سوال و جواب در مورد زگیل تناسلی با پروفسور کرمی

به ویروس پاپیلومای انسانی HPV می گویند، که یکی از انواع آن زگیل تناسلی می باشد. دراین مقاله به سوالات رایج در مورد این ویروس پاسخ داده شده است.

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسي در دنیا میباشد. حدود ٨٠ درصد از زنان حداقل به یک نوع پاپیلومای انسانی در طول عمر خود مبتلا مي شوند. معمولا از طریق رابطه جنسي واژنى، دهانى یا مقعدى انتقال داده مي شود. بسیاری از زنان از داشتن این ویروس بي خبر هستند، چرا که معمولا نشانه اي ندارند و معمولا به خود به خود بهبود مي يابد. برخی از انواع اچ پی وی می توانند باعث بیماری هایی مانند زگیل تناسلی یا سرطان گردن رحم شوند. یک واکسن برای کمک به پيشگیری از این ویروس وجود دارد.

پاپیلومای انسانی

HPV چیست؟

اچ پی وی نام یک گروه از ویروس ها است که شامل بیش از ١٠٠ نوع است. بیش از ٤٠ نوع اچ پي وي از طریق تماس جنسی انتقال داده مي شوند. انواعي که ناحيه تناسلي را آلوده مي كنند، اچ پي وي ژنيتال ناميده مي شوند.

پاپیلومای انسانی چگونه منتقل مي شود؟

پاپیلومای انسانی از طریق راه هایی به بدن منتقل می شود که این راه ها عبارتند از:

رابطه جنسي واژنى، دهانى و یا مقعدى:

حتی اگر علامتي وجود نداشته باشد، اچ پي وي مي تواند گسترش پيدا كند. این بدان معنی است که اچ پی وی می تواند از کسی که علامت و نشانه ای ندارد منتقل شود.

تماس با ناحيه تناسلی:

یک مرد براي انتقال اچ پي وي، نیازی به انزال ندارد. اچ پي وي نیز می تواند بین زنانى كه با زنان ديگر رابطه دارند منتقل شود.

در هنگام زایمان و از مادر به نوزاد

علائم اچ پی وی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به اچ پی وی علامتی ندارند. به اين دليل است که زنان به آزمایش منظم پاپ اسمير نیاز دارند. کارشناسان توصیه می کنند که بهتر است اولین تست پاپ اسمير در سن ٢١ سالگى انجام شود. تست پاپ اسمير می تواند تغییرات در دهانه رحم ناشی از اچ پی وی را نشان دهد. اگر شما یک زن بین سنین ٣٠ تا ٦٥هستید، پزشک می تواند آزمایش اچ پی وی را با آزمایش پاپ اسمير هر پنج سال انجام دهد. این آزمایش يك نو ع آزمايش دی ان ای است که اكثر انواع اچ پی وی را تشخیص می دهد.

زگیل تناسلی معمولا به شكل یک برآمدگي کوچک یا گروهی از برآمدگي ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. آن ها می توانند کوچک یا بزرگ، برآمده یا صاف، و مانند گل کلم باشند. پزشکان معمولا با نگاه کردن به ناحیه تناسلی، زگیل تناسلي را تشخیص می دهند.

علل پاپیلومای انسانی چیست؟

اچ پی وی معمولا خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اما هنگامی که پاپیلومای انسانی از بین نرود، می تواند منحر به مشکلات زير شود:

آیا اچ پی وی را مي توان به طور قطعي درمان كرد؟

خير، پاپیلومای انسانی هیچ درمانى ندارد. اغلب اچ پی وی خود به خود از بین می رود. اگر این ویروس خود به خود از بین نرود، درمان هايي برای زگیل های تناسلی و تغییرات سلول های گردن رحم ناشي از اچ پي وي وجود دارد.

چگونه می توان از اچ پی وی پيشگیری کرد؟

دو روش برای پيشگیری از پاپیلومای انسانی وجود دارد:

  • یکی از راه های آن واکسن اچ پی وی است.
  • راه دیگر، پيشگیری از اچ پی وی و یا عفونت هاي منتقله از راه جنسي و نداشتن تماس جنسي با فرد ديگر است.

انجام آزمایشهای اچ پی وی

 

راههای مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي مقاربتي

استفاده از کاندوم

از کاندوم استفاده کنید. کاندوم بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بيماري هاي مقاربتي در هنگام رابطه جنسی است. اگر چه پاپیلومای انسانی می تواند در ناحیه تناسلی که از طریق کاندوم محافظت نمی شود، ايجادشود، اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کاندوم با کاهش میزان سرطان دهانه رحم ارتباط دارد.

واکسن اچ پی وی نیاز به مصرف کاندوم را كاهش نمي دهد. کاندوم را قبل از اینکه آلت تناسلی به مهبل (واژن)، دهان و یا مقعد برخورد كند، قرار دهید. همچنین، روش های دیگر پيشگيري از بارداري، مانند قرص های پیشگیری از بارداری از شما محافظت نخواهند کرد.

 انجام آزمایش های مربوطه

آزمايشات مربوطه را انجام دهيد. اطمینان حاصل کنید که شما و شریکتان آزمايشات مربوطه را انجام داده باشيد. خود را برای STI آزمایش کنید.

رابطه جنسی با یک فرد

تنها با يك فرد رابطه جنسي داشته باشيد.

4- عدم استفاده از الکل

از الکل یا مواد مخدر بيش از حد استفاده نکنید. نوشیدن الکل بیش از حد و یا استفاده از مواد مخدر باعث افزایش رفتارهای پر خطر می شود و ممکن است شما را در معرض خطر حمله جنسی و بيماري هاي مقاربتي قرار دهد.

این روش ها بهتر است با هم استفاده شوند. هیچ روشي به تنهايي نمی تواند شما را از هر نوع بيماري مقاربتي محافظت کند.

واکسن اچ پی وی

واکسن اچ پي وي از سرطان گردن رحم در زنان جلوگیری می کند. اداره غذا و دارو آمريكا (اف دي اي) واکسن اچ پي وي را برای جلوگیری از اچ پي وي و بیماری های مرتبط، از جمله سرطان دهانه رحم، تایید کرده است.

کارشناسان توصیه می کنند كه بهتر است واکسن پاپیلومای انسانی را در سن ١١ يا ١٢ سالگى دريافت كرد. بهتر است قبل از هرگونه رابطه جنسي واکسن اچ پی وی را دريافت كنيد. واکسن اچ پی وی در دو یا سه دوز در طول دوره ٦ تا ١٢ ماه داده می شود. اين واكسن به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا آنتی بادی های ضد اچ پي وي را توسعه دهد. برنامه واکسن اچ پي وي بستگی به سن و سابقه فرد دارد.

HPV

آیا فردی که قبلا تماس جنسی داشته، به واکسن اچ پی وی نياز دارد؟

بله اگر شما قبلا تماس جنسی داشته اید، هنوز هم می توانید از واکسن اچ پي وي بهره مند شوید. این واکسن می تواند شما را از انواع اچ پي وي که هنوز به آن ها مبتلا نشده ايد محافظت کند. این را درنظر داشته باشید واکسن نیاز به مصرف کاندوم را کاهش نمی دهد. استفاده از کاندوم باعث کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر اچ پي وي و سایر بیماری های مقاربتي می شود.

آیا بعد از واکسن اچ پی وی نیاز به آزمایش پاپ اسمير ( آزمایش دهانه رحم) میباشد؟

به 3 دلیل باید بعد از واکسن اچ پی وی نیز آزمایش دهانه ی داده شود. این دلایل عبارتند از:

  • اگر چه واکسن پاپیلومای انسانی را در مقابل بسیاری از انواع این بیماری که باعث سرطان دهانه رحم می شوند محافظت می کند، اما از انواع اچ پی وی که موجب سرطان دهانه رحم می شوند پيشگیری نمی کند.
  • اگر شما تمام دوزهای واکسن (یا در سن توصیه شده) را دریافت نکنید، ممکن است کاملا محافظت نشوید.
  • اگر بعد از ابتلا به یک یا چند نوع اچ پي وي واکسینه شويد، ممکن است واکسن کامل نباشد.

اگر پاپ اسمير طبيعي باشد، ممكن است شخص به اچ پی وی مبتلا باشد؟

بله ممكن است پاپ اسمير طبيعي باشد ولي پاپیلوما داشته باشيد. تغییرات در گردن رحم ممکن است به درستی نشان داده نشود یا ممکن است هرگز ظاهر نشوند. برای زنان ٣٠ ساله و بالاتر که آزمایش اچ پي وي و پاپ اسمير انجام مي دهند ، نتیجه منفی در هر دو آزمایش به معناي هيچ گونه تغيير در دهانه رحم نيست. این بدان معنی است که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در چند سال آينده در شما کم است.

اگر فردی قبلا اچ پی وی داشته است كه خود به خود ازبين رفته است، ممكن است دوباره به آن مبتلا شود؟

بله انواع بسیاری از اچ پي وي وجود دارند، بنابراین ممكن است آن را دوباره دریافت کنید.

آیا زنانى كه با زنان رابطه دارند، می توانند به اچ پي وي مبتلا شوند؟

بله ممکن است اچ پي وي یا هر نوع بيماري مقاربتي دیگر را دریافت کنند. قبل از رابطه جنسی با شريكتان درباره سابقه روابط جنسی خود صحبت کنید و اگر علائمى از اچ پی وی را مشاهده كرديد، به پزشک خود مراجعه كنيد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.6/5 - (11 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هدیه شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    آقای دکتر حدود ۳ ماه پیش درجاده مورد تعرض قرار گرفتم طوری که مرا به داخل ماشین کشاندند وآلت اش را به داخل حلقم فروبردطوری که من مزه شوری را احساس کردم و آلت اش را به نواحی تناسلی من می مالید. خداروشکر هیچ دخولی انجام نشد.اکنون مدتی است که دچار سوزش درناحیه مقعدو واژن شده ام . دکتر زنان با معاینه ساده توسط چشمش گفتن زگیل نداری ولی من به شدت نگرانم واسترس دارم ممکنه زگیل درونی یا زگیل ریز باشه که نیاز به بررسی دقیق تر باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اکر در معاینه زگیل ندارید نگران نباشید و مبتلا نشدید
  • تصویر کاربر هدی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    حدود چند ماه پیش مورد تعرض دومرد قرار گرفتم طوری که آلت اش را به داخل حلقم برد و به ناحیه مقعد من می مالید. حال مدتی است که دچار سوزش از ناحیه مقعد و واژن شده ام و چندروزی است که درانتهای زبانم چند برامدگی کوچک قرمز مانند میبینم ممکنه به ویروس اچ پی وی دهانی یا تناسلی مبتلا شده باشم با اینکه فقط دوبار آلتش رو برد به دهانم و چندبار آلتش را به مقعدم مالش داد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اونا برجستگی های طبیعی زبان هست،نگران نباشید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سوزش واژن هم ممکنه به علت عفونت باشه،به دکتر زنان مراجعه کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    زگیل بغل لبم داخل لثه یه روزه متوجه شدم
    با دارو و مکمل هایی ک سیستم ایمنی بدن رو بالا میبره از بین میره!؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
  • تصویر کاربر رها شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    وقت بخیر.من 25 سالمه و شک دارم مبتلا به ویروس هستم یا خیر.ممکنه زگیل تناسلی بی خطر باشه یا اینکه بدن ویروس رو ازبین ببره اما زگیل باقی بمونه؟من سه سال پیش رابطه داشتم و یک ضایعه کوچک روی بدنم بوجود اومد و از بین نرفت.این موضوع باعث ازارم شده و بشدت ترسیدم که ممکنه ااوده باشم.لازم هست که پیگیر باشم؟و اینکه ابتدا به چه پزشکی مراجعه کنم؟لطفا راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۲۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    دکتر عزیز سلام سوالم اینکه دختر باکره هستم و زیگیل تناسلی زدم من که نمیتونم پاپ اسمیر انجام بدم چیکار میتونم بکنم ایا ازمایش خون مشخص میکنه که به اج پی وی دچار شدم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      تست HPV PCR
  • تصویر کاربر فری یکشنبه ۲۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من دو ماه پیش همچین زایده ای روی التم به وجود اومد ک کرایو کردم میخام بدونم تشخیص شمام زگیله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      این زگیل است بیایید کرایو کنم درست میشود تیغ زدن ولیزر باعث پخش آن میشود با شماره 02122642744 09351142080 تماس تا وقت ‌کرایو داده شود
  • تصویر کاربر محمودی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام . حین نزدیکی زخم انتهای واژنم ایجاد شد یه هفته بعد از اون تعدادی برآمدگی حالت جوش اطراف ناحیه تناسلی و مقعدم دیدم که سوزش و خارش دارن . امکانش هست که تبخال تناسلی باشن ؟یا بخاطر عفونت اون زخم اینجوری شدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام اینها احتمالا تب خال تناسلی هستند اگر تاولی وابکی با سوزش باشد حتما تبخالاست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      از قرص آسیکلویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت با مایعات فراوان برای ۷ تا ۱۰ روز استفاده کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من چند ساله دستام زگیل ریز میزنه تقریبا سالی یکی دوتا یافریز میکنم تا درمیاد یا قطره زگیل استفاده میکنم چرا ریشه کن نمیشن؟ ینی هنوز بعد چندسال بدن من عفونتhpvداره؟ چطور راحت شم از شرشون بیزارم از زگیل
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، بنده ۲۷ سالمه و از زمانیکه یادمه این ضایعات زیر آلتم در ناحیه ختنگاه وجود داره ، میخواستم بدونم اسکین تگ هستش یا مورد قابل پیگیری هستن ، ضایعه بسیار نرم هستش
    1. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      عکس
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      برجستگی های پوستی و طبیعی هست و نیاز به درمانی هم نداره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهرام یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    من ۴ ماهه دچار زگیل تناسلی شدم به تشخیص پزشک
    همسرم تست داد تیپهای ۴۲و ۵۴ مشخص شد
    خودم تست pcr و dna دادم برای تمام ژنوتیپ منفی اعلام شد درصورتی که زگیل دارم و کرایول هم کردم
    و مطمئنم همسرم از من گرفته
    خواستم بدونم چرا منفی شدم
    نمونه از خون وادار من گرفتن
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر