مولوسکوم تناسلی

مولوسکوم تناسلی چیست؟ مولوسکوم عبارت است از یک ضایعه پوستی غیر سرطانی، که به علت آلوده شدن قسمت سطحی پوست به ویروس مولوسکوم ایجاد می شود. نام این ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم است که در سطح دنیا به صورت پراکنده وجود دارد. برخلاف باور عموم، این ویروس کاملاً از دسته ویروس HPV یا ویروس زگیل تناسلی متفاوت می باشد. ویروس مولوسکوم همه افراد در سنین مختلف را درگیر می کند.

مولوسکوم کونتاژیوزوم (Molluscum contagiosum)  اغلب با زگیل تناسلی یا جوش اشتباه گرفته می شود. اگر متوجه ضایعات غیر عادی روی پوست خود شدید، برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

هیچ آزمایشی برای تشخیص مولوسکوم کونتاژیوزوم وجود ندارد. پزشک تنها با انجام معاینه فیزیکی و بررسی ظاهر ضایعات این بیماری را تشخیص می دهد. در صورت ابتلا به مولوسکوم کونتاژیوزوم، پزشک ممکن است آزمایش هایی برای بررسی احتمال وجود سایر بیماری های مقاربتی تجویز کند.

علت ایجاد مولوسکوم تناسلی چیست؟

همچنانکه ذکر شده برخلاف زگیل تناسلی، این ویروس اغلب به صورت غیر تماس جنسی منتقل می شود ولی یکی از راه های انتقال آن تماس جنسی آلوده است. ویروس مولوسکوم از طریق خراش های پوستی و خاراندن محل، وارد قسمت سطحی پوست شده و باعث ایجاد ضایعات مولوسکوم که عامیانه به آن زگیل آبکی نیز می گویند، می شود.

علت ایجاد مولوسکوم تناسلی

علائم مولوسکوم تناسلی چیست؟

ظهور ضایعات برجسته متعدد کوچک گنبدی شکل، که دارای ناف می باشند و اغلب به صورت گروهی ظاهر می شود، از علائم مشخصه ابتلا به ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم می باشد.این برجستگی های مرواریدی شکل، اغلب در ناحیه پوبیس یا عانه اطراف واژن در خانم ها، در کشاله ران و زیرناف دور مقعد و در موارد نادر در صورت ظاهر می شوند. مولوسکوم تناسلی مثل ویروس زگیل تناسلی درد، خارش و سوزش ندارد.

آیا افراد مبتلا به ایدز دچار مولوسکوم می شوند؟

جواب مثبت است. مثل هر بیماری پوستی و سیستمی، با کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن و ضعف و ایمنی، بدن انسان در معرض رشد انواع ویروس ها و قارچ ها و باکتری قرار می گیرد و یکی از راه های تشخیص بیماری های کاهنده سیستم ایمنی بدن، مشاهده رشد عفونت های غیر معمول در فرد می باشد که پزشک با شک به اختلال ایمنی، به بررسی عوامل زمینه ای می پردازد.

کلاً یک ارتباط معکوس بین سیستم ایمنی و دفاعی بدن، و رشد ویروس های تبخال یا زگیل تناسلی، مولوسکوم تناسلی و انواع دیگر عوامل بیماری زا وجود دارد و با کاهش سیستم دفاعی، این عوامل بیماری زا به بدن انسان حمله می کنند.

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی چیست؟

 اولین تفاوت این دو، در نوع و ماهیت زگیل ایجاد کننده است. عامل زگیل تناسلی از نوع ویروس HPV و مولوسکوم، ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم می باشد. دومین تفاوت این است که زگیل تناسلی فقط از راه تماس جنسی آلوده منتقل می شود ولی مولوسکوم اغلب از راه های غیرجنسی منتقل می شود. سومین تفاوت این است که ویروس مولوسکوم اساساً خطرناک نبوده و هیچ موردی از بروز و شیوع سرطان در رابطه با مولوسکوم گزارش نشده است.

ولی ویروس زگیل تناسلی مخصوصاً پرخطر آن (از جمله 16 و )18 ارتباط مستقیم و شناخته شده ای با سرطان گردن رحم در خانم ها دارد. تفاوت دیگر زگیل تناسلی و مولوسکوم شکل ظاهری آنها است. مولوسکوم به صورت ضایعات آبکی متعدد و گنبدی شکل و دارای ناف و انتشار شدید می باشد. نام دیگر مولوسکوم، زگیل آبکی می باشد.

این ضایعات اغلب بعد از مدتی حتی بدون درمان خود بخود از بین می روند. تفاوت دیگر زگیل تناسلی با مولوسکوم این است که زگیل تناسلی فقط ناحیه تناسلی را بعد از تماس جنسی آلوده گرفتار می کند ولی مولوسکوم اغلب در نواحی غیرتناسلی مثل ران ها، زیرناف، صورت، گردن و کشاله های ران نیز دیده می شود.

خون در ادرار

درمان مولوسکوم تناسلی چیست؟

 همچنانکه ذکر کردم ضایعات مولوسکوم کونتاژیوزوم اغلب و بدون درمان خودبخود از بین می روند. نقش اصلی درمان در اینجا کوتاه کردن زمان بیماری است. کسانی که در ناحیه تناسلی و تماس با افراد دیگر دچار مولوسکوم هستند، جهت جلوگیری و انتشار ویروس به دیگران هر چه سریعتر باید درمان شوند.

روش های درمانی مختلفی برای ویروس مولوسکوم امروزه معرفی شده است که عبارتند از:

  • تجویز کرم یا پمادهای مخصوص از بین برنده ضایعات پوستی
  • اسکراب کردن یا بریدن ضایعه توسط پزشک که به خاطر خونریزی و عفونت پوستی و اسکار پوستی که به جا می گذارد، توصیه نمی گردد.
  • کرایودرمانی. یکی از بهترین و سریعترین روش های درمانی مولوسکوم (مثل زگیل تناسلی) کرایودرمانی یا فریز کردن آن است. این روش با تاباندن گاز نیتروژن 200c باعث می شود که ضایعات سریعاً خشک شده و در عرض چند روز از بین بروند.
  • استفاده از لیزر. بنده به علت ماهیت ویروسی بودن بیماری، خطر انتشار آن با حرارت درمانی (از جمله لیزر، کرایودرمانی) را به عنوان خط اول درمان پیشنهاد می کنم.

راه های پیشگیری از ابتلا به مولوسکوم کدامند؟

قوی ترین توصیه بهداشتی بنده بر اساس تجربه، رعایت موارد بهداشتی است و لذا :

  • اگر مبتلا به مولوسکوم شدید هستید از دستکاری آنها اجتناب نمایید و دست هایتان را همواره با صابون و ضدعفونی کننده ها بشورید.
  • استفاده از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا اصلاً کافی نیست و تماس قسمت های غیر پوشیده، باعث انتقال بیماری خواهد شد.
  • از داشتن شریک های جنسی مختلف شدیداً اجتناب نمایید.
  • در صورت ابتلا به مولوسکوم، از تماس فردی مستقیم با افراد سالم اجتناب نمایید.
  • از وسایل شخصی بهداشتی نظیر تیغ و حوله استفاده نمایید.

و توصیه پایانی جهت کوتاه کردن دوره بیماری و جلوگیری از انتقال آن به جاهای دیگر بدن و یا به افراد مختلف، این است که سریعاً با مراجعه به پزشک و با کرایو درمانی، به حل سریع مشکل اقدام نمایید.  

خطرات احتمالی مولوسکوم کونتاژیوزوم

عوارض مولوسکوم کونتاژیوزوم بسیار نادر می باشد. برای کاهش خطر پخش شدن مولوسکوم کونتاژیوزوم و سایر عفونت های باکتریایی، سعی کنید ضایعات را نترکانید یا فشار ندهید. برای درمان ضایعات نیازی به مصرف کرم یا لوسیون در نواحی آسیب دیده نیست، تنها اقدامات بهداشتی معمول را انجام دهید.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر