد. این بیماری در مرحله حاد با تب و درد استخوان و به همراه بثورات تاولی گروهی، و التهاب محل و درد و سوزش و خارش خود را نمایان می کند.

جهت جلوگیری از انتقال بیماری به فرد سالم، باید تا زمانی که بثورات تاولی از بین نرفته اند از فعالیت های جنسی اجتناب کرد. درمان تب خال تناسلی استفاده از پماد و کپسول های آسیکلوویر با نظر پزشک معالج می باشد.

حساسیت های پوستی

پوست ناحیه تناسلی و کشاله ران، از مناطق حساس بدن می باشند. استفاده از اسپری ها و ادکلن های مختلف، کرم های مالیده شده به ناحیه و لباس های پلاستیکی از مواردی هستند که باعث حساسیت های پوستی محل و ایجاد خارش در ناحیه تناسلی و بیضه ها و کشاله ران می شوند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

4.3/5 - (3 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر