علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه یکی از سرطان های شایع در سیستم ادراری می باشد. در رابطه با علل سرطان کلیه، مثل دیگر سرطان ها علت اصلی آن مشخص نیست ولی عوامل مختلفی در شروع این سرطان دخالت دارند که به تک تک آنها می پردازیم. علت اصلی هر سرطانی اختلال و از کنترل خارج شدن مرکز فرماندهی سلول ها در DNA می باشد که باعث تکثیر خارج از کنترل و بی رویه سلول ها گشته و به صورت تومور یا غده خود را نشان می دهند.

عواملی که خطر سرطان کلیه را در بدن ما افزایش می دهند عبارتند از:

  • چاقی: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا، با شروع چاقی در افراد جامعه شانس سرطان کلیه نیز در فرد مبتلا به چاقی افزایش پیدا می کند.
  • سن: توموری در کلیه به نام نروبلاستوما وجود دارد که منشاء آن از سلول های عصبی کلیه می باشد و تومور دیگر کلیه به نام ویلمز است که این دو تومور اغلب در بچه ها و در زیر سن بلوغ شیوع بالایی دارد ولی تومور اصلی کلیه اغلب در سنین بالا شیوع بیشتری دارد و با افزایش سن درصد شیوع آن بالا می رود.
سرطان کلیه
  • مصرف دود از جمله سیگار: با مصرف انواع دود، شانس سرطان در سیستم ادراری از جمله مثانه و کلیه بسیار بالا می رود.
  • فشار خون بالا: شانس سرطان کلیه در افراد دارای فشار خون بالا نسبت به افراد نرمال بالا می باشد.
  • افرادی تحت دیالیز کلیه: بیمارانی که تحت دیالیز قرار می گیرند، شانس بالایی از ابتلا به سرطان کلیه دارند.
  • ارث: سرطان کلیه در کسانی که سابقه خانوادگی تومور کلیه دارند بیشتر است.

علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه یکی از موذی ترین سرطان های بدن انسان می باشد که 90 درصد هیچ علامت و نشانه ای ندارد و به صورت اتفاقی در چکاب از جمله سونوگرافی و سی تی اسکن کشف می شود. در 10 درصد موارد ممکن است علائم سرطان کلیه شامل موارد زیر شوند:

  • خون در ادرار: که ممکن است به صورت اتفاقی و میکروسکوپی و فقط در آزمایش ادرار باشد یا اینکه به صورت دفع خون روشن از ادرار باشد.
  • درد در ناحیه پهلو: که اغلب در مراحل پیشرفته دیده می شود.
  • احساس پری در پهلو: که اغلب در تومورهای بزرگ و پیشرفته، فرد متوجه برجستگی و سنگینی در ناحیه پهلوها می شود.
  • تب و خستگی و کاهش وزن و کم خونی و بی اشتهایی و درد استخوان ها که در مراحل پیشرفته سرطان کلیه و به علت انتشار آن در بدن خود را نشان می دهد.

روش های تشخیصی سرطان کلیه

همچنانکه ذکر کردم سرطان کلیه موذی و بدون علامت و اتفاقی کشف می شود. یکی از راه های ساده در تشخیص سرطان کلیه، انجام سونوگرافی می باشد که در آن یک توده با نمای هتروژن یا نامتقارن و با شک به سرطان کلیه گزارش می کند. جهت تأیید سرطانی بودن توده گزارش شده در سونوگرافی، از سی تی اسکن با تزریق استفاده می شود، که در تومورهای سرطانی ماده حاجب تزریق شده به داخل تومور نفوذ پیدا کرده و یا اینهنسمنت enhancement می شود.

وسیله دیگر تشخیصی سرطان کلیه انجام MRI می باشد که ارزش MRI تعیین وسعت درگیری نسوج اطراف مخصوصاً درگیری عروقی کلیه به علت تومور، بسیار کمک کننده می باشد.

درمان سرطان کلیه

سرطان کلیه از تومورهایی می باشد که به شیمی درمانی و رادیوتراپی کاملاً مقاوم بوده و به آنها جواب نمی دهند و لذا درمان طلائی آن فقط و فقط جراحی است. در روش های جراحی که به دو صورت عمل جراحی باز و عمل جراحی لاپاراسکوپی و با تکنیک های رادیکال نفرکتومی یا برداشتن کل کلیه به علت درگیری با تومور انجام می شود.

روش دیگر انجام پارشیل نفرکتومی است که در این تکنیک که برای تومورهای کوچک و شناخته شده در مرحله اولیه انجام می شود، فقط تومور را به صورت قاچ زدن از کلیه جدا و برمی داریم و کلیه بیمار را نگاه می داریم.

درمان متاستاز سرطان کلیه چگونه است؟

متاسفانه وقتی تومور کلیه به جاهای دیگر بدن منتشر یا متاستاز می دهد، بیمار طول عمر طولانی ندارد. اگر متاستاز منفرد باشد مثلاً در ریه یا کبد و جای محدودی باشد میتوان با عمل جراحی کلیه، متاستاتکتومی یا فقط متاستاز را برداریم. درمان های جانبی استفاده از داروهای ایمونوتراپی مثل اینترلوکین و اینترزون و داروهای با نام تجاری جدید می باشد که علی رغم قیمت بسیار بالا و کارائی ناچیز درامر درمان، متاسفانه خیلی موثر در امر درمان نیستند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر