لوبریکانت چیست؟

لوبریکانت (روان کننده) مایع یا ژلی است که برای کاهش اصطکاک و تحریک پوست، در زمان فعالیت جنسی استفاده می شود. لوبریکانت در انواع روابط جنسی مثل رابطه جنسی واژینال، رابطه جنسی مقعدی، خود ارضایی با اسباب بازی های جنسی و … کاربرد دارد. بسیاری از افراد بدون استفاده از لوبریکانت می توانند بدون هیچ مشکلی، رابطه جنسی داشته باشند. اما همیشه ترشحات واژن یا دیگر چیزهای طبیعی برای رابطه ی جنسی کافی نیست. استفاده از از یک روان کننده می تواند لذت رابطه ی جنسی را چند برابر کند.

انسان ها از قرن ها پیش، برای رابطه ی جنسی از روان کننده ها استفاده می کردند. تحقیقات نشان داده است که تقریباً از 3500 سال قبل از میلاد، افراد از روغن زیتون یا روغن های دیگر برای لذت بیشتر رابطه ی جنسی بهره می بردند.

نحوه استفاده از لوبریکانت

انواع لوبریکانت

انواع بسیاری از لوبریکانت ها وجود دارند که در دسته بندی های متعددی قرار می گیرند. دسته بندی کلی لوبریکانت ها عبارتند از:

  • لوبریکانت بر پایه آب: استفاده از این لوبریکانت برای رابطه ی جنسی با کاندوم و اسباب بازی های جنسی کاملاً بی خطر است، به راحتی تمیز می شود و به راحتی توسط پوست جذب می شود. دوام لوبریکانت های بر پایه آب کمتر از سایر لوبریکانت ها است.
  • لوبریکانت بر پای سیلیکون: استفاده از این لوبریکانت برای رابطه ی جنسی با کاندوم مشکلی ایجاد نمی کند. اما برای استعمال روی اسباب بازی های جنسی سیلیکونی یا دیافراگم ایمن نیست. لوبریکانت بر پایه سیلیکون، چسبندگی کمتری دارد، اما ماندگاری آن نسبت به لوبریکانت بر پایه آب بیشتر است.
  • لوبریکانت بر پایه روغن: از این لوبریکانت نمی توان برای رابطه ی جنسی با کاندوم یا خود ارضایی با اسباب بازی های جنسی استفاده کرد. زیرا روغن می تواند لاتکس را تجزیه کند و در نتیجه کاندوم سوراخ شود. لوبیریکانت روغنی است که از روغن نارگیل یا ژل پترولیوم (مواد نفتی) می باشد و برای رابطه ی جنسی مستقیم (تماس مستقیم پوست با پوست) استفاده شوند.

نحوه عملکرد لوبریکانت

لوبریکانت با کاهش اصطکاک، هر گونه رابطه ی جنسی اعم از رابطه جنسی واژینال، مقعدی و خود ارضایی با اسباب بازی های جنسی را ساده تر و لذت بخش تر کرده و از ساییدگی و تحریک پوست در زمان رابطه جنسی جلوگیری می کند. لوبریکات در گذشته تنها برای زنان یائسه تجویز می شد. زیرا در دوران یائسگی سطح استروژن بدن کاهش یافته و فرد دچار خشکی واژن می شود. اما امروزه لوبریکانت به طور گسترده ای برای رابطه ی جنسی در تمامی سنین توصیه می شود. همانطور که پیش از این به آن اشاره شد، لوبریکانت به ویژه در زمان رابطه ی جنسی با کاندوم، بسیار مؤثر می باشد. زیرا با کاهش اصطکاک در زمان رابطه ی جنسی، از خطر پاره شدن کاندوم پیشگیری کرده و در نتیجه مشکلاتی مثل بارداری ناخواسته و یا عفونت های مقاربتی برای شما ایجاد نمی شود.

شما حتی می توانید از لوبریکانت برای کاندوم های چرب (حاوی لوبریکانت) نیز استفاده کنید. این امر به شریک جنسیتان اجازه می دهد تا میزان لغزندگی و راحتی رابطه جنسی با کاندوم را کنترل کند. برای استفاده از لوبریکانت در زمان استفاده از کاندوم، بهتر است آن را روی کاندوم بمالید. ممکن است شما بخواهید برای لذت و راحتی بیشتر، از لوبریکانت در داخل و خارج کاندوم استفاده کنید. این امر نیز مشکلی ندارد.

نکات ایمنی

به طور کلی لوبریکانت به عنوان یک محصول کم خطر شناخته می شود. با این وجود، تحقیقات نشان داده است که لوبریکانت هایی با اسمولالیته بالا (اسمولالیته: غلظت ذرات و مواد معدنی مایع) ممکن است به لایه بیرونی بافت واژن و مقعد آسیب رسانده و در نتیجه، احتمال ابتلا به عفونت های مقاربتی مثل HIV افزایش پیدا کند. در عین حال لوبریکانت می تواند با کاهش اصطکاک و ساییدگی پوست در حین رابطه جنسی، از زخم شدن و پارگی پوست جلوگیری کند. همچنین، لوبریکانت هایی مثل پری-سید برای زوج هایی که قصد بارداری دارند در دسترس می باشد. به طور کلی باید بگوییم که مزایای استفاده از لوبریکانت بسیار بیشتر از هر گونه خطر احتمالی است.

سخنی با خوانندگان

با وجود اینکه لوبریکانت به طور گسترده ای در همه ی داروخانه ها وجود داشته و به راحتی در دسترس عموم قرار دارد، برخی از افراد فکر می کنند که لوبریکانت تنها مختص افراد یائسه یا افرادی است که نمی توانند در زمان رابطه جنسی تحریک یا به اصطلاح خیس شوند. باید بگوییم که بهتر است این افکار را کنار بگذارید. لازم نیست برای استفاده از لوبریکانت مشکل خاصی داشته باشید! لوبریکانت را به عنوان چیزی در نظر بگیرید که نه تنها لذت رابطه ی جنسیتان را چند برابر می کند، بلکه آن را ایمن تر نیز می کند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر