سوال و جواب در مورد زگیل تناسلی با پروفسور کرمی

به ویروس پاپیلومای انسانی HPV می گویند، که یکی از انواع آن زگیل تناسلی می باشد. دراین مقاله به سوالات رایج در مورد این ویروس پاسخ داده شده است.

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسي در دنیا میباشد. حدود ٨٠ درصد از زنان حداقل به یک نوع پاپیلومای انسانی در طول عمر خود مبتلا مي شوند. معمولا از طریق رابطه جنسي واژنى، دهانى یا مقعدى انتقال داده مي شود. بسیاری از زنان از داشتن این ویروس بي خبر هستند، چرا که معمولا نشانه اي ندارند و معمولا به خود به خود بهبود مي يابد. برخی از انواع اچ پی وی می توانند باعث بیماری هایی مانند زگیل تناسلی یا سرطان گردن رحم شوند. یک واکسن برای کمک به پيشگیری از این ویروس وجود دارد.

پاپیلومای انسانی

HPV چیست؟

اچ پی وی نام یک گروه از ویروس ها است که شامل بیش از ١٠٠ نوع است. بیش از ٤٠ نوع اچ پي وي از طریق تماس جنسی انتقال داده مي شوند. انواعي که ناحيه تناسلي را آلوده مي كنند، اچ پي وي ژنيتال ناميده مي شوند.

پاپیلومای انسانی چگونه منتقل مي شود؟

پاپیلومای انسانی از طریق راه هایی به بدن منتقل می شود که این راه ها عبارتند از:

رابطه جنسي واژنى، دهانى و یا مقعدى:

حتی اگر علامتي وجود نداشته باشد، اچ پي وي مي تواند گسترش پيدا كند. این بدان معنی است که اچ پی وی می تواند از کسی که علامت و نشانه ای ندارد منتقل شود.

تماس با ناحيه تناسلی:

یک مرد براي انتقال اچ پي وي، نیازی به انزال ندارد. اچ پي وي نیز می تواند بین زنانى كه با زنان ديگر رابطه دارند منتقل شود.

در هنگام زایمان و از مادر به نوزاد

علائم اچ پی وی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به اچ پی وی علامتی ندارند. به اين دليل است که زنان به آزمایش منظم پاپ اسمير نیاز دارند. کارشناسان توصیه می کنند که بهتر است اولین تست پاپ اسمير در سن ٢١ سالگى انجام شود. تست پاپ اسمير می تواند تغییرات در دهانه رحم ناشی از اچ پی وی را نشان دهد. اگر شما یک زن بین سنین ٣٠ تا ٦٥هستید، پزشک می تواند آزمایش اچ پی وی را با آزمایش پاپ اسمير هر پنج سال انجام دهد. این آزمایش يك نو ع آزمايش دی ان ای است که اكثر انواع اچ پی وی را تشخیص می دهد.

زگیل تناسلی معمولا به شكل یک برآمدگي کوچک یا گروهی از برآمدگي ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. آن ها می توانند کوچک یا بزرگ، برآمده یا صاف، و مانند گل کلم باشند. پزشکان معمولا با نگاه کردن به ناحیه تناسلی، زگیل تناسلي را تشخیص می دهند.

علل پاپیلومای انسانی چیست؟

اچ پی وی معمولا خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اما هنگامی که پاپیلومای انسانی از بین نرود، می تواند منحر به مشکلات زير شود:

آیا اچ پی وی را مي توان به طور قطعي درمان كرد؟

خير، پاپیلومای انسانی هیچ درمانى ندارد. اغلب اچ پی وی خود به خود از بین می رود. اگر این ویروس خود به خود از بین نرود، درمان هايي برای زگیل های تناسلی و تغییرات سلول های گردن رحم ناشي از اچ پي وي وجود دارد.

چگونه می توان از اچ پی وی پيشگیری کرد؟

دو روش برای پيشگیری از پاپیلومای انسانی وجود دارد:

  • یکی از راه های آن واکسن اچ پی وی است.
  • راه دیگر، پيشگیری از اچ پی وی و یا عفونت هاي منتقله از راه جنسي و نداشتن تماس جنسي با فرد ديگر است.

انجام آزمایشهای اچ پی وی

 

راههای مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي مقاربتي

استفاده از کاندوم

از کاندوم استفاده کنید. کاندوم بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بيماري هاي مقاربتي در هنگام رابطه جنسی است. اگر چه پاپیلومای انسانی می تواند در ناحیه تناسلی که از طریق کاندوم محافظت نمی شود، ايجادشود، اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کاندوم با کاهش میزان سرطان دهانه رحم ارتباط دارد.

واکسن اچ پی وی نیاز به مصرف کاندوم را كاهش نمي دهد. کاندوم را قبل از اینکه آلت تناسلی به مهبل (واژن)، دهان و یا مقعد برخورد كند، قرار دهید. همچنین، روش های دیگر پيشگيري از بارداري، مانند قرص های پیشگیری از بارداری از شما محافظت نخواهند کرد.

 انجام آزمایش های مربوطه

آزمايشات مربوطه را انجام دهيد. اطمینان حاصل کنید که شما و شریکتان آزمايشات مربوطه را انجام داده باشيد. خود را برای STI آزمایش کنید.

رابطه جنسی با یک فرد

تنها با يك فرد رابطه جنسي داشته باشيد.

4- عدم استفاده از الکل

از الکل یا مواد مخدر بيش از حد استفاده نکنید. نوشیدن الکل بیش از حد و یا استفاده از مواد مخدر باعث افزایش رفتارهای پر خطر می شود و ممکن است شما را در معرض خطر حمله جنسی و بيماري هاي مقاربتي قرار دهد.

این روش ها بهتر است با هم استفاده شوند. هیچ روشي به تنهايي نمی تواند شما را از هر نوع بيماري مقاربتي محافظت کند.

واکسن اچ پی وی

واکسن اچ پي وي از سرطان گردن رحم در زنان جلوگیری می کند. اداره غذا و دارو آمريكا (اف دي اي) واکسن اچ پي وي را برای جلوگیری از اچ پي وي و بیماری های مرتبط، از جمله سرطان دهانه رحم، تایید کرده است.

کارشناسان توصیه می کنند كه بهتر است واکسن پاپیلومای انسانی را در سن ١١ يا ١٢ سالگى دريافت كرد. بهتر است قبل از هرگونه رابطه جنسي واکسن اچ پی وی را دريافت كنيد. واکسن اچ پی وی در دو یا سه دوز در طول دوره ٦ تا ١٢ ماه داده می شود. اين واكسن به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا آنتی بادی های ضد اچ پي وي را توسعه دهد. برنامه واکسن اچ پي وي بستگی به سن و سابقه فرد دارد.

HPV

آیا فردی که قبلا تماس جنسی داشته، به واکسن اچ پی وی نياز دارد؟

بله اگر شما قبلا تماس جنسی داشته اید، هنوز هم می توانید از واکسن اچ پي وي بهره مند شوید. این واکسن می تواند شما را از انواع اچ پي وي که هنوز به آن ها مبتلا نشده ايد محافظت کند. این را درنظر داشته باشید واکسن نیاز به مصرف کاندوم را کاهش نمی دهد. استفاده از کاندوم باعث کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر اچ پي وي و سایر بیماری های مقاربتي می شود.

آیا بعد از واکسن اچ پی وی نیاز به آزمایش پاپ اسمير ( آزمایش دهانه رحم) میباشد؟

به 3 دلیل باید بعد از واکسن اچ پی وی نیز آزمایش دهانه ی داده شود. این دلایل عبارتند از:

  • اگر چه واکسن پاپیلومای انسانی را در مقابل بسیاری از انواع این بیماری که باعث سرطان دهانه رحم می شوند محافظت می کند، اما از انواع اچ پی وی که موجب سرطان دهانه رحم می شوند پيشگیری نمی کند.
  • اگر شما تمام دوزهای واکسن (یا در سن توصیه شده) را دریافت نکنید، ممکن است کاملا محافظت نشوید.
  • اگر بعد از ابتلا به یک یا چند نوع اچ پي وي واکسینه شويد، ممکن است واکسن کامل نباشد.

اگر پاپ اسمير طبيعي باشد، ممكن است شخص به اچ پی وی مبتلا باشد؟

بله ممكن است پاپ اسمير طبيعي باشد ولي پاپیلوما داشته باشيد. تغییرات در گردن رحم ممکن است به درستی نشان داده نشود یا ممکن است هرگز ظاهر نشوند. برای زنان ٣٠ ساله و بالاتر که آزمایش اچ پي وي و پاپ اسمير انجام مي دهند ، نتیجه منفی در هر دو آزمایش به معناي هيچ گونه تغيير در دهانه رحم نيست. این بدان معنی است که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در چند سال آينده در شما کم است.

اگر فردی قبلا اچ پی وی داشته است كه خود به خود ازبين رفته است، ممكن است دوباره به آن مبتلا شود؟

بله انواع بسیاری از اچ پي وي وجود دارند، بنابراین ممكن است آن را دوباره دریافت کنید.

آیا زنانى كه با زنان رابطه دارند، می توانند به اچ پي وي مبتلا شوند؟

بله ممکن است اچ پي وي یا هر نوع بيماري مقاربتي دیگر را دریافت کنند. قبل از رابطه جنسی با شريكتان درباره سابقه روابط جنسی خود صحبت کنید و اگر علائمى از اچ پی وی را مشاهده كرديد، به پزشک خود مراجعه كنيد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.6/5 - (11 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نهال چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    جناب دکتر آیا این زگیله؟
    اگر آره امکانش هست با واکسن جلوی اثرات مخربشو گرفت یا دیر شده😢
    ممنونم
    1. تصویر کاربر نهال سه شنبه ۶ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      تورو خدا بگید وستیبولار پاپیلوماتوز ه😑😭 من سکته میکنم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      در حد عکس پاپیلوماتوز است ولی باید پاپ اسمیر دهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۵ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام ایا تایپ ۴۰ باعث ایجاد ضایعه میشود ؟یا فقط ۶ و ۱۱ باعث ضایعه میشوند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      همه تایپ ها میتونن ضایعه بدن اما اینکه کدام highrisk کدام lowrisk متفاوت است
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    با سلام بنده یک عدد زایده روی پوستم ایجاد شده که قبلا خیلی کوچیک بود ولی احساس میکنم که داره بزرگ تر میشه میخواستم راهنمایی کنید که باید چه اقداماتی انجام بدم طبق عکس ها این زیگیل است یا قارچ یا چی هست باید چه گونه بفهممم خیلی نگرانم ۲۴ سالمه اگر زیگیل است از چه نوعی است قابل درمان هست یا خیر میشه قشنگ برای من توضیح بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      کجای پوست هست ؟ رابطه جنسی داشتید ؟
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      بله رابطه ی جنسی داشتم ولی احساس میکنم این قبل از رابطه ی جنسی به وجود امده است و یکی از ان ها که جدیدا رویت شده بعد از رابطه ی جنسی رویت کردم الان میخوام ازدواج کنم و میخوام قبل از این که با خانومم رابطه داشته باشم این مشکل حل بشه
      اگر زیگیل است باید چه کاری انجام بدم اگر با دارو انجام میشه دارو بخورم و برای بعدا هم واکسن بزنم
    3. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      بله رابطه ی جنسی داشتم ولی احساس میکنم این قبل از رابطه ی جنسی به وجود امده است و یکی از ان ها که جدیدا رویت شده بعد از رابطه ی جنسی رویت کردم الان میخوام ازدواج کنم و میخوام قبل از این که با خانومم رابطه داشته باشم این مشکل حل بشه
      اگر زیگیل است باید چه کاری انجام بدم اگر با دارو انجام میشه دارو بخورم و برای بعدا هم واکسن بزنم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      قطعا زگیل است باید کرایو بشه در صورت تمایل بفرمایید نوبت دهیم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ح دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    من رابطه جنسی هم نداشتم تاحالا
    من چن روزی بود متوجه این زائده شده بودم اولش کوچیک بود و نوکش بعد مدتی خشک شد یک مایع سفید رنگ بیرون اومد بعدش یکم تورمش بیشتر شد ، میخواستم ببینم زگیل هست یا نه ؟ چون خیلی نگران هستم
    و من توی اینترنت خیلی تحقیق کردم شکل و مدلش انگار مولوسکوم هست
    لطفا راهنمایی کنید واقعا از نگرانی در بیام و چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      زگیل نیست به نظر جوش است
  • تصویر کاربر AA دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید
    بنده چندین ساله چند مورد مشکوک در محل ختنه گاه آلت تناسلیم هست و طی این مدت نه بیشتر شده و نه کمتر و بدون درد و خارش و هر علائم دیگه ای بوده،یک حالت گوشتی هم دارن و راحت کش میان،بنظرتون زگیل تناسلی هستن و نیاز به درمان دارن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست محل ختنه است
  • تصویر کاربر :(( چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من بشدت نگرانم، تو گوگل خیلی سرچ کردم وقتی خودمو نگاه کردم جز این لکه هایی که تو عکس هست پایین دهانه واژنم هیچ چیز غیر طبیعی دیگه ایی ندیدم توعکس نگاه کنید وقتی پوست دو طرفو یکم میکشم سطح پوست صاف صاف میشه ولی وقتی پوست جم میشه این لکه ها هست
    تو عکس اخر که از بالا عمس انداختم خیلی برجسته افتاد لکه ها اما درواقعیت انقد برجسته نیس اینا اچ پی وی آیا؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      زگیلی نمیبینم
    2. تصویر کاربر :(( سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      اقای دکتر
      این ها ممکن نیست اچ پی وی از نوع ضعیفش باشه؟؟
      اگر اچ پی وی یا زگیل تناسلی نیستن پس چین
      من خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      زگیل نیست یه قسمتی پاپیلوماتوز یه قسمت هم پوست طبیعی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان جمعه ۱۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام من 18سالمه هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم و میخواستم بدونم در اینده مشکلی ایجاد میکنه یا ممکنه خطر ناک باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام مشکلی نداره
  • تصویر کاربر کوروش شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دوست دخترم زگیل تناسلی مدل 53 داشت بعد من رابطه دهان با واژن برقرار کردم الان 5 هفتی روز زبون کوچیکم یه تورم کوچولو زده و نمیره درد ندارم روش اصلا ایا امکان سرطان از طریق hpv 53 برای منی که مرد هستم وجود دارد? کاره خاصی انجام بدم یا خیر؟ کپسول پاور فیت خریدم مصرف میکنم روزی ۲ عدد نمیتونم ازش عکس بگیرم از ذاخل دهانم وگرنه زمینه میکردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      باید معاینه بشه داخل دهان هرچند بعید زگیل باشه
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده یکسری ضایعات رو محله ختنه گاهم هست که تا جایی که یادم هست از قبل بودن ولی خیلی مطمین نیستم و احساس میکنم که بزرگتر شدن میشه ببینید زگیل هست یا ناشی از ختنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      عکس ها خدمتتون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      اینها زگیل نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نسترن شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من زائده هایی دارم ک نمیدونم زگیل هستن یا نه؟مجرد هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      زگیل نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر