خطرات هرپس تناسلی و دهانی برای نوزاد در بارداری و زایمان

یکی از اقداماتی که بسیاری از متخصصان آن را توصیه می کنند آگاهی والدین درباره تبخال تناسلی در بارداری است. این ویروس شایع معمولا عامل عفونتی خفیف در بین افراد بالغ است و در صورت عدم رعایت نکات پزشکی، هرپس تناسلی بارداری اتفاق می افتد که در آن هرپس می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود.


ویروس هرپس تناسلی چیست؟

HSV می تواند سبب ایجاد زخم هایی در نزدیکی دهان (هرپس دهانی یا تبخال) یا در ناحیه تناسلی (تبخال تناسلی) شود. HSV-1 و HSV-2 به ترتیب علت معمول ایجاد هرپس دهانی و هرپس تناسلی هستند اما هر کدام می تواند هر دو قسمت بدن را آلوده کند. هر دو نوع نیز توانایی آلوده کردن یک نوزاد را دارند.

مطلب مرتبط: تفاوت هرپس نوع ۱ و ۲ (دهانی و تناسلی)

در صورتی که فرد با یک شریک جنسی آلوده به هرپس تماس جنسی داشته و یا شریک جنسی آلوده برای فرد سکس دهانی انجام دهد می تواند به هرپس تناسلی دچار شود. اغلب افراد مبتلا به HSV از آلوده بودن خود به هرپس اطلاعی ندارند زیرا آنها علائمی نداشته یا علائم به قدری خقیف هستند که متوجه علائم نمی شوند.

هرپس نوع 1

چگونه تبخال در بارداری می تواند به یک نوزاد انتشار یابد؟

ویروس هرپس تناسلی بارداری اغلب در صورتی که مادر به HSV مبتلا باشد درحین تولد و عبور از کانال واژن مادر به نوزاد انتشار می یابد. همچنین HSV می تواند با بوسیده شدن توسط فردی که مبتلا به تبخالی فعال می باشد آلوده شود. در مواردی نادر، درصورتی که فردی به تبخالی فعال دست زده و پس از آن فورا نوزاد را لمس کند HSVمی تواند به نوزاد منتقل شود.

خطرات تبخال تناسلی در بارداری

در رابطه با خطرات ویروس هرپس چه می دانید؟ HSV می تواند سبب هرپس نوزادی شود (نوزادان حداکثر 28 روزه که به هرپس مبتلا شده اند) که یک بیماری نادر اما تهدید کننده زندگی می باشد. هرپس نوزادی می تواند سبب عفونت چشم یا گلو، آسیب به سیستم اعصاب مرکزی، عقب ماندگی ذهنی و یا مرگ شود. مصرف دارو در صورتی که زودهنگام مصرف شود می تواند به جلوگیری یا کاهش آسیب دائمی کمک کند. نوزادانی بیشتر در معرض خطر هستند که مادرشان برای اولین بار در اواخر دوره بارداری با ویروس هرپس تناسلی تماس پیدا می کند.

این به این خاطر است که مادر تازه آلوده شده آنتی بادی برای مقابله با ویروس هرپس ندارد بنابراین هیچ حفاظتی طبیعی برای نوزاد در حین تولد وجود ندارد. به علاوه، عفونت هرپس تازه به طور مکرر فعال می شود بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که ویروس هرپس هنگام متولد شدن نوزاد در کانال زایمان وجود داشته باشد. در زنانی که قبل از بارداری به هرپس تناسلی مبتلا شده اند احتمال بسیار پایینی جهت انتقال ویروس به نوزادشان وجود دارد و آن به این دلیل است که سیستم ایمنی آنها آنتی بادی هایی را می سازد که از طریق جفت به نوزاد منتقل می شوند.

حتی اگر ویروس هرپس در کانال زایمان هنگام تولد فعال باشد، آنتی بادی ها به جلوگیری از تماس نوزاد با ویروس هرپس کمک می کنند. علاوه بر این، اگر مادری مبتلا به هرپس تناسلی باشد، پزشک او می تواند اقداماتی را جهت محافظت از نوزاد انجام دهد.

عکس تبخال تناسلی در بارداری:

محافظت از نوزاد: زنان مبتلا به هرپس تناسلی در حین بارداری

اگر مادری باردار مبتلا به هرپس تناسلی باشد، احتمال دارد درباره خطر انتشار عفونت هرپس به نوزاد خود نگران باشد. به این مادر باید اطمینان داده شود که احتمال این خطر به شدت کم است مخصوصا اگر قبلا برای مدتی مبتلا به هرپس تناسلی بوده است. اقداماتی که در پایین آمده اند حتی می توانند به کمتر شدن این خطر نیز کمک کنند:

  • با ماما یا متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید. اطمینان حاصل نمایید که او از ابتلای شما به هرپس تناسلی آگاه است.

    در هنگام درد زایمان، خود را از نظر داشتن هرگونه علائم در ناحیه تناسلی از جمله تبخال، خارش، مور مور و حساسیت به لمس بررسی کنید. ارائه دهنده خدمات مراقبت سلامت، شما را به وسیله نوری قوی جهت شناسایی هرگونه علامت بروز معاینه می کند.


  • گزینه هایی که بروز فعالانه هرپس را در دوره زایمان مد نظر قرار می گیرند باید در ابتدای بارداری با متخصص زنان و زایمان به طور کامل مورد بحث قرار گیرند. گزینه ها انتخاب روش زایمان از طریق واژن (بدون استفاده از ابزارهایی که به طور معمول استفاده می شوند) یا قرار گرفتن تحت عمل سزارین می باشند. خطر انتقال هرپس به وسیله زایمان از طریق واژن پایین است (کمتر از 3 درصد) و ضروری است که با خطری که از عمل سزارین متوجه مادر می شود مقایسه گردد. دیگر عوامل که ممکن است زایمان را تحت تاثیر قرار دهند نیز باید قبل از انجام هرگونه تصمیم گیری مد نظر قرار داده شوند.

  • از مسئول زایمان بخواهید که کیسه آب اطراف نوزاد را مگر در صورت ضرورت پاره نکند. کیسه آب می تواند به محافظ از نوزاد در برابر ویروس هرپس موجود در کانال زایمان کمک کند.
  • از مسئول زایمان درخواست کنید که از پایش اسکالپ جنین (الکترود های اسکالپ) در حین درد زایمان جهت پایش ضربان قلب جنین مگر در موارد ضروری استفاده نکند. این ابزار سوراخ های کوچکی در پوست سر نوزاد ایجاد می کند که ممکن است از این طریق به ویروس هرپس اجازه ورود دهد. در اغلب موارد، یک روش پایش بیرونی می تواند جایگزین شود.

  • درخواست کنید که در حین زایمان مگر در صورت ضرورت پزشکی از مکش یا فورسپس استفاده نکنند. این ابزارها می توانند شکاف هایی در پوست سر نوزاد به وجود آورند و به ویروس هرپس اجازه ورود دهند.

  • پس از تولد، برای حدود 4 هفته نوزاد را از نزدیک بررسی کنید. علائم هرپس نوزادی می توانند شامل موهایی بر روی پوست، تب، خستگی، تحریک پذیری یا کم اشتهایی شوند. درحالیکه این علائم می توانند ناشی از بیماری های خفیف دیگری نیز باشند اما نباید برای دیدن بهبود نوزاد صبرکرد. نوزاد را فورا نزد متخصص اطفال برده و مطمئن شوید که او را از ابتلای خود به هرپس تناسلی مطلع ساخته اید.  احتمال متولد شدن نوزادی سالم بسیار قوی می باشد.

محافظت از نوزاد: زنانی که هرپس تناسلی ندارند.

بزرگترین خطر هرپس نوزادی متوجه نوزادانی است که مادر آن ها در اواخر دوره بارداری با عفونت هرپس تناسلی تماس پیدا می کنند. با اینکه احتمال رخ داد آن کم است اما می تواند اتفاق افتد و سبب یک بیماری جدی و حتی تهدید کننده زندگی برای نوزاد باشد. بهترین راه حفاظت از نوزاد دانستن حقایقی درباره HSV و نحوه محافظت از خود می باشد. اولین گام می تواند دریافتن این باشد که از قبل ناقل این ویروس هستید یا خیر. اگر شریکی دارید که از ابتلای خود به هرپس تناسلی مطلع است و شما از ابتلای خودتان به ویروس مطمئن نیستید باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

آزمایش hsv در بارداری

1- افراد دارای علائم

اگر فرد دارای علائم است، بهترین راه کشت ویروسی می باشد. جهت انجام این آزمایش ارائه دهنده خدمات سلامت باید از بروز هرپس هنگامی که فعال است (ترجیحا در روز اول) نمونه برداری کند. نتایج آزمایش در طول یک هفته آماده می شوند.

2- افراد بدون علائم

اگر فرد دارای علائم نیست، یک تست خونی می تواند ناقل بودن یا نبودن فرد برای HSV-2 (نوعی از ویروس که مجرای تناسلی را آلوده می کند) را تعیین کند. همچنین یک تست خونی می تواند تعیین کند که فرد ناقل HSV-1 می باشد یا خیر اما در بسیاری از موارد این به معنی داشتن هرپس دهانی می باشد.

دقیق ترین آزمایش خون تست وسترن بلات می باشد. دیگر تست های تبلیغ شده موجود، مانند آزمایش های ایمونوبلات از طریق برخی آزمایشگاه ها در دسترس اند. فرد می تواند درباره این آزمایشاتی که به صورت منطقه ای متفاوت بوده و برخی دقیق نمی باشند از پزشک خود سوال کند. همچنین پزشک باید از چگونگی تفسیر این تست با در نظر گرفتن تظاهرات بالینی آگاه باشد.

مطلب مرتبطهرپس تناسلی چگونه منتقل میشود؟

آزمایش خون تبخال تناسلی

چگونه می توان از عدم ابتلا به تبخال تناسلی در بارداری اطمینان یافت؟

اگر جواب تست هرپس تناسلی منفی باشد، پیروی از این موارد می تواند به محافظت فرد از ابتلا به عفونت هرپس در حین بارداری کمک کند:

  • اگر شریکتان مبتلا به هرپس تناسلی است، باید از هرگونه عمل جنسی در هنگام بروز اجتناب کرده و در فواصل بین بروز ها حتی اگر شریکتان علائمی ندارد از ابتدا تا انتهای تماس جنسی از کاندوم استفاده کنید. (HVS می تواند هنگامی که هیچ علامتی وجود ندارد انتشار یابد) اجتناب از تماس جنسی در سه ماهه سوم بارداری را در نظر داشته باشید.
  • اگر از ابتلای شریکتان به ویروس هرپس تناسلی اطلاعی ندارید می تواند از شریک خود بخواهید تا آزمایش دهد. اگر شریکتان مبتلا به هرپس دهانی یا تناسلی است، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که شما نیز به آن ویروس مبتلا شوید مگر اینکه اقداماتی را جهت جلوگیری از انتقال آن انجام دهید.
  • در صورتی که شریکتان مبتلا به تبخال فعال (هرپس دهانی) است، نباید اجازه دهید تا او برای شما سکس دهانی انجام دهد. این کار می تواند شما را به هرپس تناسلی مبتلا کند.

در صورتی که فرد در اواخر بارداری با ویروس هرپس تناسلی تماس داشته چه اقداماتی باید انجام دهد؟

اگر او دارای علائم هرپس تناسلی است یا بر این باور است که در معرض ویروس هرپس تناسلی قرار داشته، باید فورا به ماما یا متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهد.

با این حال، باید دانست که هرپس می تواند برای سال ها خاموش بماند. چیزی که یک عفونت هرپسی جدید به نظر می آید معمولا هرپسی قدیمی است که برای اولین بار علائم خود را بروز داده است. فرد باید با ارائه دهنده خدمات سلامت خود درباره بهترین روش محافظت از نوزاد بحث کند. اگر یک خانم باردار به ویروس هرپس تناسلی جدیدی در طول 6 هفته آخر بارداری مبتلا شود از آنجایی که احتمالی بیش از 50 درصد برای مبتلا شدن نوزاد به HSV وجود دارد حتی اگر یک بروز شروع شده باشد زایمان از طریق سزارین توصیه می شود.

چگونه می توان نوزاد را پس از تولد محافظت نمود؟

نوزاد می تواند تا 8 هفته پس از تولد نیز به هرپس نوزادی مبتلا شود. این چنین عفونت هایی معمولا توسط بوسیده شدن توسط فردی بالغ که دارای تبخال است به نوزاد منتقل می شوند. جهت محافظت کودک، در صورت داشتن تبخال نباید او را بوسید و باید از دیگران خواست که از اینکار خودداری کنند. اگر مبتلا به تبخال هستید دستان خود را قبل از لمس کردن نوزاد بشویید.

خطاب به همسران خانم های باردار

  • اگر شریک شما باردار و مبتلا به ویروس هرپس تناسلی است می توانید از ایمن ماندن نوزاد در برابر عفونت جلوگیری کنید. از ابتلای خود به ویروس هرپس تناسلی اطلاع یابید.

  • به یاد داشته باشید، تقریبا 20 درصد افراد بالغ که از لحاظ جنسی فعال هستند مبتلا ویروس هرپس تناسلی و اغلب فاقد علائم هرپس هستند. در صورتی که متوجه شدید که به ویروس هرپس مبتلا هستید، از این اقدامات راهنما جهت محافظت از شریکتان در حین بارداری پیروی کنید:
  • از ابتدا تا انتهای هر بار تماس جنسی از کاندوم استفاده کنید حتی اگر هیچگونه علامت هرپسی ندارید. HSV می تواند حتی بدون آشکار بودن علائم انتشار یابد.

  • اگر در حین بروز هرپس تناسلی هستید، تا بهبود کامل از تماس جنسی خودداری کنید.

  • با پزشک خود درباره مصرف داروهای ضد ویروسی جهت سرکوب بروز های هرپس و کاهش خطر انتقال هرپس در فواصل بین بروز ها صحبت کنید.
  • خودداری از تماس جنسی را در سه ماهه آخر بارداری در نظر داشته باشید. از جایگزین های تماس جنسی مانند لمس کردن، بوسیدن، خیالبافی و ماساژ استفاده کنید.

  • اگر مبتلا به تبخال هستید (معمولا توسط HSV-1 به وجود می آید) هنگامی که تبخال آشکار گشته است از انجام سکس دهانی برای شریک خود خودداری کنید.

  • شریک شما باید درباره ابتلای شما به هرپس تناسلی به پزشک خود اطلاع دهد تا بتوان تمامی موارد را مورد بحث قرار داد.

  • بهترین راه محافظت نوزاد از هرپس نوزادی جلوگیری از تماس با ویروس هرپس تناسلی در اواخر دوره بارداری مخصوصا در طول 6 هفته آخر می باشد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ۰۰۰۰۰ یکشنبه ۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر الان من دو ماهه دچار این نقطه های اندازه سر سوزن میشم رنگ بنفش و قرمز در قسمت زیرسینه بیشتر هستش آزمایش پلاکت دادم نرماله. میاد بعد دو روز می‌ره امکان داره از عفونت های جنسی باشه
    1. تصویر کاربر ۰۰۰۰۰ شنبه ۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      آقای دکتر چون دهن همسر بنده تب خال داشت و این که میشه بگین اینا چیه پتشی هستش یا نه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آیسا پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود یه سال پیش تبخال تناسلی گرفتم و هشت ماه بعد حامله شدم
    دوران بارداری دو بار عود داشتم
    میخاستم بدونم برای جنین ضرر داره و اینکه زایمانم سزارین ایا به جنین منتقل میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      تحت نظر متخصص زنان و زایمان زایمان تقریبا بی خطری برای جنین خواهید داشت با زایمان سزارین ریسک انتقال حداقلی است در حال حاضر ضایعه دارید؟
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد خودم و همسرم زگیل تناسلی داشتیم فریز کردیم .الان روی زبون جوشای ته زبون می بینم آیا زگیل هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      مشکوک به زگیل میباشد بهتر است از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر چکاوک جمعه ۱۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    اگرزن مبتلابه ویروس باشدومرد سالم باشدو زن اورال سکس انجام‌ دهدایابازهم مردمبتلامیشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      در صورتی که ضایعه دهانی نداشته باشد احتمال انتقال بسیار کم میباشد
  • تصویر کاربر مينا سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير بنده ٢٥ ساله هستم تقريبا ١ سال هست كه قسمت دهانه واژنم دونه هاي ريز مشاهده ميشه كه خيلي ميترسم از اينكه زگيل تناسلي باشن خواهشا بفرماييد كه هست يا خير؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      مشکوک است باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر Hn جمعه ۱۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام ایا تو این عکسا انتهای گلو زگیل مشاهده میشه؟ یا اون قسمت های متورم خود لوزه است؟ چند وقت پیش هم سرما خورده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      زگیل نیست. اون قسمت ها هم بخاطر زیفلاکس ایجاد شده
  • تصویر کاربر ترانه پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بزرگوار
    من ۳ ماه پیش آلت اقایی رو خوردم و سکس واژینال اصلا و ابدا صورت نگرفت
    بعد ۲ روز تبخال لب زدم
    در صورتی که نوع ۲ باشم امکان داره
    در عود های مجدد تبخال در ناحیه واژینالم بزنه؟
    تو رو خدا کامل جواب بدین من نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اینها تب خال تناسلی است ودرمانش کپسول اسیکلو ویر در زمان زدن تاول باید یک هفته هر ۸ساعت بخورید وپمادش را نیز بمالید تب خال عود کننده است ودرمان قطعی ندارد
    2. تصویر کاربر ترانه پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اقای دکتر سوال من جواب ندادین
      در عود های مجدد ممکنه در ناحیه تناسلیم بزنه؟
      دفه اول روی لبم زد
      و رابطه واژینال نداشتم اصلا
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر ترانه پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اخه در پرسش قبلیم گفته بودین خیر
      من شلوار پام بود و اصلا ناحیه واژینالم
      تماس نداشت فقط لبم بود
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      نوع ویروس یکی هست و وقتی وارد بدن شد احتمالش هست هر جایی ضایعه بزنه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر افسانه چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    آیا مادری که چندین سال قبل هرپس تناسلی داشته بعد از بارداری و زایمان می تواند به نوزادش شیر بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بله منعی ندارذ
  • تصویر کاربر Shima شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من با نامزدم رابطه داشتم بدون دخول
    و ایشون زگیل تناسلی داشتن میخواستم بدونم ممکنه من درگیر بشم ؟و اینکه من علائم ترشح زیاد دارم و اینکه روی واژنم حس میکنم دونه های ریز هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر زیبا شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام.۶ ماه پیش بعد از رابطه سوزش و خارش و نقطه قرمز و بعدش دونه های ریز شفاف دارم که با داروی عفونت خوب نشد و پمادهیدروکورتیزون و ان ان و ..‌‌. پزشکی گفتن ممکنه تبخال باشه آزمایش انتی بادی hsv و pcr دادم نتیجه ازمایش رو میفرستم عکس از ناحیه ی تناسلی .
    دکتر در معاینه گفتن تبخالی نمیبینن ولی pcr مثبت هست و داروی تبخال ندادن !پس اون دونه های شفاف چیه همراه سوزش و خارش ؟ممکنه نتیجه آزمایش اشتباه باشه ؟نظرتون رو بگید لطفا گیج شدم
    1. تصویر کاربر زیبا جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکس ناحیه تناسلی رو دوباره فرستادم دونه ها شفاف هستن دیدنش کمی سخت هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      این زگیل نیست درمان نمیخواهد
    3. تصویر کاربر زیبا شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر موضوع تبخال تناسلی بود شما گفتید زگیل و اینکه جواب pcr hsv چرا مثبت شده اگر تبخال نیست ?امکان داره مثبت کاذب بوده چون آزمایش آنتی بادی هم منفی بوده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      اینها احتمال زیاد تب خال تناسلی است ودرمانش کپسول اسیکلو ویر در زمان زدن تاول باید یک هفته هر ۸ساعت بخورید وپمادش را نیز بمالید تب خال عود کننده است ودرمان قطعی ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر