آیا بعد از رابطه ی جنسی، منی می تواند موجب بوی بد واژن شود؟

برخی از خانم ها نسبت به بوی غیرطبیعی واژن خود بعد از آغشته شدن با منی در طول رابطه ی جنسی، اظهار نگرانی می کنند. آنها تا یک هفته ممکن است احساس کنند که منی در واژن آنها باقی مانده و از بوی بد واژن خود ناراحت هستند..

واژن چه بویی باید داشته باشد؟

در ابتدا باید بدانیم که بوی طبیعی واژن چگونه باید باشد. یک واژن سالم، هرگز بدون بو نیست. کاملاً طبیعی است که واژن شما دارای رایحه ی طبیعی و خاصی باشد که مختص شما است.

چه چیزی موجب بوی بد واژن بعد از رابطه ی جنسی می شود؟

واژن شما اکوسیستم کاملاً متعادلی دارد که به طور طبیعی میزبان باکتری های خوب است. یکی از باکتری های اصلی واژن لاکتوباسیلوس نامیده می شود که مشابه با باکتری های زنده در ماست است. باکتری لاکتوباسیلوس، لاکتیک اسید و هیدروژن پروکسید تولید می کند. این کار،  PH واژن را در محدوده بهینه  3.5-4.5 حفظ می کند. این شرایط اسیدی، به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده عمل می کند و از ایجاد عفونت توسط باکتری های ناخوشایند جلوگیری می کند. در ادامه نیز این باکتری های طبیعی، منجر به بوی طبیعی واژن می شوند.

بوی بد واژن

آیا بعد از نزدیکی، منی موجب بوی بد واژن می شود؟

کشاله ران، مانند زیر بغل غلظت نسبتاً بالایی از غدد عرق دارد. در طول ورزش و فعالیت جنسی، عرق کردن اندام های جنسی طبیعی است و ممکن است منجر به واضح تر شدن بوی واژن شود. اگر شما پس از رابطه ی جنسی، متوجه بوی تندی در واژن خود شده اید که بیشتر از بوی عرق طبیعی اندام تناسلی است، ممکن است به عفونت دچار شده باشید که واژینوز باکتریایی (BV) نامیده می شود. این عفونت زمانی رخ می دهد که تعادل اکوسیستم واژن به هم خورده باشد و به باکتری گاردنرلا واژینالیس، اجازه رشد کردن می دهد. عفونت موجب ترشح خاکستری رنگ رقیقی با بوی ماهی می شود که هنگام آغشته شدن با منی بوی تندتری پیدا می کند. پزشک عمومی، می تواند به تشخیص این عفونت کمک کند و شما را تحت درمان قرار دهد.

منی به طور طبیعی مایعی به رنگ خاکستری یا سفید است که اسپرم را حمل می کند. این مایع، به سبب مواد آلکالین موجود در آن، بوی خفیفی شبیه به کلر دارد. در صورت وجود عفونت های مقاربتی، منی ممکن است به زرد یا سبز تغییر رنگ دهد و بوی ناخوشایندی پیدا کند. یعنی، منی می تواند یکی از دلایل احتمالی بوی بد واژن بعد از رابطه جنسی باشد. بعد از انزال مرد در واژن زن، بیشتر مقدار منی بیرون می ریزد یا خشک می شود. مطمئناً منی درون بدن شما فاسد نمی شود. واژن یک عضو خود تمیز کننده است و هر مقدار منی باقی مانده در واژن از طریق ترشحات از بدن زن خارج می شود. اسپرم حداکثر به مدت 5 روز در واژن زنده خواهد ماند.

سایر عوامل

عوامل دیگری به جز بهداشت یا سلامت واژن وجود دارند که ممکن است بر بوی بد آن تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

تغییرات هورمونی:

بوی واژن ممکن است در واکنش به دوره عادت ماهانه، بارداری و یائسگی تغییر کند.

دارو:

درمان های هورمونی مانند قرص های ضد بارداری و آنتی هیستامین ها می توانند واژن را خشک کنند و بوی آن را تغییر دهند.

رژیم غذایی:

عمدتاً شواهد نشان داده اند که بوی واژن ممکن است با غذاهای خاصی مانند سیر، پیاز و ادویه های قوی تغییر کند. سایر علل بوی غیرطبیعی واژن، خصوصاً اگر با علائمی همچون خارش یا تغییر در ترشح همراه باشند، ممکن است نیاز به ارزیابی های بیشتر توسط پزشک داشته باشند. علل احتمالی شامل موارد زیر می شوند:

خطرات تمیز کردن بیش از حد

شست و شوی بیش از حد واژن صحیح نیست. ما اغلب اوقات با هجوم تبلیغات محصولات بهداشتی زنانه مواجه می شویم که ما را به بهداشت واژن و خوش بویی آن تشویق می کنند. این تبلیغات به زنان این پیام مخرب را می رسانند که واژن آنها غیر بهداشتی است و نیاز به پاکسازی مکرر دارد. هر دو این موارد، پوچ و بی اساس هستند. واژن، عضوی از بدن است که خاصیت خود تمیز کنندگی دارد و محصولات بهداشتی زنانه می توانند بر میکروبیوم طبیعی آن تأثیر بگذارند و آن را مستعد انواع عفونت های واژینال کنند که با بوهای بد همراه است. یک بررسی اخیر نشان داده است زنانی که از محصولات بهداشتی زنانه یا دوش های واژینال استفاده می کنند، بیتشر در معرض واژینوز باکتریال، عفونت های مخمر، عفونت های مقاربتی و عفونت های ادراری قرار دارند.

از مصرف محصولات گران قیمت (و بعضاً مضر) خودداری کنید و برای رعایت بهداشت واژن خود، به سادگی توصیه های زیر را دنبال کنید:

  • هنگام دستشویی رفتن، بدن خود را از جلو به عقب بشویید.
  • به هنگام دوش گرفتن، ناحیه خارجی واژن خود را با آب یا صابون ملایم بشویید.
  • از صابون های خشن یا محرک استفاده نکنید.
  • از دوش واژینال استفاده نکنید.
  • لباس های زیر نخی آزاد بپوشید.
  • در دوران قاعدگی، تامپون و پد بهداشتی خود را هر چند ساعت یکبار تعویض کنید.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.3/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر